Intézményakkreditáció „Tapasztalatok – Tanácsok – Tennivalók” Dr. Mikáczó Andrea PhD egyetemi docens 2014. szeptember 15.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
TÁMOP 4.1.3/2 Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztésének célkitűzései és intézményi együttműködésének tervei Németh Antal felsőoktatási.
A belső könyvvizsgáló iroda tevékenységének rövid leírása Hargita Megye Tanácsa RO Csíkszereda, Szabadság tér 5. szám Tel.: , Fax:
AZ EGRI CSALÁDSEGÍTŐ INTÉZET MÓDSZERTANI GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT MUNKATERVÉNEK BEMUTATÁSA Készítette: Pappné Kormos Zsuzsanna.
A minőségügy a könyvtárügyért
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
A Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar minőségügyi folyamatai szeptember 22.
2007-es minőségügyi tevékenység BTK. A feladat Önértékelés készítése - szervezeti felépítés - oktatási és kutatási tevékenység személyi és infrastrukturális.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Ügyfélbarát ügyintézés, partneri kapcsolat a pályázatkezelésben – Az Új Széchenyi Terv pályázatok tanulságai Biró.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem közigazgatás-tudományi karának minőségcéljai a 2012/2013. oktatási évre dr. Almásy Gyula szakcsoportvezető Közigazgatásszervezési.
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Az eseményszervezés formái, eszközei
DPR kiadványok tervezése, kivitelezése
Széchenyi István Egyetem, Győr
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
Szakmai Monitoring Műhely. RÉV projekt célja többek között: országosan egységes mérési és értékelési rendszer álljon rendelkezésre a szakpolitikai döntéshozók.
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
A referencia – intézmények működésének eljárásrendje Harkány, 2009.november 13.
A rendezvények előkészítése
LB felkészítő: március
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
Intézményakkreditáció „Tapasztalatok – Tanácsok – Tennivalók” Dr. Mikáczó Andrea PhD egyetemi docens december 2.
Az intézményakkreditáció eljárásrendje, az LB feladatai
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
összefüggései, új kihívásai
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
2014. november november november 18.1.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Hazai vámhatósági tapasztalatok és legjobb gyakorlatok az AEO-kal való együtt működés terén Konopás András százados2014. június 24. NAV KAVIG Konopás András.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Javaslatok a látogató bizottságok munkájához Temesi József LB-elnök, P18.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
„Az akarat nem elég; tenni is kell.” Goethe
Önértékelési projektterv
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
tanév 1. félévében szakmai gyakorlatot teljesítőknek
Előadás másolata:

Intézményakkreditáció „Tapasztalatok – Tanácsok – Tennivalók” Dr. Mikáczó Andrea PhD egyetemi docens szeptember 15.

Bemutatkozás  SZIE - minőségügyi rektori biztos ( )  : agrár párhuzamos szakakkreditáció  SZIE - Egyetemi Minőségügyi Központ vezető (2011-)  2012: intézményakkreditáció + pedagógus képzés párhuzamos szakakkreditáció  2013: egészség- és sporttudomány terület párhuzamos szakakkreditáció  2014: EAEVE állatorvos képzés nemzetközi akkreditáció  2014: gazdaságtudományi terület párhuzamos szakakkreditáció  MAB Minőségfejlesztési Bizottság tag ( )  MAB Intézményakkreditációs Látogató Bizottsági tag (2010-)  MAB független bíráló szakértő (2010-)  Felsőoktatási Minőségdíj Bíráló Bizottságnak a Magyar Rektori Konferencia által delegált tagja (2013)

Szent István Egyetem, 2100 Gödöllő, Páter Károly utca 1.,Tel.: , Fax: , –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Tartalom  Intézményakkreditáció folyamata lépésről-lépésre  Önértékelés készítés szempontjai, körülményei  Felkészülés az LB helyszíni látogatásra  Helyszíni látogatás – Jó gyakorlatok  „Eredményhirdetés”

Intézményakkreditáció folyamata lépésről-lépésre (kronológiai áttekintés)

I.Szakasz  MAB értesítés az intézményakkreditáció tényéről;  MAB akkreditációs tájékoztatása az intézmények képviselőinek;  Intézményi önértékelés kidolgozása, megküldése a MAB-hoz + feltöltése a TIR adatbázisba;  Intézményi felkészülés a MAB Látogató Bizottság (LB) helyszíni látogatására;  LB összeállítása, értesítés a FOI felé (FOI összeférhetetlenségi jelzéssel élhet a MAB felé);  LB felkészítése a helyszíni látogatásokra;  LB helyszíni látogatása (2014/2015. tanév II. félév szorgalmi időszak);

II. Szakasz  LB akkreditációs jelentés megírása (látogatást követő 6 hét);  Előzetes akkreditációs jelentés megküldése a FOI részére kifejezetten a tárgyi tévedések korrekciójára ;  LB jelentés véglegesítése (2015. nyár);  Végleges LB jelentés MAB Plénum elé terjesztése;  MAB határozat az akkreditáció eredményéről (2015. ősz) ;  FOI értesítése a MAB akkreditációs határozatáról;  A határozatban foglaltak alapján szükség szerint intézményi intézkedési terv készítése és megküldése a MAB-nak;  Akkreditációs Oklevél átadása;  A MAB anonim kérdőíves formában elektronikus úton elégedettségi felméréseket végez az érintett intézmények és az LB tagok körében.

Az „Önértékelés” készítés szempontjai, körülményei

Az Önértékelés elkészítéséhez felhasználandó források:  Standard and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG);  Törvény a felsőoktatásról (Nftv.) (aktuális változat)  Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság intézményakkreditációs útmutatója (ajánlás) + értékelési szempontok dokumentumai (  Előző intézményakkreditációs jelentés/monitoring eljárás dokumentumai;  Intézményi minőségügyi és egyéb stratégiai dokumentumok (SZMSZ, Intézményfejlesztési terv, Szenátusi dokumentumok, Rektori programok, Bizottsági jelentések, FMD értékelés, ISO dokumentumok, Vezetőségi átvizsgálások jegyzőkönyvei, DPR, Alumni stb.);  Statisztikai alapadatok;  Intézményi és egyéb adatbázisok (Neptun/ETR, Nexon, TÜSZ, MTMT stb.);  Intézményi/Kari honlapok adat- és információtartalmai.

Az Önértékelés készítés „módszertana”:  egy akkreditációért felelős vezető, rektor általi megbízatása az akkreditációs folyamatok koordinációjára;  intézményi és kari munkacsoportok megalakítása és munkaterv kidolgozása az önértékelés elkészítéséhez majd a helyszíni látogatásra történő felkészüléshez, széleskörű munkatársi és hallgatói közreműködéssel;  PDCA elv (Plan-Do-Check-Action) következetes alkalmazása;  MAB vonatkozó előírásainak előzetes közös értelmezése, magyarázata a munkacsoportokon belül az egységesség érdekében;  rendszeres konzultáció, szakmai együttműködés az értékelő munka folyamán;  C-SWOT analízis lefolytatása;  időszakos beszámoló az intézmény vezetése felé „helyzetjelentés”;  az elkészült dokumentumok tartalmi-formai átvizsgálása benyújtás előtt;  önértékelési anyagok véglegesítése, illetékes testület (Kari Tanács, Szenátus) általi jóváhagyása majd benyújtása a MAB-hoz+TIR.

Az Önértékelés készítés szempontjai:  az önértékelés a lehető legszélesebb munkatársi és hallgatói kör bevonásával, a felhasználói visszajelzéseket is figyelembe véve készüljön;  megbízható és bizonyítható forrásból származó, hiteles adatok és információk kerüljenek feldolgozásra (a hivatkozott elektronikus felületekhez az LB tagoknak hozzáférési jogosultság biztosítása szükséges az akkreditációs időszakra);  az akkreditációs útmutató előírása szerinti tartalmi felépítés, logikai sorrend követése ajánlott (intézményi-kari szinteken);  valamennyi elvárt adat, mutató kerüljön bemutatásra, tömör informatív legyen a tartalom, az „egyéb információ” kerülhet mellékletbe vagy elektronikus felületen elhelyezve (link megadása az anyagban);  fontos az előírt formai és terjedelmi követelmények (40-60 oldal) betartása;  igényes de egyszerű kivitelezés, egységes arculat;  nyomdai előállítás 3 példányban (kétoldalas nyomtatás);  címlapon: „Önértékelés”, intézmény/kar megnevezése, helyszín,évszám;  jóváhagyó határozatszám feltüntetése a dokumentumokon;  rektori/dékáni ellenjegyzés;  benyújtási határidő pontos betartása.

