2008. MÁJUS 16. - HAJDÚSZOVÁT. Elsődleges célcsoport:  Szegregációs veszélyeknek kitett, hátrányos helyzetű, különösen roma gyermekek, fiatalok, illetve.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Az iskolai szociálismunka
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
„Ezt egy életen át kell játszani”
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
PARTNERSÉGBEN AZ OKTATÁSSAL….  40 fő főállású pedagógus  Nagyrábén 19+6 fő  Bihartordán 12+3 fő  Tanulói létszámok 2007/2008 tanév: Nagyrábé iskola:
Iskolánkról.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
integrációs szaktanácsadó
1 EMDOR KFT Integrációs Pedagógiai Rendszer Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 2008/2009.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
"Legyen az esély egyenlő ..."
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
I ntegrációs P edagógiai R endszer. INTEGRÁLT NEVELÉS-OKTATÁS: A hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), eltérő nevelési igényű, gyermekek.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
„Tervezéstől az önértékelésig" folyamat-tanácsadói közreműködéssel
KUTASD A MÚLTAT, ÉLD A JELENT, ÉS TERVEZD A JÖVŐT!
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
„ Karöltve” Integrációs közoktatási referencia Intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános Iskola és Óvodában TÁMOP /
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
HEFOP/2005/2.1.5 ˝HALMOZOTTAN HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TANULÓK INTEGRÁLT NEVELÉSE˝ ˝KARÖLTVE˝ TANULÓBARÁT ISKOLAI EGYÜTTMŰKÖDÉS KIALAKÍTÁSA ZALA MEGYÉBEN.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Tanodavezető, Motiváció Tanoda-Tiszasziget
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Jó gyakorlatok a közoktatás területén
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
„Referenciaintézmény kialakítása a II
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
főosztályvezető-helyettes
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

2008. MÁJUS HAJDÚSZOVÁT

Elsődleges célcsoport:  Szegregációs veszélyeknek kitett, hátrányos helyzetű, különösen roma gyermekek, fiatalok, illetve az őket integráló iskolák diákjai:  Végzős, nyolcadik osztályos tanulók.  Első osztályosok. (nemcsak hátrányos helyzetű tanuló)  Leendő első osztályosok, beiskolázás előtt állók.  További integrációs és képességkibontakoztató oktatásban résztvevők. 2 Másodlagos célcsoport: Pedagógusok, ebből IPR-t segítő képzésben részt vevők Szülők, oktatási szakértők, egyéb iskolai dolgozók, pedagógushallgatók, kapcsolódó – egészségügyi, szociális, adminisztratív – területeken dolgozó szakemberek, helyi döntéshozók, fenntartók képviselői, civil szervezetek. Roma ameliorátorok (családi kapcsolattartók).

3

Általános célokKonkrét célok Eltérő szociokulturális hátterű, eltérő képességű tanulók együtt nevelésének elősegítése a partnerintézetek oktatási intézményeiben, a konzorciumvezető integrációs tapasztalatainak átadása. Kistérségi Deszegregációs Akcióterv Aktualizálása (Kisdata). A szegregáció felszámolása, diszkrimináció-mentességet biztosító integrációs oktatási gyakorlatok elterjesztése a közoktatásban. Hatékony párbeszéd kialakítása, működtetése a szülői házzal, a cigány kisebbségi önkormányzattal, a családsegítő szolgálattal és a szakszolgálatokkal. A hátrányos helyzetű, különösen roma fiatalok továbbtanulási, ezáltal munkaerőpiaci és társadalmi beilleszkedési esélyeinek javítása Mozgó Pályaorientációs Szolgáltatás révén. Tanári együttműködésen alapuló kistérségi értékelési rendszer kidolgozása. Alakuljon ki az integrációs program belső ellenőrzésének a rendszere. A társadalmi és kulturális különbözőség iránti érzékenység fejlesztése a pedagógiában. Speciális pedagógus-továbbképzési kínálat bővítése az integrált pedagógiai rendszer gyakorlati alkalmazására. A konzorciumvezető intézmény tanárai számára a projektmódszer, a tagintézmények pedagógusai számára a differenciálás és a kooperatív tanulás módszerének megismerése. Egészséges életmód kialakítása, testi-lelki egészség gondozása.Mentálhigiénés programok keretében gyerekekkel elsajátíttatjuk az egészséges életmód legfontosabb ismérveit, s ezt rendszeresen gyakoroltatjuk. Komplex személyiségfejlesztő programok segítségével a szocio-kulturális hátrányok kompenzálása, valamint az eltérő képességű, és a tehetséges gyerekek gondozása. Differenciált foglalkozások, és a kooperatív tanulás módszerének megismerésével a hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű gyermekek együtt, egy időben történő fejlesztése. Közéletiségre nevelés, toleranciakészség alakítása, előítélet-mentesség fejlesztése a kistérség oktatási intézményeiben és a tágabb oktatási környezetben. Közösségi szerepek gyakorlása, közügyekben való közreműködés, véleménynyilvánítás, a közösségért érzett felelősség átérzése. Helyes értékítélet alapján a másság elfogadása, szolidaritás, a kisebbségek iránti tolerancia 4

