Fogyatékos ember gondozása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az idegrendszer érző működése
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
A SZEM.
Rehabilitáció és dementia
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
Hogyan érzékenyítsünk?
a látássérült emberekért
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Mikor beszélünk koraszülésről?
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Érzékszervek – zmyslové orgány
ÉRZÉKSZERVEK KÉSZITETTE: taTesz.
Napocska Napköziotthon
A szem és a látás.
IKT: Információs és kommunikációs Technológiák
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A szem betegségei.
Szem.
VTT-BudapestSchanda János VE-Professzor Emeritus – CIE-MNB Színészlelet és „lágy” metrológia CIE TC 1-65:A framework for the measurement of visual appearance.
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Gyermekori fejfájások szemészeti vonatkozásai
LÁTÁSSÉRÜLTEK FOGLALKOZTATÁSÁNAK ELŐSEGÍTÉSE A F EHÉR B OT A LAPÍTVÁNYNÁL.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A számítógépes munkahely ergonómiája
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Szemhibák, szemüvegek Chyby oka, okuliare
Az emberi szem és a látás
Bevezetés a neveléstudományba
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Felnőtté válás.
Egészség Betegség.
Mi is az a társadalmi integráció?
Tiflokartográfia kutatások gyakorlati alkalmazása.
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Készítette: Ábelné Pintér Éva
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
A felnőttképzések rendszere és gyakorlata az Esőemberekért Egyesület képzéseiben.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
OPTIKAI LENCSÉK 40. Leképezés domború tükörrel és szórólencsével.
A szem felépítése és a látás folyamata
Fénytani eszközök A szem.
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
Ismereteink 70%-át látás útján szerezzük.
A beteg érzékszerveinek megfigyelése
Foglalkozásterv összeállítása irodalmi alkotás alapján Készítette: Csanádi Sára Erika Dencs Krisztina Mészáros Réka.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Mozgásszervi rehabilitáció
A könnyen érthető kommunikáció az önérvényesítők szemszögéből
Radványi Mihály - Doktorizom! -.
A látás.
Mozgásszervi rehabilitáció
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Készítette: Porkoláb Tamás
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Fogyatékos ember gondozása

Látási fogyatékosság

A látási fogyatékosság fogalma A látási analizátor valamely részének (szem, látópálya, kérgi központok), különböző kórokok hatására közvetlen vagy közvetett úton létrejött betegségekből, illetve sérülésekből eredő organikus vagy funkcionális elváltozása

Látásélesség vizsgálata A látásélességet az orvos méri és Snellen törttel fejezi ki Teljes látás esetén a Snellen-tört értéke: 5/5=1 Gyengén látás az 5/50 és az 5/15 Snellen érték közötti visus Vakság az 5/50 Snellen-érték alatt

A Kettesy-féle decimális látás- vizsgáló tábla

Látássérülés fogalma a BNO-10 alapján Látássérült az a személy, akinek a jobban látó szemén maximális korrekcióval mérhető látásélessége az ép látás 30 %-a, vagy ennél kevesebb

Látássérültek csoportjai Vakok: nem érzékelik a fényt sem Aliglátók: - Fényérzékelők: vakos technikát igényelnek, de a közlekedésben, tájékozódásban fel tudják használni látásmaradványukat. Fény irányának megállapítására képesek - Nagytárgylátók: Többségük általában Braille-olvasó, látásmaradványukat a mindennapi életben jól felhasználják

Látássérültek csoportjai - Ujjolvasók (két méteren belül megszámolják az eléjük tartott kéz ujjait) Látásmaradványuk elegendő a síkírás elektronikus eszközökkel történő olvasásához 3. Gyengénlátók: A látás marad a vezető érzékelési csatorna, oktatásukban a látás maximális kihasználására kell törekedni 1. -2. csoportnál a hallási és tapintási érzékelésre kell elsődlegesen támaszkodni (Braille-írás), míg a 3. csop.-ban hagyományos módon írnak, legfeljebb segédeszközöket használnak

Látássérülés leggyakoribb okai Gyengénlátás leggyakoribb okai: - szem fénytörési rendellenességei: rövidlátás, túllátás, astigmatizmus (szemtengelyferdülés) Vakság leggyakoribb okai: - örökletesség - fejlődési rendellenesség - gyulladás, sérülés - látóideg-sorvadás

Látássérülés leggyakoribb okai - agydaganat - fertőző betegségek szövődményei - újszülöttkori retinopáthia (koraszülötteknél az inkubátorban lévő magas O2-nyomás okozza) - szürkehályog, zöldhályog - ideghártya-leválás - érbetegségek

Látási fogyatékosság korai felismerése Külső rátekintéssel észlelhető jelek: - a szemrés a normálisnál tágabb vagy szűkebb - szemhéjak be ill. kifelé fordulnak - pillaszőrök helytelen állásúak - szemhéj bőrén elváltozás Könnyen észrevehetők: - kötőhártya alatti bevérzések - kötőhártya, ínhártya, szaruhártya elszineződése - szem elülső részeinek daganatai

