Siska Tamás munka-szakpszichológus Együtt Bt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
GÉPJÁRMŰVEZETŐK FÁRADTSÁGA, ELALVÁSA
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
A DROGOKRÓL HáziPatika.com
A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET LEHETŐSÉGEI NAPJAINKBAN
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Közúti közlekedési előéleti PONTRENDSZER (2000. évi 128
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Hogyan járulhat hozzá a Rendőrség a közúti közlekedésbiztonság további javításához? Budapest, november 30.
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
A síelés alapszabálya Sí KRESZ a síelés alapszabálya.
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
Kardos Sándor István r. alezredes ORFK Humánigazgatási Szolgálat
Copyright 2008 © National Police HQ General Directorate for Public Security AZ ELMÚLT IDŐSZAK LEGJELENTŐSEBB JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSAI A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁG.
A közúti közlekedést érintő változások július 1-től
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Az ötlettől a projekttervig
T HE G ALLUP O RGANIZATION 1 „Bulisofőr” reklámkampány vizsgálat a HAFRAC számára két hullámban 2007.
Alkoholizmus.
Miért fogyasztunk alkoholt?
1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
Az emberi tanulás.
A rejtett foglalkoztatás kiterjedtsége és tényezői Magyarországon Tóth István János „A magyar munkaerőpiac jövője” Magyar Tudományos Akadémia – Kisterem.
dr. Koós Tamás szeptember 18. Budapest
„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november 24. 1/34 Problémák és megoldások:
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
A szomatikus marker feltevés
Environmental Compliance Inspection Course A rendészeti eljárás A rendészeti eljárás.
Az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács (újabb nevén: Önkormányzat) felhívása: Vezessen biztonságosan!
2008. március 12. A FIATAL GÉPJÁRMŰVEZETŐK OKTATÁSÁNAK FELÜLVIZSGÁLATA Különös tekintettel a többszintű képzésre Kedves Miklós tudományos segédmunkatárs.
„Erős Pillérek – Javuló Közlekedésbiztonság”
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
Az emberi tényező a közlekedésbiztonságban előadó: dr. Sárdi Erika, elnök.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
A fáradtság szerepe a közúti közlekedési balesetekben – az M70 példája
1 Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája, valamint.
Óberling József r. ezredes
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
Korabeli baleset – újszerű rekonstrukció Dr. Melegh Gábor Vida Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Közúti közlekedési előéleti PONTRENDSZER (tervezet)
Jogalkotás-jogkövetés, ahogy az ügyvéd látja
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
A közlekedési szabályok megtartása rendőri szemmel
„Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” Budapest, október 20. Horváth Zsolt Csaba elnök Az NKH szerepe a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramban.
KÖBE. Ahol a balesetmegelőzés is KÖTELEZŐ. Tudatos Vezetők Klubja.
A közlekedésbiztonság évtizede A közlekedési balesetekből származó tragédiák 50%-a megelőzhető lenne, ha legalább a következő 5 szabályt betartanánk.
Helyszíni ellenőrzések tapasztalatai 2014
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
2009 Tudatos vezető - Közlekedésbiztonság Pausz Ferenc GRSP Magyarország Szemben az árral? Budapest, március 19.
Személysérüléses közúti közlekedési balesetek alakulása Magyarországon
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
A cél-meghatározási, projektdefiniálási fázis Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
ADR gyakorlati tudnivalók, tapasztalatok Kontler Károly Műszaki szakoktató, veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó Zalaegerszeg,
Munkaegészségtan Dr. Juhász Ferenc április.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Budapest, március 24. A húsvéti ünnepi időszak rendőri feladatai Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály.
Az ötlettől a projekttervig
ÜDVÖZLÜNK A VÁLLALKOZÓI FÓRUMON!
Autós - Motoros Iskola, Kiskőrös, Martini u. 1
Előadás másolata:

Siska Tamás munka-szakpszichológus Együtt Bt. (tsiska@egyuttbt.hu) A közlekedési szabályok be nem tartásának néhány pszichológiai tényezője Siska Tamás munka-szakpszichológus Együtt Bt. (tsiska@egyuttbt.hu)

Tényezők A szabálykövető, illetve a szabálysértő magatartás következményei A szabály nem ismerete Extra motívumok A szabály betartása olyan képességet igényel, amivel nem rendelkezünk A közlekedési környezet kialakítása nem megfelelő A szankcionálás nem megfelelő

1. A szabálykövető magatartás hátrányos, a szabályszegő magatartás előnyös következményekkel jár A magatartás szabályozás alapelemei: Előzmény  Magatartás  Következmény Az előzmény lényeges eleme a megkülön-böztető vagy jelző inger, amely jelzi, hogy a magatartásnak milyen következménye lesz. A közlekedésben a jelző ingereknek nagyon sok formája alakulhat ki nem szándékos tanulási folyamatok révén.

Formalizált jelzőingerek

Tilos előzni beláthatatlan útkanyarulatban  Szabályok A magatartási szabályok is jelzőingerek: tartalmazzák, hogy bizonyos magatartásnak milyen következményekkel járhatnak. Tilos előzni beláthatatlan útkanyarulatban  Ha beláthatatlan kanyar van előtted (megkülönböztető inger) és előzöl (magatartás), összeütközhetsz a szembejövő járművel (büntető következmény)”.

Következmény szerepe Egy magatartás akkor ismétlődik meg, ha a következményei a cselekvő számára előnyösek (kedvezőek), és akkor gyengül, illetve szűnik meg, ha a következményei hátrányosak (kedvezőtlenek).

