Kitörés a szorítóból ? A jövő egészségügyének kulcsfontosságú tényezőjéről, a járóbeteg-szakellátásról, az önkormányzatok szerepéről. Dr Lehoczky Péter.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kistérségi járóbeteg szakellátó központok
Advertisements

A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Mezei Cecília tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A november 18-i workshop napirendje
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Finanszírozott segédeszköz kölcsönzés országos lefedettséggel
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Gondolat, ötlet és megvalósulás
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató A gyermekes családok otthonteremtéséért október 18.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
M E D I C I N A POLIKLINIKAI ÉS JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSI SZÖVETSÉG Önkormányzati Egyészségügyi Konferencia Változások.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
JVSZ EU Bizottság február 09. „A gazdaságfejlesztési pályázatok módosuló feltételrendszere és a gazdasági válság: könnyítések és kockázatok”
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
Egészségpolitika.
Családi napközi.
Az egészségügy ma és a távlatok
RENDSZER ELŐTT RENDSZER UTÁN
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
1/7 KONSZENZUS: PRIVATIZÁCIÓ. 2/7 A privatizációs stratégia javasolt elemei I. A privatizációs stratégiának az alábbi területeket kell érintenie: –A privatizáció.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Segélyezési rendszer átalakítása
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Egészségügyért Felelős Államtitkárság Az alapellátás megerősítésének helyzetértékelése Dr. Beneda Attila január 17.
Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetsége Szövetségi Tanácsülés április 10. A Nemzeti Egészségügyi Programok és a Népegészségügyi Program.
Szike helyett machate-t? avagy lesz-e kiút a „protokoll- dzsungelből”?
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
1 A gyermekvédelmi szakellátás fővárosi sajátosságai és fejlesztési szükségletei „A gyermekvédelmi szakellátás fejlesztése Budapesten” Fővárosi Gyermekvédelmi.
PROTOKOLLTERVEZET családok átmeneti otthonai részére
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
Biztos Kezdet Gyerekházak
A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOK MARGÓJÁRA MOLNÁR ATTILA ELNÖK EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI VEZETŐK EGYESÜLETE.
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A betegellátás keretei és rendszere
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
Sikeres várólista csökkentés! Miért vár több beteg? Dr Zétényi Ágnes, dr Csiba Gábor Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kórház és Egyetemi Oktatókórház.
Az EGVE javaslatai a forrásbővítésre
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Családtámogató ellátások
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
8. tétel.
Talpon maradunk ! ? Magyar Kórházszövetség XXIX Kongresszusa
Járóbeteg szakellátás: Status quo vagy továbblépés?
Az új rendelő és a projekt előnyei az orvos szemével
Menedzsergyakorlatok a gazdasági vezetők szemszögéből
Bértámogatások és béremelések hatása a SZSZBMK gazdálkodására
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Kitörés a szorítóból ? A jövő egészségügyének kulcsfontosságú tényezőjéről, a járóbeteg-szakellátásról, az önkormányzatok szerepéről. Dr Lehoczky Péter Gábor elnök Önkormányzati Egészségügyi Napok

Témák Bemutatkozás Helyzetértékelés – hátrányos helyzet, változatlanság Ajánlások, lehetőségek Önkormányzatok és előnyei Konklúzió, állásfoglalás Önkormányzati Egészségügyi Napok

Felfogás „Magyar Módra”- pesszimistán: Az utóbbi években továbbra sem volt érdemi változás a járó ellátás javára … Érdemes-e a járóban minél több definitív ellátást nyújtani? Sem orvosnak, de az integrált és önálló intézményeknek sem ösztönzők továbbra sem jelentek meg Az államosítás esetleges előnyei, a költség- hatékonyabb ellátások felé elmozdulás nem észlelhető Önkormányzati Egészségügyi Napok

Útmutatás

Helyzetértékelés I elején Önkormányzati Egészségügyi Napok Intézményszakorvosi óra/hét nem szakorvosi óra/hét összesen: szakorvosi óra/hét %db.heti óraszámszakorvosi óra/hét % 17, ,98 30, ,27 28, ,56 22, ,

Helyzetértékelés II. A praktizáló orvosok több mint 80%-a köz- illetve magánszolgáltatóként tevékenykedik, Integrált intézményben a járóbeteg óraszámok kb. 75%-a működik, nél is több szakdolgozó és egyéb szakember dolgozik a járóbetegellátásban.(a magánszolgáltatókat nem nézve) Évente körülbelül 70 millió orvos-beteg találkozás történik itt, a háziorvosi ellátás nélkül. A munkatársak életkora rohamosan emelkedik, az utánpótlás nem csak a háziorvosoknál, hanem itt is nehézkes ( több mint 8000 orvos távozott, hiányzik már a rendszerből) Önkormányzati Egészségügyi Napok

Az orvosok és szakdolgozók távozásában a forráshiány miatti a sokszor nem megfelelő munkakörülmények nagy mértékben közrejátszanak.

Ma Magyarországon a betegek jelentős hányada magasabb ellátási szinten kerül ellátásra, mint szakmailag indokolt lenne. Mindez éves szinten a szűkös egészségügyi finanszírozást több tíz milliárdos nagyságrendű felesleges kiadással terheli. Információnk szerint a tulajdonosváltozás évi milliárdos önkormányzati finanszírozás kiesést okozott. A konszolidációs kiegészítő finanszírozásból az Önkormányzati tulajdonban lévő járóbeteg ellátók kimaradtak! Önkormányzati Egészségügyi Napok Helyzetértékelés III.

A Medicina 2000, Magyar Járóbeteg Szakellátási Szövetségnek jelenleg 74 intézményi és 19 egyéni tagja van, melyek nagy része un. „önálló szakrendelőben” dolgozik, de vannak kórházi tagjaink is. 5 önálló intézmény lett állami, a többi önkormányzati szakrendelő maradt A magánszolgáltatókat nagy hányada nem tagja szövetségünknek. Önkormányzati Egészségügyi Napok Helyzetértékelés IV.

Út az ígéretek földjére

Javasolt lépés: Ellátási súlypont váltása a kisebb költségigényű járóbeteg ellátás felé! Az alap- és járóbeteg szakellátás szerepvállalásának növekedése, Az egynapos klinikai lehetőségek; nappali kórházak, nappali ellátási otthonok stb. megoldási lehetőségeinek szélesebb igénybevétele A járó-fekvő ellátásban egyaránt elvégezhető beavatkozásokat (a szövődményes esetek kivételével) minél nagyobb számban egynapos és járóbeteg ellátásként lehessen végezni. (finanszírozási ösztönzőkkel) A járóbeteg ellátást önálló vezetéssel, legalább részleges gazdasági önállósággal javasoljuk működtetni még az integrált intézményekben is Önkormányzati Egészségügyi Napok

Az ellátási területen a takarékosság és a szakmai profiltisztítás érdekében a szakmai szükségleteket át kell tekinteni és rendezni kell. ALAPDÍJAT KELL EMELNI! 2009 óta nem volt emelés! Önkormányzati Egészségügyi Napok Ellátási súlypont váltása a járóbeteg ellátás felé! Az egynapos TVK-t az igények szerint rendezni kell (a ki nem használt kapacitásokat szétosztani,ahová szükséges).

Az alapellátás erősítése, az alapellátási protokollok érvényesítése valamint a szakmai kompetenciák bővítése révén szorosabb együttműködés, együttgondolkodás (pl. csoportpraxis) felé lehetne az egységes járóbeteg struktúrát eltolni. Az alapellátókat is az egységes informatikai és kontrolling rendszerhez kell illeszteni, mely révén a duplikált, feleslegesen kért vizsgálatokat meg lehet szüntetni, s az információhoz jutást is egyidejűleg javítani lehetne. Önkormányzati Egészségügyi Napok Ellátási súlypont váltása a járóbeteg ellátás felé!

