A drámapedagógia hatása tizenévesek értékorientációjára

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Eredmények és kételyek az iskolai agresszió megelőzésében Agressziókezelés a fővárosi fenntartású oktatási-, nevelési intézményekben október 6. NÉMETH.
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Helen Parkhurst A Dalton-terv Gömöryné M. Zsuzsa.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A kutatási program rövid bemutatása
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szocializáció Fogalmak:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Projektértékelő kutatások alprojekt, reintegrációs adatbázis „TEtt - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 15. Siófok.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia április FOGYATÉKOSSÁG ÉS CSALÁDI SZEREPEK Készítette: VÁGÁSI JÚLIA.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
ÖKOISKOLA A HERNÁD ÉS A BÁRSONYOS ÖLELÉSÉBEN Bőcsi Általános és Szakiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.
A Mályi-projekt. Bevezető A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is Olyan.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Matematikai eszközök a környezeti modellezésben
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
Pedagógiai személyiségértelmezések
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Hogyan hat a dráma a kulcskompetenciákra? Egy most induló nemzetközi kutatás ismertetése Cziboly Ádám Káva Kulturális Műhely DramaF R ING E nov.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A SERDÜLŐK SIKERESSÉG FELFOGÁSA A siker mint társadalmi érvényesülési cél az információs társadalom korában Dr. Szabó Éva.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Szén-dioxid Nyomozók. energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Előadás másolata:

A drámapedagógia hatása tizenévesek értékorientációjára Egy színházi nevelési program működése az osztályteremben Novák Géza Máté

„A színház és a dráma a nevelésben a tanulásnak nem könnyű és nem is mindig az élet pozitív jelenségeit feltáró útja. A színház és a dráma az osztályteremben esélyt ad arra, hogy számoljunk különbözőségeinkkel. A színház és a dráma beindítják az osztálytermi dialógust, és a vitát nem radírozzák ki a kozmetikázott manipuláción keresztül.” (Gilbert, 2003)

Elméleti bevezető Fogalmi keret: Elméleti keret: Drámapedagógia – dráma a nevelésben (Drama in Education) Alkalmazott dráma (Applied Drama) Alkalmazott színház (Applied Theatre) Színházi nevelési programok: TiE (Theatre in Education) Elméleti keret: Freire, 1970; Boal, 1979 ; Heathcote 1990; Bolton 1998; Norris 2000; Gallagher 2001. Művészet alapú kutatás gyakorlata: „Arts Based Research Practice” (ABR); Leavy 2009; Conrad 2009; Coertney, 1998 Magyarországi kutatások: Horváth K.: 2007-2009 (Káva Kulturális Műhely) Novák G. M.: 2007-2009 (21. Színház a Nevelésért Egyesület) Fernezelyi B. – Váradi L.: 2009-2010 (Kerekasztal Színházi Nevelési Központ) Cziboly Á.: 2008-2010 (DICE, nemzetközi kutatás, KKM)

Problémafelvetés és hipotézis Alapprobléma Hogyan befolyásolja egy konkrét színházi nevelési program a tizenévesek értékorientációját? Alaphipotézis A nevelés folyamatában alkalmazott dráma és színház segíti a tizenéveseket az értékválasztásban és értékelsajátításban (orientálódásban).

A színházi nevelési projekt működése az osztályteremben – „CITY-projekt” A. Baricco: City (epikus alap – színpadra szánt szöveg) Színházi etűdsor mint a vizsgált drámatémák állandó kerete Tanulás: dramatikus – narratív – reflektív szinteken Színház – drámafoglalkozás – interjúhelyzet (hármas módszertani modell)

Drámatémák Fogyasztói társadalom Trendek és divatok Iskolai erőszak, rasszizmus, homofóbia Életvezetési problémák, megküzdési stratégiák Családi kapcsolatok, mintakövetés Munka és tanulás világa Lehangoltság Virtuális valóságok

A minta jellemzői, első év (2007/2008): célcsoportok (dráma) és kontrollcsoportok A vizsgált csoportok jellemzői (iskolatípus, létszám, nemek aránya): Célcsoport – 1 (pest-megyei humán gimnáziumi osztály): H Célcsoport – 2 (budapesti alapítványi középiskolai osztály): A iskola cél (dráma) kontroll Összesen H 26 52 A 13 17 30 39 43 82 iskola fiú lány Összesen H 13 39 52 A 19 11 30 32 50 82

