Egyetemes értékek az egyetemen kutatás Arapovics Mária PhD Kutatásvezető egyetemi adjunktus ELTE PPK Andragógia Tanszék Az egyetemisták és főiskolások.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

A lakosság gazdasági várakozásai GKI Fogyasztói Bizalmi Index Mérők Klubja május 30. Udvardi Attila Kutatásvezető GKI Gazdaságkutató Zrt.
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
A KORRUPCIÓ ÉS A MINDENNAPI ÉLET: A MAGYAR KÖZVÉLEMÉNY
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Vélemények a tehetségről
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Egyetemes értékek az egyetemen kutatás
Készítette: Geszler Nikolett
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
Add tovább! Fiatalokkal a települési közösségekért! – országos mozgalom A fiatalok részvételének fokozása a közjóért!
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
‘rEUsearch’ Az Európai Unióhoz való csatlakozás hatásai a határon átnyúló kapcsolatokra, agráriumra és kereskedelemre – kutatási projekt (HURO/0801/075)
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Készítette: Soós Kitti. A téma bemutatása Önkéntesség A téma aktualitását az adja, hogy az Európai Unió a 2011-es évet, az aktív polgárságot előmozdító.
A fejlesztés hatása a szervezetre
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
KOMPETENCIAMÉRÉSEK ÉS EREDMÉNYEIK
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Fiatalok az új magyar demokráciában a politikai magatartás és részvétel aspektusából Készítette: Kovács Tamás PTE BTK Politikai Tanulmányok Tanszék MA.
MENEKÜLTEK INTEGRÁCIÓJA A MAI MAGYAR TÁRSADALOMBA ÁPRILIS 15. Készítette: Majer Zsuzsanna Konzulens: Kóbor Krisztina.
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
Küldő intézmény: Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Véleménymegosztó szubkultúrák: EMO Készítette: Starcsevics Nikoletta Témavezető:
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Növeli-e a középiskolai erőszak esélyét a televízió, a számítógépes játékok használata, valamint a vallásosság hiánya ? A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
polarizálódó politikai térben Keller Tamás - Tóth István György
Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék.
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Történelem – középszintű témakörök
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
2005. március 24.Politika és iskola - az Eötvös Károly Intézet konferenciája ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ Csákó Mihály ELTE TáTK.
A középiskolai közösségi szolgálatban rejlő pedagógiai és intézményi lehetőségek - Pavlics Tamás - „Önkéntesség – közoktatás – közösségi szolgálat” szakmai.
Iszony vagy viszony - Magyarország megítélése az Európai Unió tagállamaként - Pavlics Tamás -
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Fiatalok Lendületben Program Youth in Action Tineret in Acțiune.
Szórvány és nemzetépítés – Nemzetközi konferencia – Civil szerepek és önépítkezés szórványban Kovács Katalin – Szórvány Alapítvány Temesvár, május.
HERD A3 Tehetséggondozó kezdeményezések Debrecenben és Nagyváradon.
Lakosok véleménye a Magyar Honvédségről február 21. Domokos Tamás.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
Közösségszervezés BA.
Lakosok véleménye a Magyar Honvédségről
AZ időspolitikák hatása
ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
TOP SF Munkaerő-piaci és foglalkoztatási helyzetkép Székesfehérváron Mahler Balázs Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat.
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
Előadás másolata:

Egyetemes értékek az egyetemen kutatás Arapovics Mária PhD Kutatásvezető egyetemi adjunktus ELTE PPK Andragógia Tanszék Az egyetemisták és főiskolások közintézményekbe vetett bizalma

Vázlat 1.Egyetemes értékek az egyetemen 1.A kutatás előzménye 2.Téma, kérdések 3.A kutatás módszertana 4.A kutatócsoport 2.Főbb kutatási eredmények 3.A közbizalom szintje a hallgatók körében

I. A kutatás célja A vizsgálat legfőbb célja az volt, hogy átfogó képet adjon a felsőoktatásban részt vevő fiatalok (elsőévesek) állampolgári részvételi hajlandóságáról, a társadalomról alkotott általános és speciális képükről, az alapvető értékekről és a fiatalok demokratikus attitűdjéről. Arra voltunk kíváncsiak, hogy az európai és hazai társadalmi változások, trendek jellemzőek- e a közép-magyarországi régióban tanuló fiatalokra.

