turizmusért felelős helyettes államtitkár

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
HOL TARTUNK MOST? GÁRDONYI HELYI TDM TDM Szakmai Nap november 21.
Advertisements

A sport mint stratégiai ágazat az állami szerepvállalás tükrében
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Projekt általános bemutatása
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
QUO VADIS TURIZMUS? MSZP kormányzati ígéretei •Dr. Kiss Elemér Kancellária miniszter: „reálértékén megőrizzük a turisztikai támogatásokat…” május.
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A Kormány intézkedései és tervei
A fesztiválok turisztikai jelentősége Magyar Fesztivál Szövetség Évadzáró Konferenciája november Százhalombatta.
Turizmus gazdaságtan 2..
A turizmuspolitika aktuális kérdései
A kerékpáros turizmus fejlesztési stratégia céljai, alapelvei Kerékpáros Tárcaközi Bizottság január 28. DR. KOVÁCS MIKLÓS turisztikai szakállamtitkár.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
A Budapest-Közép-dunavidéki Regionális Marketing Igazgatóság 2009 évi tevékenysége. MagyarországBudapest-Közép-Dunavidék április 20. Domonyvölgy.
Turisztikai helyzetkép a balatoni turisztikai régióban Siófok, október 2. Székely György Hivatalvezető.
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése A turisztikai pályázatok gazdaságélénkítő hatása az Észak-Magyarországi régióban.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Toma Pál Budapest, március 28.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
1 PV helyzetkép Az NCsT felülvizsgálata a napelemes trendek tükrében Horváth Attila Imre helyettes államtitkár Zöldgazdaság Fejlesztéséért, Klímapolitikáért.
Elkülönített állami pénzalapok
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
Wellness lehetőségek A wellness, mint az egészségturizmus része.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Kisalföldi Tudástár szolgáltatásainak horizontális és vertikális bővítése a hatékony információátadás érdekében TÁMOP A-11/ Projektnyitó.
TDM Szakmai Nap november 21.
„ TEszedd ” ( 2011) „Önkéntesen a tiszta Magyarországért” Vidékfejlesztési Minisztérium Környezetügyért Felelős Államtitkárság Budapest dr. Rácz.
BALOGH KÁROLY elnök Magyar TDM Szövetség Budapest, március 2.
Sajtótájékoztató Társasági adó, SZJA és EVA bevallások tapasztalatai
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Helyzetértékelés és kérdésfelvetések dr. Oszkó Péter november 14.
Budapest turisztikai marketingje Készítette: Géra Gabriella.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
HÚZ-E AZ ÁGAZAT? A MAGYAR TURIZMUS VERSENYKÉPESSÉGE
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
A Fertő mente turizmusa Kundi Viktória PhD hallgató április 27.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A globalizáció hatása a nemzeti számlarendszerre KSH, szeptember 22.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Balaton régió turizmusában
turizmusért felelős helyettes államtitkár
Az idegenforgalom lehetőségei a határmenti régióban Dobis Ildikó, Győr,
A Magyar Turizmus Zrt. marketing aktivitásai Horváth Gergely Magyar Turizmus Zrt február 28.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A turizmus fejlesztésének aktuális kérdései
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
A turizmuspolitika aktuális kérdései
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A turizmus fejlesztési irányai Magyarországon Zalaegerszeg, május 21. Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
A turizmuspolitika aktuális kérdései 2013-ban Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szezonfelkészítő rendezvény április 25., Tihany Fodor Olivér.
A turizmus növekedési lehetőségei
A magyarországi K+F politika
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
Turisztikai fejlesztési lehetőségek a programozási időszakban
TURISZTIKAI SZEZONÉRTÉKELÉS
Előadás másolata:

turizmusért felelős helyettes államtitkár A turizmusfejlesztés irányai Nemzeti turizmusfejlesztési koncepció 2014-24 2013. november 9. Dr. Horváth Viktória turizmusért felelős helyettes államtitkár

Kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakái, január-szeptember Válság és talpra állás Kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakái, január-szeptember Kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó szállásdíj-bevétele (ezer Ft), január-szeptember A turizmus is megsínylette a gazdasági világválságot, 2009-ben minden mutató jelentősen visszaesett. Ettől fogva azonban évről évre növekedni tudott a forgalom, 2010-re már megközelítette, 2011-ben pedig már meg is haladta a válság előtti (2007-es) szintet. A növekedés elsődlegesen a külföldi vendégeknek volt köszönhető, a belföldi turizmus stagnált. Ez a tendencia 2012-ben és idén is változni látszik, ha csak enyhén is, de már a belföldi forgalom is növekszik, ennek egyik jelentős eszköze a SZÉP Kártya. A két legforgalmasabb nyári hónapban – júliusban és augusztusban – 544 ezren használták SZÉP Kártyájukat. Ez óvatos becsléssel is azt jelenti, hogy 1 millió ember nyaralását, pihenését szolgálta a SZÉP Kártya 2013 nyarán! A KSH adatai alapján 2013 első nyolc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyek belföldiektől származó bruttó szállásdíj bevétele 42,1 Mrd Ft volt, Ugyanebben az időszakban SZÉP Kártyából 10,93 Mrd Ft bevétel keletkezett a szálláshelyeken. Feltételezhetjük, hogy a szálláshelyek SZÉP Kártya bevételeinek döntő része szállásdíjat fedezett, jogos összevetni a két számot. Így kapjuk azt az eredményt, hogy a belföldi szállásdíj-bevételek több mint negyede a SZÉP Kártyának köszönhető. Ha hozzátesszük, hogy 2012-ben az összes belföldi bruttó szállásdíj-bevétel 90%-a vidéken keletkezett, látható, hogy a SZÉP Kártya elsősorban a vidéki vállalkozások számára létfontosságú. Erről szólnak a következő diák. Az előzetes KSH adatok szerint 2013 szeptemberében a magyarországi turizmus jó eredményeket ért el: a kereskedelmi szálláshelyeken 0,7%-kal, a szállodákban 1,7%-kal nőtt a külföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma. A belföldi vendégéjszakák száma a kereskedelmi szálláshelyeken 3,0%-os növekedést mutat, a szállodákban 6,6%-kal növekedett 2012 szeptemberéhez képest. 2013 szeptemberében a kereskedelmi szálláshelyek összes vendégéjszaka száma 1,6%-kal, a szállodák vendégéjszaka száma 3,4%-kal bővült a 2012-es év azonos időszakához viszonyítva. 2013 első kilenc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyeken a külföldi vendégéjszakák száma 5,2%-kal nőtt. A szállodákban is növekedést mutatott a külföldi vendégéjszakák száma (+5,2%). A belföldi vendégéjszakák száma a kereskedelmi szálláshelyeken 3,4%-os növekedést ért el az év első kilenc hónapjában. A szállodák belföldi vendégéjszakáinak száma ugyanebben az időszakban 5,6%-kal nőtt. Az összes vendégéjszaka szám 4,4%-kal bővült 2013. január–szeptemberben, a szállodákban pedig 5,4%-os növekedést regisztráltak ugyanezen időszakban. 2013. jan.-szept./2012. jan.-szept. + 4,4 % 2013. jan.-szept./2012. jan.-szept. + 10,2 %

A belföldiektől származó szállásdíj bevételek több mint negyede a SZÉP Kártyának köszönhető A kereskedelmi szálláshelyek 42,1 Mrd Ft belföldi szállásdíj bevételéből 10,93 Mrd Ft (26%) SZÉP Kártya költésből származott. 26% SZÉP Kártya A KSH adatai alapján 2013 első nyolc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyek belföldiektől származó bruttó szállásdíj bevétele 42,1 Mrd Ft volt, Ugyanebben az időszakban SZÉP Kártyából 10,93 Mrd Ft bevétel keletkezett a szálláshelyeken. Feltételezhetjük, hogy a szálláshelyek SZÉP Kártya bevételeinek döntő része szállásdíjat fedezett, jogos összevetni a két számot. Így kapjuk azt az eredményt, hogy a belföldi szállásdíj-bevételek több mint negyede a SZÉP Kártyának köszönhető. Ha hozzátesszük, hogy 2012-ben az összes belföldi bruttó szállásdíj-bevétel 90%-a vidéken keletkezett, látható, hogy a SZÉP Kártya elsősorban a vidéki vállalkozások számára létfontosságú. Erről szólnak a következő diák.

A feltöltések összege zsebenként (2013. január-szeptember) Összes feltöltés: 53,3 Mrd Ft 7,5 Mrd Ft 14,1% 11,3 Mrd Ft 21,2% A zsebek közötti arányokban nagyon markáns változás nem történt, továbbra is magasan a vendéglátás zsebre töltenek a legtöbbet. Ez a dominancia nem sokkal, de egyre nagyobb, vagyis az összes feltöltésből egyre nagyobb arányt képvisel a vendéglátás zseb. A 2013 első 9 hónapos adatokból az látszik, hogy a feltöltés tavalyhoz képest egy kicsivel csökkent. Ha a csökkenés szerkezetét nézzük, akkor az látható, hogy a szálláshely és a szabadidő zseb töltése csökken, miközben a vendéglátásé nő. A turizmus szempontjából az a kulcskérdés, hogy a zsebek közötti, a turizmus legfontosabb szolgáltatásai „javára” megengedett átjárhatósággal milyen mértékben élnek az emberek. Ez dönti el, hogy a zsebek közötti hangsúlyeltolódás a fogyasztás szerkezetének a változását mutatja (többet esznek, kevesebbet nyaralnak az emberek), vagy csak egy tudatos fogyasztói magatartást tükröz, miszerint a második zseb felhasználása a legrugalmasabb, legpraktikusabb számukra, ezért erre töltenek. 34,5 Mrd Ft 64,7% 4

A költések összege zsebenként (2013. január-szeptember) Összes költés: 53 Mrd Ft 7,3 Mrd Ft 13,7% 10,8 Mrd Ft 20,4% 34,9 Mrd Ft 65,9% 5

OTP SZÉP Kártya adatok a Balaton Régióban Összes költés (2012) Szálláshely alszámla (2012) 3,3 Mrd Ft 10% 1,4 Mrd Ft 18,4% 33,6 Mrd Ft 7,7 Mrd Ft A Balaton Régióban realizálódott 2012-ben az összes szép kártya költés 10,02 %-a. A szálláshely zseb esetében az arány már az országos költés viszonylatában 18,46 % volt. 6

A Balaton hazánk legjelentősebb belföldi fogadó területe 2013. első kilenc hónapjában a Balatonnál a kereskedelmi szálláshelyek revpar értéke 9,4 %-al nőtt az előző év azonos időszakához képest. Eközben a fogyasztói árindex a szálláshely, vendéglátás szektorban 3,1 %-al emelkedett. A kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíj bevétele 2013. január-szeptember között 7,1 %-al volt magasabb mint az előző év azonos időszakában. Kereskedelmi szálláshelyek vendégszáma Vendégéjszakák száma Bruttó szállásdíj bevétel (ezer Ft) 2010     1 232 467   4 321 666 20 103 738 2011 1 284 099 4 318 134  20 927 111 2012 1 301 180  4 429 287 23 436 760 Minden ötödik vendég a Balatonhoz érkezik. Ez a régió adja az ország kereskedelmi szálláshelyein eltöltött vendégéjszakák negyedét. A régió vendégeinek több mint 70%-a belföldről érkezik. A teljes vendégforgalmat tekintve 2013. január−szeptemberben a vendégéjszakák száma a Balatonon +140,2 ezerrel, azaz +10,9%-al nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva. A kereskedelmi szálláshelyeken a külföldi vendégek átlagos tartózkodási ideje is nőtt 2013. január−szeptember között az előző év azonos időszakához viszonyítva, mégpedig 1,3 %-al. Ugyanekkor országos szinten a tartózkodási idő mutatója 06 %-kal romlott. Cél: Balaton Európa „családi tavává” váljon                 Ker. szálláshelyek vendégeinek száma        Vendégéjszakák száma        Bruttó szállásdí-jbevétel (ezer Ft) 2010                       1 232 467                                            4 321 666                            20 103 738 2011                        1 284 099                                            4 318 134                            20 927 111 2012                        1 301 180                                            4 429 287                           

Eredmények és problémák rekord vendégéjszaka és bevétel alacsony jövedelmezőség Az adatok rávilágítanak az ágazat problémáira is, hiszen míg a vendégéjszaka-szám, a kapacitás és a bevételek már 2011-ben elérték, vagy meg is haladták a válság előtti szintet, addig a jövedelmezőséget leginkább kifejező mutató, a RevPAR még tavaly is mélyen alatta maradt a 2007-es értéknek. RevPAR 2007: 5778 Ft 2012: 5464 Ft Kapacitáskihasználtság 2007: 45% 2012: 43,4% Átlagos szobaár: 2007: 13 642 Ft 2012: 13 857 Ft Vendégéjszaka: 2007: 20,1 millió 2012: 21,8 millió Jó hír, hogy 2013 első hét hónapjára számolt RevPAR már meghaladta 2007 azonos időszakának értékét. közös célrendszer egy irányba mutató intézkedések versenyképesség növelése

Nemzeti turizmusfejlesztési koncepció Fő célja: Versenyképes, érték- és hagyományközpontú modern magyar turizmus szektor a harmadik évezredben

2024-ben Magyarország Európa egyik legnépszerűbb fogadó területe. Jövőkép 2024-ben Magyarország Európa egyik legnépszerűbb fogadó területe. kulturális és természeti kincsek, gyógy- és termálvizek, orvosi szaktudás turisztikai hasznosítása jól szervezett és stratégiailag menedzselt értékesítés-ösztönző rendszer ismert országmárka és nemzeti marketing népszerű belföldi turizmus turistabarát szemléletmód együttműködésen alapuló szervezeti rendszer biztos munkalehetőség kiszámítható működési környezet

Célkitűzések Erőt adó Magyarország, innovatív, kreatív, minőségi termék- és kínálatfejlesztés Versenyképes környezet, munkahelyteremtés és megőrzés Együttműködésre alapozott intézményrendszer Hatékony marketing, és nemzetközi nyitás Horizontális célkitűzések: társadalmi felelősségvállalás, biztonság, fenntarthatóság 1. Erőt adó Magyarország – innovatív, kreatív és minőségi termék- és kínálatfejlesztés A koncepció legfontosabb feladata, hogy kijelölje a turizmus által gerjesztett gazdasági növekedést megalapozó fő irányokat, valamint megteremtse a versenyképesség feltételeit. A nemzetközi vonzerővel rendelkező termékek mellett a belföldi keresleti igényeket is figyelembe vevő kínálat meghatározása, a legfontosabb desztinációk fejlesztése és új értékteremtési területek bekapcsolása szükséges. A turisztikai kínálatfejlesztés során a hiánypótló termékek és szolgáltatások fejlesztésére is hangsúlyt kell helyezni.   2. A turisztikai versenyképességet javító környezet kialakítása, munkahelymegőrzés és munkahelyteremtés A turizmus számára kedvező szabályozási és üzleti környezet, valamint a kiszámítható pénzügyi feltételrendszer kialakítása elősegíti a munkahelyteremtést, a munkahelyvédelmet, élénkíti a befektetéseket és a hitelezést, növeli az adóbevételeket. Így csökken az import és növekszik a turizmus exportteljesítménye, jelentős mértékben járulva hozzá a növekedéshez. A szolgáltatások humán háttere (oktatás, szolgáltatáskultúra) hozzájárul a kínálat egyediségéhez. 3. A turizmus intézményrendszerének átalakítása a turisztikai szervezeti rendszer (TDM) együttműködéseire alapozva Egy jól működő turisztikai rendszer előnyeiből minden turista részesül, ezért fontos a turizmus intézményrendszerének megkezdett átalakítását véghezvinni. A turizmus területi szervezetei (TDM) az általuk képviselt desztináció fő küldő területei és mérete szerinti (kiemelt régiós /pl. Budapest, Balaton/, térségi, megyei, helyi) célcsoportok körében végzik tevékenységüket. Elősegítik a helyi értékek bemutatását, megőrzését, a helyi gazdasági szereplők kölcsönös érdekek mentén történő együttműködési rendszerének kialakítását, összefogását, a helyi gazdaság és társadalom fejlődését, megerősödését, a határon átnyúló kapcsolatok fejlődését. Az államigazgatás szervezeti rendszerében a turizmus a magyar gazdaságban betöltött jelentős szerepének megfelelő szinten helyezkedik el, a turizmuspolitikai, szabályozási feladatokat, a pályázatok előkészítését végzi, egyeztet az ágazatban működő szakmai szervezetekkel. A kormányzati szakterületek közötti koordináció fórumaként tárcaközi bizottságot működtet. A nemzeti turisztikai marketing feladatokat a Magyar Turizmus Zrt. mint országos turisztikai marketing szervezet látja el. 4. Nemzetközi és keleti nyitás, külpiaci marketing és értékesítés ösztönzés Új küldő piacok bevonásával elősegíthető a gazdasági növekedés és a kialakult struktúrák fenntartása, a vállalkozók gazdasági tevékenységének élénkítése. Mindehhez nemzetközi szinten bevezethető márkák kialakítása, professzionális marketing-menedzsment, a nemzetközi keresletnek megfelelő innovatív termékek vonzó bemutatása szükséges. 5. Horizontális célkitűzések A magyar turizmus fejlesztését át kell, hogy hassák olyan alapelvek, amelyeket a turisztikai piac minden szereplője elfogad. Ilyenek: a minőség iránti elkötelezettség, a biztonság, fogyasztóvédelem, a fenntarthatóság, a társadalmi felelősségvállalás.

