KICSIT MÁSKÉPP-HELYESÍRÁSI „TOLLGYAKORLATOK”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Volt egyszer egy kisfiú, akinek igen nehéz természete volt
Advertisements

Úton böjtben.
Álmodtam százszor, és elképzeltem, Milyen lesz majd ha eljössz hozzám
Egy fényképész álma, zene és a tudás néhány gyöngyszeme.
Szakíts magadnak egy kis időt, hogy elolvasd ezt az üzenetet,
IDÉZEZEK „Nem kívánok ragyogást,
I M Á D S Á G (SZÉP ERNŐ ).
Jó reggelt- Isten hozott !.
ÉLET Click to advance slides.
Készítette: a Dalai Láma
Szakíts magadnak egy kis időt, hogy elolvasd ezt az üzenetet! Lehet, hogy fontos!
Tibeti személyiségteszt
ALAPIGE: 1Kir 3,
Az életedet TE írod.
Áldott,Békés Ünnepeket Kívánok!
A ZENEI ISMERETSZERZÉS ÚTJA
Az igék Összefoglalás 6. osztály.
Isten igéje éles kard,mely véd. Boldog a ki azzal vív csatát mert győzhet százszor is.
Bibliatábor nyár Püspökladány.
Napra Valentin.
A vízhordó története.
Szívünkből szeretünk: Nincs kőszikla senki más,
Úton böjtben. A mélyből Hozzád száll szavam – Krisztus, kegyelmezz! A bajban lelkem társtalan – Krisztus, kegyelmezz! Segíts – segíts! Ne hagyj – ne hagyj!
Valami aggaszt, vagy idegesít?
GYÉMÁNT ÉS ARANY.
Jó reggelt- Isten hozott !.
Ballagók búcsúztató áhítata.
Jézus él, Jézus él, Minden ember tudja meg, Hogy Jézus él! 2x
Úton böjtben.
Úton böjtben Helyettem meghalt Ő Elvette minden bűnöm Mondd, ó, mondd ki volt Ő? Meghalt a Golgotán, Függött a keresztfán, Jézus, Jézusnak hívják.
Boldog 2014-et !.
Helyettem meghalt Ő Elvette minden bűnöm Mondd, ó, mondd ki volt Ő? Meghalt a Golgotán, Függött a keresztfán, Jézus, Jézusnak hívják.
A mélyből Hozzád száll szavam – Krisztus, kegyelmezz
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Folyamodjatok az Úrhoz,
Volt egyszer egy kisfiú, akinek igen nehéz természete volt
BETLEHEM.
SZÍVEKET GYÜJTÖK !! Mácz István:.
Magyar nyelv Ádám Judit.
Ki a szívét osztja szét....
Játékház Képes olvasókönyv I.
Ha aggódnál… Ha valami aggaszt vagy idegesít, akkor nézd meg a dolog másik oldalát is!
Rowena Morill és Bob Ross festményeivel
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
Szakíts magadnak egy kis időt, hogy elolvasd ezt az üzenetet, lehet hogy fontos!
Mi történt veletek? Egy csaj története. Végre 2 hét után kiengedtek a kórházból de…
MIT NEKÜNK, TI FÉRFIAK? (Bokrétás András versei) ballada néhai jó Francois Villon mester stílusában és modorában.
JÓ REGGELT !.
Csángó mise - Kacsika, Ahogyan a zarándokút nyíregyházi résztvevői látták, gondolták, megélték Homonyik Sándor: Föld és ég gyermekei.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Földrajzi nevek helyesírása
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
Zene: Szűcs Judit - Ha belehalok százszor is
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
Krisztus feltámadt – valóban feltámadt !. Valami véget ér, kezdődik más talán. Látod, megyünk az élet sivatagán. Gyere, mert lépni muszáj! Refr: Szinte.
11.A magyar helyesírás alapelveinek alkalmazása, magyarázata
MÁSSALHANGZÓK GYAKORLÁSA
JÓ REGGELT !. Szólt az Isten egykor: Ábrahám!« Indulj el, s utad bízzad rám! Áldott lesz, ki jót tesz véled, átok sújtja ellenséged; Nagy és erős néppé.
JÓ REGGELT! ISTEN HOZOTT!.
A mássalhangzótörvények
AZ IGEIDŐK.
Volt egyszer egy kisfiú, akinek igen nehéz természete volt
Készítette:Bálint Rita
Előadás másolata:

KICSIT MÁSKÉPP-HELYESÍRÁSI „TOLLGYAKORLATOK”

Kiből lehet jó helyesíró? A helyesírást segítő fő kognitív funkciók: 1.Fejlett beszédészlelés, beszédhanghallás problémamentes a fonémák kihallása, időtartambeli észlelése 2.Pontos vizuális észlelés pontosan észlelt szóalak→ a helyes íráskép raktározódik és aktivizálódik 3.Jó analizáló és szintetizáló képesség (nyelvtani ismeretek szükségessége) „külték”= küld+ték „sajtal”= sajt+val ↓ HIBAELEMZÉS

A beszédészlelés deficitje nagyszámú helyesírási hibához vezet. A magyar nyelv fonematikus = a legtöbb szavunk helyesírása a KIEJTÉSEN nyugszik. ↓ A beszédészlelés deficitje nagyszámú helyesírási hibához vezet. Elengedhetetlen a beszédhanghallás következetes, módszeres edzése, a „fülnevelés”. (↕) szabályközpontú oktatás

A „fülnevelésen” alapuló helyesírás fejlesztésének alapelvei: 1.A kiejtést mozgással párosítjuk. 2.Elsődleges szerepet adjunk a hangoz- tatásnak! 3.Gyakoroljunk sokat, írjunk keveset!

Az ösztönös/gyenge helyesírótól a tudatos helyesíróig 1. / Hangoztató, beszédhanghallást edző gyakorlatok, a nyelvtani ismeretek teljes mellőzése. 2. / Az időtartam jelentésváltoztató szerepének megfigyeltetése Beléptethetők a szabályok a gyerek osztályfokának, nyelvi ismereteinek, és egyéb készségeinek függvényében. A tudatosítás kezdetei, alapozása. 3. / A hallással adott esetben ellentétes, helyesírási törvényeken alapuló írás. Szabályok ismerete és azok tudatos alkalmazása.

Hibaelemzés: mgh. idő: 21 msh. idő: 7 rövidülés: 1 ékezet: 2 ly/j: 3 zár/kezd: 2 tagolás: 1 összesen:37

mgh idő: 1 msh idő: 0 rövidülés:3 ly/j:1 tagolás:1 zárás:1 összesen:7

„FÜLNEVELŐ”-ALAPOZÓ gyakorlatok Mondd utánam, koppints, simíts! Idegen szavak ismétlése, a magánhangzók időtartamának érzékeltetése koppintással, simítással: A/ amőba, szakóca, ópium, erózió, begónia, viszkóz, kópia, spóra, primőr, albínó... B/pasztőröz, mitológia, konstruktív, inkvizítor, ergonómia, fagocitózis, tuberkulózis… A gyakorlat értelmes szavakkal is elvégezhető.

Csípjük el a szavakat! batyu atyu  tyu u amőba→mőba→őba→ba→a tuberkulózis→uberkulózis→berkulózis→ erkulózis→rkulózis→kulózis→ulózis…

Lépegető Lépj, ha hosszú ű-t hallasz! Annyit lépj, ahányat hallasz! sűrűség, megszüntet,fürkésző, zöldfülű, 1 2 3 szűrő, gyűjtemény, szűkül, gyűszűnyi,szüretel, 4 5 6 7 8

Helyesírási morze .. .. II II öböl gyűrű töröl sűrű tükör szőlő vödör kőből I I . I sóból bolygó szóló folyó cókmók hordó búcsú odú

Szókereső, szókimondó, SZÓVADÁSZ ko komoly, koszorú, konok, koplal, kolomp, kordon, kondás… kó kórus, kódex, kód, kódol, kópé, kócsag, kóbor, kóró…

szókereső, szókimondó – írott változat k.moly, k.bor, k.borol, k.cos, k.nok, k.plal, k.nyít, k.dex, k.lomp, k.ndás… --------------------------------------------------------- Mennyire emlékszel? ko kó

Mássalhangzók időtartamának gyakorlatai értelmetlen hangkapcsolatok Mondd hosszan! ( Beszéljünk manónyelven! ) uzu uzzu uzulu uzullu aza azza azala azalla özö özzö özölö özöllö

Mássalhangzók időtartamának gyakorlatai „visszhanggyakorlatok” fonnyad cselleng bukkanó kazettás vinnyog lebbencs pattogat uzsonnás könnyes forrong szappanoz parcelláz puttony lappang mellékel rekettyés mellény függeszt ballada kamillás nyaggat fullánk varroda szivattyúz

Mássalhangzók időtartama visszhanggyakorlatok:szószerkezet vízzel oltotta, géppel ültette, kézzel bontotta, bottal döntötte, tollal iktatta, ujjal festette Roppant bottal koppantottam… Síppal-dobbal megnyitotta… Őszi éjjel izzik a galagonya Jegenyefa ingó-bingó odaül az ázott holló… Lépj, ha hosszú b-t hallasz! Libben, lábbeli, egyéb, babona, tovább…

Érzékleti szint: vizuális kép ⇌ pontos kiejtés, Az időtartam jelentéselkülönítő szerepe Mondd ki, írd a megfelelő helyre! csörgőt – csörgött új - ujj Érzékleti szint: vizuális kép ⇌ pontos kiejtés, hallás ↖↘ ↗↙ 2. Mentális szint: jelentés

csörgőt – csörgött 1.Pontosan artikulálva bemutatom, a gyerek ismétel. 2.Rákérdezünk: Mit? – Mit csinált? ⇄ 3.Mondatba illesztjük a megfelelő szóalakot. csörgőt - csörgött Ma korán …………… az órám. A kisbaba kitartóan rázta a ……………. . dolgozót/dolgozott, döntőt/döntött, meghívót/meghívott, homokozót/homokozott, öltözőt/öltözött, ütőt/ütött… ások – ásók Hol vannak az …………. ? Itt még mélyebbre ………… . tanulok/tanulók, futok/futók, érdeklődök/érdeklődők… Itt már beléptethetők a nyelvtani alapfogalmak, felidéz- hetők a szabályok, de a hangsúly a hangoztatáson van.

új – ujj A/ Ez nem régi, hanem ……. . A kezemen öt ……. van. Szívesen játszom az ……. játékaimmal. Rászorult a gyűrű az …….. . B/ Az ……nyi résen szabadon áramlott be a friss levegő. Az …..donság felkeltette a vevők érdeklődését. A magánhangzók észlelésének pontosodása magával húzza a mássalhangzóhallás javulását, anélkül, hogy ez utóbbit módszeresen, célzottan fejlesztettük volna.

Mássalhangzók gyakorlatai Az időtartam jelentésváltoztató szerepe mutatok/mutattok Ti miért pont rám …………….? Most …………… nektek egy trükköt. álom/állom ………….. a szavam. Elkerül az …………... . akkora/akkorra, sokkal/ sokall, stb

mókás/mokkás, elöl/elől, irt/írt, orom/orrom, Foglald mondatba! mókás/mokkás, elöl/elől, irt/írt, orom/orrom, len/lenn, álom/állom, feleltem/felleltem, meghívok/meghívók, eladót/eladott

Nem mind arany, ami fénylik ! Tedd ki a hiányzó ékezetet, keresd a szó tövét! kabátr…l átkar…l üvegr…l letör…l kapub…l tomb…l füzetb…l dörömb…l asztalt…l pót…l egért…l szöszmöt…l Keresd a kakukktojást! doromb...l, padb…l, házb...l, indulatb…l tükörb…l, öb…l, kéményb…l, szőlőb…l Kérdezzünk rá a szavakra!

Légy résen, nyomozz a szótő után! esik – elesett törik – letörött olvad – elolvadt apad - elapa… marad - elmara… fut - elfuto… kopik - elkopo… szalad - elszala… lyukad - kilyuka… lát - megláto... éled - feléle… Nagyot néze…, amikor bokáig süllye… a sárba. Befoga…a a kóbor kiskutyát, és boldogan muta…a szüleinek. Pár szem meggyet sze…em a fáról, zacskóba te…em mindet.

