Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Vázlat Bevezetés Az osztály felépítése, osztályfőnöki teendők az év elején Az „újdonság” adaptálása az osztályközösségre Egy „új”tanítási óra vázlata A kompetencia bevezetésének nehézségei Kezdeti sikerek, eredmények, jövőkép Melléklet (képek)
Az osztály
A „hagyományos” tanulás Előnye: Egyéni anyagot egyéni tempóban, önállóan dolgozza fel a tanuló A gyermekhez igazodik a tanár, figyelembe veszi az eddigi tudásszintjét, munkatempóját, kezdeményezési készségét, Hátránya: Egyénileg dolgozza fel a gyermek a feladatokat, nincsen párkapcsolatban. Nem tesz erőfeszítéseket a munkatempó növelésére A versengő tanuláskor is egyedül marad, magára figyel.
A kooperatív tanulás Csoportos vagy páros feladatokat végeznek a tanulók, így máris kialakul az egymásrautaltság, a szociális kapcsolat, Együttműködésre késztet, Csökken a szorongása, a személyiségfejlődése harmonikusabbá válik, Javul a tanulási teljesítmény, a problémamegoldó képesség, Megtanulja értékelni önmagát és másokat, ezt hangosan meg is fogalmazza, Jobban elfogadják a társadalmi, etnikai különbségeket, az előítéletük csökkenhet.
Jó alap a Meixner módszer: a dislexiát, ami kialakulhat, ezt megelőzheti, vagy a tüneteket enyhítheti, hosszabb előkészítési időszakot alkalmaz, a gondolkodásmerevségét is feloldja, motivál, sok eszközt használ, a hármas asszociáció elvét használja: beszédhang-beszédmozgás-betűalak összekapcsolása, mozgás-beszéd-gondolkodás egységét is összekapcsolja, sikerélményt biztosít, késleltetett írástanulás a finommotorika kialakulatlanságát támogatja, később is a funkcionális írást helyezi előnybe
Osztályrendezés 1.
Osztályrendezés 2.
A megváltozott tanári szerep alapos tervező segítő támogató koordinátor megfigyelő
Problémák állandó szóbeli instrukció nehezen elfogadható fizikai kontaktus „főnők” harc túl sok „időpazarlás” kevesebb tudásanyag egyéni ellenőrzés hiánya
Máig meg vagyok győződve arról, hogy a hagyományos tanítási módszert sosem szabad megszüntetni, mert a maga hatékonyságával a tudásanyagot nagyszerűen átadja.
Eredmények: (kezdetleges csírák) a gyermekek egymás felé nyitottabbak, elfogadóbbak, segítőkészek lettek, új értékeket vettek észre társaikban a közös munkák során, saját munkájukba beépítették az egymástól eltanult ötleteket, a gátlásos tanulók felszabadultabban vettek részt a közös munkában, változatos, eszközben gazdag feladatokat szívesen oldottak meg.