Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Ha még Athént nem láttad, tuskó vagy csupán; ha láttad és nem tetszett meg neked – szamár, s öszvér, ha tetszett és mégis tovább szaladsz.”
Advertisements

GYERMEKDALOK KICSIKNEK
A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
AZ ÓKORI GÖRÖG KULTÚRA.
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
Verbális kommunikáció
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
A fejhallgatók története
Az ókori Hellász.
Az antikvitás akropolisz.
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Az Ókori Kelet világnézete
Az ókori görög gyógyítás,
A görög történelem kezdetei
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A reneszánsz.
Készítette: Simon Gabriella Som Éva Szaniszló Virág 10.A
A társadalmi változások elmélete
Arab, iszlám kultúra,művészet
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
AZ ÓKORI GÖRÖG FILOZÓFIA
A középkori filozófia főbb kérdései
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
Az antik görög világképek Az első filozófiai/”tudományos” világképek
Az etruszkok Kik ők? Honnan jöttek? Mi jellemző rájuk? Hogyan éltek?
Az evangéliumok gyógyításelbeszélései a görög orvoslás kontextusában XXX. OTDK. Budapest, Április Réti Tamás.
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Arab, iszlám kultúra,művészet
Kisázsia Ezen a területen alakultak ki a legelső civilizációk.
Ókori Görögország A perzsa háborúktól a hellenizmus koráig
A KORAI FELVILÁGOSODÁS EURÓPÁBAN
2. előadás A mítikus világkép – antik görögök II.
Pedagógiai antropológia III.
Pedagógiai antropológia és etika
Biológiai embertan Előadás és szeminárium 2. Az alapok II.
zárthelyi dolgozat (3 perc)
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Hellas egységesítése Nagy Sándor i.e
A görög és római kultúra
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
Avagy a világ ismerete az ókorban
Összeállította: Dóber Valéria
A krétai és a mükénéi kultúra Korai civilizációk a hellének földjén
A politikai gondolkodás kezdetei
Atommodellek Mi az atom? Mit jelent az atom szó? Mekkorák az atomok?
Egyetemek és vágánsok 14/A.
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Megyei Matematika verseny
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
Az ókori Görögország Hellas
Pedagógiai antropológia és etika
Mi a fizika?. Fizikai ismeretek a görögség előtt 1 1/2 millió évtűz1 1/2 millió évtűz i.e íj (lant)i.e íj (lant) i.e. 7000tűzgyújtási.e. 7000tűzgyújtás.
NAGY SÁNDOR ÉS A HELLÉNIZMUS KORA
Milétoszi filozófusok
Reneszánsz.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
MÉDIAISMERET Közlési rendszerek
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Az iszlám civilizáció kialakulása és elterjedése Tk. 23.
A tökéletes szám keresési algoritmusa
Az ókori kultúrák.
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia Előadás és szeminárium Az antik görög ismeretek I.

Knosszosz, i. e. 15. sz. iniciálás

A tudásátadás görög modellje az írásos kultúra prototípusa (kialakulása: i.e. 6. századtól) görög ábécé = beszédhangok a korábbi írások közül a legegyszerűbb legdemokratikusabb (nem egy szakmai elit privilégiuma) a betűírás „diszciplinalizálja” a gondolkodást - a filozófia lehetőségét veti fel (elvontság) - a filológia lehetőségét veti fel (rendszerezés, halmazképzés) Egyedül a görög betűírás képes az elhangzott beszéd rövidítetlen és teljes visszaadására

- az értelmi ismétlések száma csökken a korábbi nyelvek írott szövegeihez képest Gilgames: 23,3 % Homérosz 14 % azaz: a gondolatrímekre egyre kisebb az igény A görög írás előmozdítja absztrakciós képességeket logika elvont gondolkodás Sajátosságai: a szóbeliséget magába fogadta a görögöknek nincsenek szent szövegeik (az a szóbeli hagyomány része maradt) a görögségben az írás használatához nem kell felhatalmazás

Antik görög tudásátörökítés (i. e. XIII-IV. sz.) általános jellemzői egyiptomi, babiloni, perzsa, zsidó előzmények asszimilálása, szintézise görög nevelés alapvető kérdése: hogyan lehet a gyerekből harmonikusan fejlett felnőttet formálni? erős, arányos fizikum + szép, jó iránt fogékony kalokagathia eszméje szakmai műveltség + általános műveltség (múzsai és gimnasztikai) az egész egyéniség formázása ("önzetlen műveltség")

A görög gyarmatosítás i. e. 8-6. sz.

Thalész, i.e. 7. sz. az első szophosz őselem: víz

Anaximandrosz nem egy őselem a kezdet, hanem a végtelen ‘evolúció’-s gondolatok

Anaximenész őselem: levegő

Püthagorasz, püthagoreusok, i. e. 6. sz Püthagorasz, püthagoreusok, i. e. 6. sz. zene-geometria-anatómia arányai a harmónia

Görög városállamok

Az orvostudomány kezdetei Aszklépiosz irracionális gyógymódok Hippokratész, i. e. 5-4. sz. (Kósz sziget9 racionális gyógymódok Corpus Hippocraticorum (Orvosi eskü pl.)

Aszklépiosz-szentély, Epidaurusz, 2. sz.

Négy nedv tana (Corpus Hippocraticum – Galénosz)

Codex vindobonensis, 5. sz.

Nagy Sándor hadjáratai (i. e. 336-323)

Az első tudományos/filozófiai világkép: Arisztotelész, i. e. 4. sz