Social Europe Beruházások a gyermekek érdekében Európai szakpolitiai keretek és prioritások 2014. október 13. Husz Dóra Európai Bizottság Foglalkoztatásért,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Advertisements

Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Az iskolai szociálismunka
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Minimálbér és minimáljövedelem az Európai Unióban
Dr. Garai Péter helyettes államtitkár Budapest, november 12.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP civileket érintő területei. A TÁMOP specifikus céljai 1.A munkaerő-piaci kereslet és kínálat összhangjának javítása 2.Az aktivitás területi különbségeinek.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A NEMZETI TÁRSADALMI FELZÁRKÓZÁSI STRATÉGIA INDIKÁTOR RENDSZERÉRŐL Roma Koordinációs Tanács, november 23.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
Gyermekszegénység és a gyermekek jól-léte az Európai Unióban
Mérlegen az atipikus foglalkoztatás
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Legyen jobb a gyerekeknek! Gyerekszegénység – egészségügy XVI. Magyarországi Egészségügyi Napok Balatonfüred, október 7-9.
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
TÁMOP B TELEP-PROGRAMOK ELNÉPTELENEDŐ FALVAK LANGERNÉ VICTOR KATALIN.
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Előadás másolata:

Social Europe Beruházások a gyermekek érdekében Európai szakpolitiai keretek és prioritások október 13. Husz Dóra Európai Bizottság Foglalkoztatásért, Szociális Ügyekért és a Társadalmi Befogadásért Felelős Főigazgatósága

Social Europe Tartalom 1.A kontextus: Miért foglalkozunk a gyerekekkel? 2.EU szakpolitikai keretek és prioritások Szociális Beruházási Csomag – Ajánlás (Beruházások a gyermekek érdekében) EU keretrendszer a nemzeti romaintegrációs stratégiához – Tanácsi Ajánlás EU stratégia a nők és férfiak közötti esélyegyenlőség megteremtéséhez Európa 2020 – ország-ajánlások a gyerekek érdekében

Social Europe Miért foglalkozunk a gyerekekkel? A gyermekek jogainak védelme az Európai Unióról szóló szerződésben szereplő célkitűzés (3. cikk) A megélhetési problémákkal küzdő felnőttek 2/3-a hasonló helyzetben volt már gyerekkorában is (Eurostat, december) A gyerekeket különösen súlyosan érintette a válság A kisgyermekkorra fókuszáló szakpolitikák nagyon költséghatékonyak 1. K ONTEXTUS

Social Europe A szegénység és a társadalmi kirekesztés által veszélyeztetett gyerekek (0-17 éves korosztály) számarányának alakulása 2008 és 2012 között 1. K ONTEXTUS

Social Europe Kisgyerekkori szolgáltatások: hároméves kor alatt nagyon alacsony a hozzáférés  A három év alatti gyerekek bölcsődei vagy más formális ellátásban való részesülésének százaléka, K ONTEXTUS

Social Europe A korai beavatkozás és megelőzés helyzete Source: Heckman (2008) 1. K ONTEXTUS

Social Europe  A három év alattiakat célzó kisgyerekkori fejlesztéseknek a legmagasabb a megtérülése 1. K ONTEXTUS

Social Europe Különböző bontásokban a 0-2 éves gyerekeknek szóló formális szolgáltatások használata Erős társadalmi különbségek a kisgyerekkori szolgáltatások használatában 1. K ONTEXTUS

Social Europe Minél hozzáférhetőbbek a kisgyerekkori oktatási és nevelési szolgáltatások, annál magasabb a nők foglalkoztatási rátája 0-3 éves gyerekek formális szolgáltatásokban való részvétele és a éves, kisgyermeket nevelő nők foglalkoztatási rátája 1. K ONTEXTUS

Social Europe A minőségi kisgyerekkori oktatás és nevelés többszörös haszna ( a hátrányos helyzetből való kitöréshez minél korábbi beavatkozás szükséges) Alapvető faktor a szülők munkaerő-piaci részvételében: A kisgyerekkori szolgáltatások igénybevétele és a nők foglalkoztatási rátája erősen összefügg Alapvető faktor a gyerekszegénység leküzdésében: A megfizethető gyerekkori szolgáltatásokhoz való hozzáférés hiánya különösen az alacsonyabb bevételű családok munkaképességét csökkenti A minőségi kisgyerekkori oktatási és nevelési szolgáltatásoknak különösen nagy hatásuk van a hátrányos helyzetű gyerekek fejlődésére  1. K ONTEXTUS

Social Europe Szakpolitikai keretek és prioritások a társadalmi befogadás terén A Szociális Beruházási Csomag prioritása (2013. február) Bizottsági Ajánlás: Beruházások a gyermekek érdekében – A hátrányos helyzetből való kitörés A Nemzeti Romaintegrációs Stratégiák Európai Keretrendszerének prioritása A tanács ajánlása a romák integrációját célzó hatékony tagállami intézkedésekről (2013. december 9.) A nők és férfiak közötti esélyegyenlőség biztosításáról szóló EU stratégia prioritása Gyerekekkel kapcsolatos szolgáltatások (A barcelonai célok teljesítéséről szóló előrehaladási jelentés, június) Európa 2020 prioritása (befogadó növekedés) Ország-ajánlások a gyerekek érdekében történő beruházásokról 2. EU SZAKPOLITIKAI KERETEK

Social Europe Gyerekbarát Szociális Beruházási Csomag (2013. február) Szociális beruházások a növekedés és a kohézió szolgálatában – beleértve az ESZA as végrehajtását is Beruházások a gyerekek érdekében – A hátrányos helyzetből való kitörés (Ajánlás) Közös vízió a szakpolitikai reformok megerősítésére Irányelvek és indikátorok az előrehaladás mérésére 2. EU SZAKPOLITIKAI KERETEK GYEREKÜGYI AJÁNLÁS

Social Europe Horizontális alapelvek A gyermekek jogain alapuló megközelítés A gyerekek és a családok érdekében történő beruházások fenntartása, a leghátrányosabb helyzetűek esetében a válság és reformok negatív hatásainak mérséklése Kiemelt figyelem a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekekre Az átfogó és a célzott megközelítések közötti egyensúly fenntartása 2. EU SZAKPOLITIKAI KERETEK GYEREKÜGYI AJÁNLÁS

Social Europe I. pillér: Megfelelő forrásokhoz való hozzáférés A szülők munkaerőpiachoz való hozzáférésének elősegítése Fontos, hogy a befektetett munka megtérüljön Fokozni kell a koragyermekkori neveléshez és gondozáshoz való hozzáférés lehetőségét Extra támogatás (egyéni támogatás, különösen az egyedülálló szülők és a második keresők számára) Megfelelő jövedelemtámogatások biztosítása Gyermekek szükségleteihez szabott összehangolt jövedelemtámogatások, ellátások, juttatások Ne járjanak a kedvezményezett megbélyegzésével, ne jelentsenek visszatartó tényezőt a munkaerőpiactól A támogatások a különböző jövedelmi helyzetű családok között megfelelő módon kerüljenek elosztásra GYEREKÜGYI AJÁNLÁS 2. EU SZAKPOLITIKAI KERETEK

Social Europe II. pillér: Minőségi szolgáltatásokhoz való hozzáférés A gyerekek fejlődése szempontjából alapvető jelentőségű minőségi szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítása: A koragyermekkori nevelés és gondozás elérhetővé tétele (főleg 3 éves kor alatt) Az iskolai szegregáció felszámolása Egészségügyi ellátás, lakás- és életkörülmények, szociális szolgáltatások (alternatív gondozás, családtámogatás) III. pillér: A gyermekek számára jogaik gyakorlásának biztosítása A gyermekek részvételének támogatása Az iskolán kívüli tevékenységekben az életüket befolyásoló döntések meghozatalában GYEREKÜGYI AJÁNLÁS 2. EU SZAKPOLITIKAI KERETEK

