Tanács János egy. adj. BME Filozófia és Tudománytörténet Tsz.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kolozsvár, december 15. – Marosvásárhely, január 27
Advertisements

KELETKEZÉSE HÁROMSZÖG OLDALAI HÁROMSZÖGEK TÍPUSAI OLDALAIK SZERINT
Ptolemaiosz tétel bizonyítása 1.
Körfolyamatok (A 2. főtétel)
Matematika és módszertana
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
A fizika világ- és Isten-képe
Tudás, közösség, hatalom
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
2006. február 3. Telefonos feladat Egy egyenlő szárú háromszög alapon fekvő szögei A szárak szöge Mekkorák a háromszög szögei ?
Geometriai transzformációk
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Vektormező szinguláris pontjainak indexe
Avagy a kapcsolatteremtés tudománya
17. A Bolyai-Lobacsevszkij-féle nem-euklideszi geometria felfedezésének és hatásának története   Tanács János egy. adj. BME Filozófia és Tudománytörténet.
Logika Érettségi követelmények:
Logikai műveletek
1900 Párizs-első matematikai világkonferencia Hilbert híres előadása, melynek hatására tág teret kapott az absztrakt gondolkodásmód széleskörű alkalmazása.
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
Bizonyítások Harmath Zsolt.
Thalész tétel és alkalmazása
Pitagorasz tétel és életútja.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
A felvilágosult abszolutizmus
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Matematika és művészet
Az érvelés.
A számfogalom bővítése
1 1 1.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Thalész tétel és alkalmazása
Szögek és háromszögek.
„A magyar nép géniusza a tudomány területén legmagasabb fokon Bolyai Jánosban öltött testet.” (Szentágothai Já nos) Bolyai János ( ) M INDMÁIG.
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
A háromszög Napoleon- háromszögei
Isaac Newton.
Boole-algebra (formális logika).
Tudás és tévedés, tudás és nem-tudás megkülönböztethetősége a matematikában a matematikában Dr. Tanács János BME Filozófia és Tudománytörténet Tsz. BME-MTA-TKI.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Gazdaságstatisztika 10. előadás.
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Miért nem valóságos az idő?
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Végtelen halmazok számossága Georg F. Cantor munkássága
Bolyai János.
Az Élet Igéje február.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A MATEMATIKA FELÉPÍTÉSÉNEK ELEMEI
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Szemléletes hiperbolikus geometria I.
GRÁFOK Definíció: Gráfnak nevezzük véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok pont és azokat összekötő szintén véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok.
Felosztási tétel Legyen R ekvivalenciareláció: reflexív, azaz tetsz. a-ra aRa, szimmetrikus, azaz tetsz. a, b-re ha aRb, akkor bRa, tranzitív, azaz tetsz.
Erdélyben járunk, a bennszülöttek egy része vámpír. Az emberek mindig azt mondják, amit igaznak hisznek, a vámpírok az ellenkezőjét. De az embereknek és.
FIBONACCI SOROZAT.
Hogyan gondolkodott a zseni Bolyai János, és hogy tudjuk mi az ezt leképező tanítási-tanulási modellt használni a gyakorlatban? Berecz Antónia, Seebauer.
AZ UNIVERZUM GEOMETRIÁJA
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
és a Semmelweis-reflex
“SĂ CUNOAŞTEM MATEMATICIENII LUMII”
Bolyai János Bolyai János (Kolozsvár, december 15
“SĂ CUNOAŞTEM MATEMATICIENII LUMII”
Görög matematikus Eukleidész.
Érdekességek a matematikáról, matematikusokról
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

A Bolyai-Lobacsevszkij-féle nem-euklideszi geometria felfedezésének és hatásának története   Tanács János egy. adj. BME Filozófia és Tudománytörténet Tsz. MTA-BME Tudománytörténet és Tudományfilozófia Kutatócsoport nego@filozofia.bme.hu