Elérendő céljaink 2024-ig 8,8%-ról 10%-ra növelése 30  39 A turizmus teljes GDP hozzájárulásának 8,8%-ról 10%-ra növelése A turizmus közvetlen foglalkoztatottai számának 50%-kal növelése: 358 ezer fő  540 ezer fő Magyarország legyen a világ első 30 országa között a turizmus versenyképessége alapján 30  39 A 2005. évi turisztikai szatellit számla szerint a turizmus közvetlen és közvetett teljesítménye nemzetgazdasági szinten a GDP 8,8%-át tette ki. A turizmusra jellemző ágazatokban foglalkoztatottak száma 2012. évi adatok szerint 358 553 fő volt. A World Economic Forum Travel and Tourism Competitiveness Riport-ja szerint jelenleg Magyarország a 39. helyen áll. További célok: A termékfejlesztési programok kidolgozása és megvalósítása mellett számszerűsített célok: 3-5 nemzetközi hírű gyógyhely és 8-10 regionális jelentőségű gyógyfürdő fejlesztése, 10 kiemelt nemzetközi jelentőségű projekt kidolgozása, megvalósítása. A belföldi turizmus élénkítése érdekében szükséges a TDM szervezeti rendszer teljes kiépítése ideértve a nemzeti TDM szervezetet is. A belföldi turisták költésének, vendég- és vendégéjszaka számának 1/3-dal történő növelés,e, a külföldi turisták átlagos költésének és tartózkodási idejének másfélszeresre növelése. A keleti országokból érkező turisták vendégéjszakáinak háromszorosra emelése (2012-ben a brazil, orosz, indiai és kínai vendégéjszakák száma 826 ezer volt) Budapest európai szinten a 10, Közép-európában a vezető 3 desztináció között legyen. A Balaton legyen Európa 5. vezető családi üdülő desztinációja között.

Az NTK egyeztetése Társadalmi egyeztetés határideje: 2013. november 25. A dokumentum elérhető a Nemzetgazdasági Minisztérium honlapjáról A véleményeket: a turizmus@ngm.gov.hu e-mail címre várjuk