Termék & Márka Kopcsay László
hanem probléma megoldási " A vevő nem terméket, hanem probléma megoldási lehetőséget vásárol."
Termék: mindaz, ami eladható. A piaci értékítéletet befolyásoló tényezők Milyen technikai előnyt jelent a termék? Milyen rendszerben működtethető? Van-e helyettesítő megoldás? Milyenek a kapcsolódó szolgáltatások? Mi várható az iparágban jövőre? Milyenek a hazai termékek részaránya?
Termékkategóriák Fogyasztási cikkek Szolgáltatás Termelőeszközök Egyéb napi tömegcikk Szolgáltatás szakcikk luxustermékek anyaggal kiegészített impulzustermékek anyag nélküli Termelőeszközök Politika Település Egyéb állóeszköz Politika alapanyag, alkatrész Település segédanyag, szerviz energia
Terméksajátosságok Minőségszint Termékjellemzők Stílus Márkanév Csomagolás Formaterv (design) Kapcsolódó szolgáltatás
a márka grafikai megjelenítése. Márkapolitika A márka: egy név,kifejezés,jel,szimbólum,design v. ezek kombinációja.Célja,hogy adott termelő v. eladó termékét azonosítsa és megkülönböztesse őket más versenytársakétól. Logó: a márka grafikai megjelenítése.
a vállalat alkuereje nő védelem az árversenyben Versenyelőnyök: marketing költség csökkenthető a vállalat alkuereje nő magasabb ár bővítési lehetőség védelem az árversenyben hosszabb termékélet
A termelő készít márkát, 2 FÉLE MÁRKA TERMELŐI KERESKEDELMI A termelő készít márkát, Ő adja a nevet Ezek a márkák a kereskedő márkanevét használják,a termelővel csak legyártatja saját kereskedelmi márkáját
Csomagolás funkciói Hagyományos funkciók Új funkciók biztonsági tárolás gazdaságos szállíthatóság áru védelme költségtakarékosság Új funkciók környezetvédelmi igények kielégítése integrációs előírásokhoz való igazodás
A csomagolás marketing funkciói használati információk marketing információk „néma eladó” funkció csomagolási design megkülönböztethetőség impulzus vásárlásra ösztönzés
Termékpolitika Termékvonal Termékmix Egymással szoros kapcsolatban lévő termékek csoportja. Termékmix Adott termelő teljes kínálata. szélesség: hány termékvonal hosszúság: hány termékegység mélység: hány változat konzisztencia: termékvonalak kötődése
Piaci növekedés üteme SZTÁROK FEJŐS TEHENEK BCG növekedés- részesedés mátrix SZTÁROK KÉRDŐJELEK magas Piaci növekedés üteme FEJŐS TEHENEK SEREGHAJTÓK alacsony magas alacsony Relatív piaci részsedés
Termékéletgörbe volumen értékesítés nyereség idő 1. 2. 3. 4.
Termékfejlesztés motívumai Belső motívumok növekedés biztosítása nyereség biztosítása versenyképesség javítása kockázat csökkentése
Külső motívumok piaci telítettség struktúra változásához való igazodás konjunktúra szezonális ingadozás kiegyenlítése
A termékfejlesztés fázisai kutatás termékötlet gazdaságossági analízis termékfejlesztés tesztelés, fogyasztói vizsgálat piaci bevezetés
marketingkommunikáció megismerésére kell törekedni 1. BEVEZETÉS nincsenek igazán versenytársak kevés a közvetítők száma önköltség magas marketingkommunikáció megismerésére kell törekedni árak eltérnek egymástól
4 féle bevezetési stratégia Gyors lefölözés -magas ár, magas promóció -a piac nem tud róla, s meg tudja fizetni -presztízs termékek CD, autó Lassú lefölözés -magas ár, alacsony promóció -a piac tud róla, s meg tudja fizetni -nincs verseny, legnagyobb haszon -számítógép, mobiltelefon Gyors behatolás -alacsony ár, magas promóció -ár érzékeny vevő, nagy piac, erős verseny -legkisebb haszon, tömegáruk Lassú behatolás -alacsony ár, alacsony promóció -ár érzékeny piac, szegények stratégiája -nagy piac, de csak piaci rés
2. NÖVEKEDÉS itt válik a termék nyereségessé nő a közvetítők száma megjelennek a versenytársak kommunikáció » vásárlásra ösztönzés költségek fokozatosan csökkennek
a termék végig nyereséget termel 3. ÉRETTSÉG a termék végig nyereséget termel nagy versenyhelyzet sok közvetítő & versenytárs kommunikáció » újravásárlás
?????????????????????? 4. HANYATLÁS egy idő után veszteséges kevesebb közvetítő & versenytárs kommunikációra nem költenek új stratégia kell: kilépjen a piacról vagy ne ??? ??????????????????????
Piacon maradás stratégiájának okai garanciális okok nosztalgia humánpolitika magas kilépési korlát • egyediség igénye
VÉGE