Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
Advertisements

Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az OH TÁMOP fejlesztései
Szervezetfejlesztési Program
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
A VEZETŐ MUNKÁJÁNAK ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE ÓVODA
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Szervezetfejlesztési Program
Szervezetfejlesztési Program
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Az intézményi önértékelés és kapcsolódása a külső értékeléshez
A megújuló köznevelés értékelési keretrendszere
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
A „jó gyakorlatok” Ötlettől a minősítésig
A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Tanácsadói feladatok 1 Közoktatási Igazgatóság.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Közművelődési, közgyűjteményi intézmény minőségirányítási programjának lehetséges szerkezete.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében

Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Pedagógus minősítési vizsgák és eljárások meghatározása
Tanfelügyelet és intézményi önértékelés – a megújuló külső és belső értékelési rendszer (TÁMOP-3.1.8)
Pedagógus – vezetői – intézményi ÖNÉRTÉKELÉS
Startol a tanfelügyelet – összefoglaló a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről Maus Pál szakmai vezető TÁMOP
A köznevelési intézmények értékelési keretrendszere
A köznevelési intézmények értékelési keretrendszere A tanfelügyelet és az önértékelés Készítő/előadó: OH POK munkatársainak szakmai anyaga alapján Bártfai.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az intézményi szabályozó dokumentumok felülvizsgálata az önértékeléshez és tanfelügyelethez kapcsolódóan.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
A TANFELÜGYELETHEZ KAPCSOLÓDÓ INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS (TÁMOP-3.1.8)
„Az utolsó csepp nem tehet róla, hogy éppen ő az utolsó csepp, hiszen amúgy semmiben sem különbözik az előző cseppektől.” Mérő László.
Barlai Róbertné Maus Pál anyagának felhasználásával
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Vezetői önértékelés Barlai Róbertné
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Önértékelési projektterv
Tanfelügyelettel kapcsolatos előzetes feladatok - intézményvezetők
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés, a tanfelügyelet standardjai
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A TANFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSEK VEZETŐI ÉS HELYETTESI FELADATAI
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)

Minőség tervezése biztosítása Minőség ellenőrzése Minőség fejlesztése Minőségirányítás Minőség tervezése biztosítása Minőség ellenőrzése Minőség fejlesztése

Az intézményi minőségfejlesztés tervezési feladatának forrása ( Plan ) 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet (8) Az intézményvezető az intézményellenőrzés összegző szakértői dokumentuma alapján öt évre szóló intézkedési tervet készít, amelyben kijelöli az intézmény pedagógiai-szakmai munkája fejlesztésének feladatait. Az intézkedési tervet a nevelőtestület az intézményellenőrzés összegző szakértői dokumentumának kézhezvételétől számított harminc napon belül hagyja jóvá. Az intézkedési tervet jóváhagyása után meg kell küldeni az intézmény fenntartójának.

