Emberi Erőforrások Minisztériuma

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Az Educatio az ágazati oktatási informatika szolgálatában
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
TÁMOP 4.1.3/2 Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztésének célkitűzései és intézményi együttműködésének tervei Németh Antal felsőoktatási.
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
ELTE Innovációs Nap február 26. kedd „Hogyan tovább? A felsőoktatási kutatás jövője” „Felsőoktatási K+F támogatások” Fonyó Attila Osztályvezető.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Az NFT II. ( ) végrehajtásának ütemezése és a felsőoktatási programok finanszírozása Kilátások, Kihívások Budapest, április 16.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
TAMOP /2/KMR Projekt szakmai vezető: Demeter Attila alezredes március 23. A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Balla Gergely kabinetfőnök, szakállamtitkár
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Innovatív Magyarország
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
Tudománypolitikai Főosztály
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Az innováció, mint a versenyképes gazdasági növekedés alapja
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
CALDERONI PROGRAM HEFOP K /1.0 A PROGRAM CÉLJA, FELADATAI ÉS SZEREPE AZ ÚMFT-BEN március 4. IV. Calderoni Informatika Kerekasztal,
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
Felsőoktatási fejlesztések és azok keretfeltételei, SE Innovációs Nap Fonyó Attila Felsőoktatásért Felelős Államtitkárság Felsőoktatási Kutatás-fejlesztési.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
Lorem ipsum.
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH)
Előadás másolata:

Emberi Erőforrások Minisztériuma Informatika a Társadalomért – Infotér konferencia 2012. november 8-9. K+F célú felsőoktatás fejlesztési konstrukciók a felsőoktatásban Felsőoktatási rendszerszintű informatikai fejlesztések A K+F források szinergia-lehetőségei Dr. Kardon Béla Főosztályvezető Emberi Erőforrások Minisztériuma Felsőoktatásért és Tudománypolitikáért Felelős Helyettes Államtitkárság Tudománypolitikai Főosztály

Emberi Erőforrások Minisztériuma – Oktatás és Tudománypolitika Cohesion Policy NEFMI TPF Szociális, Család- és Ifjúságügy Egészségügy Egyházi, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatok Társadalmi Felzárkózás Oktatás Közoktatás Felsőoktatás Tudománypolitika Kultúra Sport A kormányzati K+F+I irányítás szerkezete A 212/2010. (VII. 1.) Korm. r. az emberi erőforrás miniszter feladatkörébe utalta a tudománypolitikát (Felsőoktatási K+F, Tudománypolitikai stratégia, az MTA közreműködésével. A nemzetgazdasági miniszter felel a kutatás, fejlesztés és innovációért, amely keretében kormányzati innovációs intézkedéseket tesz – (K+F+I stratégia) A nemzeti fejlesztési miniszter rendelkezik források, a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap és az ÚMFT, az ÚSZT forrásai felett A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) független szerv, a tudósok és a hazai tudományos élet legmagasabb szintű képviselője

Kihívások és lehetőségek Cohesion Policy Kihívások és lehetőségek NEFMI TPF Versenyképes gazdaság Versenyképes vállalkozások Versenyképes munkaerő Versenyképes felsőoktatás Versenyképes kutatók

Szakpolitikai környezet és változásai– 1. Képzés finanszírozásának megváltoztatása: Normatíva helyett: állami ösztöndíj, állami részösztöndíj Diákhitel I. és Diákhitel II. Műszaki és természettudományi képzések nagyobb arányú támogatása Kapcsolódó TÁMOP / TIOP projekt: nincs Pedagógus életpálya modell, tanárképzés 3+2 szerkezet helyett 4+1 és 5+1 osztatlan képzés Életpályamodell kialakítása Kapcsolódó TÁMOP / TIOP projekt: TÁMOP 4.1.2/B (tanárképzés, felsőoktatásban dolgozók), TÁMOP 3.1.5 (továbbképzés, közoktatásban dolgozók) Minőségi differenciálás Minősítési lehetőségek: kiemelt felsőoktatási intézmény, kutatóegyetem, kutatókar, alkalmazott tudományok főiskolája Kapcsolódó TÁMOP / TIOP projekt: tartalékkonstrukcióként TÁMOP 4.1.1./E

