Hajdics Antónia Államháztartási Szabályozási Főosztály

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
(Rendező, „átfordító” mérleg) 2013.
Advertisements

Az államháztartás új számviteli rendszere
A évi számviteli változásokkal kapcsolatos ellenőrzési feladatok
SZÁMVITEL.
Változások a Számvitelben
Humán rendszerek, közszféra
Az államháztartás új számviteli rendszere
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Gondolatok a jubileumi XX. Magyarországi Egészségügyi Napokról
Dr. Jókay Károly IGE Tanácsadó Kft. Ha az önkormányzat nem fizet! (az önkormányzati adósságrendezési törvény tapasztalatai, )
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Szervezetfejlesztési Program
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Fejlesztési Igazgatóság Kohéziós Alap Közreműködő Szervezet számvitel Hosszú Gabriella és Pásztor Edit - Pénzügyi önálló osztály ,
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
2014. Január 1-jétől várható számviteli változások
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Szakfeladatrend – jogszabályi változások 2010.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Az államháztartásról szóló törvény
Az egyedi tételek ellenőrzési folyamata és dokumentálása elektronikus eszközökkel Dr. Gyöngyösi József kamarai tag könyvvizsgáló MKVK InformatikaiTagozat.
Előadó: dr. Dancsó József, a Magyar Államkincstár Elnöke
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Előadó: Dr. Printz János az MKVK Költségvetési Tagozatának elnöke
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Könyvvezetési feladatok
KÖNYVELÉSI TÉTELEK SZERKESZTÉSE, A SZÁMLAKERET
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3
SZÁMVITEL B.Sc. képzés. Cél: információigény kielégítése  külső és belső érintettek Tulajdonosok, befektetők Hitelezők KözvéleményHatóságok Kormányzati.
Beszámoló készítés és a KGR űrlapok összefüggései
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Üzemgazdasági szemlélet a gyakorlatban
Nagy Anikó / Hegedűs Iván
Óbuda-Békásmegyer évi költségvetése. Adatforrás: III. ker. önkormányzat.
Számvitel S ZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Előszó Tizenkét előadás (92)
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Adózói fórum – A végelszámolás számvitele „röviden” Kovács Lajos
Az államháztartási számvitel évi változása.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
TVI Az országos népszavazás pénzügyi előkészítése, a pénzügyi elszámolásokkal kapcsolatos feladatok.
C_08.00 és C_10.00 táblák Magyar Nemzeti Bank Pintér Csilla
Az államháztartás számvitelének aktualitásai, változásai 2017-től
„Alacsony képzettségűek és közfoglalkoztatottak képzése”
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
ASP 2.0 Projekt Kócsáné Horváth Erika Október 25.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
KÖNYVELÉSI TÉTELEK SZERKESZTÉSE, A SZÁMLAKERET
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Az új államháztartási számvitel céljai és a kapcsolódó további feladatok Hajdics Antónia Államháztartási Szabályozási Főosztály Államháztartási Számviteli Osztály Nemzetgazdasági Minisztérium

AZ ÁHSZ MEGALKOTÁSAKOR KITŰZÖTT CÉLOK Az egységesség által lehetővé tenni: a bevételek és kiadások azonos módon történő elszámolását, a vagyonváltozás és a vagyonértékelés azonos módon történő elszámolását, a költségvetési és a vagyon tételek konszolidálhatóságát, egységes kimutatások elkészítését az államháztartás valamennyi bevételére, kiadására, a nemzeti vagyonra. Egyes tevékenységek teljesítményének, eredményességének, önköltségének mérésére szolgáló eszközök biztosítása. Felkészülés 2011/85/EU irányelv bevezetésére. A központi adatszolgáltatások számviteli alátámasztottságának növelése. A gazdálkodási folyamatok számvitel általi lekövetése, folyamatszemlélet. Hajdics Antónia NGM

A CÉLOK ELÉRÉSÉRE SZOLGÁLÓ ESZKÖZÖK I. Költségvetési és pénzügyi számvitel megkülönböztetése, ezen belül azonban: egységes számlakeret, egységes rovatrend. A követelések, kötelezettségvállalások, bevételek és kiadások közgazdasági és funkcionális mérése a folyamatosan vezetett költségvetési számvitellel. A vagyon és a tevékenységek teljesítménye, eredményessége, önköltség mérése a pénzügyi számvitellel. A részletező nyilvántartások szerepének növelése. Egységes gyakorlat kialakulását segítő eszközök (értékelésben eltérési lehetőségek minimálizálása, kötelező kontírozási rendelet). Hajdics Antónia NGM

A CÉLOK ELÉRÉSÉRE SZOLGÁLÓ ESZKÖZÖK II. Hajdics Antónia NGM

EGYSÉGESSÉG I. Egységes rovatrend tekintetében: előnyei már most megmutatkoznak, számos helytelen gyakorlat világra került, elsősorban a közgazdasági osztályozást eddig nem alkalmazó szervezeteknél , bevezetése lehetővé tette a 2011/85/EU irányelv szerinti közzétételek elindítását, sajátos elszámolások sokszor nem rendeltetésszerű használata. Hajdics Antónia NGM

