Kommunikáció és önérvényesítés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Gyermeked kérései
Viselkedésformák a csoportban
Az angyalmentők száma: 333. Ez egy különleges meditáció, amelynek segítségével vészhelyzetben is pillanatok alatt kapcsolatba léphetünk az angyalokkal,
A Barátság.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Ha Isten egy pillanatra elfelejtené, hogy én csak egy rongybábu vagyok, és még egy kis élettel ajándékozna meg, azt maximálisan kihasználnám. Talán nem.
Köszöntés Download von Funny-Powerpoints.de
DREAM-HOME Agency & Consulting Értékbecslés eladástechnika.
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
Kommunikációs stratégiák
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Külföldi módszerek? Mi az amit figyelembe kell vennünk: Hagyományaink, Céljaink. Cégünk összetétele, nagysága.
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Vannak pillanatok az életben, amikor a másik jelenlétét olyan nagyon hiányoljuk, hogy állandóan magunk mellet szeretnénk tudni.
Feltűnt nekem, milyen zavarba ejtő tud lenni ez a kérdés: „Mit jelent: szeretni?”.
ÉLET Click to advance slides.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Hogyan írjunk motivációs levelet?
Egy csokor a barátságunkra Music: Nightengale Serenade
Kommunikáció.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A GYŐZTES.
Pozitív gondolatok "Megígérem magamnak... Automatikus.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április „Mondd el és meghallgatom. Írd le és elolvasom. Vonj be és megtanulom.”
FONTOSAK VAGYUNK EGYMÁSNAK...
Vannak pillanatok az életben, amikor a másik jelenlétét olyan nagyon hiányoljuk, hogy állandóan magunk mellett szeretnénk tudni.
A haldokló beteg ápolása
Olvasd lassan és csendben!.
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
Kommunikáció a szervezetben
Az élet.
Vannak pillanatok az életben, amikor a másik jelenlétét olyan nagyon hiányoljuk, hogy állandóan magunk mellet szeretnénk tudni.
Nevelés és nevelői attitűdök
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
Könyvtári protokoll Fodor Péter előadása október 6.
Pillanatok Download von Funny-Powerpoints.de
A BOLDOGSÁG TITKA.
Önmenedzselés a mindennapokban
Pozitív gondolatok.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
Vannak pillanatok az életben, amikor a másik jelenlétét olyan nagyon hiányoljuk, hogy állandóan magunk mellet szeretnénk tudni.
Felnőtt újraélesztés.
Az alapvető kommunikáció
Bölcsességek, aforizmák
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Van egy rossz hírem, máshogy nem megy!
BARÁTSÁG Anikónak szeretettel.
Jegyzetkészítés 5/17.
Csitáry-Hock Tamás*************Szeretettel Aliz
Vigyázat: minden üzenet!
A Legjobb Barát Hozzáállás
Személyközpontú gondozás
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Az érzelmi zsarolás.
A lelkigondozott védekezései
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.
Kommunikáció típusai.
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Asszertív kommunikáció
Építs a külföldi szakmai gyakorlatra álláskereséskor!
Előadás másolata:

Kommunikáció és önérvényesítés Raposa Bernadett, Zolnai Katalin BME, 2010. szeptember 21. Műegyetemi Állásbörze Felkészítő Napok

A szultán álma A szultán egyszer azt álmodta, hogy minden fogát elvesztette. Mihelyt felébredt, azonnal az álomfejtőhöz fordult, hogy megtudja, mit jelent az álom. – Micsoda szerencsétlenség, Uram! – felelte az. – Minden elveszett fog egy- egy hozzátartozód elvesztését jelenti. – Arcátlan fickó! – kiáltotta a szultán. – Hogy merészelsz ilyet mondani? Takarodja a szemem elől! Ötven botütést a szégyentelennek! Azután egy másik álomfejtőt hivatott. Amikor az az álomról értesült, így kiáltott fel: - Micsoda szerencse! Uram, Ön minden hozzátartozóját túl fogja élni.

A szultán álma Felvidult a szultán arca és így szólt: - Köszönöm barátom! Menj azonnal a kincstárnokhoz, hogy adjon neked ötven aranyat! – Útközben így szólt a kincstárnok az álomfejtőhöz: - De hiszen te sem értetted másként a szultán álmát, mint az álomfejtő! – Mire az ravasz mosollyal így válaszolt: - Jól jegyezd meg: bármit is mondasz, minden azon múlik, hogyan adod elő!

