A munkaügyi szervezet kapacitásai, szervezeti tanulás (Nyugdíj, segély, közmunka: a foglalkoztatáspolitika két évtizede, 3.3. fejezet) Bódis Lajos.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

A célcsoport munkaerő-piaci helyzetét és életminőségét javító információk az interneten és azok használata Tapolcai-Hatházi Andrea főigazgatói PR tanácsadó.
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
1. Konzorciumi Partnerek •Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) •Magyar Iparszövetség (OKISZ) •Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ)
A komplex rehabilitáció Új feladat – új szemlélet! Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ november 26.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Szakmai monitorozás.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
4) „Ötmuskétás” – Dél-pesti Térség Foglalkoztatási Paktum Cél: Olyan foglalkoztatáspolitikai koncepció kidolgozása, amelyben a dél-pesti térség kerületei.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Modellprogram. Összehasonlítás Főváros 66 órás ügyelet/hétvége Telefonos – 33 % személyes – 2 fő Kizárólag Áldozatsegítő Szolgálat Telefonszám kiadása.
Az állást kereső kerületi lakosoknak nyújtott szolgáltatások a Baross utcai munkaügyi kirendeltségen és a Kesztyűgyári állásbörzéken Szakmai gyakorlat.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Dél-alföldi régió Országos adatok Itt!!! Bezárás
Az ipari növekedés mai területi folyamatai
Bemutató a NKH Befektetésösztönzési Főosztály munkatársai számára
Borbély Tibor Bors szakmai tanácsadó Budapest, március HEF OP „Képződj, hogy segíthess” Foglalkoztatás és szociális.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
ÁLLÁSKERESÉS ÉS MUNKAPIACI INFORMÁCIÓK Cseres-Gergely Zsombor – Bódis Lajos – Galasi Péter.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
A büntetés-végrehajtási szervezet részvétele
Foglalkoztatási Információs Pontok munkatársainak képzése Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ május.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató december 4.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációja Budapest 2005.szeptember 8.
Szektorok közötti együttműködések
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
Munkaerő-piaci helyzetkép Borsod-Abaúj-Zemplén megyében
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
KÜLFÖLDI MUNKAERŐ INTEGRÁCIÓJÁNAK ELŐSEGÍTÉSE – MUNKAVÁLLALÓI IGÉNYEK ÉS A SZAKSZERVEZETEK LEHETŐSÉGEI ÉS SZÁNDÉKAI Agócs Andrea Magyar Szakszervezetek.
Kazincbarcika és vonzáskörzete munkaerő-piaci helyzetének bemutatása
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Megtakarítási módszerek a vállalatok gyakorlatában Berey Zita
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Állásközvetítés és munkapiaci információk nyújtása állami szolgáltatásként: eljárások és szervezeti feltételek Bódis Lajos BCE Emberi erőforrások tanszék.
A GAZDASÁGI VÁLSÁG HATÁSA A NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ MUNKAERŐPIACÁRA Kőszeg, december 14.
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
A magyarországi K+F politika
A helyettes szülői ellátás működése
AZ ÉSZAK-ALFÖLDI RÉGIÓ és HAJDÚ-BIHAR MEGYE MUNKAERŐPIACI HELYZETE
A regisztrált bűncselekmények száma Komárom-Esztergom megyében, 2009
Készítette: Farkasné Veres Edina
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Készítette: Koleszár Gábor
„Út a munkához”program
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A munkaügyi szervezet kapacitásai, szervezeti tanulás (Nyugdíj, segély, közmunka: a foglalkoztatáspolitika két évtizede, 3.3. fejezet) Bódis Lajos

A foglalkoztatáspolitikai programok megvalósítását és az ügyfelekkel való kapcsolattartást végző apparátus: az állami foglalkoztatási szolgálat hálózata   1. Létszám és a leterheltség időbeli alakulása 2. A kapacitások kihasználása a szervezeti egységekben 3. A szervezeti tanulás eljárásai 4. Összefoglalás és javaslatok

Az állami foglalkoztatási szolgálat létszáma és az egy munkatársra jutó regisztrált munkanélküliek száma, 1991-2010, fő Év Regisztrált munkanélküliek létszáma ÁFSZ létszáma összesen Ebből: országos központ Egy ÁFSZ dolgozóra jutó regisztrált munkanélküliek száma 1991 227 141 1728 123 (OMK) 131 1992 556 965 3384 163 165 1993 671 745 n.a. 1994 568 366 1995 507 862 1996 500 622 1997 470 112 4285* 97 (OMMK) 110 1998 423 121 4416* 102 96 1999 409 519 4300* 97 95 2000 390 492 4165 119 (OMKMK) 94 2001 364 140 4125 122 88 2002 344 715 4107 140 (FH) 84 2003 357 212 4131 150 86 2004 375 950 4250 241 2005 409 929 4367 345 2006 393 465 4309 360 91 2007 426 915 3931 307 (FSZH) 109 2008 442 333 4017 329 2009 561 768 4348 435 129 2010 582 664 4558 494 128

A kapacitások kihasználása a szervezeti egységekben A 2000-es évek második felében régóta lappangó problémaforrások tárultak fel Az ügyfelekkel közvetlenül kapcsolatot tartó kirendeltségi hálózat kapacitásainak elosztása PHARE ajánlás egyik koncepcionális kérdése a kirendeltségi kapacitáselosztás 2000-es évek második fele: az apparátusi létszám csökkenése, feladatok növekedése Kaucsek és szerzőtársai (2006), ErgoFit (2008), Berde (2010), Németh és szerzőtársai (2011)

regisztrált munkanélküliek száma A megyei munkaügyi központok egy dolgozójára jutó regisztrált munkanélküliek száma 2004-ben, fő Későbbi régió/megye Egy dolgozóra jutó regisztrált munkanélküliek száma Maximum /minimum Közép-Magyarország 65 1,16 Budapest 61 Pest 71 Nyugat-Dunántúl 70 1,30 Győr-Moson-Sopron 73 Vas 60 Zala 78 Közép-Dunántúl 1,48 Fejér 80 Komárom-Esztergom 54 Veszprém Dél-Alföld 92 1,07 Bács-Kiskun 91 Békés 95 Csongrád 89 Dél-Dunántúl 99 1,43 Baranya Somogy 116 Tolna 81 Észak-Magyarország 115 1,95 Borsod-Abaúj-Zemplén 148 Heves 76 Nógrád 86 Észak-Alföld 118 1,45 Hajdú-Bihar 132 Jász-Nagykun-Szolnok Szabolcs-Szatmár-Bereg 126 Országos átlag 93 Megyei munkaügyi központok 2,74 Későbbi régiók 1,82

Leterheltségi mutatók számítása: ügyfélforgalmi statisztikák és normatív időszükséglet becslése alapján Műveleti idők becslése alapján számított leterheltségi mutatók és a dolgozói létszám megoszlása kirendeltségi kategóriánként, 2008 (ErgoFit 2008) Összes kirendeltség átlagos leterheltségi mutatója = 102 százalék (n=156) Kirendeltség mérete Munkaerőpiac állapota Kicsi < 12 fő Közepes 12 fő ≤ és ≤ 25 fő Nagy 25 fő < Dolgozói létszám aránya (%) Jó (átlagos munkanélk. ráta alatt) 116 115 107 32 Közepes (átlagos munkanélk. ráta és 1,5-szerese között) 103 121 86 34 Rossz (átlagos munkanélk. ráta 1,5-szerese fölött) 101 99 81 20 44 36 100

Tanulságok Az apparátus fejlesztése szempontjából kedvező környezet, források, szervezeti jellemzők időben általában nem estek egybe Szervezeti egységeken belül, ahol kiegyenlítődéseket várnánk, két-háromszoros különbségek Nem világos, miért kell végezni, nem világos, kinek Például: a 2000-es évekre kialakult, hogy a kirendeltségek a közvetítéskor változatos módszerekkel előszűrnek A kirendeltségek és megyei központok az elismertségüket jelentős részben a vállalati szűrésben való részvételben keresték, ezért onnan nem szívesen csoportosítottak át kapacitásokat a hátrányos helyzetűek egyéni megsegítése felé A megyei központok kapacitása jól megfelel a fejlesztési ötletek kipróbálására, de kevés a módszeres reflektálásra

Modernizált és nem modernizált kirendeltségek között lényegében nincs különbség, a két csoporton belül annál inkább A kirendeltségi munkaterhelés 30-40 százalékát mindössze 4-5 művelet adta Rangsor: hatósági ügyek, közvetítés és az aktív eszközök, jóval lemaradva tőlük a vállalati kapcsolattartás, munkapiaci szolgáltatások Nincs hagyománya a műveletek reális időigénye mérlegelésének, és ebből kiindulva a munkaszervezés ésszerűsítésének A hivatali eljárások kialakításánál a felelősségek tisztázását és a jogi védhetőséget tartják szem előtt, a fejlesztések és a jogszabályi változások pedig általában hosszabb és bonyolultabb feladatvégzést eredményeznek Magas munkaterhelést nem csak a növekvő számú feladat, hanem a munkaszervezés alacsony színvonala is okozza A 2000-es évek végére minden kirendeltség specifikus munkaszervezési megoldásokkal alkalmazkodott a romló körülményekhez

Szervezeti tanulás Specifikus tudásigény: csak az apparátusban vagy vele együttműködve szerezhető meg, és jórészt csak ott hasznosul Kölcsönös egymásra utaltság szervezet és a munkavállalók között, érdemes karrierkilátásokat kínálni A szükséges tudás jelentős részét az apparátus tagjai horizontális együttműködések során hozzák létre, a támogatást is, az ellenőrzést is a szervezet tagjai főleg egymásnak nyújthatják

Munkaerő-toborzás és kiválasztás Mindvégig főleg informális eszközökkel (kivéve FSZH: szakmai feladat, képességfelmérő teszt, értékelő központ) Betanítás A specifikus feladatok miatt mindenkit be kell tanítani 90-es évek első fele: saját képzés és egységes vizsgarendszer (küszöbvizsga) Ellene: központ meggyengülése, kirendeltségek menedzsment ráfordításainak megtakarítása, kötelező közigazgatási vizsgarendszer, érdekeltség az iskolarendszerű képzésben Megújulási lehetőség: intranetes fejlesztések, néhány munkaügyi központ saját tréningjei

Továbbképzés A módszertani fejlesztések motorjai 1997-2003 között a megyék, a központ szerepét a képzés szervezésében nem tudják átvenni Modernizációs program: a legtöbb részhez jelentős képzési komponens A fejlesztési mintaprogramok nem pótolhatták az apparátus egységes koncepcionális és módszertani alapjait A gondosan tervezett és monitorozott programok nem pótolhatták a hiányzó humán stratégiát, a szervezeti és egyéni fejlesztési terveket, a hálózatban dolgozók végzettségének és munkatapasztalatának egységes nyilvántartását Az előző években a megyékben végzett módszertani fejlesztések közös feldolgozására nem került sor Saját forrásból mi fog menni?

Tudásmegosztást segítő eljárások  Miközben a programok hatásának értékelésére a független mérés alkalmas, a szakmai fogások fejlesztésében a hierarchikusan és horizontálisan együttműködő szakemberek együtt  Példa: ügyfelekkel végzett differenciált esetmunka eljárásainak fejlesztése: esetmegbeszélések, problémamegoldó csoportok, intranet   Minőségirányítás  ÚSZM-hez kapcsolódik, ügyfélközpontúság, vezetés tudatossága  De: elégedettségvizsgálatok túlsúlya, koncepcionális kérdések reflektálatlanul maradnak, problémamegoldó csoportok nem biztos, hogy tartalmat kapnak  Megegyezéses Eredménycélokkal való Vezetés (MEV) Vezetői információs eszköz? Szervezeti szintű teljesítményértékelés? Tényalapú szakmai diskurzus gerjesztése? Elemzői kapacitások és támogató vezetési kultúra kell hozzá

Karriergondozás Módszeres formában tervezték, de nincs Okok: környezet gyors változásai, tervezhetőség nagyfokú romlása, vezetési hiányosságok Elvész a tudás Fejlesztés: felső vezetés HR menedzsmentben való fokozottabb szerepvállalása, szervezeti egységek autonómiájának és ellenőrzésének kiegyensúlyozása, a belső szakértői szerepek számának növelése

Összefoglalás és javaslatok Hatékonyan működő intézményes mechanizmusok (Milgrom–Roberts 2005) (1. Hatóság és/vagy szolgáltató?) 2. Szervezeti szintek feladatmegosztása 3. Bemenetek / folyamatok / kimenetek mérése és befolyásolása a szervezetben? (4. Vezetői ellenőrzés és/vagy a beosztottak döntési felhatalmazása az egyes eljárásokban?)