New View Beszámoló a tanulókkal történt interjúról
Statisztikai adatok 12 fő: 11 nő, 1 férfi Kor: év Etnikai háttér: 12 fő magyar Tanulmányi háttér:minden résztvevő végzettsége: 5.4. szintű OKJ Aktuális osztály: felnőtt aneszteziológiai és intenzív szakápoló Migránsok aránya az osztályban: 15 % (általában 5-15 %) Migránsok származási osztálya: Románia
Kérdések-eredmények Kulturális és etikai értékrendbeli különbség nincs Szakmai értékekben és kompetenciák terén vannak különbségek, ez zavarja kicsit őket, de igazán nem okoz problémát Beszédnyelvben nincs eltérés, szakmai nyelv okoz némi nehézséget –A tanárok ezt tolerálják, segítik a tanulót, eltérő súlypontok a tananyag neuralgikus pontjain –A tanulási folyamatot, az osztályhangulatot, és a résztvevők közti kapcsolatot ez nem befolyásolja –Segédanyagok, módszerek, eszközök a helyzet kezelésére: azonnali kérdezés, tanári magyarázat, tanári jegyzetek, szótárak
Kérdések-eredmények 2 Tanítási módszerek: főleg frontális munka, gyakran csoportmunka, interaktív óra, demonstráció, szimuláció Résztvevők felelőssége a tanítási folyamatban:tanuló: figyelmes, konstruktív részvétel, készülés, tanulás; tanár: érthető, szemléletes előadásmód, a tanulók bevonása, érthető magyarázat A tanulók nem kerültek konfliktusba azokkal az értékekkel, normákkal, amit a tanárok az oktatás során közvetítenek
Összefoglaló A migránsok és nem migránsok tanulmányi, szociális háttere megegyezik, problémáik hasonlóak Emberi és kulturális vagy egyéb normákat illetően nincs érezhető különbség Nyelvi különbség szintén nem tapasztalható Eltérések a szakmai normák, szokások kompetenciák területén találhatóak A jövőre vonatkozólag a tanulást segítő, felzárkóztató módszerekre és eszközökre van igény, különösen a magyar szaknyelv, az angol kifejezések, rövidítések, és a nálunk használatos eszközök, protokolok és standardok tekintetében.