„Mire tanít a Szultán álma?” Mennyire figyelünk oda az apró részletekre, amikor közlünk valamit? Milyen gyakran fordul elő, hogy amit mesélünk, másképp értelmezik, mint ahogy szerettük volna? Mikor figyelünk és mikor nem a kimondott szavakra? Mikor fordult elő, hogy teljesen félreértették Önt? Szóhasználat – kívánt hatás vs. elért hatás

A kommunikáció világa Tömegkommunikáció PR, marketing, reklám Az infotömegből mi jut el hozzám? tudjuk, miféle infokat keresünk, vagy eláraszt mindenféle?

Tömegkommunikáció Ingeráradat következtében: Kognitív, érzelmi válaszok szétcsúsznak Természetes védekezés, de: a fontos dolgot hogy veszem észre?

A felém irányuló kommunikáció Melyik kommunikációs csatorna információit követem? Kizárom-e bármelyiket? Mi érint meg másokban? Milyen információkat engedek magamhoz? Mi elől zárkózom el? Mire reagálok? Mire nem? Kire/mire figyelek fel? szubjektív szűrő – tudatos/kevésbé tudatos

Mit mondanak nekem a következő képek?

…és amit én kommunikálok a világ felé Mindig, minden pillanatban kommunikálunk A nem kommunikáció is kommunikáció Mit jön le rólam az utcán, a metrón, a szupermarketben, egy szemináriumon stb.? Én mivel szólítom/érintem meg a másikat?

A kommunikáció folyamata Ki mond - mit - milyen csatornán (közvetlen, közvetett) - kinek (egy személy, emberek egy csoportja) - milyen hatással?

A kommunikáció alapelemei Közös nyelv Közös tudás Visszajelzés, feed-back Schultz von Thun, 1985 VEVŐ ADÓ Tárgyi tartalom Kitárulkozás Viszonyulás Felszólítás

Viszonyulás és felszólítás Viszonyulás: mit tartok rólad, milyen a kettőnk viszonya, hanglejtés, nem nyelvi kísérőjelenségek, a vevőnek erre különösen érzékeny a füle, itt érzi magát személyesen érintve Felszólítás: befolyás gyakorlása a vevőre, hogy bizonyos dolgokat tegyen, gondoljon, vagy érezzen; rejtett hatás esetén beszélünk manipulációról

A kommunikáció lényege Az információ és átvitele egyik személytől a másikig Mikor mondható, hogy hatékonyak vagyunk? Ha el tudjuk juttatni az üzenetet a fogadóig, és Ha azt az üzenetet vagyunk képesek megfogalmazni, amit tényleg mondani akarunk. Megértem, amit mondani akar nekem a másik? Könnyen belátható, hogy nem túl egyszerű átvinni a gondolataimat, több helyen elcsúszhat a kommunikáció.

Kommunikációs készségek Rendben van? Többet vagy kevesebbet kell csinálni? Röviden és tömören szólni Energikusan beszélni Másokat beszédre bírni - kezdeményezni Erősen figyelni Gondolkodni, mielőtt beszélek Megjegyzéseimmel a témánál maradni Beszédemmel hatást kiváltani

Érzelmi kifejezőkészség Rendben van? Többet vagy kevesebbet kell csinálni? Elmondani másoknak, amit érzek Elrejteni az érzelmeimet Nyíltan ellentmondani Meleg érzéseket kifejezni Hálát kifejezni Ironikusnak lenni

Egy- és kétirányú kommunikáció Feladat: rajz elmagyarázása a többieknek A többiek a magyarázat alapján lerajzolják ezt egy lapra Szabályok: nem szabad visszakérdezni minden résztvevő önállóan rajzol a felhasználható idő 3 perc

A közös tudás szerepe A brit-amerikai párok története, Anglia, 40- es évek: a csók jelentése (Mead, M.) A fogalmak általában nem egyértelműek, majdnem mindig vannak olyan elemeik, amelyek a mindenkori szövegösszefüggéstől, tapasztalatainktól függenek Egy rossz kérdés a válaszok szóródását válthatja ki, vagyis félreértéseket okoz.

Az alapelemeken túl, a nonverbális kommunikáció Mimika Szemkontaktus Hangsúlyozás Testtartás Gesztikulálás Hangerő Távolság Érintés

Szimbolikus kommunikáció Öltözködés Hajviselet Kozmetikumok Ékszerek Ingatlanok Gépkocsi Lakberendezés

A társalgás maximái Minőség (ne mondj hamisat!) Mennyiség (se túl keveset, se túl sokat!) Relevancia (odatartozót mondj) Érthetőség (homályosságot, kétértelműséget kerüld, tömörségre, rendezettségre törekedj!) (Grice)

Feladat itt és most, neked és nekünk fontos dolgokat mondj el 1 percbe sűrítve

Önbemutatás mint kommunikáció

Önéletrajz mint önbemutatás Képességek, készségek: kiváló mindenben Szociális kompetenciák: a legjobb csapatjátékos és konfliktuskezelő Célok: összes tapasztalat kamatoztatása ezen a legjobb munkahelyen Nyelvtudás: tárgyalási 3 nyelvből, stb. Hiteles kommunikáció??

Motivációs levél Tárgy: Motivációs levél Tisztelt Peter Tamm! …………………………………………… 2010. szeptember 2. Üdvözlettel: Iksz Ipszilon

„Énbemutatás”, avagy kitűnni a tömegből Személyes motiváció „Nyomot hagyjon” a személyiséged! Praktikák mellett önmagad a lényeg!

„Nincs senki az egész kerek világon, aki teljesen ugyanolyan lenne, mint én. Éppen ezért minden, ami tőlem származik, a sajátom, mert én választottam. (…) A gondolataim, az ötleteim, (…) az érzéseim (…), a szám és minden szó, melyet kimondok: legyen az udvarias, kedves, nyers, igaz vagy hamis. Sajátom a hangom, mely lehet hangos vagy gyengéd, és minden, amit másokért vagy magamért megteszek.” (Satir, 1975)… …hozzám tartozik minden győzelmem és sikerem, kudarcom és tévedésem. (…) De mindaddig, amíg kedves és barátságos vagyok önmagamhoz, bátran reménykedhetek abban, hogy új utakra lelek és új oldalakat fedezek fel magamban. (Satir, 1975)…

Szülő, Felnőtt, Gyermek énállapotok

Szülő- gyerek én állapotok (Film részlet: 01:03:30- 01:04:52)

Az „én OK vagyok, te OK vagy „

Viselkedési formák Agresszív Manupalatív Passzív Asszertív

Az asszertivitás (önérvényesítés) Asserro (latin): igényelni, állítani valamit Assertion (angol): magabiztosság, kiállás valakinek az érdekében Asszertív viselkedés = önérvényesítő viselkedés, amely egy szociális kompetencia

Fogalommagyarázat Az asszertív viselkedés: olyan önérvényesítő magatartás, melynek során képes vagy kifejezni érzéseidet, gondolataidat, érvényesíteni jogaidat és ezáltal elérni céljaidat úgy, hogy eközben figyelembe veszed mások érzéseit, gondolatait, érdekeit és jogait.

Fogalommagyarázat Képesek vagyunk magabiztos önkifejezésre, anélkül, hogy passzív, agresszív vagy manipulatív viselkedéshez folyamodnánk. Jobban tudatában vagyunk saját énünknek: hogy ismerjük, kedveljük és irányításunk alatt tudjuk tartani az igazi énünket. Odafigyelünk mások igényeire, de mégse kelljen figyelmen kívül hagynunk saját érdekeinket.

Agresszív viselkedés Dominancia és kontroll, vádaskodások és fensőbbségesség másokkal szemben • Nyílt önérvényesítés mások kárára vagy mások helyett is („Rossz zene ez, kapcsold ki a rádiót!”) • Sokszor a másik megalázásának vagy legyőzésének szándéka vezérli („Még mindig nem tanultad meg, hogy…?”) • Viselkedésével eléri a célját, de úgy, hogy megbántja a másikat inadekvát indulatkitöréseivel vagy ellenségességével • Érzelmeiben ugyan őszinte, de haragja, dühe félelmetes is a másik számára • Későbbiekben jellemző a bűntudat megjelenése

Az agresszív viselkedés II. Metakommunikáció: • Erős hang, kiabálás • Kevés szemkontaktus • Vádló, támadó mozdulatok (filmrészlet 00:37:23-00:37:46)

A manipulatív viselkedés ismérvei/1 Az egyén nem bízik sem önmagában, sem másokban Célját ferde utakon, hátulról, ügyeskedve próbálja meg elérni Nem tudja elképzelni, hogy kiállhat egyenesen érdekeiért, mert nem hisz abban, hogy elfogadják

A manipulatív viselkedés ismérvei/2 Alacsony az önértékelése, és másokat sem tart sokra. Folyton gyanakszik, hogy mások hasonlóan manipulálják

