NEM HALAT -HÁLÓT EQUAL március 21. Braun József
International Language School (ILS) Független Pedagógiai Intézet (FüPI) MH Líceum Alapítvány PARTNERSÉGÜNK
Az első magán nyelviskolák egyike A tanulás és a tanítás egységes folyamat Humanisztikus pedagógia Pedagógusképzés és továbbképzés Módszertani központ
A hazai független iskolák egyesülete hozta létre 2001-ben A reform- és az alternatív pedagógiai törekvések szakmai műhelye Szakmai szolgáltató
1997-től működteti az u.n. Zöld Kakas Programot, aminek legfőbb intézménye egy középiskola (Zöld Kakas Líceum) A program célcsoportja: a éves, középiskolából kihullott fiatalok A program célja: reintegrálás, a fiatalok sikeres karrierjének segítése
A PROBLÉMA éves korosztályban a drop-out ill. attól veszélyeztetett fiatalok számossága és számaránya az utóbbi másfél évtizedben érzékelhetően nő.
az érintett személynek – de ez az ő problémája a nagy ellátó rendszereknek – t.i. nő az ellátandók száma a közoktatásnak – amennyiben nem tud ettől megszabadulni a munkaerőpiacnak – amennyiben nem tud elégséges munkaerőhöz jutni az EU-nak – amennyiben túl naggyá válnak a regionális különbségek
Az 1990-es rendszerváltás következményei összeomló ipar – robbanásszerűen növekvő munkanélküliség a gyenge középrétegből tömeges lecsúszás széteső családok Magyarországon jelentéktelen a migrációs probléma etnikai feszültségek (lsd. Trianon)
A közoktatásra 3 irányból nehezedik nyomás politikai – a jelentős szerkezeti átalakulás jól tükrözi a társadalomban végbement átalakulásokat munkaerőpiaci – nem műveltséget, hanem kompetenciákat igényel a tudás és a kompetencia egyre inkább tőkeként (is) meg kellene, hogy jelenjen Következmény a diszfunkcionális működés egyre erősödik – nő a kihulló diákok száma
A születések száma folyamatosan csökken 2004-ben gyermek született, míg 15 évvel ezelőtt több, mint A foglalkoztatott pedagógusok száma nő Az iskolák száma nő (ezen belül az u.n. független iskoláké is) Az oktatás színvonala nem javul
A célcsoport virtuális – a nagy ellátó rendszerek számára láthatatlan A szokásos PR és marketing eszközökkel elérhetetlen Mind az egyén, mind a környezete számára kudarcos élethelyzet – mely rejtőzködést vált ki Nem létezik a számukra szervezett segítő szolgálat.
A probléma az EQUAL program által támogatott 9 terület közül az „a” komponensbe, azon belül is az u.n. második esély iskolája témakörhöz illeszkedik.
A CÉLCSOPORT az iskolarendszerből kihulló, ép értelmű, középiskolai végzettségre vágyó15-25 éves fiatalok jellemzően nagyvárosi környezetet feltételezünk
SZEMLÉLET személyközpontúság humanisztikus pedagógia életút-tervezés és segítés hatékonyság
A VÁLLALT FELADAT Az egyéni igényekhez és sajátosságokhoz illesztett tanulási lehetőségek biztosítása Pedagógusképzés Alkalmas szervezet kialakítása Legitimációs környezet kialakítása
ISMERT JELLEMZŐK tanulási/magatartási zavar diszfunkciók szocio-kulturális hátrány mentális/egészségügyi probléma egyenetlenül fejlett személyiség stb. és ezek halmozódásai (!?) Egy-egy jellemzőt még tolerál a közoktatás.
TAPASZTALAT Az ismert jellemzőkre adott válasszal a problémát nem sikerül megoldani. KÖVETKEZTETÉS Kell, hogy legyenek lényeges, általunk még nem ismert jellemzők is.
Kutatási cél kicsodák a célcsoportunk tagjai? (mivel specifikálhatóak) Szemlélet heurisztikus Metodika tartalomelemzés Ajánljuk e tevékenységet ill. annak eredményeit a nemzetközi partnerségnek
Cél mindenkori élethelyzethez illeszkedő tanulási lehetőségek biztosítása Megoldás új tagozatok indítása – az átjárás biztosításával - egyéni tanrendű tagozat - „parkoló” - inkubációs program Ajánljuk e tevékenységet ill. annak eredményeit a nemzetközi partnerségnek
Cél a kliens adottságaihoz illeszkedő tanulási helyzetek biztosítása Megoldás új tanítás-tanulási metodikák - NET-english - projekt technikák - élménypedagógia - stb. Ajánljuk e tevékenységet ill. annak eredményeit a nemzetközi partnerségnek
Cél a tanítás-tanulás hatékonysága Megoldás kompetenciák fejlődésének mérése - a fejlődés folyamatos visszajelzése - mindenkit önmagához viszonyítunk - conceptual framework - tanulási stratégiák - szöveges értékelés Ajánljuk e tevékenységet ill. annak eredményeit a nemzetközi partnerségnek
Cél a tanítás-tanulás hatékonysága Megoldás tanári kompetenciák fejlesztése - önismeret - elfogadás - változó tanári szerepeknek megfelelés - tanulási stratégiák - stb. Ajánljuk e tevékenységet ill. annak eredményeit a nemzetközi partnerségnek
Cél a megfelelő szervezet kialakítása Megoldás technikai szemlélet érvényesítése - a SZOLGÁLTATÁS definiálása - a TECHNOLÓGIA választása/megalkotása - a SZERVEZET kialakítása Ajánljuk e tevékenységet ill. annak eredményeit a nemzetközi partnerségnek
Cél a szervezeti működés hatékonysága Megoldás a szervezeti kultúra menedzselése – a szervezet u.n.kulcsfolyamata A SZOLGÁLTATÁS - definiálásaértékrend közvetítése - specifikálásaa szervezeti kultúra meghatározásával - indikálásaa szervezeti kultúra változásával Ajánljuk e tevékenységet ill. annak eredményeit a nemzetközi partnerségnek
Cél az eredmények elfogadtatása Megoldás hálószerű működés - a kliens sokféle problémájára segítség - erőforrás megosztás (pl. szakismeret, kapcsolatok, közös adatbázis stb.) - érték- és érdekérvényesítés - karrierlehetőségek a munkatársaknak - banchmarking Ajánljuk e tevékenységet ill. annak eredményeit a nemzetközi partnerségnek
köszönöm figyelmüket