McKinsey-féle 7S modell Érték rendszer Stratégia Stílus Személyzet Szakmai ismeretek Rendszerek Struktúra 6.ábra.:(Peters és Waterman 1982; Pascal és Athos, 1981) A 7S modell elnevezése a hét tényező angol elnevezésének kezdőbetűiből adódik. A szerzők két csoportra osztják a tényezőket: az un. kemény tényezőkre (stratégia, struktúra, rendszerek) és a lágy tényezőkre ( stílus, káderállomány, képességek és értékrend). Kemény tényezők: Kemény tényezőknek nevezzük azokat, amelyek kidolgozására, kezelésére léteznek számszerűsíthető módszerek, modellek, vezetői eszközök. Megfelelő szintű meglétük alapvető fontosságú a cég/intézmény számára. Ezek azonban a versenyben a kötelező belépőt jelentik és kevéssé jelentenek igazi versenyelőnyt. A szervezet kultúrájának legalábbis nem ezek a központi elemei, noha elválaszthatatlanok attól.(Így ebben a felsorolásban sem ezek kerülnek mélyebben kifejtésre.) Stratégia (Strategy): A szervezeti célok és az ahhoz vezető eszközök és elérési módok. A szakemberek hamar felismerték, hogy a stratégia és a kultúra között szoros kapcsolat, kölcsönös függőség létezik. Semmi olyan célt nem lehet elérni, illetve stratégiát megvalósítani, amely nem konzisztens a szervezet kultúrájával. A stratégia készítésénél a felső vezetés az adott kultúrát, mint adottságot kell, hogy a létező kultúrát kezelje, illetve olyan tényezőt mely előnyösen is befolyásolhatja a tervek végrehajtását. A kultúrához nem illeszkedő stratégiát készíteni olyan, mintha pálmafák magvait akarnánk a sivatagban elszórni. De ez igaz az ellenkező irányban is: nincs az a kulturális változás, amelyet végre lehetne hajtani, ha az nincs összhangban a stratégiával. Az intézményi stratégia az intézmény jövőképét, küldetését, céljait és a célok eléréséhez szükséges stratégiai akciókat tartalmazza. A közigazgatásban 38/2012. (III. 12.) Korm. rendelet a kormányzati stratégiai irányításról határozza meg, hogy egyes szerveknek mik a stratégiai dokumentumai, és hogyan folyik a stratégiai tervezés. A jó stratégia: jövőbe tekintő, kreatív, rugalmas, aktív, akciókra épülő, változásorientált, tartós sikerre törekvő. A jövőkép segít kijelölni a szervezetre jellemző legfontosabb területeket, amelyeknél ezek azok a területek, ahol versenyelőnyökkel rendelkezik, vagy versenyelőnyöket épít a szervezet. A stratégiai célok az általánosabb jövőképhez kapcsolódó konkrét mérföldkövek, amelyek elérését adott időtartam alatt tervezi megvalósítani a szervezet. Struktúra( Structure ) Egy szervezet struktúrája sokat elárul annak kultúrájáról. Ez is mutatja, hogy a struktúra is nagy hatással van a kultúrára és vice versa. Nincs az a bürokratikus, és sok hierarchikus szinttel tagolt szervezet, melynek kultúrája a nyitottság, rugalmasság jeleit mutatná, és az innovatív egyének mind megvalósíthatják törekvéseiket. Másfelől nem lehet egy merev struktúrát rákényszeríteni egy ezzel ellentétes elveket és értékeket valló kultúrára. A szervezetek formális felépítését értjük ezen: az alá- és fölérendeltségi viszonyokat, az egységeket, a hatásköröket (elsősorban a döntési döntések centralizációt centralizációját-decentralizációját) és annak szabályozását, a munkamegosztást és annak szabályozását, a koordinációt és annak szabályozását. Szervezeti alapformák: lineáris, törzskarral funkcionális, törzskarral lineáris – funkcionális divizionális projekt-, team-, mátrix szervezet konszern (olyan szervezeti csoportosulás, amelynek tagjai jogilag önállóak, de az együttes piaci fellépés és a fejlesztési források racionális felhasználása érdekében közösen tevékenykednek) holding (olyan gazdasági társaság, amely