Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hogyan érzékenyítsünk?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hogyan érzékenyítsünk?"— Előadás másolata:

1 Hogyan érzékenyítsünk?
Fehér Bot Alapítvány Előadó: Szalka Anita Baranyai György

2 A Fehér Bot Alapítvány A Fehér Bot Alapítvány 1996-ban jött létre azzal a céllal, hogy a vakok és gyengénlátók rehabilitációját elősegítse, majd a célcsoportja kibővült a megváltozott munkaképességű személyekre is. Tevékenységei: támogató szolgálat tanyagondnoki szolgálat fogyatékos fiatalok számára esélyegyenlőségi ifjúsági iroda látássérült személyek számára elemi rehabilitációs szolgáltatások látássérült és megváltozott munkaképességű személyek számára foglalkozási rehabilitációs szolgáltatások felnőttképző intézmény rehabilitációs foglalkoztató Hajdúdorogon Esélyegyenlőségi Ház fogyatékosok bentlakásos intézménye

3 Látássérült személyek
Veleszületett Szerzett látássérülés Gyengénlátó Aliglátó Vak A gyengénlátó kifejezésen a köznyelvben a látásnak mindenfajta, néha csak egyénileg érzékelt, máskor mérhető romlását, csökkenését értik. Gyengénlátó az a személy, akinek a látásmaradványa 10-33% között van, azaz látásvesztesége 67-90%-os (a pedagógiai osztályozás szerint). Az okok sokféleségéből eredően a gyengénlátás nem ítélhető meg a korrigáló szemüveg dioptriaértékéből, hiszen számos látáshiba részben, vagy egyáltalán nem javítható szemüveggel. A gyengénlátók látó életmódot folytatnak, és ezért náluk gyakran megfigyelhető, hogy a munkavállalás során megpróbálják eltitkolni, vagy enyhíteni, illetve kisebbíteni látássérülésük mértékét. Az aliglátók az ép látás maximum 10%-ával rendelkeznek. A vakok és az aliglátók között mégis hatalmas különbség van, hiszen az aliglátók fizikálisan látnak, ha ez a látás ugyan kis mértékű is. E kis látásmaradvány nagy segítséget jelent számukra a mozgásban, tájékozódásban, a mindennapi életben, de kevés ahhoz, hogy a síkírás-olvasást elsajátítani, vagy azt ismeretszerzési eszközként használni képesek legyenek. Az aliglátó személyt, bár rendelkezik valamennyi látóképességgel, a munkaerő-piacon mindenhol vakként könyvelik el. Gyakorlatilag az ő esetükben beszélhetünk a szakmai (professzionális) vakságról. Legnagyobb pszichikai teher: az aliglátó személy gyakran nem tud beilleszkedni, mert a vakok látóként, a látók vakként kezelik. A WHO definíciója szerint vakságnak nevezzük azt az állapotot, ha a látásélesség a jobban látó szemen nem haladja meg az 5%-ot, illetve a látótér nem nagyobb, mint 20 fokos. A látásvesztés a cselekvések új módon való elsajátítását követeli meg. Vakságról az alábbiak szerint beszélhetünk: - Tudományos értelemben vak a fényérzékelés nélküli szem (amaurosis). - Általános értelemben viszont vakságról (caecitas) akkor beszélünk, ha mindkét szem vak. - Pedagógiai szempontból vak az a személy, akinek látásvesztése %-os, tehát legfeljebb 10%-os látásmaradvánnyal rendelkezik. - Teljesen vak személy, aki a fényt nem érzékeli (vízusa 0) - Fényérzékelő az, aki a fényt érzékeli, annak irányát meghatározza, viszont megkülönböztető képessége gyakorlatilag nincs. Ez olyan emberre vonatkozik, aki közvetlen környezetében se tud a szeme segítségével tájékozódni. (Egyik szemével se tudja 1 m távolságból a kéz felmutatott ujjait megszámolni.) - Társadalmi szempontból vaknak kell tekinteni azt az egyént, akinek a látásélessége a teljes látásélesség egy tizede. Szakmai (professzionális) vakságról akkor beszélünk, ha valaki a munkakörét gyenge látása miatt nem tudja többé ellátni. (Ennek határai különbözőek, általában az olvasóképesség elvesztését jelenti.) A veleszületett látássérült ember a világ jelenségeit látás nélkül, a többi érzékszervéből származó információk alapján ismeri meg. Sokszor jellemző a mozgásfélelem, lassú, óvatos járás és inkább a megtanult utakhoz ragaszkodás. A veleszületett látásfogyatékosság leggyakoribb okai: örökletes betegségek, méhen belüli fertőzések, a szülés előtti károsodások, valamint legnagyobb számban a koraszülést követő látásvesztés. A veleszületetten látássérült emberekről sokakban az a sztereotípia él, hogy Ők ezt így szokták meg, nem tudják mit veszítettek el, így boldogok, stb. Ez nagy mértékben függ a családi körülményektől, támogató – avagy akadályozó háttértől. A szerzett látássérülés esetében többnyire megmaradnak a vizuális információk és emlékek, melyekhez kapcsolják a más érzékszervi ingerek értelmezéséből nyert információkat. Okai: Elsősorban a munkahelyi balesetek (szilánk, kő, ívfény, sav vagy lúg okozta sérülések, a védőfelszerelés hiánya, elavult munkavédelmi rendszabályok stb.) következtében. A szakszerűtlen segítségnyújtás további súlyos károsodásokat okozhat. Egyre gyakoribbak a közlekedési baleset során bekövetkezett szemsérülések. Meg kell tanulniuk a mindennapi és természetes tevékenységeket, az önálló és biztonságos életvitelt újból

4 Rehabilitáció Elemi rehabilitáció Foglalkozási rehabilitáció
Funkcionális látásvizsgálat, látástréning Mindennapos tevékenységek újratanítása Közlekedés és tájékozódás tanítás Akadálymentesített számítástechnikai eszközök használatának tanítása Braille írás és olvasás tanítása Foglalkozási rehabilitáció Bevonás Komplex felmérés Felkészítés Munkaközvetítés Munkahelyi felkészítés Utókövetés Foglalkozási rehabilitáció az egészségkárosodott személyek számára olyan szolgáltatás nyújtása amellyel elősegíthető, - képessé váljanak a munka megszerzésére, megtartására, az abban való előrehaladásra; - a munkaadók nyitottá, befogadóvá váljanak a célcsoport foglalkoztatása iránt; - önmaguk és a társadalom számára is hasznos tevékenységet végezhessenek; - tartósan visszakerüljenek a munkaerő-piacra, a társadalom aktív rétegébe; olyan munkahely megtalálása, amelyben a megmaradt képességekre építve minél teljesebb értékű munkát tudnak végezni, állapotuk romlása nélkül dolgozhatnak. Elemi és Foglalkozási rehabilitáció kapcsolata Az elhelyezkedés alapfeltétele az önállóság: - az önálló közlekedés – eljutni a munkahelyre és tájékozódni azon belül is; - az önkiszolgálás – például kitölteni akár egy pohár vizet; - saját munkakörnyezet kialakítása – rendszerezni az anyagait, például felcímkézni a CD-ket

5 Látássérült munkavállaló a munkahelyen
Tapintásra, hallásra, emlékezetre hagyatkoznak. Ügyelni kell az érthető fogalmazásra és erről meggyőződni Írott szöveg olvasása probléma, vagy nem elvárható. Aláírnivalók, szabályzatok, eljárásrendek, tájékoztatók esetén szükséges lehet a közös felolvasás és értelmezés. Állandóság szükséges a környezetükben. A közvetlen helyén ne pakoljunk. A környezetében, figyeljük arra, hogy ne legyen az útban akadály. Ügyelni kell az új helyszínek, eszközök megmutatására. Tartsuk szem előtt az akadálymentesítési szempontokat. Legfontosabb a kommunikáció! -A kommunikáció, feladatkiosztás, segítség során ügyelni kell az érthető fogalmazásra és meg kell győződni arról, hogy valóban ugyanazt értjük az információn. -Aláírnivalók, szabályzatok, eljárásrendek, tájékoztatók esetén szükséges a közös felolvasás és értelmezés. Amennyiben a faliújságra új hír kerül, azt szóban is közöljük. -A közvetlen helyén (íróasztalnál) ne pakoljunk, ne nyúljunk a dolgaihoz. A környezetében, az út közepén (pl. folyosón) figyeljük arra, hogy ne legyen az útban kitolt szék, szemetes, nyitott ablak, stb. Ügyeljünk a rendre, az iratok, munkaeszközök rendszerezett tárolása. -Amennyiben új tárgy kerül a munkavégzés helyszínére, arra hívjuk fel a figyelmét és mutassuk meg hol található, milyen eszközről van szó. -Figyeljünk arra, hogy a világítás megfelelő legyen. Gyengénlátók számára nagy segítség a lépcsők, ajtók kontrasztos színnel való jelölése. Számítógép használat esetén JAWS, MAGic programok beszerzésére lehet szükség. - A látássérült személyt nem kiszolgálni kell, a legfontosabb segítség a kommunikáció. A megszólítás, a kérdezés, a pontos, érthető fogalmazás. Látássérültek foglalkoztatása Amit tud… - Önállóan eljutni a munkahelyére - Épületen belül eligazodni és közlekedni - Saját helyén eligazodni - A munkafolyamatot elvégezni Amit nem tudhat… - Precíz látást kívánó feladatok elvégzése - Kézírás olvasása - Hosszú távon használni a szemét

6 Munkakörök, amikbe eddig sikerült ügyfeleket elhelyezni
betanított munkás takarító mosodai kisegítő konyhai kisegítő árufeltöltő szavatossági idő ellenőr kocsigyűjtő kérdőív feldolgozó adatrögzítő hivatalsegéd telefonközpontos telemarketinges masszőr

7 Látótér kiesések Részleges folt a centrális látótérben,
az éleslátás helyén Teljes vakfolt a centrális látótérben, az éleslátás helyén

8 Látótér kiesések Perifériás látótérkiesés, a közlekedésben akadályoz
(pl. retinitis pigmentosa betegség esetén) Perifériás látótérkiesés, csőlátás (előrehaladott glaucoma esetén)

9 Látótér kiesések Különböző mértékben kiterjedt foltok elszórtan a látótérben (pl. diabétesz következtében) Diabétesz előrehaladott állapotában bevérzés a szemben, bizonytalan, homályos látás, a fény bejutása akadályozott a retinába

10 Látótér kiesések Macula degeneráció kezdeti stádiuma, hullámos látás,
a kép részleteinek felismerése akadályozott Féloldali látótérkiesés (pl. agyvérzés után, mindkét szemen egyformán, ugyanazon az oldalon mutatkozik)

11 Beszélő számológép

12 Braille tábla

13 Címkéző toll

14 Braille címkéző

15 Braille írógép

16 Kézi mobil nagyító

17 Világító kézi nagyító

18 Olvasó tévé

19 Sorvezető

20 Nagy nyomógombos telefon

21 Még néhány hasznos segédeszköz

22 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Hogyan érzékenyítsünk?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések