Játékelmélet - bevezetés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ZENE: Love Me With All Your History Egy asszony kijött a házból, és három, hosszú, fehér szakállú öregembert látott üldögélni az udvaron. Nem ismerte.
Advertisements

A bizonytalanság és a kockázat
Evolúciós potenciál játékok
Intencionális alapállás
Kezdő hadsereg játékosként:
Egyismeretlenes lineáris egyenletek
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Játékelmélet Gyáva nyúl.
2006. február 3. Telefonos feladat Egy egyenlő szárú háromszög alapon fekvő szögei A szárak szöge Mekkorák a háromszög szögei ?
Konfliktus és kooperáció
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
Kezdetek: Webfejlesztő verseny Később inkább játékos-algoritmizáló Valamilyen technológiát használ: Silverilght, C#, ASP.NET BME AUT Pizzafutár.
Béla gondolatai a házasságról
Játékelmélet és kísérletek
MI 2003/9 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
Formalizálás, matematizálás és ökonometria
Röplabda Testnevelés Készítette: Kiss Krisztina.
Játékelmélet Nash, dominancia.
Halmazok Gyakorlás.
Eseményalgebra, kombinatorika
Kétszemélyes játékok Előadó: Nagy Sára.
Számítógépes Hálózatok GY
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
Fogolydilemma (3. előadás)
Evolúciósan stabil stratégiák előadás
Játékelméleti alapfogalmak előadás
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Miért hozzuk a döntést, mi a cél?
Sipos Viktória & Motyovszki Gergő
Olvasd lassan és csendben!.
JÖVŐKÉPEK, SZCENÁRIÓK GYAKORLAT KULCSSZAVAK: COACH, COACHEE, COACHING, COACH KÉPZÉS Saját jövőkép készítése, átalakítása és átkeretezése Magyar Coachszövetség.
Játékelmélet Kovács Dániel László Intelligens Rendszerek kutatócsoport
2006. március 3. Három négyzet oldalai különböző prím- számok. A két kisebb négyzet kerületének ösz- szege egyenlő a legnagyobb négyzet kerületé- vel;
Hogyan használd a PTC oldalakat? Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések.
A JÁTÉKTERVEZÉS PSZICHOLÓGIÁJA
Az AQUAPOL együttműködési hálózatot 2003-ban, az Európai Unió támogatásával hozták létre Hollandia, Belgium és Németország.
1. osztályos példa Bubernik Eszter
A gazdasági válság és a klímapolitika különös házassága Kerekes Sándor.
Alapfogalmak.
Az szabály nem megfelelő 1.AlapokA sakkot két játékos játsza egymás ellen. Egyik játékos a sötét, a másik a világos bábukat irányítja. Mindkét játékosnak.
Az információ-tartalom mérése Állapothalmaz, esemény
ÁVF Társadalmi részvétel 1.
2. Döntéselméleti irányzatok
7. A társadalmi döntések elmélete
5. A racionalitás paradoxonai Bara Zoltán
2. Korlátozott racionalitás elmélete
1. MATEMATIKA ELŐADÁS Halmazok, Függvények.
Leonyid Utyeszov Odessza Moszkva Énekes ◦ Dzsessz ◦ Sanzon Zenész ◦ zenekarvezető Színész.
Olvasd lassan és csendben!
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
Stratégiai játékok. Mit nevezünk stratégiai játéknak? Az ilyen típusú játékokban a játékosok megadott szabály szerint lépnek. Általában kötelező lépni.
Vallomások Vallomások Az igazat mond, ne csak a valódit!
Bölcsességek, aforizmák
Mikroökonómia gyakorlat
A játékelmélet és a Kétszemélyes játékok
Komplex rendszerek – Evolúciós modellek
Csak olvasd el… Angol szöveg, magyar fordítással.
ALAPVETŐ ÖSZTÖNÜNK: AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS Preiszinger András Pszichológus, tréner, tanácsadó.
Mérő László egyetemi tanár ELTE Pszichológiai Intézet Kooperáció és versengés egyidejűleg Gyula, április 1.
Mesterséges intelligencia 8. Stratégiai játékok A játék kimenetelére a játékosoknak ellenőrizhető módon van befolyásuk. Pl.: sakk, dáma, póker stb. A.
Az amőba játék algoritmusa. A játék  Az amőba játék, vagy ahogy Magyarországon sokan ismerik, az ötödölő, az egyik legnépszerűbb logikai játék. Sikerét.
Bevezetés a játékelméletbe
Játékelméleti megközelítés Oligopol piacok
Mintavétel.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
TM és a „fogolydilemma”
Komplex rendszerek – Evolúciós modellek
A körülmények egybeesései ?
Kiegyenlítő (kompenzációs) bérkülönbségek
Előadás másolata:

Játékelmélet - bevezetés Bara Zoltán www.barazoltan.sk

Content 1. Játékelmélet története 2. Fogolydilemma 3. Nash-egyensúly 4. Kooperáció vagy versengés

Neumann János A játékelmélet alapjait Neumann János rakta le egy 1928-as munkájában, majd az Oskar Morgenstern neoklasszikus matematikus- közgazdásszal közösen írt „Játékelmélet és gazdasági viselkedés” című (The Theory of Games and Economic Behavior, 1944) művében. A matematika, a közgazdaságtan, a szociológia, a pszichológia, és a számítástechnika a játékelmélet által legérintettebb tudományok. A mesterséges- intelligencia kutatás is felhasználja eredményeit.

