A VIR ÉS DPR RENDSZEREK SZEREPE AZ ÁGAZATI IRÁNYÍTÁSBAN DR. NÁDAI LÁSZLÓ főosztályvezető Tudománypolitikai Főosztály.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Advertisements

A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Ágazati adatszolgáltatás és nyilvántartások stratégiai fejlesztése TÁMOP Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése, második ütem.
Adattárház alapú vezetői információs rendszer
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Az Educatio az ágazati oktatási informatika szolgálatában
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
TÁMOP 4.1.3/2 Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztésének célkitűzései és intézményi együttműködésének tervei Németh Antal felsőoktatási.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
VERSENYKÉPES NYÍREGYHÁZI FŐISKOLA. ADATOK A projekt megvalósításának időtartama: A projekt összköltsége: Ft. A támogatás.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
TAMOP /2/KMR Projekt szakmai vezető: Demeter Attila alezredes március 23. A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Kerekes Gábor ügyvezető Educatio Kht január 21. TÁMOP – Felsőoktatási szolgáltatások rendszer.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR)
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) - intézményi interfész adattartalom validálás március 18.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Központi program (online) szolgáltatásai az intézményeknek december 8. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az adatküldés aktuális kérdései szeptember 14. Fejérvári Bence.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
A felsőoktatási ágazati nyilvántartások fejlesztési irányai – TÁMOP Stéger Csilla Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű.
Felsőoktatási és akadémiai mutatószámok Dr. Fábri György PhD.
TÁMOP /2/KMR Vezetői információs rendszer, Alumni, diplomás pályakövető rendszer és tehetséggondozás bevezetése a Budapesti Corvinus.
Széchenyi István Egyetem, Győr
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
FEMIP „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban” TÁMOP / Bángi-Magyar Attila szakmai vezető OFI Szakmai Napok december 7.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer fejlesztése a Miskolci Egyetemen Bordás Katalin Miskolci Egyetem Számítóközpont.
TÁMOP D IPLOMÁS P ÁLYAKÖVETŐ R ENDSZER. Pályakövetés – Miért is hasznos? definíció: pályakövetés=pályakövető kutatások+alumni szolgáltatások; intézményi.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az elkészült felsőoktatási AVIR központi adattár: az alapok december 8. Kerékgyártó Sándor ügyvezető.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A magyarországi K+F politika
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

A VIR ÉS DPR RENDSZEREK SZEREPE AZ ÁGAZATI IRÁNYÍTÁSBAN DR. NÁDAI LÁSZLÓ főosztályvezető Tudománypolitikai Főosztály

2/16 Tartalom A felsőoktatási intézmények szerepének változása (múlt, jelen, jövő) Célkitűzések (európai, hazai) Feladatok (intézményi, ágazati) „Szerény javaslat”

3/16 Kihívások Az elmúlt 20 évben a felsőoktatási intézmények klasszikus funkciója jelentősen átalakult, így a stratégiai menedzsmentfolyamat részeként szükséges megfogalmaznia az intézményeknek, hogy az intézményi (stratégiai) modellek közül mely modellt, vagy a modellek mely változatát választják jövőképül.

4/16 A felsőoktatási intézmények szerepének változása Klasszikus (hagyományos, humboldti) funkciók – Oktatás, kutatás Az ún. „harmadik misszió” – Tudástranszfer – Technológiai ismeretek és tudás birtoklása és hasznosítása – A szakpolitikák formálása – Társadalmi felelősségvállalás

5/16 A felsőoktatási intézmények típusainak jellemzése Menedzsment típus szerinti felosztás – Klasszikus Egyetem/Főiskola – Gazdálkodó Egyetem/Főiskola – Vállalkozó Egyetem/Főiskola – Szolgáltató Egyetem/Főiskola A főfolyamatok szerinti megosztás – Oktató Egyetem/Főiskola – Kutató Egyetem – Térségi Szolgáltató Egyetem/Főiskola

6/16 OECD „forgatókönyvek” Nemzetközi Hazai, regionális TársadalomGazdaság Nyitott hálózatépítés (Open Networking) Felsőoktatási Gazdasági Részvénytársaság (Higher Education Incorporation) Új közfelelősség (New Public Responsibility) Helyi közösségek szolgálata (Serving Local Communities)

7/16 További kihívások hazánkban A magyar felsőoktatási rendszer az Európai Felsőoktatási Térben működik. Drámai demográfiai változások: – a várható hallgatói létszám drasztikus, 25-30%-os csökkenése; – a minősített oktatók számának, és az oktatói utánpótlásnak a drámai csökkenése. A rendelkezésre álló források szűkülése.

