A komplex tehetségfejlesztő program Mitől komplex? Demarcsek Zsuzsa
A személyiség fejlesztése Nem tantárgyat tanítunk, hanem gyereket ! A tantárgy eszköz és nem cél! Mit jelent a személyiségfejlesztés? Megismerés Elfogadás (árnyék) Lehetőségek feltárása A személyiség integrálása
A sikeres élet alapja A személyiség integrálása Összerendezettség Erőforrások ismerete, aktivizálásának képessége A tehetség kibontakoztatásának képessége Társas együttműködés Coping (megküzdés, stressz kezelés) Pszichológiai immunrendszer Kommunikáció
A komplex program Tehetségazonosítás, beválogatás Tehetségfogalom (tehetségkoncepció alapján sajátos fogalomalkotás) Elővizsgálat Gondozás (szinten tartás, ellátó funkció) Fejlesztés (képességfejlesztés, kiteljesedés, akadályozó tényezők megszüntetése) Utóvizsgálat: önkontrollos vagy kontrollcsoportos összehasonlítás
A komplex program célja Nem ismeretátadás, hanem egyénre szabott képességfejlesztés: fogalomalkotás, helyzetfelismerés, problémamegoldás, döntés, feladatértés, kreativitás, Az erős oldal fejlesztése A gyenge oldal feltárása és fejlesztése: motiválatlanság, információ feldolgozási stratégia hiánya, kreativitás fejletlensége, személyiségből fakadó problémák, Lazítás, megfelelő légkör kialakítása, elfogadás Kiegészítő tevékenységek (másik agyfélteke fejlesztése)
A komplex program módszerei, eszközrendszere Dúsítás- gazdagítás: tartalmi gazdagítás, feldolgozási készségek fejlesztése,mélységében történő gazdagítás, tempóban történő gazdagítás Renzulli –féle gazdagító modell: felfedező élmény, kognitív-affektív folyamatok fejlesztése, valós probléma megoldása Gazdagítás módszerei: brainstorming, „ Buzz” –csoport, Kérdés- doboz, projekt, szeminárium, vita, publikálás, Differenciálás: nyitott feladatok, különböző munkatempóra épülő feladatok, képesség szerinti csoportok, kooperatív tanulás, Léptetés, gyorsítás
A komplex tehetség tanterv A műveltségi terület specifikumai, tehetségjellemzők A tehetséggondozás, képességfejlesztés útjának megválasztása Elérni kívánt hosszú távú rövid távú célok meghatározása Fejlesztendő területek, fejleszteni kívánt készségek tételes felsorolása Szervezeti formák Eredmények leírása, sikerkritériumok megfogalmazása Tanterv előkészítő mátrix Curriculum készítés
Tanterv előkészítő mátrix
Köszönöm a figyelmet
Köszönöm a figyelmet!