5  1. „Hatmérföld”: hathetes képességfelmérő, intenzív tanulási képességeket fejlesztő játékos program, amely megkönnyíti az óvoda- iskola átmenetet. Célja: az osztályba járó gyerekek képességéhez igazítani a tanulás-tanítás folyamatát. Elemei: a gyerekek mérése fejlesztő pedagógus bevonásával; figyelem, téri orientációs képességek vizsgálata, dyslexia-szűrés; a fejlesztésre szoruló tanulók kiválasztása; az óvónők rendszeres óralátogatása (heti 1 alkalom) a zökkenőmentes átmenet elősegítése érdekében.  2. Továbbképzés: pedagógusok bevonásával 3 továbbképzés megtartása: Differenciálás Kooperatív tanulás Projekt pedagógia

6  3. Roma ameliorátorok bevonása: roma családi kontakt személyt, azaz ameliorátort. Feladatuk az oktatáshoz fűződő esetleges negatív, passzív emóciók, viszonyulások pozitív jelentéstartalommal való megerősítése, a családok bevonása az intézmények közéletébe (iskolai ünnep, szülői fórumok, kirándulások).  4. Műhelymunka: fős Programfejlesztő Team alakítása, Esélyegyenlőségi team: feladata az esélyegyenlőségi szempontok figyelemmel követése a projekt során, a roma ameliorátorok felkészítése, munkájuk segítése, a kudarcveszélyek és fenyegetettségek elkerülése érdekében projekttervek kidolgozása.

 Multiplikációs team: feladata egyéni fejlődési naplók vezetése, módszertani Esettanulmány, Hírlevél, Kooperatív Módszertani Adatbank készítése a projekt során létrejött eredmények, fejlesztések felhasználásával.  Deszegregációs team : feladata kistérségi deszegregációs akcióterv készítése és aktualizálása („Kisdata”): feladata: a szegregációs veszélyek kritikus felmérése; az osztályba sorolás szempontjainak az integrációhoz igazítása, heterogén osztálykialakítás, partnerközpontú szegregációs jelzőrendszer működtetése és dokumentálása.  Önértékelő és belső értékelő team: feladata a projekt bemeneti, kimeneti és közbülső indikátorainak mérése, feldolgozása, az önértékelés és belső értékelés rendszerének kidolgozása. 7

8  „ Török Szultán” Levelezős verseny: 4 fordulóból álló, tanórán kívüli, eszközjellegű kompetenciákat fejlesztő modul. 3-4., 5-6., és 7-8. osztályok számára, évfolyamonként 3 tantárgy+ roma népismeretből (5-8. évfolyam) az érintett iskolák számára..  Kézműves modul: Szociális kompetenciákat fejlesztő, tevékenységközpontú program, valamennyi partnernél: bőrdíszművesség, kerámia, nemezelés, néphagyományőrző program.  „Bóbita” tánc- és drámamodul: Szociális kompetenciákat fejlesztő, tevékenység-központú modul; valamennyi partner indít 1-1 minimum 15 fős drámacsoportot.

 Továbbtanulást előkészítő tábor: 5 nap, 30 tanuló, 4 pedagógus.  Intézménylátogatás tanári felügyelettel: iskolaválasztást elősegítő modul.  Képességfejlesztés: továbbtanulásra felkészítő hátránykompenzálás: matematika, kommunikáció, informatika, angol nyelv.(Iskolánként óra) 9

10 Az integrált oktatás-nevelés a pedagógusok módszertani eszköztárának fejlődésével, a tanulásszervezés technikáinak és a nevelési színtér, mint szervezet működésének átalakulásával, a tanulásszervezés technikáinak és a nevelési színtér, mint szervezet működésének átalakulásával, a tanár-diák interperszonális viszony megváltozásával valósul meg.

BÍRÓ GYULA igazgató, szaktanácsadó Móricz Zsigmond Általános Iskola Nagyrábé Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Intézet Telefon: 54/ Mobil: