SPS lehetőség, vagy csapda Jakab István a MAGOSZ elnöke 2007. szeptember 4.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
„Közös Agrárpolitika 2013 után – fiatal gazdák a közép-európai régióban”, Tata, április 23. Dr. Ángyán József egyetemi tanár, intézetigazgató országgyűlési.
KAP reformok (folytatás)
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Az agrár-, és vidékfejlesztési igazgatás alapkérdései „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa” Az Európai.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az NFÜ által megfogalmazott célok, azok összhangja az ágazati célkitűzésekkel „Építészet a gyógyulásért 2010” konferencia Budapest, NEFMI december.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
A Stratégiai Monitoring Jelentés ÚMVP Monitoring Bizottság június 28., Budapest Dr. Maácz Miklós Főosztályvezető-helyettes Vidékfejlesztési Minisztérium.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
SPS törvény és végrehajtási jogszabályok
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
Alsó-Tisza Menti PritavitCa Akciócsoport Előadó: Forgó Henrik polgármester polgármester.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet megbízásából készült KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS Készítette:Almási István.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
DIT-ÚMVP III. és IV. tengelyét, illetve a TS intézkedést érintő programmódosítási javaslatok Dr. Maácz Miklós főosztályvezető Vidékf ejlesztési Főosztály.
Kormányszóvivői tájékoztató. ESÉLY A FALUNAK ÉS A MAGYAR VIDÉKNEK Agrár- és vidékfejlesztési költségvetés 2005.
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Integrált közösségi szolgáltató terek
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
KAP A Közös Agrárpolitika változásai
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
Az új Vidékfejlesztési Program
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
HVS felülvizsgálat 6/2011. (II. 04.) IH közlemény.
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
Európai Uniós ismeretek
A főbb gabonafélék és olajnövények versenyesélyei az Európai Unióban
Előadás másolata:

SPS lehetőség, vagy csapda Jakab István a MAGOSZ elnöke szeptember 4.

Az SPS rendelet tervezete új, az ágazattal nem egyeztetett agrárpolitikai célokat támogat, amelyek a vidéken kívüli befektetők érdekeit erősítik „A hazai modell kialakításánál az alábbi agrárpolitikai szempontok érvényesültek: – a mezőgazdaság termelés fejlődésének elősegítése azáltal, hogy a gazdálkodók biztonságát erősítsük a jelenlegi földhasználati viszonyok stabilizálásával, kiegyensúlyozott földpiac fenntartásával, – az állattenyésztési ágazatok preferenciájának maximális figyelembevétele, – a piaci viszonyokhoz igazodó szerkezeti kiigazítás ösztönzése, – az Új Magyarország Vidékfejlesztési Programmal (ÚMVP) való teljes összhang megteremtése.”

A MAGOSZ több éve szorgalmazza, hogy a vidék jövőképe a Nemzeti Vidékpolitikai és Mezőgazdasági Stratégiában kerüljön rögzítésre Az SPS bevezetése, a nyitott kérdések eldöntése, stratégiai kérdés, családok tízezreinek jövőjét határozza meg (jövedelem, támogatás jogának piaca, földpiac, vidékfejlesztési beruházások) Vidékpolitikai jövőkép nélkül az egyes rész dokumentumok (UMVP, UMFT, SPS, földtörvény, stb.) egymással ellentmondó célokat támogatnak Az SPS a mezőgazdasági termelők részére biztosíthatja, hogy saját forrással vegyenek részt a vidékfejlesztési beruházásokban, minél több jövedelmet képesek legyenek vidéken megkötni

Nemzeti Vidékfejlesztési és Mezőgazdasági Stratégia nélkül nem biztosítható az uniós és hazai erőforrások hatékony felhasználása Új Magyarország Vidékfejlesztési Stratégiai Terv (UMVST) I. Tengely – mg. termelés II. Tengely - környezet III. Tengely - társadalom IV. Tengely - LEADER EMVA célkitűzések Közös Agrár és Vidékpolitika célkitűzései SAPS (később SPS) Ágazati és regionális operatív programok Nemzeti stratégia UMFT EMGA célkitűzések ERFA, ESZA célkitűzések Nemzeti Vidékpolitikai és Mezőgazdasági Stratégia Lisszaboni célkitűzések Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (UMVP) Hiányzó elemek Nemzeti eszközrendszer Fölbírtok politika Fogyasztó védelem Privatizáció Közigazgatási szolgáltatások Stb. Nem harmonizált elemek eszközök HU célok EU célok

Magyarország csatlakozott az Európai Unióhoz és elfogadta a Közös Agrárpolitika céljait, ennek keretében kell saját céljait megvalósítania A hazai vidék- és agrárpolitika elsődleges feladata, hogy a KAP keretei között megfogalmazza a magyar vidék jövőképét, céljait Szükség szerint a magyar célok érdekében, a többi EU tagországgal együttműködve alakítsa a KAP-ot A KAP tagországok számára nyújtott játékterében, a hazai jövőkép alapján hozza meg a döntéseket (pl. UMVST, UMVP, SPS, stb.) A nemzeti eszközrendszerrel (pl. földbirtok politika, fogyasztó védelem, stb.), az Uniós szabályozással harmonizálva, a hazai célok elérését támogassa A politikának NEM feladata, hogy csoport érdekek mentén feláldozza a vidék jövőjét (pl. privatizáció)

