Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A turizmuspolitika aktuális kérdései

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A turizmuspolitika aktuális kérdései"— Előadás másolata:

1 A turizmuspolitika aktuális kérdései
Budapest, december 2. Dr. Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár

2 A turizmus nemzetgazdasági jelentősége
A évi adatokon alapuló turizmus szatellit számla szerint: A turizmusra jellemző ágazatok kibocsátásának aránya a nemzetgazdaságon belül: 5,7% A turizmus közvetlen és közvetett GDP részesedése 9% A turizmusra jellemző ágazatokban foglalkoztatottak száma: 318 ezer fő, nemzetgazdasági aránya: 8,6% A turizmus teljes foglalkoztatási hatása (multiplikátor hatással): 11,3% között a turizmus által termelt hozzáadott érték 6,7%-kal nőtt, ami meghaladja 1,5 %-os nemzetgazdasági átlagot. 2013-ban a folyó fizetési mérleg szolgáltatásokból származó pozitív egyenlegének 68%-a a turizmusból származott (2,383 Mrd euró)

3 Kereskedelmi szálláshelyek I-IX. havi vendégforgalma
Mutató Érték Változás (%) 2014/2013 Vendégszám 7,43 millió +6,8 Külföldi 3,58 millió +3,8 Belföldi 3,85 millió +9,8 Vendégéjszaka-szám 19,3 millió +4,9 9,78 millió +1,8 9,52 millió +8,3 Bruttó szállásdíj-bevétel 144 Mrd Ft +10,9 89,93 Mrd Ft +8,9 54,07 Mrd Ft +14,2 Bruttó átlagár Ft +6,5 Bruttó RevPAR 8 484 Ft +10 Forrás: KSH

4 A SZÉP Kártya eredményei
2014. október 31-én elfogadóhelyi szerződés munkáltatói szerződés kártyabirtokos 2014. január-októberben 63,6 Mrd Ft feltöltés (+11,6%) 63,1 Mrd Ft költés (+8,8%) Június-augusztusban legalább 2 millió ember nyaralását, pihenését szolgálta a SZÉP Kártya Forrás: NGM

5 A turizmus trendjei 2014-ben
Egyes mutatók tekintetében a kétszámjegyű növekedési tendencia a nyári hónapokban is folytatódott A belföldi forgalom növekedési dinamikája közel négyszerese a külföldiének A fontosabb vendégforgalmi mutatók a tavalyi, rekordévi felett alakultak. A bruttó szállásdíj bevételek a vendégéjszakák számát meghaladó ütemben nőttek Minden régióban növekedtek a vendégéjszakák Oroszországból lassuló ütemű a növekedés (6,6%). A lengyel (+9,8%) és a cseh (+11,8%) piac bővülése mellett figyelemre méltó a holland forgalom (-16%) csökkenése.

6 Stratégiai célok Lehetőségeink maximális kihasználása
Állami intézményrendszer kedvező átalakulása Külső lehetőségek Minőségre törekvés Partnerség erősítése

7 Megbízható szolgáltatásminőség
Szolgáltatások minősítési rendszere: nem kötelező Nemzeti tanúsító védjegyek Eddig minősített szolgáltatások: - 577 falusi szálláshely - 385 szálloda - 32 kemping és üdülőháztelep - 20 magánszállás Új védjegyek: - Fürdők (Magyarországi Ifjúsági Szálláshelyek Szövetsége) - Ifjúsági szálláshelyek (Magyar Fürdőszövetség) - Vízi megállóhelyek (Magyar Kajak- Kenu Szövetség)

8 Turizmusfejlesztés az operatív programokban
Gazdaságfejlesztési és innovációs operatív program (GINOP) Terület és településfejlesztési operatív program (TOP) Turisztikai szolgáltatások és kisléptékű attrakciófejlesztés Versenyképes Közép-Magyarország operatív program (VEKOP) Vidékfejlesztési operatív program (VP) mezőgazdasági tevékenység diverzifikációja, CLLD

