A stratégiai tervezés szükségessége

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A tanári munka értékelése
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Méltányossági elvek a közoktatásban
Az intézményes nevelés stratégiái
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Stratégiai tervezés.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A nevelési-oktatási program előzményei
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Minőségdíjak.
Előzetes ajánlások a pedagógus témában május
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
A kerettantervek fejlesztése
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
A pedagógiai program készítése
VII. Szervezeti kultúra
Foglalkoztatás-politika
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Példa egy ppt prezentációhoz
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
A szakiskola jelene és jövője
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Vállalati terv bemutató
Előadás másolata:

A stratégiai tervezés szükségessége 2017.04.05. A stratégiai tervezés szükségessége

A hazai közoktatásban az elmúlt évtizedben, főleg annak második felében olyan változások történtek, olyan helyzet alakult ki, amely teljesen új követelményeket támaszt az egyes iskolákkal, azok vezetőivel szemben. Egyes iskolák nyertesei ennek a helyzetnek, míg mások vesztesei. voltak iskolák, melyek megújultak, míg másokat bezárnak. A jelenség mögött az egyes iskolák stratégiájának meglétét vagy hiányát kell keresnünk. A rendszerváltozás első évei új körülményeket teremtettek az iskolák számára: az új közoktatási törvény elkészítésének az elhúzódása, a központi akarat változásai, 8 vagy 6 osztályos gimnázium, a szakképzési törvény hiánya, az érvényes tanterv bizonytalansága, a hirtelen bővülő tankönyvpiac, az önkormányzatok helykeresése felerősítették az iskolai autonómia jelentőségét (Liskó, 1996). 2017.04.05.

Stratégiai tervezést tesz/tenne szükségessé a Nemzeti alaptanterv bevezetése. Igaz,ennek elfogadása, megjelenése elhúzódott, sokszor a kívülállók számára szinte érthetetlen viták zajlottak körülötte, de egy dologban biztosak lehettek volna az iskolák: hagyományosan megszokott tanterveket nem fognak többé kapni, tehát maguknak kell folyamattervet készíteni, meghatározni az iskolában folyó oktatómunka kereteit és részben tartalmát is. Tehát a régi tanterv, mint központi szabályozó eszköz már csak annyiban működik, amennyiben az iskolák életben tartják. az új szabályozás még nem funkcionál, ezért az iskoláknak tartalmi kérdésekben elég nagy mozgásterük volt/van. A középiskolákat még az érettségi-felvételi, illetve a szakmai képesítő-minősítő vizsgák szabályozták/szabályozzák, de az általános iskolák számára csak a hagyomány, a megszokás az igazi szabályozó erő. 2017.04.05.

Végül van egy tényező, amely szintén a stratégiai tervezést szorgalmazza: az ország demográfiai helyzete. A születések száma a 80-as évek közepétől egyértelműen csökken, a korábban túlzsúfolt iskolákba egyre kevesebb gyerek jár. E tény az iskolák jelentős részében csak azt jelentette, hogy a tanítás feltételei kedvezőbbek, a korábbi magas osztálylétszámok helyett ideális körülmények között lehet dolgozni. De ez a tény az utóbbi években gazdasági kérdéssé vált: az önkormányzatok, érthetően, költségérzékennyé váltak, és azt kezdték vizsgálni, hogy miért kerül olyan sokba egy-egy iskola. Az iskolás korú gyerekek számának csökkenése gazdasági szempontból egyértelműen vezet az iskolák számának csökkentéséhez egy-egy településen. 2017.04.05.

A stratégiai tervezés feltételei A stratégiai tervezés alapfeltétele a szervezeti önállóság, az autonómia. Evidens,hogy csak az az intézmény tervezheti meg jövőjét, alakíthatja ki sajátos stratégiáját, amelyik szervezetileg önálló. Az 1993. évi LXXIX. számú törvény 37.§-a kimondja, hogy. A közoktatási intézmény jogi személy. Ezzel az iskola birtokába jutott annak a jognak, hogy szervezetileg önmagát meghatározza. Korlátot nyilván meghatározhat a fenntartó-alapító önkormányzat/ egyház/alapítvány a létrehozáskor, de mindenképp biztosítja a mozgásteret az iskolának. Ezt az elsősorban önmeghatározó mozgásteret erősíti meg a 39.§: .A nevelési-oktatási intézmények szakmai tekintetben önállóak. Szervezetükkel és működésükkel kapcsolatosan minden olyan ügyben döntenek, amelyet jogszabály nem utal más hatáskörébe. 2017.04.05.