Social Europe A koragyermekkori nevelés és gondozás elérhetőbbé, befogadóbbá tétele Külön figyelem irányuljon a 3 év alatti gyerekekre Figyelemfelhívás a minőségi kisgyerekkori nevelés és gondozás pozitív hatásaira Az alacsony bevételű családok számára a költségek csökkentése Kapacitásnövelés A minőség javítása Egymáshoz kapcsolódó szolgáltatások fejlesztése GYEREKÜGYI AJÁNLÁS 2. EU SZAKPOLITIKAI KERETEK

Social Europe Oktatási prioritások (a Nemzeti Romaintegrációs Stratégiák bizottsági értékelése alapján): Szegregáció elleni küzdelem, korai iskolaelhagyás elleni küzdelem, a közoktatás befogadóbbá tétele; a roma lakosság oktatási eredményességét célzó pozitív akciók fenntartása és megerősítése (2014) Az iskolai szegregáció és a roma tanulók speciális nevelési igényű tanulók számára fenntartott iskolákban való indokolatlan elhelyezésének megszüntetése; a kisgyerekkori oktatásban és nevelésben való részvétel erősítése; a tanárképzés és az iskolai mediáció fejlesztése; a szülők érdeklődésének ráirányítása az oktatás fontosságára (2012) A Nemzeti Romaintegrációs Stratégiák Európai Keretrendszere 2020-ig ROMA INTEGRÁCIÓ 2. EU SZAKPOLITIKAI KERETEK

Social Europe Intézkedések a minőségi oktatáshoz való hozzáférés érdekében: Az iskolai szegregáció teljes megszüntetése; a roma tanulók speciális nevelési igényű tanulók számára fenntartott iskolákban való indokolatlan elhelyezésének megszüntetése A korai iskolaelhagyás csökkentése az oktatás minden szintjén A kisgyerekkori fejlesztések minőségének és hozzáférésnek javítása A tanulók egyéni szükségleteinek kezelése a családokkal együttműködve Befogadó és személyre szabott tanítási és tanulási módszertanok alkalmazása, tanulási segítség nyújtása a nehézségekkel küzdő tanulóknak, intézkedések az írástudatlanság felszámolására, tanórán kívüli programokban való részvétel támogatása ; A nagyobb szülői részvétel elősegítése, a tanárképzés fejlesztése Tanácsi ajánlás a romák integrációját célzó hatékony tagállami intézkedésekről 2. EU SZAKPOLITIKAI KERETEK ROMA INTEGRÁCIÓ

Social Europe Ország-ajánlások a gyermekek érdekében Európa 2020 Szakpolitikai terület Ajánlásban részesült országok Jövedelmek támogatása BG, ES, HU, IE, IT, LV, PT, RO, UK A támogatás ereményessége, hatékonysága BG, EE, ES, FI, HR, LV, RO Koragyermekkori fejlesztések / gyerekügyi szolgáltatások (hozzáférés, minőség) AT, CZ, DE, EE, IE, IT, PL, RO, SK, UK Befogadó oktatás AT, BE, BG, CZ, DE, DK, EE, ES, FR, HU, HR, IT, MT, PT, RO, SE, SK, PL Korai iskolaelhagyás Megfizethető élet- és lakáskörülmények NL, SE, UK Anyagi ellenösztönzők AT, BE, DE, EE, FR, IE, IT, LU, NL Összeegyeztethetőség MT, PL Fiatalok aktivitása BE, BG, DK, ES, FI, FR, HU, HR, IE, IT, LT, LU, LV, PT, SE,SK, SI, UK Egészségi állapot BG, ES, LV, RO Roma integráció BG, CZ, HU, RO, SK 2. EU SZAKPOLITIKAI KERETEK

Social Europe Az ESZA és az ERFA tervezése során a hangsúlyosan megjelenítendő területek: A családi hátrányokkal küzdő, elsősorban 0-3 év közötti gyermekek szolgáltatásokhoz való hozzáférését megakadályozó tényezők felszámolása Hangsúly a képzett munkaerőn és az anyagi elérhetőségen Az „elérhetetlen, távoli” városi és vidéki területeken történő beruházások A szociális innováció és a szakpolitikai programok kipróbálásának támogatása Átfogó egyesített szolgáltatások fejlesztése 2. EU SZAKPOLITIKAI KERETEK

Social Europe Köszönöm figyelmüket! Husz Dóra