speciálisan vagyonkezelői típusú is lehet, a tagok pénzügyi jellegű irányítása közös.) Rendszerek(Systems): A szervezet minden operatív rendszerének, így az információsnak, az ügyvitelinek, a kommunikációsnak, a pénzügy és számvitelinek is szoros a kapcsolata a kultúrával. Kialakításuknál (illetve manapság inkább vásárlásuknál) tekintettel kell lenni a létező kultúrára, mert nagyban akadályozhatja azok hatékony működését. Megint csak igaz azonban az is, hogy egy-egy informatikai rendszer cseréje jelentősen befolyásolja a kultúra alakulását is. A rendszerekben egymással összefüggő folyamatok találhatók a folyamatokat írják le a szervezetszabályozó eszközök, vannak kötelezően előírt szabályzatok és a nem kötelező szabályzatok, ma már jellemzően a szabályzatok között egyre inkább teret hódít a folyamat alapú megközelítésből adódóan a folyamatábrával képekkel kiegészülő belső szabályzatok. A folyamatok rendszere és leírása: A szervezetekben megfogalmazott célkitűzések a hozzájuk vezető tevékenységekkel érhetők el. Az egymásra épülő, egymást támogató cselekvéssor folyamattá építhető, amely tartalmazza a változások megvalósulását biztosító állapotváltozások összefüggő sorát. Az alapvető folyamatok jellemzői: Stratégiai szerep: azok a folyamatok, amelyek nagyobb hatással vannak a szervezetre és nélkülözhetetlenek a sikerek tekintetében, alkalmasak arra, hogy alapvető folyamatként osztályozzuk őket, nagyobb hatással vannak a szervezetre és nélkülözhetetlenek a sikerek tekintetében. A kijelölt folyamatok stratégiailag, a szervezet céljait és küldetését tekintve jelentősek kell, hogy legyenek. A partnerek igényeinek és elvárásainak való megfelelés: fontos az ezeknek az elvárásoknak leginkább megfelelő folyamatok kiválasztása, kibővítése. Keresztfunkcionális jelleg:az alapvető folyamatok gyakran keresztezik a szervezet belső határait, és felölelnek több szervezeti egységet vagy a teljes szervezetet felölelik. Példák a folyamatokra: a munkatársak kiválasztása, ügyfélkapcsolatok folyamatai stb. Példák a rendszerre: információs rendszer, ügyviteli rendszer értékelési rendszer stb. Lágy tényezők: A lágy tényezők (képességek, káderállomány, stílus és az értékrend) szerepe kiemelkedő a szervezet kultúrájának alakulásában. Ezek által lehet más, mint versenytársai. E négy tényező kombinációja teheti igazán egyedivé a kultúrát. Sok esetben- a japán cégeknél feltétlenül- ezek jelentették a versenyelőnyt. A lágy tényezők (és kombinációjuk) ugyanis nem írható le modellekkel és nem vásárolható meg szoftveren. Másolni sem könnyű, hiszen e tényezők a szervezet tagjainak fejében léteznek. Képességek (Skills): Az elnevezésen nem a dolgozók szakértelmét és tudását értjük (noha természetesen kapcsolódik azokhoz) hanem a szervezet erősségét, azt a képességét, amelyik az alapvető értékből következik, s mint ilyen megkülönbözteti versenytársaitól. Erről ismerszik meg a cég a piacon. Tudják róla a piaci szereplők, hogy "ebben jó". Azok a szervezetek, amelyek valaha is Malcolm Baldridge Magyar Minőség Díjban vagy iskolák, melyek a Közoktatásért Minőség Díjban részesültek, azokról tudják, hogy magas színvonalú a minőségbiztosítási rendszerük s így szolgáltatásaik illetve termékeik is. A Siemensről, a 3M-ről vagy a Philipsről köztudott, hogy rendkívül innovatív cégek. Ellenben egy Rolls-Royce nem annyira újításairól, mint minőségéről és eleganciájáról ismerszik meg. Ugyanúgy kézi megmunkálással készül sok része, mint számos svájci órának a szerkezete. Közigazgatásban elterjedt az EFQM modellre építkező CAF tulajdonképpen képesség értékelési modell és gyakorlat.

