Filozófiatörténet előadások 7.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabad akaratról I. V. Rész
Advertisements

Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
A tér és idő filozófiája
Matematika a filozófiában
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT. A kapcsolatok természetrajza Az emberi kapcsolatok transzcendentális vonatkozásai Sivaráma Szvámi vaisnava teológus.
és a legkevésbé teljes az
Albert Einstein idézetek.
Görög filozófia.
„Férfinak és nőnek teremtette”
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
PLATÓN Kakuk Ádám 12.D.
A test-lélek probléma a filozófiában
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
PLATÓN (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Középkori istenérvek.
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
Albert Einstein idézetek.
Világomban minden rendben van
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Isten misztériumának előzetes kérdése
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
Kant és a transzcendentális filozófia
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
Tudatos teremtő vagy öntudatlan ősforrás?
George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet Bartha Dávid.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Mi a filozófia?
4. Elmefilozófia.
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
Isaac Newton.
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
Gyülekezet Koinónia - Közösség.
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Bevezetés a filozófiába
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
"Az Úr félelmében járva" Apcsel 9:31 Jon Palmer. Az Úr félelmében járva Az egyháznak tehát egész Júdeában, Galileában és Samáriában békessége volt: eközben.
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Miért nem valóságos az idő?
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
Pszichológiai Ismeretek
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Gottfried Wilhelm Leibniz sz. Filozófus Matematikus
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Filozófiatörténet előadások 1I.
Filozófiatörténet előadások 8.
Kiégés prevenció Testi-lelki-szellemi törvényszerűségek a betegség és az egészség hátterében dr. Darnói Tibor.
18. század közepe – 19. század eleje
Az újkori filozófia főbb irányzatai – empirizmus és racionalizmus
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Bevezetés a filozófiába
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
III. Kérdések a teremtéssel és az anyagi világgal kapcsolatban
Mi a filozófia?.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A teremtő és gondviselő Atya
4. A vélekedés (hívés) szabadsága – Descartes és James
Előadás másolata:

Filozófiatörténet előadások 7. Márton Miklós marton@ajk.elte.hu

Descartes (1596-1650): Az újkori filozófia első nagy alakja. A korszak a természettudományok felemelkedésének kora: Descartes maga is foglalkozik a tudományokkal. Filozófiai programja: Csak akkor fejlődhet tovább a természettudomány, ha ismeretelméleti – metafizikai megalapozást biztosítunk neki. Mielőtt tehát a külvilág dolgait megismerjük, meg kell ismernünk saját megismerőképességünket. A filozófiai vizsgálatnak tehát az „én”-re mint a megismerés kiindulópontjára kell irányulnia – ez a kiindulópont a világ tudományos megismeréséhez. Ismeretelméleti fordulat: ez lesz az „első filozófia”.

Descartes Módeszere: Csak azt fogadjuk el valódi ismeretnek, amit az elme „tisztán és elkülönítetten megragad”. Ez az intuíció: az így megismert tényhez semmiféle kétség nem férhet. Intuícióval csak az „egyszerű” dolgok ismerhetők meg. A bonyolult és homályos dolgokat egyszerű alkotórészeire kell bontanunk (analízis), majd ezek világos megragadása után logikai úton föl kell építenünk az eredeti tényt (szintézis). Descartes feladata: megvizsgálni: ismereteinkből mi felel meg a módszeres megismerés követelményének, és felépíteni egy ennek megfelelő tudásrendszert.

Descartes Az így felépített tudománynak az „én” megismerésétől a természet megismerésén át egy kidolgozott etikáig kéne tartania. Addig is: ideiglenes etika – ameddig nem tudunk racionális végleges etikát adni, érdemes a kialakult szokásokat, vallási előírásokat követni. Fő ismeretelméleti – metafizikai műve az Elmélkedések az első filozófiáról. Ebben vizsgálja, mit tudhatunk teljes bizonyossággal. Az első elmélkedés megvizsgálja, hogy tudásunk elemeit kétségbe vonhatjuk-e? – Igen, mindent, amit eddig igaznak hittünk.

Descartes E célt szolgálja a módszertani szkepszis: nem csak azt vonjuk kétségbe, amiben ténylegesen kételkedünk, hanem mindent, amiben kételkedni lehet. 3 szkeptikus argumentum: Illúzió argumentum – érzékszerveink bármikor becsaphatnak. Álom argumentum – az álom legtöbbször hamis, de nem lehet az álmot az ébrenléttől megkülönböztetni. Közbevetés: a matematikai és a logikai állítások világos intuícióval megragadhatók, mert nem a külvilág tényei. Gonosz démon argumentum: egy mindenható lény elérheti, hogy minden elképzelésünk hamis legyen.

Descartes Az argumentumok eredménye a Cogito érv: Ha megtévesztenek az érzékszerveink és a csaló démon, akkor én bizonyosan létezem – Gondolkodom (kételkedem) tehát vagyok. A szkeptikus érvektől függetlenül is belátható: valahányszor kimondom vagy elgondolom: Én vagyok, ez nem lehet hamis. Az én létezése tisztán és világosan megragadható. Az én semmi más, mint gondolkodás, „gondolkodó dolog”. A testi (anyagi) és a gondolkodó (szellemi) dolgok tehát két önálló, szétválasztható szubsztancia.

Descartes Descartes (egyik) érve erre: A test létezése kétségbe vonható. Az én létezése nem vonható kétségbe. K: Tehát én nem vagyok azonos a testemmel. Én gondolkodó dolog, vagyis elme vagyok. K: Az elme nem azonos a testtel. Miért rendelkezünk mégis a testi dolgok ideáival (elképzeléseivel)? Először is belátja Isten létét (3. elmélkedés): Él bennünk egy leghatalmasabb lényről szóló idea: mi az oka ennek?