EGYSÉGESSÉG II. Vagyonváltozás és a vagyonértékelés tekintetében: szintén több eltérő gyakorlatot napvilágra hozott, a rendező mérleg elkészítése során több régi hiba előkerült, alkalmazók részéről a számviteli fogalmak időnként helytelen értelmezése. Egységes gyakorlat kialakulását segítő eszközök : jelentős következtetések jelenleg még nem vonhatók le, de a szabályozási irány helyessége nem kérdőjeleződött meg, a 38-as NGM rendelet ismertsége még nem megfelelő, de folyamatos javulást mutat. Hajdics Antónia NGM

EGYSÉGESSÉG III. További szabályozási irányok egységes rovatrend tekintetében a számvitel által elérhető feladatok teljesültek, lényegi változtatási igény nincs, vagyon számvitele terén közép távú cél: további egységesítési szabályok, elsősorban a számviteli politikák (értékelés, besorolás) terén, 38-as rendelet kiegészítése további gazdasági eseményekkel az alkalmazók igényei alapján. Hajdics Antónia NGM

EREDMÉNYESSÉG, ÖNKÖLTSÉG MÉRÉSE Jelentős következtetések jelenleg még nem vonhatók le. Az eredményszemlélet elsajátítása hosszabb folyamat, sokszor még a régi módszertan alapján tekintenek a könyvelésre, félreértések. COFOG vs. szakfeladat fogalmának keveredése sok esetben. További szabályozási irányok közép távon: az egyes tevékenységek (szakfeladatok, költséghelyek) kialakításának vizsgálata, önköltségszámítási szabályok, általános költségek felosztási módszertanának központi összehangolása, Hajdics Antónia NGM

2011/85 EU irányelv bevezetése I. Az irányelv szerinti közzétételek megvalósultak , pénzforgalmi szemléletű költségvetési adatok, havi adatok a következő hónap vége előtt a központi kormányzatra, a tartományi kormányzatokra és a társadalombiztosítási alszektorokra vonatkozóan negyedéves adatok a következő negyedév vége előtt az önkormányzati alszektorra vonatkozóan pénzforgalmi szemléletű adatok részletes átvezetési táblázata az adatok ESA 95 módszertan szerinti átszámítására. Hajdics Antónia NGM

2011/85 EU irányelv bevezetése II. További szabályozási irányok: Az államháztartási körben a független könyvvizsgálat kialakítása Az új számviteli elszámolások ellenőrzéséhez ÁSZ módszertan kidolgozása, A Magyar Államkincstári ellenőrzési jogkörének kibővítése, az ellenőrzési módszertan kidolgozása. Hajdics Antónia NGM

KÖZPONTI ADATSZOLGÁLTATÁSOK ALÁTÁMASZTOTTSÁGA I. Egyelőre felemás eredmények. Számos korábbi nem ellenőrzött hiba napvilágra került, az adatok koherenciája kis mértékben javult. Adatszolgáltatási fegyelem sajnálatos további romlása, elsősorban központi körben, okai részben az új elszámolásokra történő áttérésre, - ide értve az új adatszolgáltatások gyakori KGR módosítását is - vezethetők vissza. Hajdics Antónia NGM

KÖZPONTI ADATSZOLGÁLTATÁSOK ALÁTÁMASZTOTTSÁGA II. További szabályozási irányok rövid távon: KGR adatszolgáltatások „minőségbiztosítása”, új adatszolgáltatás előtt a szabályok tesztelése, adatszolgáltatási határidők megtartását biztosító eszközök központi körben, az egyes adatszolgáltatások közötti összefüggések vizsgálata, összevetés más adatforrásokkal. Hajdics Antónia NGM

GAZDÁLKODÁSI FOLYAMATOK, FOLYAMATSZEMLÉLET I. A folyamatos költségvetési számviteli könyvelés még nem evidencia sokszor. A kötelezettségvállalások, követelések és a hozzájuk kapcsolódó részletező nyilvántartások vezetésének hiánya még mindig jellemző. A részletező nyilvántartások szerepének, fogalmának gyakori tévesztése (hiányuk vélelme, miközben rendelkezésre áll az adat, főkönyvvel való egybemosás). Hajdics Antónia NGM

GAZDÁLKODÁSI FOLYAMATOK, FOLYAMATSZEMLÉLET További szabályozási irányok rövid távon: elsősorban a finanszírozási tételek esetén előirányzati, kötelezettségvállalási szabályok átgondolása, egyezőségek javítása, más korrekciók, adatszolgáltatásokban az érdemi kötelezettségvállalási adatok számonkérése a „betanulási” időszakot követően. Hajdics Antónia NGM

Köszönöm a figyelmet! Hajdics Antónia NGM