Az intézményi minőségfejlesztés célja, Fókusza Az intézményi minőségfejlesztés célja, hogy az intézmény az elvárások teljesülésének Önértékelése alapján a kiemelkedő és fejleszthető területein, fejlesztéseket tervezzen, végrehajtson, értékeljen és fejlesszen, hogy azután újabb önértékelés keretében vizsgálja a a fejlesztések által változások eredményességét. A minőség fejlesztés és fókuszában a pedagóguspedagógiai munkájának minősége, a vezető vezetési minősége és az intézmény minősége azaz saját céljainak, az azokhoz kapcsolódó elvárásainak teljesülése áll.

Az intézményi minőségfejlesztés célja, Fókusza TANULÁS VÁLTOZÁS ÖNMAGA SZEMÉLYZET INTÉZMÉNY

Az intézményi minőségfejlesztésű Ciklusa Stratégiai ciklus 3-5 év Éves ciklus 1.év 2.év Intézkedési terv 5 év Munkaterv 1 Munkaterv 2

Az életciklus

Az intézményi minőségfejlesztés illeszkedése az Értékelési folyamatokhoz Intézmény fejlesztés/ önfejlesztés Önértékelés / adaptáció értékelése 20/2012.(VIII.31.) 150.§. Tanfelügyeleti és önértékelési kézikönyv szerint intézmény , Pedagógus vezető Külső értékelés 20/2012.(VIII.31.) XV. fej. Tanfelügyeleti és önértékelési kézikönyv szerint Önértékelés 20/2012.(VIII.31.) 150.§. Tanfelügyeleti és önértékelési kézikönyv szerint Értelmezés / adaptáció/ Pedagógiai program / Vezetői program Pedagógus fejlesztés: Képzés / továbbképzés Mentorálás / mentor Jó gyakorlat átadás Vezető fejlesztés: Vezető képzés / továbbképzés Mentorálás / mentor Jó gyakorlat átadás Intézményi : - Folyamatok fejlesztése Kommunikáció fejlesztése Infra struktúra fejlesztése

Az intézményi minőségfejlesztés PDCA ciklusa és tevékenységei Önértékelés Külső értékelés Új intézkedések meghatározása Minőségfejlesztés fejlesztése Intézkedések erőforrásainak biztosítása Intézkedések során bekövetkezett események kezelése Intézkedések tervszerű végrehajtása Intézkedések a pedagógusok fejlesztésére Intézkedések a vezető fejlesztésére Intézkedések az intézmény fejlesztésére Intézkedések tervezése Intézkedések végrehajtása Ellenőrzése/ Értékelése Fejlesztése

Az Intézményi minőségfejlesztés tervezés e „A terv semmi. a tervezés minden". Eisenhower. Nincs előírt folyamat/ sablon csak jó gyakorlat: Széles bázis Projekt alapú 1 Intézkedés 1 lap Nevelőtestület után a fenntartó hagyja jóvá

Az Intézményi minőségfejlesztés tervezés e Fejlesztés indokoltsága, fejlesztési szükséglet   Fejlesztés célcsoportja, várható felhasználói kör mérete Fejlesztés életciklusa Fejlesztés kapcsolódásai más folyamatokhoz ( Intézményi folyamatok) Fejlesztés forrása - finanszírozás Fejlesztés megvalósulásának kockázatai (bevezetés után) Fejlesztés várható hatásai (eredmények) Fejlesztés erőforrásai - fő költségtételek Megvalósítás mérföldkövei - határidők Fejlesztési lépések Fejlesztés felelősségi körei Fenntartás erőforrásai - fő költségtételek Fejlesztés megvalósítása Fejlesztési szerepkörök, felelősök   Fejlesztési lépések nyomonkövetése (státuszolás) Fejlesztési folyamat audittevékenysége Fejlesztés átvételi szempontjai (mennyiségi, minőségi mutatók) Fejlesztés implementációs lépései Fejlesztés utánkövetési folyamata „ Fejlesztés definiálása Fejlesztés típusa   Fejlesztésre vonatkozó jogszabályok Fejlesztés előzményei Fejlesztés rövid leírása Fejlesztési eredmény(ek) (produktumok, megvalósulási forma) Fejlesztés tervezésének erőforrásai Alapadatok Fejlesztés megnevezése   Fejlesztés azonosítója Fejlesztésért felelős személy

Az Intézményi minőségfejlesztés végrehajtása Fejlesztés megvalósítása Fejlesztési szerepkörök, felelősök   Fejlesztési lépések nyomonkövetése (státuszolás) Fejlesztési folyamat audittevékenysége Fejlesztés átvételi szempontjai (mennyiségi, minőségi mutatók) Fejlesztés implementációs lépései Fejlesztés utánkövetési folyamata „ „Terv szerint minden halad „

Az Intézményi minőségfejlesztés értékelése Intézmény fejlesztés/ önfejlesztés Önértékelés 20/2012.(VIII.31.) 150.§. Tanfelügyeleti és önértékelési kézikönyv szerint Külső értékelés 20/2012.(VIII.31.) XV. fej. Tanfelügyeleti és önértékelési kézikönyv szerint Értelmezés / adaptáció/ Pedagógiai program / Vezetői program „ „Terv szerint minden haladt „ Vezetői kinevezés , minőség _kiválóság elismerése, és újrakezdés

Kiválóság nem egyszeri aktus túlélni nem érdemes, megélni öröm