A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV I márciusában elkészült az első Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT), amely az Európai Unióhoz történő csatlakozás után lehetővé tette, hogy hazánk a felzárkózáshoz támogatást kaphasson a Strukturális és a Kohéziós Alapból. A megvalósítás alatt lévő NFT és annak különösen Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Programja (HEFOP) közvetlen hatást gyakorol a közoktatás olyan fontos területeinek fejlesztésére, mint az egész életen át történő tanulás.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV II. Megtörtént a 2007 és 2013 közötti időszakra vonatkozó Nemzeti Fejlesztési Terv előkészítése, az Unió költségvetésének elfogadása körül kialakult bizonytalanság ellenére is. Folytatódik a kiemelt területek fejlesztése (integráció,hátrányos helyzet, kulcskompetenciák a kezdő szakaszban)
Az OM intézkedései a Humánerőforrás- fejlesztés OP-ben Hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása az oktatási rendszerben Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges készségek, képességek és kompetenciák fejlesztésének ösztönzése
HEF OP 2.1. hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlősége A sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelésének támogatása intézményi együttműködés keretében a közoktatás területén A sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése A hátrányos helyzetű tanulók integrációs felkészítésének támogatása
HEF OP 2.1. hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlősége Modell értékű tanoda típusú tevékenységek támogatása Hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése Iskolai szegregáció csökkentése Egyiskolás települések többségében halmozottan hátrányos helyzetű tanulókat oktató iskoláinak fejlesztése
HEF OP 3.1 Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges készségek, képességek és kompetenciák fejlesztésének ösztönzése Térségi Iskola-és Óvodafejlesztő Központok (TIOK) megalapítása a programok elterjesztése érdekében Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra A kompetencia-alapú oktatás elterjesztése
Az egyenlőtlenségek csökkentésének feltételei Olyan oktatási információs rendszer, amely lehetővé teszi a tanulói célcsoportok, illetve az őket nevelő intézmények azonosítását Olyan mérési-értékelési rendszer, mely tükröt állít az iskolák elé A működő innovációs modellekben felhalmozódott tudás elterjesztése
Oktatáspolitikai kezdeményezések Középtávú közoktatás fejlesztési stratégia (középpontban az integráció és a pedagógiai felkészültség) A méltányosság erősítése Az iskolai kudarc és lemorzsolódás elleni küzdelem hatékony eszközeinek kifejlesztése A minőségi oktatáshoz való hozzáférés biztosítása
Tananyag- és tanulásszervezési módok az iskolai gyakorlatban A differenciálatlan pedagógiai gyakorlat és a tanítás-nevelés minősége összefügg Az iskolák többsége nem képes pedagógiai- oktatásszervezési eszközökkel ellensúlyozni a meglévő egyenlőtlenségeket Minőségi (pedagógiai) szelekció jellemző a rendszerben
A befogadó iskola Az iskola képessége a társadalmi hátrányok kompenzálására A differenciáló és integráló pedagógiai- módszertani kultúra terjedése Az évismétlés korlátozása Az elkülönítés megszüntetése, a hátrányos megkülönböztetés elkerülése
Köszönöm a figyelmet!