Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás
Advertisements

A szövegkohézió grammatikai és jelentésbeli egységei
Iskolaérettség.
Kiejtési szabályok.
GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Az olvasástanítás módszere:
Igazi tanulás, ha nem tudjuk, hogy épp tanulunk!
TOLL, SZÍN ÉS VASTAGSÁG.
A gyermekek nyelvelsajátítása
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Szövegértés-szövegalkotás
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Kommunikációs stratégiák
A diszlexia-veszélyeztetettség és a diszlexia jelenségköre Diszgráfia
Az időmértékes verselés
A beszéd.
EMLÉKEZÉS.
Kétértékűség és kontextusfüggőség Kijelentéseink igazak vagy hamisak (mindig az egyik és csak az egyik) Kijelentés: kijelentő mondat (tartalma), amivel.
A számítógép előnyei (Ma és régen).
Készítette: Horváth Viktória Pozsgai Dia Tóth Kata Karlik Ágnes
A magyar nyelv szótagolási szabályai
A szöveg a kommunikáció eszköze.
A baloldali kék egyenesnek melyik a folytatása? Nézd különböző távolságokból!
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A GONDOLATTÉRKÉP.
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Az autizmusról É l e t e m a s p e r g e r - s z i n d r ó m á v a l.
A szövegszerkesztés alapjai
A ZENEI ISMERETSZERZÉS ÚTJA
“A jó tanító nem saját tudásának gyümölcseit osztja meg a tanítványaival, hanem megmutatja nekik, hogyan arassák le saját gondolataik gyümölcseit.” (Kahlil.
Hangtani imétlés.
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
Szinger Veronika HANGTAN Szinger Veronika
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Algoritmusok.
AMIT A HANGOKRÓL TANULTUNK FÉLÉVI ÖSSZEFOGLALÓ
Játékház Képes olvasókönyv I.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A szövegértési feladatok összeállítása
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
A „diszes” problémák korai jelei
Gyermekvilág régen és ma
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Alma a fán – az iskola nyitott világa Dr. Laczkó Mária
Web-programozás Lénárt Anett egyetemi adjunktus - PTE PMMK Rendszer- és Szoftvertechnológia Tanszék 2. Előadás Tananyag: A HTML nyelv meta elemei.
Szöveggel vezérelt rajzolás
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
Jelszavak Orvosi kifejezés Pulay Zoltán FOK III/2.
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
„Kincsem a szókincsem” játékos szókincsfejlesztés
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
Magyar nyelvtan 5.osztály
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
MÁSSALHANGZÓK GYAKORLÁSA
EGYESÜLETÜNK ÉS TAGJAINK SZEREPVÁLLALÁSA A MEGEMLÉKEZÉSBEN.
1 Műszaki kommunikáció 8. előadás vázlat Dr. Nehéz Károly egyetemi adjunktus Miskolci Egyetem Alkalmazott Informatikai Tanszék.
rendellenességei, betegségei
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A magyar nyelv területi nyelvváltozatai és a norma
A házi feladatokhoz: 1.5: Azonosság Jelölések a feladatszám alatt:
A mássalhangzótörvények
AZ IGEIDŐK.
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
rendellenességei, betegségei
Alkotó jellegű és játékos gyakorlatok
Matokos, avagy okoseszközök matematikaórán
Előadás másolata:

Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1995

Betűsorrend a – i – ó - m,s,t – v – e – l – ú – p – c– k – á – f – h – z –ő – d – ö – j – é – n– sz – g – r – ü,ű – b – gy – cs - A,I,Í,O,Ó,M,S,T - Z,P,H – ny -U,Ú,E,Á,K,L,N – zs - Ö,Ő,É,V,B,C – ty -Ü,Ű,F,G,J – ly - D,R,Sz,Ty,Cs - Gy,Zs,Ny,Ly, – dz,dzs – y – w

Nyomtatott kisbetűkkel kezdi Már korán elkezdi az összeolvastatást 3 mgh és 3 msh megtanítása után már összeolvasást tanít!!! 40. óráig mgh-val kezdi az összeolvasást (nagy segítség a gyerekeknek)

