Baz Luhrmann: William Shakespeare’s Romeo+Juliet 1996 Bevezetés a műértelmezésbe 3. Rényi András
Baz Luhrmann sz – 1996
Franco Zeffirelli sz – 1968
Az értelmezés alapkérdése: „Egy puszta név meg nem mondhatja neked, ki vagyok.” a Másikat a szerelemben elsősorban nem társadalmi lényként, szociális identitással bíró személyként szeretjük: minden kísérlet, hogy szubverzivitása, sajátos „aszocialitása” szerelmi szenvedély vs. szocio-kulturális kódok a név a nyelv a médium az ízlés – Luhrmann: Romeo + Juliet
– Luhrmann: Romeo + Juliet „Two households…”: név és identitás
– Luhrmann: Romeo + Juliet „Two households…”: név, jel, identitás
Luhrmann: Romeo + Juliet A Capulet-ek – Capulet Tybalt Mrs. Capulet Júlia
Luhrmann: Romeo + Juliet A Montague-k – Ted Montague BenvolioMercutio Romeo
Luhrmann: Romeo + Juliet név és identitás: a stílus-kód – The Capulet Line – a macho stílus The Montague Look Hawaii-stílus
Luhrmann: Romeo + Juliet név és identitás: a stílus-kód – The Capulet Line The Montague Look
Luhrmann: Romeo + Juliet név és identitás: a gender-kód – fehérbőrű,többségi tradicionális, macho szinesbőrű,kisebbségi, formabontó, queer
Luhrmann: Romeo + Juliet név és identitás: a kódok kavalkádja az álarcosbálon –
Luhrmann: Romeo + Juliet név és identitás – The Capulet Line The Montague Look
Luhrmann: Romeo + Juliet nevek és identitások – márkanevek, brandek, azonosítók – és a kettős kód
Luhrmann: Romeo + Juliet nevek és identitások – márkanevek, brandek, azonosítók – és a kettős kód „I am thy Pistol and thy friend…” „Sir John, én Pistol vagyok és barátod…” IV. Henrik, II. rész V. felv. 3. szin „I need not add more fuel to your fire…” „Táplálni nem kell tüzetek…” VI. Henrik, III. rész., V. felv. 4. szin „O that I were a god, to shoot forth thunder…” „Volnék csak isten, villámot lövelnék…” VI. Henrik, II. rész, IV. felv. 1. szin „ Write from us to him, post-post-haste dispatch…” „Irjatok érte: sürgős üzenet…” Othello, I. felv. 3.szin „ Hark! Who lies i' the second chamber?…” „Csitt! Ki alszik itt a szomszédban?” Macbeth, II. felv. 2. szin
Luhrmann: Romeo + Juliet nevek és identitások: a mediális kód – A médiában mindenből „üzenet” lesz – mindent kódolni kell a kódváltások: színdarab - film – tv-klip
Luhrmann: Romeo + Juliet nevek és identitások: a mediális kód – 1.eredeti (óangol) nyelv vs. kortárs vizualitás 2.irodalmi klasszikus vs. „rossz ízlés” (a „tömegkulturális szemét” burjánzása) 3.mediális kódok: televízió akciófilm romantikus film western kosztümös vígjáték
Luhrmann: Romeo + Juliet nevek és identitások: a mediális kód –
– a giccs mint kód: az „üzenet” ironikus elidegenítése politikai giccs (a „családok” – konkurrensek - kibékülése) vallásos giccs művészi giccs „szerelmi halál”
Luhrmann: Romeo + Juliet a szerelem értelmezése – vallásos giccs zenei giccs politikai giccs (a „családok”, konkurrensek kibékülése) „szerelmi halál”
Luhrmann: Romeo + Juliet A „szerelmi halál”: mint nagyromantikus motívum – zenei aláfestés: Izolda szerelmi halála (Wagner: Trisztán és Izolda)
Luhrmann: Romeo + Juliet A „szerelmi halál”: mint nagyromantikus motívum – Dante Gabriel Rosetti: Paolo e Francesca da Rimini Edward Burne-Jones: Sleeping Beauty
Luhrmann: Romeo + Juliet A „szerelmi halál”: mint nagyromantikus motívum – Dante Gabriel Rosetti: Paolo e Francesca da Rimini Edward Burne-Jones: Sleeping Beauty
Luhrmann: Romeo + Juliet – JÚLIA Ó, Romeo, mért vagy te Romeo? Tagadd meg az atyád, neved hajítsd el, S ha nem teszed meg, esküdj édesemmé És nem leszek Capulet én se többé. ROMEO Hallgassak-e vagy szóljak-e neki? JÚLIA Csak a neved ellenségem, csak az: - Te önmagad vagy és nem Montague. Mi az a Montague? se kéz, se láb, Se kar, se arc, se más efféle része Az embereknek. Ó, hát légy te más név! Mi is a név? Mit rózsának hivunk mi, Bárhogy nevezzük, éppoly illatos. Így hogyha nem hívnának Romeónak, E cím híján se volna csorba híred. Romeo, lökd a porba a neved, S ezért a névért, mely nem a valód, Fogd életem.