Miről fogunk beszélni? Az állandó görbületű terek geometriáinak, azaz a nem-euklideszi geometriák felfedezéséről: a felfedezés körülményeiről és szűken vett történeti előzményeiről, a felfedezés által az alkotó/felfedező számára közvetlenül felvetődő kérdésekről, azaz a szűken vett következményekről. A felfedezéshez vezető folyamatról: a „párhuzamosok problémájának” történeti folyamatáról, azaz a tágan vett történeti előzményekről és ezek hatásáról, illetve szerepéről a felfedezésben. A felfedezésnek a matematika történetében, fejlődésében játszott szerepéről, azaz a felfedezés által felvetett kérdésekről, problémákról és megoldásaikról.

Miről fogunk beszélni? 2. A. Nem-euklideszi geometriák (állandó görbületű terek geometriái): I. Bolyai-Lobacsevszkij-féle hiperbolikus geometria II. Riemann-féle szférikus (egyszeresen és kétszeresen elliptikus) geometria B. Neutrális (abszolút) geometria: Bolyai-féle abszolút (neutrális) geometria Mit „fedezett fel” tehát Lobacsevszkij? A (Bolyai-Lobacsevszkij-féle) hiperbolikus geometriát. Mit „fedezett fel” tehát Bolyai János? A (Bolyai-Lobacsevszkij-féle) hiperbolikus és a (Bolyai-féle) abszolút geometriát.

Miről beszélünk? Az abszolút, a hiperbolikus (nem-euklideszi) és az euklideszi geometria egymáshoz való (formális) viszonyai Az abszolút geometria axiómái közös magját alkotják a hiperbolikus és az euklideszi geometria axiómáinak. Az abszolút geometria tételei közös magját alkotják a hiperbolikus és az euklideszi geometria tételeinek. Euklideszi geometria: abszolút geometria axiómái + euklideszi párhuzamossági axióma. Hiperbolikus (nem-euklideszi) geometria: abszolút geometria axiómái + hiperbolikus (nemeuklideszi) párhuzamossági axióma.

Miről beszélünk? 2. Az abszolút, a hiperbolikus (nem-euklideszi) és az euklideszi geometria egymáshoz való viszonya Euklideszi párhuzamossági axióma: Egy adott egyeneshez egy rajta kívül fekvő ponton keresztül (az általuk meghatározott síkban) egy és csak egy nem metsző egyenes húzható. Hiperbolikus (nem-euklideszi) párhuzamossági axióma: Egy adott egyeneshez egy rajta kívül fekvő ponton keresztül (az általuk meghatározott síkban) több (legalább két) nem metsző egyenes húzható.

Az abszolút, a hiperbolikus (nemeuklideszi) és az euklideszi geometria egymáshoz való formális viszonyai II. Bolyai-féle abszolút geometria (AGB) axiómarendszerének jelölése: AXAGB Az euklideszi geometria (EG) axiómarendszere: AXEG A hiperbolikus geometria (BL-geometria) axiómarendszerének jelölése: AXBLG Az euklideszi párhuzamossági axióma jelölése: AXEP A hiperbolikus párhuzamossági axióma jelölése: AXBLP Az axiómarendszerek közötti viszony: AXEG = AXAGB + AXEP AXBLG = AXAGB + AXBLP A párhuzamossági axiómák közötti viszony formálisan: AXEP = ~ AXBLP ~AXEP = AXBLP | AXEP |=| AXBLP |=1, szemben azzal, hogy a klasszikus (kétértékű) logika szerint: ha |p| = 1, akkor |~p| = 0, és fordítva.