8/16 Következtetés A felsőoktatási intézmények és az egész felsőoktatási rendszer versenyképességéhez szükséges tehát mind az ágazati, mind az intézményi szinten — az üzleti szférában már meghonosodott — stratégiai menedzsment rendszerek bevezetése és alkalmazása.

9/16 EB által meghatározott célok (2003, 2005) A felsőoktatás vonzóságának a minőség javulásán és a kiválóságon keresztül történő erősítése; a hatékonyabb rendszer szintű stratégiai kormányzás és intézményi szintű menedzsment; a finanszírozás javítása többletforrásokkal.

10/16 Kettős célkitűzés Az Európai Unió felsőoktatási programjának 2. pillére a hatékonyabb rendszer szintű stratégiai kormányzás és intézményi szintű menedzsment fejlesztését tűzte ki célul. E célokat kívánja segíteni az Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR), illetve a Diplomás Pályakövető Rendszer (DPR). A felsőoktatásért felelős ágazati irányítás és a felsőoktatási intézmények hosszú távú stratégiájának kialakítását, és egyben a napi döntéshozatalt segíti.

11/16 Kettős pályázati támogatás TÁMOP-4.1.3/08/01 — A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése TÁMOP-4.1.1/08/1 — Hallgatói és intézményi szolgáltatásfejlesztés a felsőoktatásban Sajnálatos időzítési „anomáliák”…

12/16 Hogyan? Létrejön a különböző információs rendszerekben tárolt adatok egységes, integrált rendszerben való tárolása. Naprakész és megbízható információkat biztosít az intézmények működéséről, ezáltal megalapozottabbá válik a vezetői döntéshozatal. Lehetővé teszi az intézményi stratégia teljesülésének mérését, értékelését, a szükséges beavatkozási pontok előrejelzését, és a konkrét beavatkozási pontok meghatározását.

13/16 Hogyan? Az automatizáció lehetőségeit maximálisan kihasználva egyszerűbb és könnyebb lesz az OKM felé irányuló intézményi adatszolgáltatás. Lehetővé teszi az általános tájékoztatást (EU felé, társminisztériumok, szervezetek felé, illetve a teljes társadalom felé), a kötelező adatszolgáltatást és statisztika készítést, valamint az egyedi elemzések gyors elkészítéséhez szükséges adatokat is tartalmazza. Megoldódik a képzés munkaerő-piaci használhatóságának visszacsatolása, a különböző tudásokat, kompetenciákat megfeleltethetővé teszi az adott képzési és minőségi követelményekkel.

14/16 Feltételrendszer A központi és intézményi információs rendszerek csak egymást kiegészítve, illetve egymásnak adatot és információt szolgáltatva biztosítják a felsőoktatásban érdekelt összes vezető számára az egységes és integrált információ bázist a döntéshozatalhoz, – javítva ezzel a felsőoktatásért felelős tárca és az egyéb felelős szervezetek közötti információáramlást, – az intézményi adatok és szolgáltatások egységes minőségi követelményrendszerének kidolgozását, – elősegítve, hogy megalapozott információkkal rendelkezzenek a felsőoktatás működését, teljesítménymutatóit illetően.

15/16 Ágazati elvárások A felsőoktatás teljesítménykövetelményeinek egységes meghatározása. A követelményrendszer egészének és összetevőinek egységes, minden hazai felsőoktatási intézményre érvényesíthető értelmezése mellett ki kell térni az intézménytípusok (profil, méret stb.) szerinti differenciált alkalmazás feltételeire, korlátaira. A kialakított követelményrendszer tényleges alkalmazásához számos peremfeltétel (pl. jogszabályi háttér) teljesülése szükséges, amelyek biztosítását ágazati szinten kell megtervezni. Használhatósági kritériumok.

Köszönöm a figyelmet! Dr. Nádai László