A szabályok betartását gyengíti, hogy a közlekedésben a szabályszegő magatartás viszonylag ritkán jár hátrányos következményekkel, sőt gyakran éppen az ellenkezője fordul elő, azaz a szabályszegő magatartás megerősítést nyer. A szabálytartó magatartás következtében létrejövő balesetmentes közlekedést természetes állapotként fogjuk fel, meglétét nem tekintjük jutalom értékűnek. A szabálytartó magatartás hátrányos következményeire érzékenyebbek vagyunk (pl. megnövekszik a menetidő, akadályozottság érzése stb.)

A szabályok betartásának növelése érdekében a rendszerben… …csökkenteni kell a szabályos magatartás hátrányos és növelni az előnyös következményeinek valószínűségét. …csökkenteni kell a szabályszegő magatartás előnyös és növelni a hátrányos következményeinek valószínűségét. Például a sebességhatárt betartó ne „essen ki” a zöld hullámból, növelni kell az ellenőrzés hatékonyságát, a büntetés elkerülhetetlenségét. Fontos a forgalomtechnikai „kényszerítő” eszközök alkalmazása (forgalomcsillapító küszöb, sávelhúzás, középsziget stb.)

2. A szabály nem ismerete A szabályok betartásának alapvető feltétele azok ismerete. A fontosabb közlekedési - elsősorban elsőbbségi - szabályok ismeretében azonban alig találtunk különbséget az utánképzésre kötelezett és a gyakorlott, rendszeresen továbbképzett gépkocsivezetők között. Mind a két csoport szabályismerete megfelelő volt.(KTI-Együtt Bt 2003.)

Megengedett véralkohol-koncetráció (VAK) ismerete SARTRE európai kutatási projekt keretében reprezentatív kérdőíves felmérés készült 1000 fős személygépkocsi-vezetői mintán. (KTI kutatás, témavezető: Gábor Miklós)

Mekkora a megengedett VAK Magyarországon? VAK (ezrelék) S4 (2010) % S3 (2002) 0,0 88 46 0,2 6 19 0,3-05 4 15 0,6-0,8 2 20 nem tudja (fő) 40 263

3. Extra motívumok Erős teljesítmény motiváció: az úti célt minél rövidebb idő alatt elérni. (Következmény: gyorshajtás, veszélyes előzések) Feltűnési vágy, a vezetési ügyesség, bátorság demonstrálása. (Következmény: gyorshajtás, nagy sebességű kanyarodás, rövid követési távolság, erős gyorsítás, lassítás). Megfelelés mások elvárásának (Következmény: ittas vezetés, gyorshajtás) Negatív érzelmek: harag, düh (Következmény: agresszív közlekedés) Az aktivációs szint növelése (Következmény:gyorshajtás)

4. A szabály betartása olyan képességet igényel, amivel nem rendelkezünk A KRESZ a járművezetőre bízza a szükséges követési távolságnak a megítélését: „Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni.” [KRESZ 27.§ (1)] A megfelelő távolság megítélésében tévedünk, a szükséges távolságot alábecsüljük. A távolságbecslési képességünk nagyon gyenge.

Közlekedéspszichológiai vizsgálat eredménye azt mutatja, hogy a sebesség növekedésével meghosszabbodik a követési távolság, a követési idő azonban veszélyesen rövid marad (Taieb-Maimon és Shinar 2001.) A kísérleti személyek 93%-a 1 sec-nál rövidebb követési időt tartott, ami rövidebb a fékezési reakcióidőnél.

Fontos lenne a KRESZ-ben meghatározni a minimális követési időt (2 sec). A követési idő könnyen megtanulható, egyszerű módszerrel megbecsülhető. A rendőrség is könnyen tudja ellenőrizni.

5. A közlekedési környezet kialakítása nem segíti elő a szabály betartását Hiányoznak a veszélyre utaló természetes jelzőingerek

A szabályozás nem felel meg az elvárásunknak

6. A szabályszegés szankcionálása nem megfelelő 2011 július 1-től az ittas vezetés szabálysértés a közigazgatási bírsággal sújtandó szabálysértések körébe nem lehet járművezetéstől eltiltást alkalmazni, így a vezetői engedély helyszíni elvételére nem kerülhet sor. A KRESZ 4. § (1) Járművet az vezethet, aki c) a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.

Miért tiltja a KRESZ a járművezetést már kis mennyiségű szeszes ital elfogyasztása után? Azért, mert a legkisebb mennyiségű alkohol is rontja a biztonságos járművezetéshez szükséges képességek szintjét. Már 0,3-0,5 ezrelék véralkohol-koncentráció zavarja a szemizmok pontos mozgásait. Fáradt állapotban egészen kis mennyiségű alkohol megnöveli a vezetés közbeni elalvás veszélyét. Már 0,2-0,4 ezrelék között 1,4 szeresére növekszik a halálos kimenetelű magános baleset bekövetkezésének kockázata. 0,5-0,8 ezrelék között ez a kockázat már 11 szeres. Svédországban 1990. július elsején csökkentették le a megengedett véralkohol-koncentrációt 0,5 ezrelékről 0,2 ezrelékre. Hatására a halálos balesetek száma 6%-kal csökkent.

A pénzbírság és a büntetőpont nem szünteti meg az ittas vezetésből adódó fokozott baleseti kockázatot. A balesetveszélyes állapotot kizárólag az eltiltással lehet megszüntetni, nem szabad megengedni, hogy az ittas vezető tovább vezesse a járművét, a vezetői engedélyt a helyszínen be kell vonni.

A gépjárművezetők alkoholfogyasztási tilalmának megítélése (SARTRE) (2010) % S3 (2002) Egyáltalán ne fogyaszthassanak alkoholt 90 73 Csak egy meghatározott minimális mennyiséget fogyaszthassanak 10 27

Köszönöm a figyelmet!