A kódkarbantartás revíziója sem halasztható tovább. A járóbeteg ellátás kódrendszerét ki kell egészíteni a befogadásra váró beavatkozásokkal (infúziós kúrák, gondozói beavatkozások finanszírozása). A labor TVK-kat a feladatok és szükségletek változása alapján a valós és indokolt szükségletekhez kell igazítani. (pl: a háziorvosi indikátorok teljesítéséhez szükséges laborvizsgálatok miatt megnőtt a laboratóriumok igénybevétele, azonban a TVK korrekció nem történt meg), A konkrét feladatok és elvárások kidolgozására tapasztalt szakemberekből álló „tanácsadó” TEAM-eket kell „régiónként”, profilonként létrehozni. Önkormányzati Egészségügyi Napok Ellátási súlypont váltása a járóbeteg ellátás felé!

Bevétel növelési lehetőség, ha a beteg is finanszírozhatna amennyiben nem a területi, hanem a területen kívüli szakrendelőt választja (20- 30%-os) co-payment-el vehesse igénybe az ellátást úgy, hogy ez az összeg az intézménynél maradhasson (azaz az OEP finanszírozást nem csökkentve!). A változáshoz és fejlődéshez elengedhetetlenül szükséges az, hogy az intézetvezetőknek a teljes, törvényileg szabályozott személyi felelősség mellé a minél teljesebb szakmai és gazdasági önállóságot kell adni A döntési mechanizmusokat pedig gyorsítani, egyszerűsíteni szükséges. A rezidensképzésben a járóbeteg ellátás (hasonló megítéléssel, mint az alapellátás) a képzésbe beépítetten vegyen részt a szakember utánpótlás biztosítása érdekében is. Önkormányzati Egészségügyi Napok Ellátási súlypont váltása a járóbeteg ellátás felé!

Miért az Önkormányzat a nyerő ? Mivel az „önálló”, önkormányzati tulajdonban maradt Intézetek működése egyszerűbb, rugalmasabb, költségkímélőbb, mint az un. „államosított,” intézményeké. Ez részben abból adódik, hogy szükség esetén számíthatnak az önkormányzat segítségére. Nem „sújtja” őket a kötelező több szintű egyeztetés a döntések előtt Önkormányzati Egészségügyi Napok

Miért az Önkormányzat a nyerő ? Nem drágább 20%-al a beszerzés azokat a cikkeket illetően, amit a BVOP KESZ-szel való egyeztetés után lehet csak beszerezni, s a lassú átfutási idő miatt nem kell 3-4 hónapos készletezésre felkészülniük, feleslegesen többlet költségért. Tenderek esetén nem kell 1-1,5 évet esetenként várniuk a lebonyolításra a túlbürokratizált, millió egyeztetést igénylő rendszer miatt. Az Intézetvezetőnek „relatíve nagyobb önállósága” tárgyalási lehetősége és egyszerűsített és gyors intézési protokollja van a helyi szintű önkormányzatoknál. Önkormányzati Egészségügyi Napok

Konklúzió Az egészségügyi ellátást az alap- és járóbeteg ellátás felé kell elmozdítani, mely költséghatékony és a beteg érdeke is. A megfelelő működéshez a járóbeteg szakellátásban is szükség lenne a finanszírozás javítására legalább az inflációváltozás ellensúlyozásaként, Az elkerülhető kiadások számának csökkentése, a gazdaságos működés érdekében lépéseket kell tenni a teljes egészségügyi vertikumban. Rugalmasabb, betegellátáshoz közelibb betegúttervezés és egészségügyi irányítás szükséges. Önkormányzati Egészségügyi Napok

Köszönöm a figyelmet