Felkészülés az LB helyszíni látogatásra

 Intézményi kapcsolattartó – MAB LB titkár kapcsolatfelvétele;  a helyszíni látogatás időpontjának egyeztetése FOI-MAB között (Általában 1-3 nap, a FOI méretétől függően.) Fontos! A FOI minden olyan intézményi/kari szintű eseményt vegyen számba, ami akadályoztató lehet Pl.: tavaszi szünet, konferenciák, OTDK, szakmai rendezvény stb.;  a végleges látogatási időpont ismertetése intézményi szinten (minden szervezeti egységben, HÖK, tangazdaságban, gyakorlati képzőhelyen stb.), lehetőség szerint mindenki álljon rendelkezésre;  a HÖK is készüljön fel az LB fogadására (külön HÖK LB tag);  az akkreditációért felelős vezető nyújtson tájékoztatást a helyszíni látogatás várható eseményeiről az intézmény illetékesei számára, amelyről előzetesen az LB titkárával egyeztetett;  a látogatási időszakra vonatkozó érvényes órarend megküldése az LB számára;  ajánlható ún. „intézményi forgatókönyv” összeállítása az LB látogatási terve alapján (szoros időkeret áll rendelkezésre – a FOI mindent meg akar mutatni);  technikai jellegű részletekre való felkészülés (étkezési-, szállás- lehetőségek, térkép, parkolás, kíséret, utaz(tat)ás stb.);  honlapok tartalmának és elérhetőségének ellenőrzése.

Helyszíni látogatás – Jó gyakorlatok

 LB fogadására felkészülni (terem berendezése: névtáblák, ültetés, tájékoztató brosúrák, saját újság stb.);  nyitóértekezlet (FOI menedzsment+HÖK+teljes LB);  FOI intézményi/kari rövid bemutatkozás (pl.: PowerPoint prezentációval);  az LB látogatási terv és/vagy FOI általi „forgatókönyv” technikai egyeztetése (időpontok, személyek, szervezeti egységek, pontos címek, elérhetőségek stb.);  az akkreditációs felelős folyamatosan legyen elérhető telefonon minden LB tag számára;  az Önértékelésben hivatkozott, és az egyéb, akkreditációs szempontból releváns dokumentumok megtekinthetőségének előkészítése, (személyi anyagok, publikációs teljesítmények (MTMT), oktatási segédletek, ZV anyagok, szakdolgozatok stb.);  az Önértékelésben hivatkozott adatbázisokba való esetleges betekintési lehetőség biztosítása;  óralátogatás és hallgatókkal való konzultáció lehetővé tétele;  HÖK-kel való konzultáció biztosítása  könyvtár, sportlétesítmény, kollégium, egyéb hallgatói szolgáltatói létesítmények meglátogatásának lehetősége legyen biztosított;  a felhasználói szféra képviselőivel való találkozási lehetőség biztosítása LB igénye szerint.

„Eredményhirdetés”

 LB jelentés véglegesítése előtt FOI részére történő megküldése kifejezetten a tárgyi tévedések korrekciója céljából;  A végleges LB jelentés MAB Plénum elé terjesztése határozathozatalra;  MAB Plénum döntés – MAB határozat a FOI akkreditált állapotáról és annak időtartamáról (indokolt esetben monitoring eljárásról);  Értesítés megküldése a FOI felé;  Akkreditációs Oklevél átadása FOI részére (Pl.: valamilyen ünnepi eseménnyel összekapcsolva).

Szent István Egyetem Egyetemi Minőségügyi Központ 2100 Gödöllő, Páter Károly utca 1. Tel.: Eredményes felkészülést kívánok! … Köszönöm megtisztelő figyelmüket! … Kapcsolat: Dr. Mikáczó Andrea Szent István Egyetem Egyetemi Minőségügyi Központ 2100 Gödöllő, Páter Károly utca 1. Tel.: