SZIME Konferencia, október 20–21. Németh Eszter

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Néhány adat a Győrben élő időskorúakról
Advertisements

Miért éri meg családbarátnak lenni?
A gyermek, mint közjószág? Szeged, október 15. Gál Róbert Iván Múltunk van. Jövőnk lesz? dr. Kováts Zoltán emlékkonferencia.
Nevelőszülői gondoskodás a fővárosban
A R EGIONÁLIS S ZOCIÁLIS M APPA BEMUTATÁSA Borsod –Abaúj – Zemplén megye Regionálna sociálna mapa Boršodsko – Abovsko – Zemplínska župa HUSK/1101/1.6.1/0131.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Szakmai Tanácskozás Miskolc
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
DILEMMÁK, PROBLÉMÁK, SIKEREK… …az elmúlt évek tapasztalatai alapján.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
ÁLDOZATOK NAPJA „EGYÜTT AZ ÁLDOZATOKÉRT”
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
Humánszolgáltató Központ, Nagykőrös
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
A makrgazdasági munkakínálat:
Egészségpolitika.
Öregedő Európa – társadalmi kihívások
Családi napközi.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
A rendszeres szociális ellátás hatása a gazdasági aktivitásra és a segélyezett romák életmódjára Kiss Eszter OTDK 2011.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
TRANZITOLÓGIA V. ELŐADÁS
Családok átmeneti otthona a Józsefvárosban
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
Segélyezési rendszer átalakítása
Kovács Álmos, szakállamtitkár Pénzügyminisztérium
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Közfoglalkoztatás ’2011 Szolnok, október 26. Dr. Czomba Sándor Foglalkoztatáspolitikáért felelős Államtitkár.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
DEBRECEN VÁROS SZOCIÁLIS
Demográfiai válság: Hová tartasz Nógrád megye?
Közösségi ellátók mint facilitátorok
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
Megtakarítási módszerek a vállalatok gyakorlatában Berey Zita
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
MBA Akadémia 1 A bővülés éve 2008?? Palócz Éva KOPINT-TARKI MBA Akadémia április26.
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Önkormányzati fórumok február- március – a válság éve A régió ipari termelése 25 %-kal csökkent A foglalkoztatottak száma mintegy 17 ezer.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Családtámogató ellátások
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
Dr.Vécsei Pál A vezetékes gázellátás alakulásának területi tendenciái 1990 és 2008 között Budapest, április.
A magán-munkaközvetítők évi tevékenysége Foglalkoztatási és Szociális Hivatal augusztus 2.
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
A hódmezővásárhelyi szociális ellátórendszer. A befogadó város Európa-díj Becsületzászló fokozata (1997) Az év települése (2009) Magyar Örökség-díj (2010)
Kormányszóvivői Iroda Cselekedni most és mindenkiért Adatok és tények a Medgyessy-kormány egy évéről május 24.
Megbecsülés az idős embereknek
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

SZIME Konferencia, 2014. október 20–21. Németh Eszter Szociális gondoskodás Magyarországon – kötelezettségek, lehetőségek, tények SZIME Konferencia, 2014. október 20–21. Németh Eszter

Tematika Nemzetközi kitekintés – válság után? Szociális védőháló által biztosított lehetőségek Ellátások hozzáférhetősége Ellátások igénybevétele Tények – következtetések

Nemzetközi kitekintés

Szociális védelmi kiadások a GDP százalékában: 22,8%, 12 Szociális védelmi kiadások a GDP százalékában: 22,8%, 12. legmagasabb az EU-ban, 5 százalékponttal marad el EU-átlagtól. Egy főre vetítve többet költünk (vásárlóerő-paritáson az EU-átlag 57%-át) Lengyelországnál, Szlovákiánál, a balti államoknál, Máltánál is. Míg a család/gyermek funkció esetében az egy főre jutó kiadások elérik az uniós átlag 90 százalékát, addig a munkanélküliség és a társadalmi kirekesztettség leküzdésére fordított kiadások mindössze a 37, illetve 17 százalékát. Hazánkban a juttatások mindössze 4,2%-a függ a rászorultságtól, uniós átlagban az ellátások 11%-a jövedelem-, illetve vagyon-vizsgálathoz kötött. A pénzügyi válság negatív társadalmi hatásainak ellentételezésére hazánkban mindössze 0,5 százalékponttal emelkedtek a GDP-arányos kiadások. Reálértéken 6,2%-os csökkenés következett be. (EU-átlag: + 2,9%)

Szociális védőháló által biztosított lehetőségek Családtámogatások Szt. pénzben és természetben nyújtott szociális ellátások Szt. szociális alap- és nappali ellátás Szt. bentlakásos szociális intézményi ellátás Fogyatékos személyek állami ellátásai Gyermekvédelem – gyermekjólét Munkanélküliek biztosítási alapú védelme Kötelező állami nyugdíjbiztosítás Szolgálati időhöz kötött „nyugdíjszerű” ellátások Szolgálati időhöz nem kötött „nyugdíjszerű” ellátások Pótlékok, kiegészítések, egyéb kifizetések Kötelező állami egészségbiztosítás Betegszabadság Egészségügyi ellátás állami támogatással Menekültek, menedékesek ellátása Egészségügyi és szociális ellátás külföldi magyaroknak Fogyasztói ártámogatások Önkormányzati lakástámogatások Munkáltatói végkielégítések Társadalmi programok, nonprofit szervezetek támogatása Lakásépítési támogatás – gyermekek után

A kiterjedt hazai szociális védelmi rendszer rendkívül szétaprózódott, a tíz legnagyobb támogatástípus mellett mintegy 350 féle kedvezményből és támogatásból tevődik össze. A támogatások nem csak azokat érik el, akiknek a legnagyobb szükségük lenne rá, és nem is érnek el minden rászorulót. A sűrűn szőtt hazai szociális védőháló kiterjedtsége és bonyolultsága növeli az adminisztrációs terheket és csökkenti a rendszer hatékonyságát.

Ellátások hozzáférhetősége Jogszabályi előírás – települések lakosságszáma A kistelepülések gazdasági, infrastrukturális és demográfiai helyzete kedvezőtlen, többségük elöregedő, a munkaerőpiacról kiszorult társadalmi csoportok otthona lett, így a szociális ellátások iránti igény is fokozottabban jelentkezik itt. Ugyanakkor minél kisebb egy település, annál kevésbé biztosítottak a szociális szolgáltatások. A szociális törvény a kisebb településeken kevesebb kötelezően ellátandó feladatot nevesít. Lefedettség – helyben elérhető szolgáltatás ↔ bevont település Kereslet? Ellátás színvonala? Fenntarthatóság?

Családsegítő szolgáltatást helyben működtető települések aránya, 2012 %

Az ellátást nyújtó települések közül csak minden ötödik működtet helyben családsegítő szolgálatot, négyötödük ún. bevont településként részesül a szolgáltatásból, egy központi településen lévő intézmény szervezi a környező, kisebb helységek ellátását. A családsegítő központot működtető helységek közel fele a sajátján kívül ellát egyéb településeket is, minden ötödik ötnél többet, de található 40-nél több bevont települést ellátó intézmény is.

Gyermekvédelmi rendszer szolgáltatásaihoz helyben nem hozzáférő gyermekek* aránya, 2013 %

Napközbeni ellátást potenciálisan igénybe vevő 0–2 évesek közül ellátáshoz helyben hozzá nem férők aránya, 2013 %

Ellátások igénybevétele

Magyarországon a szociális szférában foglalkoztatottak száma 2008–2013 között mintegy 20%-kal nőtt, azonban számos ellátástípus esetében az ellátottak száma ennél nagyobb arányban emelkedett. Az egy gondozóra jutó ellátottak száma fokozatosan nő, különösen a szociális alapszolgáltatásban és nappali ellátásban. A szakképzett gondozók esetében még rosszabb arányokkal találkozhatunk. Egy házi gondozónak 1995-ben kevesebb mint 4, 2012-ben már közel 8 személy segítését kellett megoldania. Az idősek nappali ellátásában az utóbbi évek változatlan ellátotti számához pedig 16%-kal kevesebb gondozó társul.

Míg az egészségügyben a bruttó keresetek elérik a nemzetgazdasági átlag 92%-át, addig a bentlakásos szociális ellátásban dolgozók bére az országos átlag 67, a nem bentlakásos ellátást nyújtó ellátásokban 49%-án áll. 2012-ben a bentlakás nélküli szociális ellátásban dolgozók átlagos bruttó keresete 14%-kal csökkent, mely a területen dolgozó, alacsony bérezésű közfoglalkoztatottaknak köszönhető. A szociális szférában 2010 és 2013 között a keresetek reálértéke 8,2%-kal esett vissza. (Eü. + 8%) Valamennyi munkakörben átlagon aluli a kereseti lehetőség. Legrosszabb helyzetben a házi gondozók és a gyermekfelügyelők, dajkák vannak.

Tények – következtetések A népesség öregedése, a családszerkezet változása, a jövedelmek differenciálódása miatt egyre többen igényelnek valamilyen pénzbeli vagy természetbeni támogatást, szervezett keretek között folyó szociális gondoskodást. A szociális szolgáltatások elérhetősége csupán az ellátási lehetőségeket jelzi, problémát jelent, hogy nem áll rendelkezésre információ arról, hogy a rendelkezésre álló kapacitások, erőforrások elegendőek-e, milyen igény mutatkozik irántuk, illetve milyen az ellátás színvonala. A szociális ellátások éppen a legelmaradottabb térségekben nem érhetők el, így sérül a szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférés elve.

Köszönöm a figyelmet! www.ksh.hu 345–6789 nesz@ksh.hu