A betűsorrend variálását kerül Pl.: áv, vá, ává A részképesség gyenge gyerekek számára növelné a zavart Oszlopban tanítva azonosak a msh Sorban tanítva azonosak a mgh

A kisbetűk tanítása közé ékelődik be a nyomtatott nagybetű A hosszú és rövid mgh-kat, csak az ü,ű tanításakor kezdi párban tanítani Utolsó kicsi mgh-ként (102.o.) Pozitívum: a gyerekek gyakran nem tudnak egyszerre figyelni a betűre és a hosszúságra is A kisbetűk tanítása közé ékelődik be a nyomtatott nagybetű egy órán akár 6 is (A,I, Í, O, Ó, M, S, T) De nincs olyan betű közöttük, amit akusztikusan, optikusan vagy beszédmotorosan téveszteni tud Mindig figyelve a homogén gátlás elkerülésére

Az olvasás anyaga mindig a tanult vagy differenciált betűkből álló szavak Megfelelő szótípusban, pl.: 2+3 (82.o.)

Sokáig olvastat szótagolva A különböző szótípusú szavakat nehezítettségi fokban felépítve tanítja 2+2 : ka-pu 1+3: e-tet 2+3: ka-bát 2+2+2: fe-ke-te 3+2: bor-dó 3+3: har-sány 2+2+3: bo-rí-ték 3+2+2: kály-ha-cső

Alkalmanként visszatér a már tanult szótípushoz (sokat ismétel és gyakoroltat) ↓ Elég időt hagy a szótípus olvasásának elmélyülésére Bizonyos mennyiségű új betű megtanítása után, rendszeresen beiktat betűdifferenciálási órákat, mely még egyszer lehetőséget teremt a pontos betűhasználatra

Részképességek fejlesztése Az első órák anyaga lehetőséget ad a részképességek feltérképezésére Az egész év során folyamatosan végezteti a feladatokat

1. Beszédészlelés fejlesztése Mgh-k ajakállással való azonosítása Hosszú-rövid hangzók differenciálása Értelmes szótagok keresése Hanganalízis Szógyűjtés Zöngésség érzékeltetése Mondatalkotás Szóritmus (pl.:szótagolva tapsoltatás)

Nyelvi-grammatikai rendszer felépítése beszédben a valódi nyelvtan tanítása előtt Végig veszi a jelek, ragokat eseményképek segítségével

2. Orientációs gyakorlat Bal-jobb differenciálása Téri relációk gyakorlása Oszlopban vagy sorban olvastatás

3. Verbális emlékezet fejlesztése (74.o.)

4. Szókincsbővítés Szószedet anyaga mindig tartalmaz a gyermek számára ismeretlen szavakat

5. Grafomotoros fejlesztés Sok a kiszínező, összekötő feladat Az íráselemek tanítása sokáig zajlik, ami nagyban támogatja a gyermek fejlődését

Szövegértés fejlesztése Beszédészlelés nagyon hangsúlyos Rengeteg és nagyon változatos feladatokban gyakoroltatja A mondatalkotás az első óráktól fontos feladat Toldalékok gyakoroltatása beszédben Értelmes szavak keresése már szótagokban is Szó és kép egyeztetése Történet elmondása képről Mondat és kép egyeztetése Összefüggő mondatok olvasása Közmondásokat rendszeresen tanít Igaz-hamis feladatok alkalmazása Találós kérdések (nem konkrét jelentéstartalmak megértését segíti elő)

Az összefüggő szövegek érdekesek, tartalmilag összekapcsolódnak

Szóanalízis fejlesztése Folyamatosan fontos feladatnak tekinti A betűtanítás végéig a nehezebb szavakat szótagolja, az egyszerűbbeket már egybe írja

ÖSSZEFOGLALÁS Előnyei: Nagyon alkalmas mind a részképesség gyenge, mind a gyengébb értelmi képességű gyerek számára Megkönnyíti a dekoncentrált gyermekek olvasástanulását is!!! Homogén gátlást elkerüli Opikusan (b-d), akusztikusan (ty-cs, sz-z) és beszédmotoros (s-cs) szempontból is

Hátrányai: A feladatlapokat fel kell vágni, borítékban tárolni