Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Kapcsolattartás a szülői házzal
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Pedagógiai problémák-pártfogói programok A pártfogó felügyelet lehetséges válaszai a szakmai problémafelvetésre Budapest, 2009.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Eredmények és kételyek az iskolai agresszió megelőzésében Agressziókezelés a fővárosi fenntartású oktatási-, nevelési intézményekben október 6. NÉMETH.
Tanulom magam…. Készségfejlesztő tréning November
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Peremen billegő fiatalok
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés stílusa.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
Szociális tanulás formái
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Differenciálás a nevelés szemszögéből
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
Pedagógiai személyiségértelmezések
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az emberi agresszió.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
A lelki egészség védelme az iskolában
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
A kriminálpszichológia
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Integráció és inklúzió
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Magatartászavarok és agressziókezelés
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Problémás gyerekek, agresszió a gyerekpszichiáter nézőpontjából
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése AGRESSZIÓ.
Az agresszió megelőzése és kezelésének lehetőségei dühterápiával Készítették: Cseh Annamária Czémán Imre Molnár József.
30 órás Akkreditált továbbképzés viselkedészavarokról pedagógusoknak, szülőknek Reményi Tamás A képzések időpontjai a következők: 1. Blokk -10.
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Agresszív magatartásformák a közoktatási intézményekben
A képzések helyszínei, időpontjai: a képzés előtt egy héttel
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata Tamás Márta pedagógiai szakpszichológus tamas.marta53@gmail.com

Agresszió: nem egységes kategória van – volt - lesz Rangsorképző: informális csoport küzdelme kell a felnőtt énképhez – sport szerepe! Antiszociális agresszió: motivációja a fájdalom okozás – család szerepe, véletlen-szándékos, nincs bűntudat! Kötekedő agresszor: áldozatot keres, mindig gyengébbet – figyelem keresés - libidó, alkati sajátosságok

FONTOS Az agresszió nem örökölhető, hanem tanulási folyamat eredménye!!! Az agresszió TÜNET!!! Az agresszió a gyereket áldozattá, vagy elkövetővé teszi!!! A kötődés előbbrevaló, mint az erőszak!!!

Definíció Agresszióról beszélünk, „...ha valaki a másik embert károsítani, vagy bántani akarja.” (Nolting 1997.) „...támadó jellegű magatartás, ellenséges, legtöbbször feszültséggel járó belső érzületek, élmények jelentkezésekor, amelyek irányulhatnak a külvilágra, személyre, vagy befelé az átélőre magára; lehetnek tudatosak, vagy tudattalanok (pl. bosszúságot okozó ajándék küldése), vagy akár átalakult formában is ( pl. elfojtott agresszióból származó szorongásban, testi tünetekben).” (Az agresszió világa, szerk.: Hárdi István Budapest, 2000. Medicina)

Problémás magatartásformák Droghasználat: (dohányzás, alkohol, kábítószer, gyógyszer) Verbális agresszió, Rendbontás, Rongálás, Tv, számítógép túlzott használata, Verekedés, Hazudozás Kierőszakolás, csicskáztatás Iskolai problémák kiközösítés, pedagógussal való kapcsolat, Deviáns viselkedés: pl. csalás, lopás www.fppti.hu/rendezvények/FPNapok 2008. Mayer József és mtsai kutatása

Az agresszió tünetei 2. Viselkedészavar: deviancia, agresszió, szorongás, mozgékonyság Kapcsolati zavar: ellenállás, túlzott alárendelődés, peremhelyzet, bandavezér Teljesítményzavar: alulteljesítés, „túlpörgés” Szomatikus tünetek: fáradás, pszichoszomatikus tünetek, gyakori betegségek

A magatartászavarok okai 1 SNI Elsődleges: Érzelmi pl. családi, nevelési Organikus: genetikai alap MCD, POS, AD/HD Pl. súlyos szorongás, neurotikus tünetek, oppozició, beilleszkedés, antiszociális magatartás zavar Másodlagos: - kognitív képesség alacsony IQ, részképesség kiesés - szociális háttér

A magatartászavarok okai 2. Érzelmi elfogadás – elutasítás pozitív negatív Odafordulás elutasít Közelít távolít Szeretet félelem Érzelmi elfogadás elutasítás Kötődés védekezés Normakövetés szabályok áthágása Alkalmazkodás magatartászavar

A kezelés módjai 1 Komplex rendszerszemlélet: Család – óvoda, iskola - szakellátás Pszichológiai ellátás Diagnosztika Konzultáció Mediáció Esetmegbeszélés terápia

A kezelés módja 2. Pedagógiai: egyéni és csoportos direkt és indirekt Egységes szabályok, keretek Oktatási módszerek: Mozaik, adaptivitás Módszerspecifikus tudás/végzettség (kognitív viselkedésszabályozás, erőszakmentes kommunikáció, mediáció stb.) Nevelési folyamat módszerei: szociometria, beszélgetőkör, drámajátékok, konfliktuskezelés, kommunikációfejlesztés, közösségépítés SZÜLŐkkel való kapcsolat

A kezelés módja 3. Szociális ellátások Rendszerszemléletű megközelítések Békítő program (Twemlow) Arizona Mozaik (Aronson)

Köszönöm a figyelmeteket!

Szakirodalmak Ranschburg Jenő: Félelem, harag, agresszió Karczag Judit: Iskolakerülő Nádasdi-Hunyadyné: Fekete pedagógia Pszichoterror az iskolában www.Vadaskertalapítvány/kórház.hu László Zsuzsa: Az örökmozgó gyermek Nehezen kezelhető, a Pozitív Egyesület kiadványa Mentálhygiénés programok (Bácskai Júlia Magántanoda, Csendes Éva tankönyvcsalád stb.)