Látási fogyatékosság korai felismerése - kötőhártya gyulladás - szembogár nagyságának, színének, alakjának változásai - két szembogár közötti különbség - szemgolyó helytelen állása (kancsalság) - szemgolyók rezgése - szemmozgások gátoltsága

Látási fogyatékosság korai felismerése Szemészeti elváltozásra, esetleg gyengénlátásra utaló jel lehet: - fokozott könnyezés - fénykerülés - gyakori pislogás - távolra nézéskor összehúzott szemrés

Látási fogyatékosság korai felismerése - szem dörzsölése, szemviszketés - megszokottól eltérő fejtartás, olvasási távolság - egyik szem gyakori behunyása Szubjektív panaszok, melyekre fel kell figyelni: - fejfájás - szemfáradás - hirtelen fellépő látásromlás

Látási fogyatékosság gyógyítása Eredményes műtéti kezelés végezhető: szürkehályog, zöldhályog, ideghártyaleválás, szaruhártya-átültetés, üvegtest pótlása, rövid és távollátás végleges korrekciója

Látási fogyatékosok jellemzése Vakon született: - más jellegű képzeteket és fogalmakat alakít ki mint az ép látású - mozgásfejlődés lelassulása (gátlás kialakulása) - jellemző mozgásformák kialakulása (fejforgatás bólogatás, hajlongás, kézrázás, ugrálgatás, forgás, körben járás, ujjaknak vagy tárgyaknak a szemek előtt való mozgatása)

Látási fogyatékosok jellemzése - Test ill. fejtartási rendellenességek - mozgásfejlődés lelassulásával párhuzamosan pantomimikájuk, mimikájuk is elszegényedik A fentiek inkább a teljesen vakokra vonatkoznak, hiszen már a fényérzékenységgel rendelkezők mozgáskészsége is gazdagabb

Látási fogyatékosok jellemzése Vak gyermekek mozgásfejlődésében a belső késztetések és a környezet akusztikus ösztönzői játsszák a főszerepet Az aliglátóknál az optikus szféra az aktivitás ösztönzője Gyengénlátók mozgásfejlődése közel áll a látókéhoz- lehet fejlődési lemaradás

Látási fogyatékosok jellemzése A vaksághoz és gyengénlátáshoz kapcsolódhat értelmi fogyatékosság, mozgásszervi fogyatékosság, beszédzavar, személyiség különféle sérülése, és nagyfokú halláscsökkenés (süket-vakság) Látásképesség későbbi korban való elvesztése gyakran vezet vaksági krízis állapotához

Tájékozódást segítő tényezők A mozgásbiztonság feltétele kisebb térben a rend Nagyobb térben a tájékozódás akusztikus és taktilis támpontok nyújtásával lehetséges pl. utcán a járda szegélye, minősége, a fal-kerítés anyaga, kapuk, üzlethelyiségek kirakatai, telefonfülkék, villanyoszlopok stb. Fehér bot – a környezettel teremt kontaktust (érintés során a keletkezett hangoknak szerepe van a tájékozódásban)

Tájékozódást segítő tényezők Hallási, szaglási ingereknek is figyelemfelhívó jellege van (kellő gyakorlás szükséges) Vakoknál fejleszteni kell az akusztikus ás taktilis észleléshez szükséges funkciókat Gyengénlátóknál: emellett szerepe van a vizuális megfigyelés pontosságának Erős kontrasztú színek alkalmazása, figyelemfelkeltés pl. lépcsőnél (fekete-fehér, fekete-sárga) Emlékezet fejlesztése is fontos, mert nagyobb mértékben vannak rászorulva az emlékezetükre mint az ép látásúak (emlékezni kell, hogy mit hova tettek)

Látási fogyatékosok rehabilitációja 1784 óta folyik intézményes oktatásuk nevelésük 0-3 éves korig korai fejlesztés Vakok óvodája, általános iskolája, speciális szakiskola és diákotthon Gyengén látók részére is létezik iskola szakiskola A tehetségesebb gyerekek épek iskolájában, ill. főiskolán, egyetemen tanulnak tovább

Látásnevelés fontossága Minden maradvány látással rendelkező látássérült gyermek esetén alkalmazni kell minden tantárgy és rehabilitációs órák keretében Látott foltok, formák tudatosítása, értelmezni tudja a látottakat Ezzel magabiztosabbá válik a tájékozódás, közlekedés, önkiszolgálás

Vakok és alig látók munkalehetőségei Foglalkozási rehabilitáció Telefonkezelő, masszőr, kefekötő, kosárfonó, zongorahangoló, textilipar, élelmiszeripar, Értelmiségi pályán: tanár, jogász, zeneművész

A látássérültek rehabilitációjának szakaszai Önállóság visszaszerzése Foglalkozási rehabilitáció (munkahelyteremtés, átképzés) Társadalmi rehabilitáció (integráció) Önállóság visszaszerzése: Látás elvesztése – nagy lelki megterhelés Korai segítség – elemi rehabilitáció: Vakok Állami Intézete által

Elemi rehabilitáció célja: - felnőttkorban látásukat vesztett emberek visszavezetése a társadalomba - átsegítése a fizikai, lelki krízisen - biztosítani az egyén önkiszolgálóvá válását Tanfolyam keretében 12-16 hét. Vakok Állami Intézete végzi Elsajátítható: önálló közlekedés, önellátás, pontírás

Mozgás és mozgástanítás Célja: - túlmozgások leépítése - harmónikus mozgáskép kialakítása - vakság negatív következményeinek csökkentése Jellegzetességei: - mozgási feladatok megtanítása egyénileg, kézvezetéssel - fokozatosság - balesetek elkerülése

Épen maradt érzékszervek fejlesztése Hallás fejlesztése: zajok, hangok felismerése Tapintás fejlesztése: tapintható környezet megismerése, akadályok felismerése Szaglás, ízlelés Hőérzés

Közlekedés és segédeszközei Közlekedés eleinte látó kísérővel Bot használatának megtanulása Vakvezető kutyával való közlekedés Térképek

Önkiszolgálás Személyi higiéné: - saját eszközök jelölése jellel - a tisztálkodás belső szükségletté váljon - érzékszervek ápolása Ruházat: - jelekkel ellátni a különböző színűeket Étkezés: - mindig minden ugyanoda kerüljön az asztalon - idegen helyen kérdezze meg mit hol talál (11 óra só stb.)

Önkiszolgálás - peremes tányér alkalmazása Takarítás Mosás Mosogatás Vasalás Főzés: - ne főzzön bő ujjú ruhában - tűzhely használatának begyakoroltatása

Önkiszolgálás segédeszközei Domború jelekkel ellátott órák (kar és ébresztő) Tűbefűző (mechanikus, félautomata) Domború jelekkel ellátott mérleg Domború jelekkel ellátott hosszmérő, mérőszalag Domború jelekkel ellátott lázmérő Tejőr Tejcsap (megkönnyíti a tej tárolását és kiöntését) Tojáselválasztó

Tanulást-művelődést segítő eszközök 1.) optikai 2.) mechanikus 3.) elektronikus Optikai eszközök: - szemüveg - távcsőszemüveg - nagyítók

Tanulást-művelődést segítő eszközök Mechanikus segédeszközök: - pontírógép - Braille tábla Elektronikus segédeszközök: - Optacon: Az optacon név a hordozható olvasórendszert jelenti. Egy kis kézi kamera segítségével az egyes sorokat lehet megragadni és vibráló miniatűr tűcskékkel egy ún. tapintótérbe átvinni. A kamera által felvett kép a vibrációs térben tapintható.

Elektronikus segédeszközök Az optacon a síkírást Braille-írássá alakítja. Ez a készülék a látható betűket tapinthatókká alakítja. - olvasó TV - Számítógép a szükséges speciális perifériákkal: - Speciális beszélőegység - Braille kijelző - Braille nyomtató - Képernyő nagyító programok

Írás-olvasást megkönnyítő segédeszközök - oktató, tanuló és munkaeszközök: írógépek, irodai eszközök, rajzkészülékek, földgömb, atlasz, mint taktilis oktató eszköz - mindennapok segédeszközei: speciális órák, mérlegek, mérőszerszámok, játékok stb

Braille Nyomtató A számítógépen begépelt szöveget alakítja át Braille-be.

Vak emberrel való kommunikáció és segítségnyújtás Segítségnyújtás alapelvei: - a vak ember karoljon belénk, ne mi karoljunk a vak emberbe - haladás a vak ember előtt egy méterrel - hírtelen, pontatlan utasítások kerülése - lépcső irányának és utolsó fokának a jelölése Rend szerepe Kommunikálás a vak emberrel, nem a kísérővel

Vak emberrel való kommunikáció és segítségnyújtás Vak egyén informálása érkezésünkről és távozásunkról Gyengén látóknál erős kontrasztok alkalmazása az akadályt jelentő tárgyak, lépcső esetén

Szemüvegek karbantartása Tiszta, folyóvízzel leöblíteni (langyos víz) Speciális szemüvegtisztító folyadék használata Puha nem szöszölő ruhával megtörölni (mikroszálas törlőruha) Törlőruhákat rendszeresen mosni 30 fokos vízben Öblítőszert ne használjunk

Mit ne használjunk? Általános üvegtisztító folyadékot Papír és textil zsebkendő (karcol) Acetont, benzint Ne toljuk fel a hajra Ne tároljuk melegben

Szem higiénéje Szem tisztán tartása: - sima vízzel - ha váladék van, sima vízzel, bórvízzel, kamilla teával - többszöri kézmosás - két szem tisztításához külön vatta

Műszem gondozása Naponta legalább egyszer kivenni és szappanos vízzel megtisztítani Nagyon alaposan leöblíteni Ahogy nő a gyermek ellenőrizni a műszemet, mert a nem megfelelő méretű is okozhat problémákat pl. fájdalom, váladékozás