Kettős szerelmi öngyilkosság Szonezakiban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A május 26-i előadás összefoglalója
Advertisements

ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
Isten célja a gyülekezettel 2: Közösség
86.400… ♫ A diák kattintásra váltják egymást… Myki.
 A Web, kezdeti időszakában csak a szöveges file-okat kezelte.  Ma teljes körű multimédia szolgáltatásokat nyújt  Filmet,  Zenét,  Képeket nézhet.
Vizuális képességek fejlődése
Az angyalmentők száma: 333. Ez egy különleges meditáció, amelynek segítségével vészhelyzetben is pillanatok alatt kapcsolatba léphetünk az angyalokkal,
Reformkori színjátszások
1588. Spanyol Armada (hajóhad) legyőzése
Puskin: Anyegin.
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
Vak ember ült egy épület előtt a lépcsőn, lábánál kalap táblával, a következő szöveggel: „Vak vagyok. Kérem, segítsenek.“
A Szegedi Tudományegyetem harmadik missziós tevékenységei és az EU fejlesztéspolitikája DR. LUKOVICS MIKLÓS Docens, SZTE GTK Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
3. lépés: Fenomenológiai elemzés
A görög színház működése
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
FRANCIA REGÉNY Kialakítói: Stendhal, Balzac és Flaubert
Röplabda Testnevelés Készítette: Kiss Krisztina.
Ilyenek vagyunk mi A NAGYPELESEKEI ÁLTALÁNOS ISKOLA II. OSZÁLYA.
A táblázatok formázása Készítette: Gombkötő Alexandra Felkészítő tanár: Györe Mihály József Attila Gimnázium, 6900 Makó Csanád vezér tér 6.
 1. dia: Bemutakozó  2. dia: Tartalom  3. dia: Fogalmak  4. dia: Mi a hasznosság??  5. dia: Általános I.  6. dia: Általános II. táblázat  7. dia:
Cicognani a bolognai Sant’Orsola Kórház gyermekosztályának vezető főorvosa.
Versek
Névnapodra Szeretettel
Vak ember ült egy épület előtt a lépcsőn, lábánál kalap táblával, a következő szöveggel: „Vak vagyok, kérem, segítsenek!“
Moliere /A.
Moliere 24/B.
Olvasd lassan és csendben!.
„Sztárok” az irodalomban
Életige 2007 Május.
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Szeretet nélkül kapcsolat-romboló erő, szeretettel kötőanyag
Dráma Irodalmi mű.
VERS RÓLAD.
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Goethe: Faust 23/C.
Anton Pavlovics Csehov
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Csempe Programozás érettségi mintafeladat
G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! ! Zene: Princess: Tavaszi hajnal.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
A feladat : Építsünk AVL-fát a következő adatokból:100,170,74,81,136,185,150,122,52,190,144 (Az AVL-fa olyan bináris keresőfa, amelynek minden csúcsára.
MARINA HOTEL AZ ÖBÖLBEN
Olvasd lassan és csendben!
Az alapvető kommunikáció
A Csongor és Tünde forrásművei
Avagy újabb gyöngyszem az önismereti tesztek palettáján.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! !
CSODÁS KÍVÁNSÁG 1.
A televíziózás története
Az Angol Reneszánsz William Sheakespeare.
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
HALÁL a művészetben Készítette: Barna Eszter 9.a.
LEGO Dacta program.
A mese.
Filmezés alapjai, ötlet-forgatókönyv 6. témakör. A forgatókönyv játékfilmek és dokumentumfilmek írásban rögzített anyaga. Hasonló a szövegkönyv, amely.
A misztérium Készítette: Lovász Lili, Süli Réka, Szekeres-Kovács Veronika.
Multimédia.
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
Mikszáth Kálmán novellái
Nemzeti Színház szeptember 21.
Az ember tragédiája Rendezte: Paulay Ede.
VERS RÓLAD.
Paulay Ede Csongor és Tünde.
Az ember tragédiája a színpadon
SZÍNHÁZI CREDO Készítette: Annarébe.
G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! !
Előadás másolata:

Kettős szerelmi öngyilkosság Szonezakiban Készítette: Czifra Adrienn 2014. 05. 07.

Bevezetés Téma: Csikamacu Monzaemon Kettős szerelmi öngyilkosság Szonezakiban c. bábszínházi darabja A darab középpontjában a sindzsú, a kettős szerelmi öngyilkosság áll Csikamacu Monzaemon miért pont bábszínházra írta sindzsú darabjait? 1703-as előadás – mérföldkő a bábszínház történetében: hatalmas siker, az író a bábszínházra koncentrál, megmenti a Takemoto színházat az összeomlástól, kiindulópont a társulatok közti versengéshez – a bábszínház aranykora Minek köszönhető a Szonezaki sindzsú óriási sikere? Miért választják a szereplők a halált?