9 GINOP 1 – Keresletösztönző programok, turisztikai intézményrendszer fejlesztése
Piacképes együttműködő KKV szektor megteremtése Magyar Turizmus Zrt. új piacok és vendégkör elérését célzó, innovatív akcióinak támogatása Vállalkozások hálózatosodásának és piacra jutásának elősegítése Klaszterek, TDM szervezetek fejlesztése

10 GINOP 2 prioritástengely: Tudásgazdaság
Orvosi bizonyítékon alapuló gyógyászati módszertan szerinti nagymintás gyógyvízkutatás Egységes kutatási program a balneológiai kezelések hatásainak elemzésére A mozgásszervi betegségek és rehabilitáció mellett egyéb területeken (pl. ivókúra, nőgyógyászat, bőrgyógyászat) való alkalmazás

11 Energiahatékonysági fejlesztések
Megújuló energiaforrás használatát célzó beruházások Energiatakarékos műszaki megoldások: hőszigetelés, energetikai berendezések korszerűsítése GINOP 4 – kis és középvállalkozások részére vissza nem térítendő és visszatérítendő támogatások (akár kombináltan is) TOP 3, 6 – megyék, megyei jogú városok önkormányzati intézmények, infrastruktúra esetében vissza nem térítendő támogatás

12 Terület- és településfejlesztési operatív program - TOP
Társadalmi és környezeti szempontból fenntartható turizmus-fejlesztés megyékben és megyei jogú városokban (TOP 1, 6) Térségi szintű turisztikai termékcsomagok és kisléptékű tematikus fejlesztések a kulturális, épített természeti örökség hasznosítására. Például: kulturális látványosságok, helyi ökoturisztikai fejlesztések, turisztikai célú kerékpárutak ráhordó szakaszai Elvárt hatások: foglalkoztatás növelésére kifejtett közvetett pozitív hatás, kapcsolódás meglévő, vagy GINOP keretében támogatott attrakciókhoz

13 GINOP 7 - Természeti és kulturális örökség megőrzése, védelme, fejlesztése
Kulturális örökséghelyszínek Világörökségek, várományosok, szellemi kulturális örökségek, tematikus útvonalak pl. Limes, kastélyokat, várakat bemutató útvonalak vallási helyszínek Természeti örökségek, értékek fejlesztése Nemzeti parki értékek élményközpontú bemutatása Tematikus hálózatok Lovas, vízi, kerékpáros, természetjáró, túrák, zarándokutak Gyógyhelyek fejlesztése

14 Gyógydesztinációk és kapcsolódó szolgáltatások fejlesztése
Minősített gyógyhelyek támogathatók Nem az alap gyógy-szolgáltatást, hanem annak környezetét fejleszti Egységes kínálat, egységes arculat a gyógyhelyi profilnak megfelelően A megcélzott fejlesztések stratégiai szemléleten alapulnak Kedvezményezettek: attrakciógazdák, önkormányzatok

15 GINOP 8. prioritás tengely: pénzügyi eszközök
Termelő és szolgáltató vállalkozások támogatása A finanszírozási forrásokhoz nem, vagy nem megfelelő mértékében hozzájutó kkv-k versenyképességének a külső finanszírozáshoz történő hozzáférésének javítása révén Hitel, biztosíték, kockázati tőke Szállás-, vendéglátóhelyek, fürdők, témaparkok, orvosi szolgáltatáson alapuló egészségturizmus Indikátor: nettó árbevétel növekedése

16 Terület- és településfejlesztési operatív program – TOP
1.2. prioritás: Társadalmi és környezeti szempontból fenntartható turizmusfejlesztés Térségi szintű turisztikai termékcsomagok és kisléptékű tematikus fejlesztések a kulturális, épített természeti örökség hasznosítására: helyi ökoturisztikai fejlesztések, kulturális látványosságok, turisztikai célú kerékpárutak ráhordó szakaszai Elvárt hatások: foglalkoztatás növelése, kapcsolódás meglévő és GINOP keretében támogatott attrakciókhoz