Milyen szempontokból/nézőpontokból beszélhetünk? A matematikatörténeti- és filozófiai tanulmányozás lehetséges szempontjai: fogalmi  fogalomtörténeti: a probléma fogalmi oldala és megoldási kísérleteinek tört., fogalmi változások, a fogalmi általánosítás mechanizmusa módszertani  módszertörténeti: a probléma megoldási megoldási kísérletei során alk. módszer, a módszertani tradíciók és a módszer változása, az egyes módszerek eredményessége vagy eredménytelensége, és előreláthatóságuk vagy -láthatatlanságuk kérdése externális vs. internális tényezők kérdése: a matematika belső problémáiról, fejlődéséről stb. van szó, vagy külsőleg motivált jelenségekről? Pld. kulturális, társadalmi, vallási, teológiai, filozófiai hatások szerepet játszanak-e a problémafelvetésben, -fenntartásban, módszerterjedésben, elfogadás/elvetésben.

Milyen szempontokból/ nézőpontokból beszélhetünk? 2. A matematikatörténeti- és filozófiai tanulmányozás lehetséges szempontjai: a felfedezés és az elfogadás/elvetés kritériumai: vannak-e felfedezés azonosításának a felfedező számára belső és a tudományos közösség számára külső (objektív) kritériumai, ezek állandók-e vagy változók, melyek az elfogadás és elutasítás szempontjai, érvei? a matematika fejlődésének jellege: mi minden változik egy felfedezés elfogadásakor, miről kell(ett) lemondani és mit lehet(ett) megtartani, egyáltalán: hogyan fejlődik a matematika, van-e valami változatlan, amit matematikaként azonosíthatunk?

[Milyen nézőpontokból beszélhetünk?] Honnan tudunk e művekről és felfedezésekről? Mindig is elfogadottak voltak és közkézen forogtak? Bolyai János, 1831 (1832): Appendix, azaz „Függelék” apjának, Bolyai Farkasnak Tentamen (Kísérlet) c. munkájához. Nyikolaj Ivanovics Lobacsevszkij: 1840: Geometrische Untersuchungen 1829-30: A geometria alapjairól (oroszul a „Kazanszkij Vesztnyik”-ben) De saját korában, saját idejében lényegében mindkettő visszhangtalan maradt. Amit elfogadnak és értékesnek tartanak, az áthagyományozódik, amit nem, az kiesik a tudományos közösség intellektuális hagyatékából. Saját korában e két mű kihullott az intellektuális rostán.

[Milyen nézőpontokból beszélhetünk?] Gauss - a kognitív („megismerési”) tekintély 1855: Gauss halála 1856: Bolyai Farkastól elkérik Gauss-sal folytatott levelezését 1860: A Gauss-levelezés publikálásának kezdete 1863: A levelezés 5. kötetében felbukkan Lobacsevszkij Geometriai vizsgálatok a párhozamosok köréből c. műve, Gauss elismerő, elfogadó szavai. Fény derül Gauss nem-euklideszi geometriákkal kapcsolatban folytatott levelezésére (Olbers, Gerling, Taurinus, Bessel, stb.), publikálatlan, kidolgozatlan, rendszerbe nem foglalt gondolataira, valamint a kérdésben elfoglalt egyértelmű álláspontjára is. De: a matematikai közvélemény kettő, teljesen kidolgozott, már jó ideje készen álló, Gauss által is jóváhagyott publikáció előtt találta magát.

az egyenes vonalú háromszög belső szögeinek összege Milyen nézőpontokból beszélhetünk? Az euklideszi geometriában A hiperbolikus (B-L) nem-euklideszi geometriában A szférikus (R) nem-euklideszi geometriában az egyenes vonalú háromszög belső szögeinek összege állandó mennyiség, 180º ( rad, gyakori régi jelöléssel 2R, azaz két derékszög). változó mennyiség, de határozottan kisebb, mint 180º, és bizonyos extrém esetekben lehet 0º is!!! változó mennyiség, de határozottan nagyobb, mint 180º és bizonyos extrém esetekben lehet 360º is!!!

Okos matematikusok és komoly intellektusok hogyan vélekedtek az euklideszitől különböző, azzal ellentétes geometria lehetőségéről? 1. George Berkeley: „Vannak matematikusok, akik olyan háromszögről beszélnek, amelyben a szögek összege nem egyenlő két derékszöggel. Azonban mi, írek, elképzelni sem tudunk ilyen háromszöget.”