Szakpolitikai környezet és változásai– 2. Intézményi racionalizálás Integrációk és munkamegosztási zónák kialakítása Kapcsolódó projekt: TÁMOP 4.1.1./C Nemzetköziesítés hangsúlyosabbá tétele Kifele irányuló mobilitás támogatása Felsőoktatási intézmények külföldi hallgató vonzó képességének növelése Kapcsolódó projekt: TÁMOP 4.2.4/B Campus Hungary Program, TÁMOP 4.1.1/C A tudományos kutatás, alapkutatás forrásainak növelése, fókuszálása, hazai forráskoordináció megteremtése, Horizon2020 kapcsolódás erősítése, Kapcsolódó projekt: TÁMOP 4.2.2/A, 4.2.2/C, és KTIA III.1 tükörpályázat Készül: önálló tudománypolitikai stratégia A tudományos utánpótlás javítása TÁMOP 4.2.4/A Nemzeti Kiválóság Program

K+F+I forráslehetőségek EU-s társfinanszírozású források Strukturális Alapok ESZA (TÁMOP) ERFA Kohéziós Alap Hazai források Országos Kutatási Alapprogramok Kutatási és Technológiai Innovációs Alap Közvetlen EU-s források Kutatási Keretprogram (Horizon2020) CIP Stb. Más források: Svájci Hozzájárulás; EEA financing mechanism, etc.

Stratégiai célok és kapcsolódó konstrukciók EU2020 célkitűzések NRP vállalások TÁMOP konstrukciók A túlfutók és a lemorzsolódók arányának csökkentése Idegen nyelvi készségek fejlesztése Műszaki és IT végzettségű szakemberek számának növelése A szakképzés rendszerének fejlesztése, és annak munkaerő-piaci elvárásokhoz való igazítása. A K+F GDP arányú ráfordítások 1,8%-ra növelése 4.1.1/C Regionális együttműködés 4.1.1/D Roma Szakkollégium 4.1.2/B Pedagógusképzés 4.1.2/D Idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése 4.1.3 A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése 2. ütem 4.2.2/A Alap- és célzott alapkutatási projektek 4.2.2/C IKT kutatás támogatása, és kapcsolódó IT szakember utánpótlás 4.2.3. Tudományos eredmények elismerése és disszeminációja 4.2.4/A és B Nemzeti Kiválóság Program 4.2.5/A Elektronikus tartalomszolgáltatás 4.2.5/B Elektronikus tartalomszolgáltatás fejlesztése A felsőfokú végzettségűek arányának növelése Foglalkoztatottak számának növelése A K+F ráfordítások növelése Szegénység elleni küzdelem A megújuló energiaforrások használatának erősítése Digitális Cselekvési Terv

Meghirdetések - meghatározó konstrukciók – 2012 Cohesion Policy Meghirdetések - meghatározó konstrukciók – 2012 NEFMI TPF TÁMOP-4.1.1/C Regionális felsőoktatási együttműködés támogatása, vidéki felsőoktatási integráció elősegítése (10,441 Mrd Ft) TÁMOP 4.1.1/D Roma szakkollégiumok támogatása (1,150 Mrd Ft) TÁMOP-4.1.2/D Idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a felsőoktatásban (3 Mrd Ft) TÁMOP-4.2.2/A Nemzetközi közreműködéssel megvalósuló alap- és célzott alapkutatási projektek támogatása (20 Mrd Ft) TÁMOP-4.2.2/C Előremutató Info-Kommunikációs Technológiák kutatásának támogatása, valamint a kapcsolódó IT szakember utánpótlás biztosítása (7,164 Mrd Ft) TÁMOP-4.2.3 Tudományos eredmények elismerése és disszeminációja (2,597 Mrd Ft) TÁMOP-4.2.4/A1 (Nemzeti Kiválóság Program) Hazai hallgatói illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése országos program 1 Mrd Ft) TÁMOP-4.2.4/B1 (Nemzeti Kiválóság Program) Campus Hungary K+F projektekhez és képzéséi programokhoz kapcsolódó nemzetközi hallgatói mobilitás személyi támogatási rendszerének fejlesztése országos program (1,320 Mrd Ft) TÁMOP-4.2.4/A2 (Nemzeti Kiválóság Program) Hazai hallgatói illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése konvergencia program (5,5 Mrd Ft) TÁMOP-4.2.4/B2 (Nemzeti Kiválóság Program) Campus Hungary K+F projektekhez és képzéséi programokhoz kapcsolódó nemzetközi hallgatói mobilitás személyi támogatási rendszerének fejlesztése konvergencia program (3,820 Mrd Ft) Összesen: 55,992 Mrd Ft

Cohesion Policy Szakmai eredmények Közvetlen eredmények: NEFMI TPF Közvetlen eredmények: Nemzetközi kutatóhálózatok és a hazai kutatási élet szereplői (FOI-k, MTA Kutatóközpontok, K+F tevékenységet folytató KKV-k) közötti kapcsolat erősítése, technológiatranszfer kiépítése Nemzetközi hírű kutatási eredmények SE – intelligens onko-kés; DE OEC - szívvédő meggymag kivonat Pedagógiai és tananyag-fejlesztési eredmények EKF digitális pedagógiai UNESCO díj felterjesztése NIIF és HBONE + hálózat: Európa egyik legjelentősebb kutatási hálózata és szuper-számítástechnikai kapacitása Közvetett eredmények: Az EU- forrásokból megvalósuló pályázatok előkészítésében és megvalósításában való részvételnek köszönhetően a legtöbb felsőoktatási intézménynél megjelent a stratégiai tevékenység, a központi stratégiai menedzsment, és a hosszú távú tervezés.

K+F finanszírozási problémái és megoldási lehetőségek A kutatási kapacitások földrajzi elhelyezkedése A kutatási kapacitások jelentős része a fővárosi régióban található, amely csekély mértékű támogatásra számíthat a 2014-20 tervezési időszak Kohéziós Forrásaiból. A forráshiány kompenzálható a lehetséges szinergiák kihasználásával. (KTIA, FP7, OTKA, Kohéziós Források) A kutatóhelyek megoszlásának sajátosságai A kutatóhelyek közel fele felsőoktatási intézményekben található, a fejlesztési operatív programok ezt nem veszik figyelembe kellő mértékben A tervek szerint a Kohéziós Források 2014-20-as tervezési időszakában a felsőoktatás külön K+F céllal fog rendelkezni Szétaprózódott K+F finanszírozási rendszer A kutatás finanszírozás rendszere rendkívül szétaprózódott, nem áll rendelkezésre egységes rendszer a különböző finanszírozási igények kezelésére (alapkutatás, alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés Az MTA közreműködésével készülő tudománypolitikai stratégia egyik célja, hogy egy kiszámítható, összehangolt, a felfedező (alap) kutatás, a célzott (alkalmazott) kutatás és fejlesztés, valamint az innováció sajátosságaihoz igazodó finanszírozási modellt dolgozzon ki. A few examples for possible synergies