Csikamacu Monzaemon (1653-1725) szevamonói Csikamacu több mint 100 bábszínházi és 30 kabuki darabot írt darabjainak egy része szevamono, vagyis polgári tragédia hétköznapi emberekről, egy sémára pár hónapja történt esemény, valós személynevek a szevamonón belül találjuk a sindzsút témája: kettős szerelmi öngyilkosság. A sindzsú lényege, hogy a szerelmesek, akik ezen a világon nem lehetnek egymáséi, inkább a halált választják, és remélik, hogy a túlvilágon együtt lehetnek majd. első ilyen témájú darab – Szonezaki sindzsú (1703) népszerűségének köszönhetően egy tucat hasonló mű készül

Szonezaki sindzsú – Kettős szerelmi öngyilkosság Szonezakiban népszerűség oka: egyszerű, de tisztaszívű szereplők, egyszerűen felépített történet – a nézők közelinek érezték Keletkezési körülmények: valós esemény alapján (1703. május 22.) valószínűleg pletykaként jutott a fülébe bemutató: 1703. június 20.

Szereplők a két főszereplő az alacsonyabb osztály tagja – eddig ilyen nem volt Tokubei – kereskedő osztály tagja, 25 éves, naív, jóhiszemű, kiforratlan személyiség, tele érzelemmel Miért dobja el életét? Megszégyenítés, végzetes folt a hírnevén, nem lehet az egyetlen emberrel, akit szeret (a japán gondolkodásban az öngyilkosság más jelentéssel bír, mint nyugaton – tisztesség megőrzése, név tisztán tartása, hűség Ohacu – alacsony rangú prostituált, 19 éves, kedves, melegszívű, szerelméért bármire képes Miért választja a halált? Nincs esélye elhagyni a Tenma házat, nem élhet normális életet, nem lehet kedvesével ezen a világon

Szerkezet és cselekmény nincs forgatókönyv, felvonások, egyszerű felépítés 3 jelenet, alig 24 óra a történet leforgása 1717 – bővítés (de az előző változat népszerűbb) A történet lényege, hogy a két szerelmes nem lehet együtt, a fiút házasságra akarják kényszeríteni egy másik nővel, régi barátja pedig megszégyenítette és csellel megszerezte tőle a házasságra szánt pénzt, így már nem állhat bácsikája szeme elé. Mivel szerelmével sem találkozhat, mert elűzték a városból, elhatározzák, hogy együtt vetnek véget életüknek, hátha a túlvilágon együtt lehetnek majd.

Micsijuki a szerelmesek utolsó útja Csikamacu írta a leggyönyörűbb micsijukikat részletesen kidolgozott, szójátékokkal tarkított a karakterek itt teljesednek ki a két főszereplőt utolsó mondataikból sokkal jobban megérthetjük, megismerhetjük A mű hatása óriási népszerűség több hasonló témájú mű megszaporodtak az öngyilkosságok filmváltozatok, szobor Oszakában

A sindzsú hagyományos előadásmódja – a ningjó dzsóruri a bábozás az egész világon elterjedt szórakoztatási forma kidolgozottságban és technikailag a japán bábok a legfejlettebbek, a japán bábmozgatók a legképzettebbek samiszen kíséretű recitálásra előadott bábjáték az Edo-korszak elején, 400 éve jött létre Kiotóban alapja három elem együttműködése - a báb, a narráció és a samiszen zene

A színpad felépítése úgy alakították ki, hogy a bábosok minél könnyebben és gyorsabban mozoghassanak rajta szélessége 10 méter jobb oldalon dobogó – ezen ül a narrátor, aki a szöveget kántálja és a samiszen zenész, aki megadja a darab légkörét, biztosítja a tempót és átvezeti a jeleneteket a színpad 3 szintből áll két szélén függöny a háttérben egy ház belseje, előtte út vagy kert

A bábmozgatók egy bábot 3 ember mozgat egyszerre a bábmozgatók feladata, hogy ügyességükkel, összeegyeztetett mozdulataikkal életre keltsék a bábokat Josida Bunzaburó (?-1760) – 1734-ben kifejlesztette a három embert alkalmazó bábmozgatást fő mozgató: tartja a báb törzsét, irányítja a jobb kezet és a fejet második játékos: a báb bal kezét mozgatja lábmozgató: lábakat/ruhát mozgatja, imitálja a hanghatásokat öltözék: fekete csuklya, egyedül a főmozgató arca látható

A bábok szerkezete Csikamacu korában kisebbek, egyszerűbb szerkezet manapság 150 cm, 15-20 kg fej különlegesen kialakítva, fából, mozgatható fel-le, jobbra-balra, külön mozog a szem, szemöldök, száj több mint 70 fajta arctípus test elnagyolt karok, lábak zsinórral csatlakoznak, behajlíthatók, a báb még a kezét is ökölbe tudja szorítani

Összegzés bábszínház – évszázadok óta működik, máig sikeres előadások és turnék Japánban és szerte a világban régi bábok nagy becsben, bábmozgatók nemzeti kincsként a bábszínház légköre a legalkalmasabb a sindzsúk bemutatására – habár való életből vett eseményeket dolgoznak fel, misztikus árnyalatot kapnak, és eltávolítják a nézőt a valóságtól A színészek nem tudják elkerülni, hogy játékukba saját személyiségükből is belevigyenek, a bábok viszont száz százalékig azonosulnak a karakterekkel a báb a bábmozgató kezében életre kel, emberi lesz, s bábos mint egyfajta isten irányítja, teszi örökéletűvé – ebben rejlik a műfaj szépsége

Köszönöm szíves figyelmüket!