17 Versenyképes Közép-Magyarország operatív program - VEKOP
1.3. prioritás: Vállalkozások külpiaci jelenlétének és az ezt támogató együttműködésekben való részvételének erősödése TDM szervezetek fejlesztése Elvárt hatások: KKV-k együttműködésének kiszélesítése 4.1. prioritás: Turisztikai és természetvédelmi fejlesztések Turisztikai hálózatok KM régióbeli szakaszának megvalósítása (Bejárható Magyarország Program, tematikus útvonalak) kapcsolódás a GINOP keretében támogatott hálózatokhoz

18 Aktualitás feladataink
2015-ben induló EU-s támogatási programok előkészítése: A 272/2014. Korm. rendeletben foglaltak alapján az eljárásrendek, támogatási témakörök, szakmai feltételek meghatározása 2015. évi költségvetés tervezés szakmai előkészítése: IFA költségvetési kiegészítés turisztikai célokra való felhasználása Védjegyek működtetése, új védjegyprogramok indítása Ifjúsági szállás Fürdők Vízi megállóhelyek

19 Településfejlesztés és turizmus
HA TURIZMUS, AKKOR: Átgondolt, emberléptékű településfejlesztés Tourinform iroda Helyi TDM szervezet Imázsépítés: pl. fürdővárosi arculat, Virágos Magyarországért Verseny TÖBB vendég, vendégéjszaka, generált bevétel, és HELYI ADÓ

20 Településmarketing Valós helyzetértékelés, pozicionálás
Saját értékeink megtalálása Célcsoportok meghatározása Helyi összefogás megteremtése Célzott marketingmunka Hiteles, helyi kolléga, aki motorja a település népszerűsítésének

21 Marketing helyben Vendégbarát környezet
Tourinform iroda, tájékoztató táblák Túraútvonalak, tematikus utak Garantált programok, innovatív turisztikai termékfejlesztések Informatív kiadványok, térképek Helyi termékek ajándéknak Egyedi rendezvények A felső két képen látható „hop on hop off” modellben működő Balaton-Best Busz járat segítségével bárki felkeresheti a régió kiváló borászatait, pincéit, vendéglátóhelyeit és nevezetességeit is. Az ajánlott útvonal bejárható egyszerre, de meg is szakítható, a menetrend úgy lett megtervezve, hogy a kiválasztott állomásnál nagyjából két órát tudunk eltölteni, majd ismét buszra szállhatunk a kívánt célállomásig. A projektet a Balaton Best Térségi Turisztikai Nonprofit Kft., az északi parti (egyik ) térségi TDM-szervezet projektjeként indult el, az északi part keleti részének látványosságait, pincészeteit fűzi fel. Az alsó képen a kiskőrösi Rétes Fesztivál látható A marketing mellett nem szabad elfelejtkezni az innovatív termékfejlesztések fontosságáról.

22 Marketing nem (csak) helyben
Honlap Közösségi média Valós testvérvárosi kapcsolatok Invitatív kiadványok Szájhagyomány, ajánlás

23 Fejlesztések: új távlatok Budapestnek
Kongresszusi központ kiemelt kormányzati beruházás - tervezésére nyílt közbeszerzés Kulturális turizmus: megújult infrastruktúra Milliárdos fürdőfejlesztések Fókuszban: kultúra, MICE, egészségturizmus/fürdőváros-imázs Kihívás: fővárosi szinten egységes turisztikai marketing hiánya Fővárosi Turisztikai Kerekasztal, szakmai együttműködések Invitatív MT Zrt. Kampányok, új imázsfilm

24 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A turizmuspolitika aktuális kérdései"

Hasonló előadás


Google Hirdetések