Cohesion Policy Informatika és felsőoktatás I. NEFMI TPF „good practice” a felsőoktatás fejlesztésben (2007-13) TÁMOP-4.2.2/C Előremutató Info-kommunikációs Technológiák kutatásának támogatása, valamint a kapcsolódó IT szakember utánpótlás biztosítása Koordinált forrásallokálás Konvergencia forrás: ESZA: 7,16 Mrd Ft KMR forrás: KTIA hazai tükörpályázat : 4 Mrd Ft Célok: maximális illeszkedés EU kutatási célokhoz A Digital Agenda, az EU FET, és Horizon2020 célkitűzésekhez kapcsolódó IKT kutatások feltételrendszerének fejlesztése Támogatható tevékenységek: kiválósági és térségi szempontok összeegyeztetése 3 konvergencia régióbeli Future / IKT központ kiépítése, amelyek képesek országosan menedzselni egy-egy platformot, zászlóshajó projektet Horizon2020 programokba való bekapcsolódás előkészítése országos koordinációs és intézményi szinten Kapcsolódó humánerőforrás-fejlesztés, tudományos utánpótlás biztosítása

Cohesion Policy Informatika és felsőoktatás II. NEFMI TPF Rendszerszintű informatikai fejlesztések a felsőoktatásban TÁMOP 4.1.3 – Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése I. szakasz és II. szakasz (2 + 1,23 Mrd Ft) Vezetői Információs rendszerek Cél: A felsőoktatási intézmények tanulmányi, gazdálkodási és egyéb adatbázisaiból származó, adatokra épülő vezetői információs rendszer kialakítása és működtetése és folyamatos továbbfejlesztése Felhasználási lehetőségek: stratégiai mutatószámok az ágazati célkitűzések mérésére rendszeres és ad hoc vezetői jelentések, lekérdezések egyedi elemzések, modellezések tájékoztatás (a társminisztériumok, háttérintézmények, felsőoktatási intézmények, sajtó, társadalom felé) adatszolgáltatás Diplomás Pályakövetés Cél: A Diplomás Pályakövető Rendszer (DPR) célja, hogy a felsőoktatási intézmények, a továbbtanulás előtt álló diákok és szüleik, továbbá az országos felsőoktatási és munkaerő-piaci stratégiakészítők világos képpel rendelkezzenek a felsőoktatásból kibocsátott szakképzett munkaerő életpályájának alakulásáról, és ezáltal módosítani, befolyásolni legyenek képesek a munkaerő-piaci, felsőoktatási stratégiákat.

Cohesion Policy Informatika és felsőoktatás III. NEFMI TPF A tudományos feltételrendszer javítása a felsőoktatásban EISZ Az Elektronikus Információszolgáltatás (EISZ) Nemzeti Program biztosítja a tudományos tartalmakhoz való hozzáférést központi program keretében. A program 2009-2011 között évente mindössze 840 M Ft-ból gazdálkodott, 2012-től a központi költségvetési támogatása megnövekedett, mind 2012-ben, mind 2013-ban évi 1,426 Mrd Ft áll rendelkezésre tudományos tartalmak beszerzésére. NIIFI A kormányzat folyamatosan fejleszti és bővíti a kutatási célú hálózatokat és biztosítja a kutatáshoz szükséges szuper-számítástechnikai kapacitásokat. A Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztő Intézet által végzett, a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Programban megvalósított TIOP 1.3.2 kódjelű kiemelt projekt első szakasza 2012-ben fejeződött be, a második szakasz 2012-ben indul. Kiemelt cél, hogy a 2014-2020-as programozási időszakban is jelentős EU források álljanak rendelkezésre a hálózati alapinfrastruktúra és a szuper-számítástechnikai (HPC) kapacitás folyamatos megújítására. Wigner központ A Wigner Adatközpont létrehozása a 2012-es év hazai informatikai nagyberuházása, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) 8,5 milliárd forintos támogatásával, amelyet főként az épületre és a szükséges biztonsági infrastruktúrára fordítanak; a számítástechnikai eszközparkot a CERN biztosítja majd, mintegy 40 milliárd forint értékben.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! NEFMI TPF E-mail: bela.kardon@emmi.gov.hu Cím: Bp. Szalay u. 10-14. 6. szint 638. Tel: +36 (1) 7954096 Fax: +36 (1) 7950256