Az hazai vidék fejlődését alapvetően meghatározó, eldöntendő kérdések az SPS-es kapcsolatban, a regionalizáció, …. Regionalizáció ● Mi legyen a regionalizált SPS támogatás referenciaterülete? o Az összevont területalapú támogatásra a gazdálkodók által az áttérés évében bejelentett, jogosult földterület vagy o A június 30-án kultúr állapotban lévő földterület, ami a SAPS területet (4,3 millió hektár) jelentené, és a 2004., valamint évi SAPS túligénylés alapján több százezer hektár – egyébként SPS jogosult – földterület kizárásával járna ● Az SPS támogatásra jogosult minimális üzemméret – tekintettel a SAPS támogatás feltételeire – 1 hektár legyen? ● Szántóföldi zöldség- és gyümölcsfélék, valamint étkezési burgonya területe regionalizált SPS támogatásra jogosult terület legyen? ● Érdemes-e a regionalizált SPS támogatási jogosultságot szántó- és gyepterület vagy állandó legelő között differenciálni, illetve a gyepterület vagy állandó legelő esetében szükséges-e a támogatási jogosultság aktiválását feltételekhez kötni (pl. kérődző állatok tartása), vagy az állatsűrűség függvényében tovább differenciálni? Ha igen, hogyan?

… a nemzeti tartalék, …. Nemzeti tartalék ● Kívánunk-e a támogatási jogosultságok 3%-át meghaladó nemzeti tartalékot létrehozni? ● A nemzeti tartalékból üzemsorosan kiosztható extra támogatási jogosultságokat milyen objektív kritériumok alapján kívánjuk kiosztani? ● Mely közvetlen támogatásokat és milyen mértékig kívánjuk az üzemsoros SPS részévé tenni? ● Milyen referencia időszak alapján kívánjuk megállapítani az üzemsoros támogatási jogosultságokat? ● Kívánjuk-e az üzemsorosan kiosztott extra támogatási jogosultságok arányát folyamatosan csökkenteni (dinamikus modell)? ● Kit nevezünk újonnan belépőnek? ● Az újonnan belépők számára a regionalizált és üzemsoros SPS támogatási jogosultságok hány százaléka legyen elkülönítve a nemzeti tartalékon belül és hány évig? ● Egy gazdaság támogatási jogosultságainak átruházásakor a tagállam a jogosultságok egy részét vagy az azokkal aktiválható egységnyi (hektárra számított) támogatás egy részét a nemzeti tartalékba áthelyeztetheti. Mekkora legyen ez a hányad?

… a nemzeti kiegészítő támogatások, az opciók, … Nemzeti kiegészítő támogatások ● Kívánjuk-e a regionalizált és üzemsoros támogatásokat, továbbá a kötelező jelleggel vagy opcionálisan termeléshez kapcsolt támogatások bármelyikét legfeljebb 30%-pontos nemzeti kiegészítő támogatással megfejelni? ● Ha igen, mely támogatáscsoportokat, illetve ágazatokat kívánjuk preferálni és milyen mértékig? Opciók ● Kívánunk-e élni egyes támogatások opcionális termeléshez kapcsolásával? ● Ha igen, mely opciókat választjuk?

… a „69. cikkely”, a támogatási támogatások piaca, a vidékfejlesztés „69. cikkely” ● Kívánunk-e élni a közvetlen támogatások 1782/2003/EK tan. rend. 69. cikkelye szerinti legfeljebb 10%-os preferenciális átcsoportosításának lehetőségével? ● Ha igen, mely ágazatoknál és milyen mértékig? Támogatási jogosultságok piaca ● Mekkora adó terhelje a támogatási jogok átruházásából és bérbeadásából származó jövedelmet? ● Kívánjuk-e a referenciaterület maximalizálásával szűkíteni a támogatási jogosultságok piacát? (Ha igen, akkor az áttérés évét kell alapul venni.) Vidékfejlesztés ● Kívánunk-e élni a régi tagállamok számára kötelező modulációval (3-5%)? ● Kívánunk-e élni az önkéntes modulációval (max. 20%)? ● Ha bármelyik modulációs lehetőséggel élünk, a vidékfejlesztési forrásokhoz átcsoportosított összegeket milyen célokra kívánjuk felhasználni?

A MAGOSZ az SPS bevezetése kapcsán felmerülő kérdések felelős megválaszolásához több intézkedést elengedhetetlennek tart Az üzemi struktúra megismerését (földtulajdon, földbérlet, üzem) A hiányzó stratégiai dokumentumok partnerségi alapon történő elkészítését (dokumentumok fórumon történő ismertetése nem azonos a bevonáson alapuló partnerséggel) A vidék jövőképének egyértelmű tisztázását, mi a cél: – a helyben maradó jövedelem növelése, vagy a – külső (térségen kívüli, nem helyben lakó) befektetők profitjának maximalizálása Az EU vidékfejlesztési céljainak való megfelelés: – Az EU adófizetők által biztosított források nem a külső befektetők profitnövelését szolgálja, nem felel meg a KAP célkitűzéseinek

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET