Az Európa Kulturális Fővárosa Pécs 2010 irányítási szerkezetének kialakítása és formálódása 2004-2006 között Dr. Kunszt Márta.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lengvárszky Attila oktatási igazgató ETR konferencia Pécsi Tudományegyetem Oktatási Igazgatóság „Csupán egyetlen siker létezik, hogy képesek vagyunk.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
„Csellengő fiatalok” komplex bűnmegelőzési projekt
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
általános főig. helyettes
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
„ MEGYÉN INNEN… MEGYÉN TÚL…” A szakfelügyelet és a megyei intézmények együttműködése tapasztalatainak összegzése. KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS ORSZÁGOS.
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Kutatás-fejlesztésért Felelős Tárca Nélküli Miniszter Hivatala Miniszterelnöki Hivatal Dr. Kolber István, államtitkár Az első Nemzeti Fejlesztési Terv.
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az ÚMVP intézményrendszere
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Értéktár Bizottság munkája, tapasztalatai Budapest, május 21.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
AZ ÖNKORMÁNYZATOK PÁLYÁZATI AKTIVITÁSÁNAK VIZSGÁLATA A DÉL- DUNÁNTÚLI RÉGIÓBAN.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Távmunka a területfejlesztésben
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Innovatív Magyarország
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Jász-Nagykun-Szolnok megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
A Cseh - Magyar Üzleti Klub. A Cseh Magyar Üzleti klub legfőbb céljának tekinti a kétoldalú üzleti kapcsolatok fejlesztését, és a cseh illetve magyar.
A Kezdeményezések Régiója Brüsszelben május 24. Kiss Judit Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Nyugat-dunántúli Régió Brüsszeli Képviselete.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Kormányszóvivői tájékoztató. A fejlesztéspolitika új intézményrendszere Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos július 7.
Az egészségvédelmi program megvalósításának értékelése A program ideje: – A Béres József TIT Kisvárdai Egyesületének Egészségvédelmi.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Hajdú-Bihar megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Kiss Gábor ügyvezető igazgató.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
11 Smart City Tagozat ülése BME EIT Neumann Tárgyaló, május óra 1111 Budapest, Egry J. u. 18. V1 ép. C213 Dr. Kovács Kálmán tagozati elnök.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Önkormányzat és állam.
Minisztériumok, központi közigazgatás
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt
TÁMOP /2-2F FVM Dunántúli Agrár-szakképző Központ
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
Előadás másolata:

Az Európa Kulturális Fővárosa Pécs 2010 irányítási szerkezetének kialakítása és formálódása között Dr. Kunszt Márta

Kormányzati szint A kultúra fővárosa cím birtoklása kiváló ország- és városmarketingre adhat alkalmat, a kulturális kormányzat döntéshozói szerint. Egyetértés volt a tekintetben is, hogy nem csak kulturális évadot kívánnak megvalósítani, a címet elnyerő városban, hanem jelentős városfejlesztést is indukálhat az esemény.

A pályázati felhívás „ A pályázat célja olyan, a vonatkozó uniós határozat elveinek megfelelő pályázati koncepció és megvalósítási terv készítése, amely képes az adott város kulturális életének, természeti, épített és szellemi örökségének európai dimenzióban való, innovatív megjelenítésére, valamint lehetővé teszi hosszú távú regionális fejlesztési elképzelések megvalósítását.”

Kormányzati szerepfelfogás „ Arról, hogy mely magyar város legyen 2010-ben Európa Kulturális Fővárosa, nem a kormány fog dönteni, hanem Hiller István személyesen. Hiller István azt is elmondta, hogy a cím elnyerése óriási lehetőség, hiszen az ország számára büszkeséget, míg egy városnak és régiónak soha nem látott fejlődést jelent.”

Budapest vidék törésvonal Budapest, a maga világvárosi státuszával más minőséget jelentett, mint a ezres lélekszámmal bíró, (európai léptékben közepes méretű) magyar nagyvárosok. A döntéshozók a város kiválasztásával tehát nem csak azt döntötték el, hogy melyik város kapja a lehetőséget, hanem azt is, hogy milyen léptékű városban valósulhat meg a programsorozat, s ezzel egyúttal jellegét is befolyásolták.

Új kormányzati szereplők bekapcsolódása A pályázati szakasz lezárulását követően megkezdődött a felkészülés a 2010-es esztendőre. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium elsősorban a kulturális programokkal, valamint a projekt marketingjével és külkapcsolatával foglalkozott. A beruházások miatt további kormányzati szereplők is bekapcsolódtak az előkészületekbe. Mindenekelőtt a ban létrehozott Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ), mely az uniós pályázatok levezénylését végezte az EKF beruházásokkal kapcsolatban.

Helyi lobbisták a parlamentben A döntés előkészítésben jelentős szerepet kapott néhány parlamenti képviselő is, mindenekelőtt Pécs polgármesterei (Toller László 2006-ig, Tasnádi Péter 2009-ig, a kormányzópárt pécsi képviselői. Különös rendelkezett a Házelnök, a pécsi 2-es számú választókerületben mandátumot szerzett Szili Katalin. A Pécs- és Baranya országgyűlési képviselők: Bókay Endre, Tóth Bertalan, Puch László, Kocsi László, ők valamennyien szerepet kerestek maguknak a program megvalósításában. 7

Miniszteri biztosok megjelenése Az idő előre haladtával egyre világosabbá vált, hogy súlyos lemaradások vannak a program megvalósításában, a kormányzati szervek miniszteri biztosok és különmegbízottak kinevezésével igyekeztek gyorsítani az ügymeneten. Hiller István 2006-ban Csák Ferencet nevezte ki az EKF-el foglalkozó miniszteri biztossá, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök Barabás Jánost tette meg a beruházásokat koordináló különmegbízottá. A beruházások megkezdődésével Suchmann Tamás, Somogy-megyei MSZP-s képviselőt kérték fel kormányzati megbízottként, az építkezések gyorsítására és koordinációra, a helyi és országos szervek között.

A város célkitűzései Az előcsatlakozási alapokért folytatott versengésben is kitűnt, hogy Pécs igazán a kulturális hagyományokra építő turizmus megteremtésében lehet versenyképes. E gondolat jegyében pályázott sikeresen a város a Világörökségi címre 2000-ben,s e logika mentén újította meg ROP pályázat segítségével az Ókeresztény Sírkamrákat ben. Az Európa Kulturális Fővárosa cím megpályázása e folyamat szerves folytatását képezte.

Pályázati előkészületek A pályázat első fordulójának előkészületei a városházán zajlottak a kultúráért felelős alpolgármester irányításával, a közművelődési csoport közreműködésével. A pályázat tartalmának meghatározása érdekében számos megbeszélést folytattak az említett szereplők a pécsi vezető értelmiségiekkel. A beszélgetések során körvonalazódott, hogy elsősorban a város kulturális örökségének felmutatása szolgálhat olyan unikális jelleggel, mely más versenytársakkal szemben előnyt jelenthet a pályázás során.

Külföldi tapasztalatok átvétele Német versengő városok 2004 tavaszán önkormányzati delegáció látogatott az angliai Liverpoolba, mely város 2008-ban viselte az EKF címet. A liverpooli látogatáson tapasztaltakból számos elemet átvettek a későbbi pécsi pályázatba és a program megvalósításába. Itt találkoztak például a tematikus felvezető évek gondolatával, valamint az önkormányzattól elkülönülten működő menedzsment kialakításával.

Önálló menedzsment felállítása január 27-i határozatában bízta meg a pécsi közgyűlés az Európa Centrum Kht.-t a pályázatot előkészítő operatív munkák elvégzésével. E mozzanattal kezdetét vette az a 2011-ig tartó hosszú, botrányoktól sem mentes folyamat, melyben a város igyekezett megoldani az eddig soha nem látott projekt végrehajtását.

A döntési pozíciók és hatáskörök meghatározása Az EKF program legfőbb felelőse városi szinten a polgármester volt. Ő volt felhatalmazva a kormányzati szintű tárgyalásokra, valamint a helyi teendők koordinálására. A pályázat elkészítésével kapcsolatos konkrét teendők felelőse a kulturális alpolgármester, valamint az Európa Centrum Kht. igazgatója volt. A pályázat írására a PTE egyik egyetemi adjunktusával kötött megbízási szerződést az Európa Centrum Kht

Széleskörű feladatmegosztás A fent említett szereplőkön kívül feladatkört kapott a program előkészítésében a környezeti ügyekért felelős alpolgármester, a Kulturális Bizottság elnöke, a Külügyi Tanácsnok, az Egészséges Városért Alapítvány képviselő elnöke, a Művelődési, Közoktatási és Sport Főosztály, a Tisztségviselői Kabinet, a Városfejlesztési Főosztály és a Közgazdasági Főosztály. A megnevezett képviselők politikai hovatartozását illetően MSZP-s túlsúly figyelhető meg (3 fő), de megjelenik a koalíciós partner SZDSZ (2 fő), illetve az ellenzéki FIDESZ (1 fő) is. Mindebből jól látszik, hogy a polgármester széleskörűen igyekezett bevonni a szereplőket a megvalósításba

Irányítási struktúra 2006-ban

Az irányító szerkezet módosítása E változatban világosan igyekeztek elhatárolni az egyes feladatokat, s a döntési szinteket. A konzultatív szinten létrehozzák az Együttműködési Tanácsot, mely a külföldi partnerek programba kapcsolását tette lehetővé. Új szereplő az Évarc. Ez a szervezet Építészeti és Városarculati Tanácsként alakult meg, tagjai neves személyiségek voltak

Az irányítási szerkezet módosítása

Városi szereplők bevonása

Összegzés A program gyakorlati megvalósítására, külföldi példákat is felhasználva, sajátos végrehajtási struktúrát alakítottak ki. Az új szervezet létrehozása során azonban nem tisztázták pontosan a hatásköröket, az alá-fölérendeltségi viszonyokat, a Polgármesteri Hivatal apparátusának és a város kulturális intézményeinek szerepét a program megvalósításában. Határozott törekvés látszik arra, hogy a város szellemi és gazdasági potenciáját mozgósítsák a program realizálásában.