A passzív viselkedés Jellemzője az igények háttérbe szorítása, a döntés másoknak való átengedése: reménykedés, hogy valaki kitalálja a gondolatait Célzások, („kerülgeti a forrós kását”) érzések eltitkolása Gátlásosság, szorongás, nincs hatással a környezetére Emiatt csalódottság Konfliktusok kerülése

Passzív viselkedés II. Metakommunikáció: • Halk, tétova hang • Tekintet-kontaktus kerülése • Többnyire támaszkodó, bizonytalan testtartás

Az asszertivitás viselkedése Érzelmileg nyílt, őszinte és kifejező („júliusban szeretnék szabadságra menni”) Vélemények tárgyilagos megfogalmazása, egyértelmű önkifejező állítások „én-típusú” közlések („szeretném, ha figyelnél rám”, „csalódott vagyok, hogy késtél”) Magabiztos, önmaga dönt saját ügyeiben Elérheti célját, de képes arra is, hogy kompromisszumot kössön: a személyek igényei találkoznak, a kapcsolatok szabadabbak és becsületesebbek

Az asszertív viselkedés II. Metakommunikáció: • Meleg, relaxált hang • Figyelmes hallgatás és odafigyelés, szemkontaktus • Kiegyensúlyozott testtartás, mely nem billeg és nem támaszkodik

Az asszertív viselkedés

Szituációs játék 3 ismerős találkozik egy kávézóban, beszédbe elegyednek. A beszélgetés során kiderül, hogy egyikük egy multinacionális cégnél dolgozik a HR-rel szorosan együttműködve, ahol jól érzi magát. Elejti, hogy mérnököt keresnek épp, de nincs meghirdetve a pozíció. A másik két résztvevő mérnök végzős az egyetemen, állást keresnek. Kapnak a lehetőségen, megpróbálják magukat helyzetbe hozni az ismerős által, céljuk, hogy elérjenek egy találkozót a HR-essel.

Szituációs játék Szabadon folyó beszélgetés Mit láttunk? Milyen viselkedések fordultak elő? Milyen metakommunikációs elemek? Kinek sikerült érvényre juttatni az akaratát?

2. Alkalmazott- agresszív Szituációs játék 2. Alkalmazott- agresszív Mérnök 1. – agresszív Mérnök 2. - asszertív

Szituációs játék 3. Alkalmazott – passzív Mérnök 1. – passzív Mérnök 2. - asszertív

4. Alkalmazott – asszertív Szituációs játék 4. Alkalmazott – asszertív Mérnök 1. – Asszertív Mérnök 2. - Asszertív

Asszertív jogok listája (Alberti és Emmons, 1974) Jogod van ahhoz, hogy Tisztelettel bánjanak veled Kifejezd saját érzéseidet és véleményedet Meghallgassanak és komolyan vegyenek Megállapítsd, mi fontos neked és mi nem Nemet mondj anélkül, hogy bűntudatot éreznél Kérd, amire szükséged van

Asszertív jogok listája (Alberti és Emmons, 1974) Jogod van ahhoz, hogy 7. Megkapd, amiért fizettél 8. Információt kérj szakemberektől, beleértve az orvosokat is 9. Hibát kövess el, és vállald a következményeket 10. NE képviseld az érdekeidet 11. Megváltoztasd a véleményedet 12. Megbetegedj 13. Azt mondd: nem tudom.

Az asszertivitás elősegítése Tanulás a hibákból A tévedés biztonsága Az ellentmondás biztonsága A vállalati kultúra változtatása Érdeklődés

Gondolatkísérlet Milyen egy jó beszélgetés? Idézzük fel, milyen jellemzői vannak, mit jelent neked? Milyen egy rossz kommunikációs helyzet? pl. vizsga, ahol nem tudok semmit unalmas témájú társalgás A helyzet, mondandó előre elképzelése segíthet a helyzet sikeres megoldásában!

„Az tesz minket emberré, hogy tudunk egymással beszélni.” Kommunikáljunk!!! Tömegkommunikáció vs. személyes kapcsolatok A tömegmédiumokkal nem lehet kommunikálni. Tegyük tartalmassá a beszélgetéseinket, a formán, praktikákon túl ne feledjük saját személyiségünket! A kommunikáció végső soron „adás saját magunkból!”

Köszönjük a figyelmet! Zolnai Katalin Raposa Bernadett zolnaik@lab.hu rapdetty@gmail.com

Kérdőív http://internet.afsz.hu/engine.aspx? page=afsz_tamop222_elegedettseg_ kerdo_3