Célcsoport – 1 (pest-megyei humán gimnáziumi osztály): H A minta jellemzői, második év (2008/2009): célcsoportok (dráma) és kontrollcsoportok A vizsgált csoportok jellemzői (iskolatípus, létszám, nemek aránya): Célcsoport – 1 (pest-megyei humán gimnáziumi osztály): H Célcsoport – 2 (budapesti alapítványi középiskolai osztály): A Célcsoport – 3 (budapesti műszaki középiskolai osztály): M iskola cél (fiú/lány) kontroll Összesen H 52 (32/20) 57 109 A 26 (19/7) 19 45 M 50 (45/5) 34 84 128 (96/32) 110 238 iskola fiú lány Összesen H 74 35 109 A 26 19 45 M 72 12 84 172 66 238

a foglalkozások megfigyelése Kutatási módszerek kvalitatív és kvantitatív kutatás-módszertani eljárások (Mixed Method Research) a foglalkozások megfigyelése statisztikailag feldolgozható kérdőívek összeállítása és elemzése (pre/post) strukturált, félig strukturált interjúk, fókuszcsoportos interjúk felvétele és elemzése (LeCompte – Preissle, 2003) tanulók által készített dokumentumok elemzése a rögzített kép és hanganyag másodelemzése

A kvantitatív kutatás eredményei az első évben (n=82) Eredmények Leggyakoribb értékválasztások a kérdőívek alapján: barátság, család, párkapcsolat/szerelem, pénz, szeretet (nem vizsgálva az indoklások jellegét) Tendenciaszerű (nem szignifikáns) elmozdulások, kicsi elemszám Problémaérzékenység (iskolatípusok szerinti különbségek): „A”-iskola: életmód, jövőkép, szabadság „H”-iskola: kreativitás, társadalmi egyenlőtlenség, konformizmus Konklúzió Újabb módszerek kiválasztása, második kutatási év tervezése

A kvantitatív kutatás jellemzői a második évben (n=238) Módszertani megfontolások Nagyobb minta+újabb iskolatípus bevonása (M) Kvalitatív adatok kvantifikációja független külső értékelők bevonásával Értékelési szempontok a tanulói válaszok elemzéséhez: Elaborált – sztereotip Optimista – pesszimista Fiatal – felnőtt Újabb elemzési szempontok a tanulói értékválasztások kategorizálásában: Külső - materiális Belső - szellemi Kapcsolatok - közösségi Önérvényesítés - érvényesülés

Az értékválasztás jellemzőinek változása a drámacsoportban - a független pontozók értékelése alapján

Az interjúelemzés szempontrendszere – 1. Mit indít el bennük a TiE-program: a felkínált anyagból mire rezonálnak? Mit tudnak saját problémaként megfogalmazni a foglalkozások után? Ők mivel/kivel azonosulnak a saját valós és a City fiktív világában? Mi hiányzik nekik abból a világból, amelyben élnek? Mi fontos számukra, mik az életcélok, milyen értékek felé mozdulnak? Milyen (saját) történeteket hív elő bennük, hogyan fordítják le a City-történetet a saját életük horizontjára? Milyen önreflexiókat indít be a játszókban a dráma és a színház? Milyen jövőképet, célokat, álmokat képesek megfogalmazni önmaguk számára?

Az interjúelemzés szempontrendszere – 2. 3. Azonosulás 8. Jövőkép 4. Hiány 7. Saját sztori 6. Önreflexió 2. Probléma 1. Rezonancia I. REZONANCIA II. ÉRTÉKEK VÁLASZTÁSA III. VÁLTOZÁS, FEJLŐDÉS, JÖVŐKÉP 5. Érték

Az empirikus kutatás eredményeinek összegzése Ön- és társismereti kompetenciák fejlődése A programban érintett jelenségek egyéni és kollektív értelmezése Önálló és kollektív-kooperatív alkotómunka fejlesztése Sztereotípiák megváltoztatása a dráma fiktív világában szerzett tapasztalatok által A tanulók interjúhelyzetben tett értelmezései továbbépítik a foglalkozásokon szerzett tapasztalataikat

További drámapedagógiai kutatások elé A nemzetközi fejlesztések megismerése A dramatikus eljárások hatásvizsgálatára alkalmas mérőeszközök kifejlesztése A folyamat mind komplexebb dokumentálása

„Önmagukat nagyon-nagyon megfogalmazták, árnyaltan „Önmagukat nagyon-nagyon megfogalmazták, árnyaltan. Az egész róluk szólt. Lebilincseltek, büszke vagyok rájuk.” „…hogy képes legyen azon gondolkodni, hogy ő mi… ha elindítja őket az ember az úton, kisebb-nagyobb kanyarokkal azért a végére csak elérkeznek oda, hogy megpróbálják ezt megfejteni.” (osztályfőnök, alapítványi iskola)

- Meg tudnátok azt fogalmazni, hogy mi volt a témája ennek a foglalkozásnak? - A zümmögés leküzdése.

„Valami normális életet szeretnék! Ennyi.” (középiskolás, 18 éves)

Köszönöm a figyelmet!