Hogyan hat a dráma a kulcskompetenciákra? Egy most induló nemzetközi kutatás ismertetése Cziboly Ádám Káva Kulturális Műhely DramaF R ING E nov. 15. „Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a közlemény a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért.”
A kutatás összefoglalása 2009-ben indul, két éves időtartam a nyolc ún. "lisszaboni kulcskompetencából" ötnél vizsgálja, hogy a dramatikus tevékenységek az oktatásban milyen hatást fejtenek ki a fiatalok tudására, készségeire és attitűdjeire. EU által támogatott projekt hat konzorciumi partner részvételével statisztikailag érvényes és megbízható, kvantitatív és kvalitatív eredmények
Konzorcium tagjai Magyarország: Káva Kulturális Műhely (konzorciumvezető) Anglia: Big Brum Hollandia / Gáza övezet: Theatre Days Lengyelország: Gdansk-i Egyetem Románia: Sigma Art Szlovénia: Taka Tuka Club További országok csatlakozása várható
A vizsgált kulcskompetenciák Anyanyelvi kommunikáció Tanulás tanulása Vállalkozás és kezdeményezőkészség Szociális és állampolgári kompetencia Kulturális önkifejezés
Mik azok a lisszaboni kulcskompetenciák? Az Európai Bizottság ajánlása Az Élethosszig tartó tanulás átfogó stratégia része Minden kompetenciának három szintje van: - Tudás - Készségek - Attitűdök Komplex, átfogó definíciók, teljesen új szemlélet
Egy példa: Vállalkozás és kezdeményezőkészség A vállalkozói kompetencia az egyén azon képességére utal, hogy elképzeléseit meg tudja valósítani. Ide tartozik a kreativitás, az innováció és a kockázatvállalás, valamint annak képessége, hogy az egyén célkitűzései érdekében terveket készít és visz véghez. Ez mindannyiunk számára támogatást nyújt a mindennapok során otthon és a társadalomban, az alkalmazottakat segíti a munkájuk során, és képessé teszi őket arra, hogy megragadják a lehetőségeket, valamint képezi az olyan speciálisabb készségek és tudás alapját, amelyre a vállalkozóknak a társadalmi vagy kereskedelmi tevékenységükhöz szükségük van.
Átfogó kutatás A kutatás során a dramatikus tevékenységek több fajtáját is vizsgáljuk (színházi nevelési program, tanítási dráma, gyermek- és diákszínjátszó csoport, stb.). A kutatás eszköztára a kvantitatív és kvalitatív módszertan széles arzenálját vonultatja fel az önbeszámolóktól a strukturált csoportmegfigyeléseken át a mélyinterjúig.
A kutatás eredményeinek hasznosulása Európai Oktatási Csomag Green Paper (ajánlás) ezen anyagok nyolc nyelvre történő lefordítása és terjesztése összesen hat konferencia minden partnerországban zárókonferencia Brüsszelben a döntéshozók számára
... Kontroll Csoport_1 KULTÚRÁK q1 q2 Kompetencia6 Szociális Kompetenciák Kompetencia7 Vállalkozói Kompetencia Kompetencia8 Kulturális Kompetencia Kutatási Csoport_1 ORSZÁG_1ORSZÁG_2 Kutatási Csoport_2 q1 Kontroll Csoport_2 Kompetencia1 Anyanyelvi Kommunikáció Kompetencia5 A tanulás tanulása
... Kontroll Csoport_1 KULTÚRÁK q1 q2 Kompetencia1 Anyanyelvi Kommunikáció Kompetencia5 A tanulás tanulása Kompetencia6 Szociális Kompetenciák Kompetencia7 Vállalkozói Kompetencia Kompetencia8 Kulturális Kompetencia Moderátor változók Kutatási Csoport_1 ORSZÁG_1ORSZÁG_2 Kutatási Csoport_2 q1 Kontroll Csoport_2 Kompetencia1 Anyanyelvi Kommunikáció Kompetencia5 A tanulás tanulása
... Kontroll Csoport_1 KULTÚRÁK q1 q2 Kompetencia1 Anyanyelvi Kommunikáció Kompetencia5 A tanulás tanulása Kompetencia6 Szociális Kompetenciák Kompetencia7 Vállalkozói Kompetencia Kompetencia8 Kulturális Kompetencia Moderátor változók Kutatási Csoport_1 ORSZÁG_1ORSZÁG_2 Kutatási Csoport_2 q1 Kontroll Csoport_2 Kompetencia1 Anyanyelvi Kommunikáció Kompetencia5 A tanulás tanulása Kontroll változók
Mediátor változók... Kontroll Csoport_1 KULTÚRÁK q1 q2 Kompetencia1 Anyanyelvi Kommunikáció Kompetencia5 A tanulás tanulása Kompetencia6 Szociális Kompetenciák Kompetencia7 Vállalkozói Kompetencia Kompetencia8 Kulturális Kompetencia Moderátor változók q3 q4 Kutatási Csoport_1 ORSZÁG_1ORSZÁG_2 Kutatási Csoport_2 q1 Kontroll Csoport_2 Kompetencia1 Anyanyelvi Kommunikáció Kompetencia5 A tanulás tanulása Kontroll változók
Kvantitatív elemek Önbeszámoló Tanárok megfigyelése Strukturált csoportmegfigyelés
Kvantitatív elemek Programvezetők önértékelése (+ külső szakértők értékelése) Európai szakértők beszámolói Önálló kvalitatív kutatások az egyes országokban
Öt kulcs- kompetencia, moderátor és mediátor változók Önbeszámoló Tanárok megfigyelése Csoport- megfigyelés Külső szakértő értékelése Programvezetők önértékelése Vizsgált dramatikus tevékenységek tulajdonságai Európai szakértők beszámolói Önálló kvalitatív kutatások az egyes országokban
Kompetenciák INPUT Kompetenciák OUTPUT FOLYAMATOS DRÁMAMUNKA CSOPORTMEGFIGYELÉS EGYSZER TÖBB HÓNAPOS LONGITUDINÁLIS DIZÁJN Kompetenciák 2 HÉTTEL ELŐTTE Kompetenciák 2 HÉTTEL UTÁNA EGYSZERI ALKALOM TIE CSOPORT- MEGFIGYELÉS EGY HÓNAPOS LONGITUDINÁLIS DIZÁJN IDŐ min. 2*4 csoport, min. 2*80 fő / ország
A kutatás nyitott, várjuk résztvevők jelentkezését!
Cziboly Ádám mobil: 20 / iroda: Marczibányi tér © DICE Project (Danis Ildikó, Varga Attila, Cziboly Ádám) Az előadásban ismertetett kutatási design nemzetközi szerzői jogvédelem alatt Köszönöm a figyelmet!