2005. május 5. OKTATÁSI MINISZTÉRIUM FELSŐOKTATÁSI FELNŐTTKÉPZÉSI BIZOTTSÁG
SÁNDORNÉ DR. KRISZT ÉVA2 Felmérés a felsőoktatásban folyó felnőttképzésről Kiindulópont Igény egy átfogó képre A felnőttképzés helyzete a felsőoktatásban Felmérés, információgyűjtés Képző intézmények Diákok Munkaadók megkérdezése
SÁNDORNÉ DR. KRISZT ÉVA3 Felmérés a felsőoktatásban folyó felnőttképzésről A felmérés témakörei a részvétel különböző képzési formákban a résztvevők életkora a résztvevők előzetes tanulmányai a korábbi tanulmányok beszámítása a képzés finanszírozása a képzés során alkalmazott módszerek a képzésben részt vevő oktatók szakmai, módszertani felkészültsége
SÁNDORNÉ DR. KRISZT ÉVA4 Felmérés a felsőoktatásban folyó felnőttképzésről Munkacsoport a felmérés előkészítésére az adatbázisok feltárására és a kérdőív összeállítására Megalakulása: Összetétele: Kálmán Anikó Kis-Tóth Lajos, (Forgó Sándor) Szűcs László Sándorné Kriszt Éva
SÁNDORNÉ DR. KRISZT ÉVA5 Felmérés a felsőoktatásban folyó felnőttképzésről Megvalósítás menete: Javaslat – november Véglegesítés – február Adatgyűjtés – július Feldolgozás – január Értékelés – március Összegzés – május
SÁNDORNÉ DR. KRISZT ÉVA6 Felmérés a felsőoktatásban folyó felnőttképzésről A felmérés eredményeiről Adatszolgáltatói kör: 52 felsőoktatási intézmény 28 főiskola 24 egyetem A megfigyelt intézményekből 46 folytat felnőttképzést
SÁNDORNÉ DR. KRISZT ÉVA7 Felmérés a felsőoktatásban folyó felnőttképzésről Főbb megállapítások: Önálló felnőttképzési egység kevesebb, mint az intézmények felében: (24) Nyilvántartásban szerepel: 70% (40) FAT akkreditácó: 38% (20) Beiratkozott felnőttek száma a 2003/2004-es tanévre: fő Tipikus életkoruk: 30 év
SÁNDORNÉ DR. KRISZT ÉVA8 Felmérés a felsőoktatásban folyó felnőttképzésről További megállapítások Meghatározók a szakirányú továbbképzések Képzési kínálat bővítése szinte csak a szakirányú továbbképzésekben gondolnak. Ma még sok a kihasználatlan lehetőség, pedig: Ha az ember előre gondolkodik, és mindig többet próbál tenni az elvártnál, gondolkodásmódja úgy alakul át, hogy számára semmi sem lehetetlen.” (HENRY FORD, 1922)
SÁNDORNÉ DR. KRISZT ÉVA9 Felmérés a felsőoktatásban folyó felnőttképzésről Iskolarendszerű felnőttképzésről Beiratkozottak száma a 2003/2004-es tanévben: fő. (20,8 % távoktatásban) Gyakorlati tapasztalatot mindössze 12 intézménynél számítanak be.
SÁNDORNÉ DR. KRISZT ÉVA10 Felmérés a felsőoktatásban folyó felnőttképzésről Következtetések Elsősorban saját intézményi oktatókkal tanítanak Sok esetben hiányzik a pedagógiai végzettség és a folyamatos továbbképzés A felnőttképzési szolgáltatásoknál vegyes a kép Elégedettség: 61,5% megfelelőnek tartja felnőttképzési szerkezetét
SÁNDORNÉ DR. KRISZT ÉVA11 Felmérés a felsőoktatásban folyó felnőttképzésről Végezetül PR, marketing terv általában hiányzik Tananyagfejlesztésben sok saját tananyag, Magas az e-learning aránya Életpálya követés még csak az intézmények 63%-nál A többletforrások az intézmények 50%-nál visszaforgatásra kerülnek. A felnőttképzés az intézmények gazdálkodásának meghatározó tényezője
SÁNDORNÉ DR. KRISZT ÉVA12 Felmérés a felsőoktatásban folyó felnőttképzésről „ Veszteség kizárva” Amikor Prótagorasz tanítványától, Euathlosztól a tandíjat kérte, az így utasította el: -Az volt az egyezség, hogy fizetek, amikor megnyerem első peremet, én viszont még nem nyertem egy pert sem. A híres szónok így válaszolt: -Nem úgy van ám! Ha beperellek, és megnyerem a pert, fizetned kell, mert így szól az ítélet, ha te nyered meg a pert, akkor is fizetned kell, mert megnyerted első peredet. (Antik anekdota)
SÁNDORNÉ DR. KRISZT ÉVA13 Felmérés a felsőoktatásban folyó felnőttképzésről Megvalósítók: Farkas Éva Dr. Forgó Sándor Dr. Kálmán Anikó Kerecsendi András Dr. Kis-Tóth Lajos Lengyelné Molnár Tünde Dr. Veres Pál és a magam nevében KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!