Charles Lutvidge Dodgson (later known as Lewis Carroll): Okos matematikusok és komoly intellektusok hogyan vélekedtek az euklideszitől különböző, azzal ellentétes geometria lehetőségéről? 2. Charles Lutvidge Dodgson (later known as Lewis Carroll): „A geometria, amelyben a háromszög szögeinek összege két derékszög is very english subject, és ennek az igaz-hitnek az eretnekei minden eretnekség legszélsőségesebbjei. Maga Colenso is, Zuluföld volt püspöke, akit, amint ismeretes, kiközösítettek az egyházból, mert a dél-afrikai feketék isten előtti egyenlőségét akarta kiolvasni a Testamentumból, szóval Colenso is publikált egy Geometriát, amelyben a legkisebb kétséget sem támasztja a háromszög szögösszegének két derékszöggel való egyenlősége iránt.”

Okos matematikusok és komoly intellektusok hogyan vélekedtek az euklideszitől különböző, azzal ellentétes geometria lehetőségéről? 3. Pierre Duhem: „Az euklideszi geometria axiómái magukba sűrűsítik mindazt, amit az éles ésszé köszörült józan ész mint igazat felfedezni volt képes.” „Anélkül, hogy a legkisebb igazságmorzsát is hozzátenné ahhoz a kincshez, amelyet az axiómák tartalmaznak, a deduktív gondolkodás hűen továbbadja a következtetésnek mindazt a gazdagságot, amit az axiómáktól kölcsönzött – a német mindezt felrúgja. A német felforgatja az emberi tudás normális feltételeit, mivel egy őrült. A német ész egy szörnyeteg.”

Okos matematikusok és komoly intellektusok hogyan vélekedtek az euklideszitől különböző, azzal ellentétes geometria lehetőségéről? 3.2 Pierre Duhem: A német, képtelen lévén eldönteni, hogy egy elv igaz-e vagy hamis, minden axiómáról azt tartja, hogy egy posztulátuma egy olyan dekrétumnak, amelyet akaratunk önkényesen proklamált; majd összetévesztve az igazságot a szigorral, az ebből a premisszából szabályosan levezetett összes következtetést igaznak tartja. A kártyák cinkeltek? Úgy gondolják talán, hogy hamiskártyásokkal akadtak össze? Nem, önök előtt fegyelmezett geométerek állnak. Amikor Herr Professor elfogad egy elméletet, ami által ez egyben igaz is, nem tudják felfogni, hogy az abból szabatosan levezetett következtetések miként lehetnek hamisak.

Okos matematikusok és komoly intellektusok hogyan vélekedtek az euklideszitől különböző, azzal ellentétes geometria lehetőségéről? 4. Gottlob Frege: „Legyen a te beszéded igen-igen, nem-nem. Mert senki sem szolgálhat egy időben két urat: Vagy tehát igaznak fogadjuk el, hogy a háromszög szögeinek összege két derékszöggel egyenlő, és ebben az esetben visszautasítjuk az ellenkező állítást, mint hamisat, vagy pedig megfordítva: igaznak fogadjuk el, hogy a szögek összege nem egyenlő két derékszöggel, és ebben az esetben az egyenlőséget kimondó állítást kell mint szükségszerűen hamisat visszautasítanunk. De vajon volna-e valaki olyan vakmerő, hogy asztrológiának nyilvánítsa Euklidész geometriáját, amely immár több mint két évezrede a senki által kétségbe nem vont igazság tekintélyével rendelkezik? De ha ezt senki nem merészeli, akkor kötelesek vagyunk visszautasítani a nem-euklideszi geometriát, mint közönséges áltudományt, amelynek nem tulajdonítunk nagyobb jelentőséget, mint amennyit a történelmi fejlődés bármely hasonló bizarr terméke érdemel.”