A kutatás előzménye Korábbi kutatások a Karon Nonprofit ismeretek, közösségfejlesztés kurzusok andragógia szakon és a pedagógusok képzésében Állampolgári Részvétel Hete – Közbizalom Hallgatói kezdeményezés

A kutatás főbb kérdései  Mennyire tudatos állampolgárok az egyetemisták és főiskolások? Mennyire aktívak, segítőkészek, mennyire vesznek részt közösségi tevékenységben?  Honnan szerzik tudásukat a demokráciáról, politikáról? Mekkora szerepet játszik az iskola a politikai szocializációban?  Mennyire vannak tisztában a demokrácia intézményrendszerével?  Mennyire bíznak a közintézményekben?  Mennyire felelősségteljes döntéshozók?Mennyire normaszegők? Van-e szerepe az uniónak az életükben?  Mit gondolnak a fiatalok a demokráciáról?

A kutatás módszerei Szakirodalom feltárása Kérdőíves vizsgálat Próbakitöltés Adatfelvétel (2010. október – május) Az adatfeldolgozás módszertana, minta: Lovas Judit

Hipotézisek, kutatási részeredmények Hunyadi Bulcsú Babos Zsuzsánna Rita Kicsiny Zsóka Takács Dávid Bozóky Tamás Kálmán Teréz Oross Dániel Pavlics Tamás

A kutatás főbb eredményei  A megkérdezettek gondolkodását a demokráciáról, politikáról az iskola csak kis mértékben határozza meg. Legfőbb ismeretforrások: média, család, iskolai órák.  Nem tekinthető magasnak társadalmi aktivitásuk, alacsony önkéntes tevékenységi szintjük.  Az egyéni felelősségvállalás mértéke kisebb, mint az idősebb lakosság körében.  Az autoriter helyzetben elszenvedett sérelemben a megkérdezettek a megoldást inkább várják az erre kijelölt szervektől, mint a társaikkal való együttműködéstől.  A hallgatók többsége elítéli a normaszegést.  Az országosnál nagyobb a választási hajlandóság, az Európai Unió megítélése inkább pozitívnak tekinthető.  Alacsony a hallgatók közintézményekbe vetett bizalma.

II. Kérdőív (4. kérdés) 4. Mennyire bízol az alábbi intézményekben? (Karikázd be a megfelelő értéket!) 1-egyáltalán nem; 2-nem nagyon; 3-eléggé; 4-nagyon; NT-Nem tudok erre válaszolni a rendőrségben1234NT az igazságszolgáltatásban1234NT a civiltársadalomban1234NT a politikusokban1234NT a parlamentben1234NT az önkormányzatban1234NT

Alacsony a közbizalom

Kicsivel magasabb bizalmi index mint az ÁRH vizsgálatokon Mennyire bízol meg...? 2010/11. ELTE felmérés Mennyire bízik meg...? ÁRH felmérés 1-4 átlagos értékek (1=egyáltalán nem, 2=nem nagyon, 3=eléggé, 4= nagyon) a rendőrségben?2,44a rendőrségben?2,4 az igazságszolgáltatásban?2,57az igazságszolgáltatásban? 2,3 a civil társadalomban, nonprofit szervezetekben?2,53 a civil társadalomban, nonprofit szervezetekben? 2,4 a politikusokban?1,61a politikusokban?1,5 a parlamentben?1,98a parlamentben?1,8 az önkormányzatban?2,54az önkormányzatban?2,3 n.a.az egyházakban 2,3

Eltérő közbizalmi rangsor EÉE igazságszolgáltatás (2,57) önkormányzat (2,54) civil-nonprofit szervezetek (2,53) rendőrség (2,44) parlament (1,98) politikusok (1,61) ÁRH 1.rendőrség (2,4) 2.civil- nonprofit szervezetek (2,4) 3.igazságszolgáltatás (2,3) 4.önkormányzat (2,3) 5.parlament (1,8) 6.politikusok (1,5)

„Húsz éve taposom a t. Ház szőnyegeit; sokat láttam, sokat tapasztaltam, sok millió forintot megszavaztam. E hosszú korszak szereplő politikusait személyesen ösmertem, sőt barátságban voltam sokakkal; láttam őket kívülről és belülről. Szemeim előtt nőttek meg némelyek és zsugorodtak össze mások. Mondhatom, több illúziót vesztettem ez idő alatt mint hajat, pedig ugyancsak dús hajam volt és most ritka.”

Összegzés A fiatalok közintézményekbe vetett bizalma meglehetősen alacsony az európai szinthez képest, különösen figyelmeztető a politikusok és a parlament iránti nagyarányú bizalmatlanság. Visszatekintve a XIX. századvégi Magyarországra, újraolvasva Mikszáth Kálmán parlamenti tudósításait, a politikusok iránti kortárs bizalmatlanság nem is olyan meglepő; a politika korrumpálódása napjainkra már-már normává szilárdult.

Köszönjük a támogatók segítségét! ELTE Az Élethosszig Tartó Művelődésért Alapítvány Collegium Pannonicum, Író Gergely Alapítvány Kulturális Sokszínűség Alapítvány Köszönöm a megtisztelő figyelmet!