Alapfogalmak A Játék a játékosok lehetséges viselkedését és lényeges körülményeket meghatározó szabálysor által leírt folyamat. Az információs halmaz (ismeret) meghatározó. Például a játék tökéletes információs, amennyiben a résztvevők birtokolják az összes vonatkozó adatot (szabályok, lehetséges választások, eddigi események), és a játék véges. A stratégia a szabályokat alkalmazó, az ellenfél érzékelt hibáit felhasználó – győzelemre, de minimum döntetlenre segítő módszer. Zéró összegű az a játék, amelyben a játékosok csak egymás kárára növelhetik nyereségüket. Nem zéró összegű játszma az, mikor a két fél nemcsak egymástól, hanem egymással együttműködve valamilyen külső forrásból is nyerhet. Egy játék lehet két-, vagy többszemélyes. Kooperatív a játék akkor, ha a játékosok között kialakul az együttműködés. Nem kooperatív játék esetén a játékosok versengenek egymással.

Optimális stratégia Valamennyi kétszemélyes zéró összegű játékban létezik mindkét fél számára optimális stratégia, mégpedig az egyéni tiszta stratégiák tervezetten véletlen keveréke. Ésszerű feltételezni, hogy minden játékos a lehető legnagyobb nyereség elérésére, és a veszteség kockázatának minimalizálására törekszik. Minden véges játék legalább egy egyensúllyal rendelkezik. (Ezt az eredményt John Nash bizonyította be az 1950-es években.)

Fogolydilemma A klasszikus fogolydilemma a következő: Egy súlyos bűntény kapcsán két gyanúsítottat letartóztat a rendőrség. Mivel nem áll rendelkezésre elegendő bizonyíték a vádemeléshez, ezért elkülönítik őket egymástól és mindkettejüknek ugyanazt az ajánlatot teszik. Amennyiben az első fogoly vall és társa hallgat, akkor az előbbi büntetés nélkül elmehet, míg a a másik, aki nem vallott, 10 év börtönt kap. Ha az első tagadja meg a vallomást és a második vall, akkor az másodikat fogják elengedni és az első kap 10 évet. Ha egyikük sem vall, akkor egy kisebb bűntényért 1 évet kapnak mindketten. Ha mindketten vallanak, mindegyikük 5 évet kap.

Nash-egyensúly Nash bebizonyította, hogy ha a kevert stratégiákat is figyelembe vesszük, akkor minden n-szereplős játéknak, amelyben a stratégiák száma véges, létezik Nash- egyensúlya. Egy játéknak lehet Nash-egyensúlya a tiszta stratégiák halmazán, vagy lehet Nash- egyensúlya a kevert stratégiák (azaz amikor bizonyos fix gyakorisággal az egyik, bizonyos fix gyakorisággal pedig egy másik stratégiát játszik a szereplő) halmazán. http://www.youtube.com/watch?v=_bI_7_abwfI&f eature=related

John Nash

Nemek harca Az alaphelyzet szerint egy házaspár mindkét tagja szeretné az estét a párjával együtt tölteni, de a feleség színházba menne szívesebben, a férj pedig inkább futballmeccsre. Döntésüket a játszma szerint külön hozzák meg, tehát egymás döntéseiről nem tudnak.

Terminátor és Barbie Arnold színházba megy Arnold meccsre megy Barbie színházba megy 4,2 0,0 Barbie meccsre megy 1,1 2,4

Gyáva nyúl Gyáva nyúl-játék az 50-es években Amerikában dívó tinédzser-játékról kapta nevét. A fiúk (lopott) autókkal, nagy sebességgel indultak el egymás felé egy szûk úton. Amelyikük kitért a másik elöl, a többiek "gyáva nyúl"-nak (angolul: Chicken, azaz csirke) titulálták és mélyen megvetették. Itt az egyik számára az a legjobb, ha kitart és a másik rántja félre a kormányt, azaz õ verseng és ellenfele kooperál. Ennél valamivel rosszabb, ha mindketten kitérnek, mert akkor életben maradnak és egyikükre sem mondják, hogy gyáva nyúl. A legrosszabb helyzet a frontális ütközés, ennél mégis jobb gyáva nyúlnak lenni, de életben maradni. http://www.youtube.com/watch?v=-Tf79UQzU80 (9:20- tól kezdődik)

Rambo III. Rambo kitér Rambo nem tér ki Pilóta kitér 3,3 2,4 Pilóta nem tér ki 4,2 1,1