A pedagógiai programról szólva egyértelművé teszi, hogy az iskola kidolgozhatja saját stratégiáját, tehát meghatározhatja azokat a célokat, feladatokat, amelyeket meg akar valósítani, megvalósíthatónak tart. Ahhoz, hogy ez ténylegesen megvalósulhasson, mindenképp szükséges, hogy az intézmény, az iskola vezetése (vezetősége) rendelkezzen prognosztikai szemlélettel. A pedagógiai gyakorlat, a nevelés mindig jövőre orientált, tehát céljaiban alapvetően mindig előre kell gondolkoznia. Ez napjainkban biztos nehezebb feladat, mint egy stabil, alig alig változó korban. Mind a szervezeti autonómia működésének, mind a prognosztikai szemlélet érvényesülésének alapfeltétele a szervezeti kultúra megléte és funkcionálása. 2017.04.05.

A szervezeti kultúra fogalma széles értelemben: az iskola dolgozóinak és tanulóinak szervezeti rendje, mechanizmusa, a tárgyi kultúrája is, mindazokat a feltételek, ahol és ahogy az iskola működik. Az iskolának szükségszerűen ki kell alakítania azt a szervezeti és működési mechanizmust, mely a legoptimálisabban biztosítja a célok megvalósítását, illetve a célokat csak ezek ismeretében lehet reálisan kitűzni. A tantestület összetétele, a tanulók milyensége éppúgy meghatározza a feladatok realitását, mint a tárgyi környezet. A stratégiai tervezéskor alapos környezetelemzést kell végezni. Más stratégiát kell kialakítani a lakótelepi, a falusi, a belvárosi iskolának, vagy az elit középiskolának, mint a szakmunkásképző intézetnek. A stratégia kialakításakor mindenképp számolni kell a környezettel, a legtágabb értelemben, melyben a szervezet, esetünkben az iskola működik. Tudni kell, hogy milyen társadalmi rétegre számíthatok megfogalmazott céljaim megvalósításakor, iskolapolitikámat, stratégiai terveimet kik támogatják. 2017.04.05.

A stratégiai tervezés feltételeként a közgazdaságtudomány által megfogalmazott további két tényező napjainkban az iskolák esetében különösen fontos és kritikus. Alapvetőnek tartják a tartós értékrendet és az igazodási pontok önálló kiválasztását. Általában megállapíthatjuk, hogy minden iskolának magának kell megfogalmaznia, hogy a tanítás, a tudás mellett milyen nevelési értékeket tud, akar tartós célként kitűzni stratégiai tervében. Az igazodási pontok hasonlóan jelentősek a mai iskola stratégiájának kialakításakor, hiszen az iskolarendszer átalakulóban van, a struktúraváltás időszakában élünk. Az elmúlt években az iskolák számára, nyilván településenként eltérő mértékben, volt lehetőség a szerkezet és a profil átalakítására, új képzési, nevelési célok és elvek megfogalmazására, kialakítására. A 90-es évek elején még a gazdasági korlátok is kevésbé hatottak,így döntően az iskolavezetés kreativitásán, prognosztikai szemléletén múlt a stratégia kialakítása. 2017.04.05.

Az iskolának magának kell megfogalmaznia, hogy milyen magatartást, erkölcsi normát, normarendszert követel meg diákjaitól, és ehhez milyen társadalmi támogatást kap. . A tömegkommunikáció általközvetített, a politikusoktól hallott, a mindennap tapasztalt értékek nem biztos, hogy az iskola számára is elfogadhatók. Egy részük üres, illetve megfoghatatlan például a szociális piacgazdaság), más részük nem biztos, hogy tartós érték (például pénz, vagyon,gazdagság), illetve, hogy egy az egyben átvihető az iskolai nevelésre (például vállalkozóvá nevelés). A neveléstudomány feladata, hogy minél előbb választ adjon, milyen taxonómiai rendszerben és milyen módszerrel valósíthatók meg azok az értékek, melyeket sokat emlegetünk, de igazi tartalmuk még feltáratlan (például kreativitás, önmegvalósítás stb.). . Ebben a helyzetben válik hangsúlyossá az alapos környezetelemzés követelménye és a szervezeti kultúra figyelembe vétele. Ezek elmaradása, hiányossága pár év alatt megmutatkozhat. 2017.04.05.

A szervezeti stratégiák A vállalati, szervezeti stratégiának a közgazdasági irodalomban nincs általánosan elfogadott,egységes definíciója. Kiindulásnak fogadjuk el meghatározást: Vállalati / szervezeti stratégián a működési kör, a magatartási elvek, a célok és eszközök meghatározását és egymáshoz rendelését értjük viszonylag hosszabb távra.. (Dessewffy, 1989) 2017.04.05.

I. : a tanév megtervezése I. : a tanév megtervezése. Vállalati szinten ez tulajdonképp nem más, mint a bevételek és kiadások . általában egy évre szóló . előrejelzése. Ennek a szintnek az alapproblémája, hogy a hosszabb távon jelentkező hasznot könnyen figyelmen kívül hagyja. Az iskolában ennek megfelelője az éves iskolai munkaterv, valamint a tanmenetkészítés, mely egy-egy év tanítási stratégiáját. határozza meg. A rövid távú haszon tipikus megjelenéseként értékelhetjük, mikor mereven ragaszkodunk a tanmenethez, figyelmen kívül hagyva a megértés, a tudás mélységét. 2017.04.05.

II. : a képzési ciklus tervezése II.: a képzési ciklus tervezése. Közgazdasági alapja az értékesítés több évre szóló előrejelzése, olyan helyzetben, amikor a verseny viszonylag alacsony fokú. A hosszú távú tervezés sokszor történeti idősorok, trendek előrevetítésén alapul, azon a veszélyes feltételezésen, hogy a jövő a múlt egyszerű folytatása. Az iskoláknál ez a veszély fokozottan fennáll, hiszen természeténél fogva konzervatív, a hagyományokhoz ragaszkodó szervezetről van szó. Az elmúlt évtizedek, de különösen az utóbbi pár év iskolatörténései számtalan példát kínálnak arra, hogy ez a szint nem veszélytelen az iskolaszámára. 2017.04.05.

III. : kiemelt oktatási irányok megjelenése III.: kiemelt oktatási irányok megjelenése. A 60-as években a gazdasági növekedés lelassulásával a piaci verseny megélénkült. Ezért a vállalatvezetés figyelmét a termelésről a marketing felé fordította. Ennek eredménye az üzletágak, a tevékenységi körök elkülönítése és az erre épülő stratégiai tervezés. Az üzletági stratégiai tervezés veszélye egyrészt az, hogy a túlzott autonómia esetén a közös erőforrásokat nem sikerül kihasználni, másrészt az elkülönült résztervek nem feltétlenül szolgálják a vállalat mint egész fejlődését. Az iskoláknál tipikus példája ennek a tagozatok megjelenése, illetve a tagozatos iskolák története. A jól megválasztott tagozat a piacon előnyöket jelenthet,ugyanakkor sok esetben az iskola mint egész nem profitál a tagozat nyújtotta előnyökből. 2017.04.05.

Kérem mondjanak erre iskolai példákat! IV.: az iskola mint egységes szervezet. A gazdaságban az üzletági tervezés hibái viszonylag hamar jelentkeztek, így szükségszerűen jött az újabb szint, az össz vállalati stratégiára való törekvés. Fontos az egységes stratégiai irányok megtalálása,a hosszú távú gondolkodásmód kialakulása/kialakítása. (A vezetők hajlamosak a napi operatív teendőkben elveszni, átfogó kérdésekre nem marad idejük.) Veszélyforrások itt is vannak. Ilyen például az elidegenedés, mikor a szellemi elit, a bölcsek elkülönülnek a dolgozóktól, vagy a nagyfokú szabályozás, a szigorú bürokrácia kialakulása és az ezzel együtt járó formális vezetés túlhangsúlyozása. Kérem mondjanak erre iskolai példákat! 2017.04.05.

VI.: iskolai stratégiai gondolkodás Az egyénnek, amikor Az előbbi tervezési lépcsők a stratégiai tervezés problémáinak elemzése vezetett el napjaink stratégiájához: V.: integrált iskolai stratégiai vezetés. Itt a hangsúly a teljes körű és összetett vezetői tevékenységen van, a stratégiai és az operatív vezetés egyidejűségének a megvalósítása a fontos. Ennek eredményeként új vezetői kultúra alakul ki. A nálunk is megjelent különböző vezetőképző intézetek, tanfolyamok általában erre a fokozatra készítenek fel. VI.: iskolai stratégiai gondolkodás Az egyénnek, amikor belép a vállalathoz, akkor céljai vannak, összhangban a neveltetése során megszerzett kultúrájával. A vállalatnak nyitottnak kell lennie erre az egyéni stratégiára is (Ohmae,1982). Más megközelítésben az emberi tőke, képesség, tudás és szervezet egymásra találása biztosítja a színvonalas vállalati kultúrát, a versenyképes stratégiát és a hatékonyműködést (Hajnal, 1986). 2017.04.05.