Ne hallgass a füledre! Keresd a szó tövét! rövidülések Sok ..(cseppből).. nagy eső válik. Mire vársz, miért ..(álldogálsz)..? Kis szorgalommal ..(többre).. is vihette volna. Vadludak ..(szálltak).. el felettünk. B Aki bottal köszön, annak ..(doronggal)..felelnek. Friss ..(gyümölccsel)… kínálgatta őket. Kipirult ..(arccal).. érkeztek meg a kirándulásból.

Inverz gyakorlatok Miből lett? Boncoljunk! lappal=………..+………… kézzel=………..+………... jéggé= ……….+…………. vízzé=………..+…………. abból=………...+………… ebből=…………+………… ahhoz=………..+………… ehhez=………..+………… ugyanarról=………….+………….. ugyanakkor=…………+…………..

Inverz gyakorlatok Miből lett? Boncoljunk! Igék vonzza= vonz+ja ( vonz+j+a) keresse= keres+je (keres+j+e) eddz= edz+j játsszátok= játsz+ játok (játsz+j+átok)

Egyet mondok, kettő lesz belőle ! „tisztel” tisztel / tiszttel A barátom …………… mindenkit, aki segít másokon. A hadsereg tábornoka kezet fogott néhány ………………. . „kölcsön” kölcsön / költsön Arra kérte őt, hogy ne …………. sokat, mert fogytán a pénzük. Kérlek, add ……………….. a tollad, az enyémet nem találom! Ne sokat ………………, vegyen inkább ……………… ! „fonnyad” fonjad / fonnyad Az alma a kosárban …………… . Légy szíves, ……………….. be a hajamat! rendel/renddel, térdel/térddel, talpal/talppal kiált/kiállt, szálja/szállja

Egyet mondok, kettő lesz belőle !

kötőjellel írjuk különírjuk természeti jelenség ember alkotta(közterület) ― ø hajózunk,fürdünk: megye ér csermely patak …………………. folyó tenger óceán …...……………. csatorna tó………. út, utca ……………………. .………............... ……………………. …..……………… kikötünk sziget félsziget part tér öböl……………….. .…………………. ……………………... .………………….

felmászunk. híd domb hegy hegység. ……. ………. csúcs kő…………… felmászunk híd domb hegy hegység ……..………... csúcs kő…………… köz ……………………… ……...………... ……………………… körtér,körút leereszkedünk ……...………... szakadék völgy árok sétány vízesés szoros…….. ……………….. ………………………. rakpart ………………………. ..……………...

Tükörgyakorlat a nehéz igék helyesírása Mi most írjuk le! Te most írjad le! Te azonnal írd le! hagy Most (hagyjuk) ki! Most (hagyjad) ki! Azonnal (hagyd) ki! huny Most ……… be! Azonnal ……… be! küld Most (küldjük) el! Most (küldjed) el! Azonnal (küldd) el! hall Most (halljuk) meg! Most (halljad) meg! Azonnal (halld) meg!

Tükörgyakorlat a játszik (vonz, látszik, hallatszik, edz, metsz) ige helyesírása írjjátsz+j=játssz írjatokjátsz+jatok= játsszatok írjajátsz+ja= játssza írunk játsz+unk= játszunk írod játsz+od= játszod Megírja az üzenetet.  (Eljátssza) a játékot. Megírják az üzenetet?  (Eljátsszák) a dalt? Írunk egy üzenetet.  (Játszunk) egy játékot. Írnak egy üzenetet?  (Játszanak) egy játékot? Írjanak egy üzenetet!  (Játsszanak) egy játékot!

Sarkított mondatok Azt ..(kívánja).., hogy ..(édesanyja).. ..(fonja).. be a haját. A fogason ott lógott ..(bátyja kabátja).. . Az ő ..(bátyja).. a mi városunk híres ..(szülöttje).. . ..(Álld).. ki a próbákat! Isten, ..(áldd)..meg a magyart… Hernádi Sándor: Írd és mondd helyesen! Ne főjön, ne fájjon miatta a fejed!

Köszönöm a figyelmet!