Descartes Az ok nem lehet olyan, amiben kisebb a „realitás”, mint magában az ideában. Viszont a leghatalmasabb lényről szóló ideánál egyedül maga a leghatalmasabb lény a nagyobb. Így tehát ő ültette elménkbe a róla szóló ideát, vagyis Isten szükségképp létezik. Vannak tehát velünk született ideák. A csaló démon hipotézis tehát hamis: Isten, a legfőbb jó nem engedi meg egy ilyen lény létezését. De akkor miért tévedünk olykor?

Descartes Isten nem téveszt meg, a tévedés forrása bennem van. Abban nem tévedhetek, hogy a testi dolgok ideáinak okai maguk a testi dolgok – a külvilág létezik. Egyes esetekben persze tévedhetünk: olyan dolgokat is helyeslünk, amelyekről nincs elég információnk. A tévedés tehát a szabad akaratból származik. A testi és a szellemi dolgok továbbra is függetlenek: A természet tudományos magyarázatának nincs szüksége a szellem vagy a lélek fogalmára. A biztos megismerés az érzékszervektől mentes tiszta és világos értelmi megragadás (racionalizmus).

Descartes Ad a) Az anyagi világ Isten teremtménye a természettörvényekkel együtt (deizmus). Az anyag és a mozgás mennyisége tehát állandó. Ami változhat a szellem beavatkozása által az a mozgás iránya. Az emberi testet is törvényszerűségek irányítják – nem kell tehát ehhez feltételeznünk a lelket, mint Arisztotelésznél. A egyetlen valódi lelki funkció: a gondolkodás, ide értve a nem testi folyamatként fölfogott észlelést is. Az anyagi dolgok lényege a kiterjedés, a szellemieké a gondolkodás. Descartes fő problémája: Ha a két szubsztancia ennyire szétválasztott hogyan hathatnak egymásra?

Spinoza A Descartes utáni filozófia egyik legfőbb problémája, a test és a lélek egymásra hatása. Descartes megoldás a tobozmirigyben lezajlódó tranzakció az életszellemek és a testetlen ideák közt – nem túl meggyőző. Megoldási javaslatok: Okkazionalizmus: a testi dolgok észlelése csak alkalom arra, hogy Isten előhívja elménkből a már ott lévő megfelelő ideát. És ugyanez fordítva áll az akaratból származó cselekedetekre is. Pszichofizikai paralellizmus (Leibniz): Isten előre harmóniát teremtett a lelki és a testi jelenségek közt.

Spinoza Spinoza (1632-1677) Portugáliából származó zsidó szülők gyermeke Amszterdamban, kiközösítették. Fő műve az Etika, melyben axiomatikus módon, tételek és bizonyítások formájában fejti ki metafizikai, ismeretelméleti és etikai nézeteit. Az igazi etika tehát egyetemes és racionális. Metafizika: Isten az egyetlen végtelen szubsztancia, amelynek végtelen sok attribútuma, megnyilvánulási formája van. Isten tehát azonos a természettel: immanens, nem transzcendens (panteizmus).

Spinoza A létrehozó (teremtő) és létrehozott (teremtett) természet tehát Isten két aspektusa. Az elsőhöz tartoznak az attribútumok (pl.: kiterjedtség, gondolkodás), a másodikhoz a móduszok (az egyedi dolgok). A móduszok feltételezik: a) egymást, b) Istent. Az emberek mint Isten lényegét kifejező móduszok rendelkeznek a két attribútummal: testből és lélekből állnak. Így nem merül föl a descartes-i probléma: a lélek nem más mint a test – isteni módusz. Pusztán egyszer kiterjedtként, másszor gondolkodóként ismerjük meg.

Spinoza Megismerési módok: Tapasztalat: a más dolgokkal (móduszokkal) való kölcsönhatás, amelyben egyszerre van jelen a testi hatás és a lelki módosulás eredménye – ezért inadekvát (tökéletlen), mert nem lehet elkülöníteni, mi tartozik a „külső”, és mi a „saját” természetünkhöz. Ész: a „közös fogalmak” alapján történő megismerés. Itt olyasmiket ismerünk meg, amely minden testben közös – kiterjedés, mozgás, stb. Intuitív tudomány: minden dologban meglátni Istent mint ami minden móduszt tartalmaz.

Spinoza A megismerési módok tehát egyre általánosabb ismereteket tesznek lehetővé. Affektusok (indulatok): A boldog élethez nem elég a megismerés, azt a helyes affektusok teszik lehetővé. Az affektusok osztályozása: a) cselekvések, b) szenvedélyek. A cselekvések okai csak mi magunk vagyunk, a szenvedélyeké más is – inadekvát ideából származik. Vannak elsődleges és ezekből származó levezetett affektusok. Elsődlegesek a kívánság az öröm és a szomorúság. A többit ezek segítségével határozza meg.

Spinoza A kívánság a létrehozó, alkotó természet kifejeződése az egyes egyénekben. Az igazi kívánság a tökéletes örömre irányul: nem illan el elérése pillanatában és nem csökkenti mások hasonló törekvése. Ez a kizárólag adekvát, nem tapasztalati ideákon nyugvó cselekvés állapota: egyfajta minden testi befolyástól mentes tiszta megismerés. Az intuitív tudomány tehát „Isten értelmi szeretetéhez” vezet: ez a tökéletes öröm. A rendíthetetlen nyugalom tehát az, ha a világ történéseit az isteni létrehozás, isteni terv megváltoztathatatlan részének fogjuk föl (sztoicizmus).