VI.: iskolai stratégiai gondolkodás Az egyénnek, amikor belép a vállalathoz, iskolába, akkor céljai vannak, összhangban a neveltetése során megszerzett kultúrájával. Az iskolának nyitottnak kell lennie erre az egyéni stratégiára is. Más megközelítésben az emberi tőke, képesség, tudás és szervezet egymásra találása biztosítja a színvonalas szervezeti kultúrát, a versenyképes stratégiát és a hatékony működést 2017.04.05.

Izgalmas kérdés, hogy a fenntartó önkormányzatok stratégiailag gondolkoznak-e, hiszen egy-egy város (település) közoktatási rendszere, iskolahálózata is felfogható szervezetként, ahol akár az össz vállalati stratégiai tervezésnek, akár az integrált stratégiai vezetésnek érvényesülnie kellene. A helyi közoktatáspolitikai koncepció- nak a funkciója épp a stratégia kialakítása lenne. Ehhez az egyes iskolai stratégiák szervesen illeszkedhetnének, míg az operatív teendők elvégzésére hivatottak a közoktatási irodák. Ebben a felfogásban egyaránt érvényesülhetnek az egyéni elképzelések és a közösségi érdekek. Sajátos példát mutatnak erre az egyházi iskolák, melyek szükségszerűen rendelkeznek szükségszerűen rendelkeznek valamilyen központi stratégiával (az adott egyház, szerzetes rend nevelési koncepciója,központi iránymutatás stb.), de ezen belül minden egyes iskolának a helyi körülmények között kell kialakítania saját arculatát, gyakorlatát. Az alapítványi iskoláknál egyértelmű a stratégiai gondolkodás megléte, hiszen csak így tudnak versenyképesek lenni a közoktatási piacon. 2017.04.05.

Tervezési szintek Szervezeti: Tartalmi: 1993. évi LXXIX. Törvény/A Nemzeti köznevelésről szóló törvény koncepciója Helyi rendeletek ( Közoktatási Intézmény fenntartási és fejlesztési Terv; Intézmény fenntartási, feladat ellátási terv) SZMSZ, Házirend Tartalmi: Nemzeti Alaptanterv Kerettantervek (Oktatási Minisztérium által jóváhagyott; pl.:Nyíregyházi Tantervcsalád) Pedagógiai Program 2017.04.05.

Pedagógiai rendszer Pedagógiai koncepció Tanulási-tanítási program „egy adott pedagógiai cél vagy célok elérése érdekében egy adott pedagógiai koncepció alapján kidolgozott hét elemű rendszer” Pedagógiai koncepció Tanulási-tanítási program Tanulási tanítási egységek leírásai, Tanulási-tanítási eszközök Értékelés és eszközei Pedagógusok felkészítési programjai Szakmai háttértámogatás 2017.04.05.

Ajánlott irodalom A Nemzeti köznevelésről szóló törvény koncepciója (NEMFI honlap) 1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról Szárny és Teher (2009) Bölcsek Tanácsa Alapítvány VII. Nevelésügyi Kongresszus(2008.augusztus 25-28) Program és összefoglalók http://www.nk7.hu Halász Gábor (1991): Mit vár a társadalom az iskolától? Új Pedagógiai Szemle, 6. sz. 3.12. Liskó Ilona (1996): Iskolaszerkezet és településszerkezet. Új Pedagógiai Szemle, 1. sz. 54.64. Komlóssy Ákos(1997):AZ ISKOLAI STRATÉGIÁRÓL Magyar Pedagógia 97. évf. 2. szám 127.135. (1997) Gergely Gyula:Járjunk a földön, és biztosítsuk a minőséget! Új Pedagógiai Szemle (2000.november) Báthory Zoltán: Maratoni reform ÖNKONET 2001. Havas Péter: A pedagógiai rendszerek fejlesztése Tanulmány 2009. www.ofi.hu Dr. Südi János:AZ OKTATÁSI PROGRAMOK (PEDAGÓGIAI RENDSZEREK) A JOGI SZABÁLYOZÁS TÜKRÉBEN Budapest 2010. 2017.04.05.