Élménypedagógia tanároknak

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Vezetéstudományi Intézet Szervezeti magatartás tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
Csoport munka.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
élménypedagógiai módszerek alkalmazási lehetőségei a tanitásban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A koragyermekkori nevelésről
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az osztályfőnöki szerep története
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
A KISCSOPORT. Megközelítések: Cooley: primerszekunder ( az empirikus valóságban(társadalmi munkamegosztás létező, konkrét alakzat)következménye) Simmel:
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
Egyéni döntések a szervezetben
Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás
Szeretet, türelem, tolerancia
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Az e-portfólió használati köre
The Relationship of NCC and Internet Safety Education, Cyber Awareness on Various Scenes A NAT és a biztonságos internetoktatás kapcsolata, kibertudatosság.
Az iskolai csoportok sajátosságai
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A tapasztalati tanulásra épülő tréningek
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
A pszichikumról általában
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A neveléselmélet alapjai A nevelési környezet
TanítaniaTaníthatatlant.  Cselekedve, tevékenykedve tanulás  Kihívást jelent (fizikai, szociális, kognitív)  Strukturált gyakorlatokat és keretet biztosít.
 A súlyos magatartászavarokkal küzdő fiataloknak és családjaiknak nyújt innovatív szolgáltatásokat a közösségen és otthonon belül.  Évente kb
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS eLEMÉR Projektkonferencia –2010. okt. 21. Leövey Gimnázium, Budapest.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
PRESSLEY RIDGE Program
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Az osztályfőnöki szerep története és jelenlegi tartalma Szekszárdi Júlia 2008.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
LEGO Dacta program.
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
Tanár a hálózati tanulásban – változó tanárszerepek Fodorné Tóth Krisztina PTE
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Felkészítés a közösségi szolgálatra
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Módszertani alapismeretek
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
IPR 2009/2010.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
3. osztályban.
Előadás másolata:

Élménypedagógia tanároknak Miért fontos, hogy „csoportként” tekintsünk az osztályra? Földes Petra, Peer Krisztina Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete

Változó tanulásfogalom A tudás forrása a tanár Ismeretközlés A tudás forrása a tananyag Szemléltetés Kísérletezés A tudás forrása a Világ Tapasztalati tanulás, konstruktív tanulásfelfogás

Tapasztalati tanulás a gyakorlatban Jobb agyféltekét megmozgató gyakorlatok Társas folyamatokra épített tanulás Élmény és elmélet tudatos összekapcsolása (Kolb-féle tapasztalati tanulási ciklus) Tervezés Megvalósítás (tapasztalás) Alkalmazás Értékelés, általánosítás

A csoportfejlődés szakaszai Forming – alakulás Storming - viharzás Norming – normaképzés Performing – alkotás (Tuckman modellje) + Lezárás

A facilitátor szerepe Olyan helyzeteket teremt, melyek alkalmat adnak a tapasztalati tanulásra Biztonságos környezetet alakít ki – lelki és fizikai értelemben egyaránt Segíti a folyamatok végigvitelét a Kolb-féle ciklus szerint (tervezés-tapasztalás-értékelés-alkalmazás) Elvárásokat és visszajelzést fogalmaz meg, segíti a csoportszabályok kialakulását és betartását Rámutat a csoportdinamikai jelenségekre

A pedagógus mint facilitátor Tudatosan építi az osztályt mint csoportot, tisztában van az életkori sajátosságokkal és a csoportfejlődés szakaszaival Kihívások elé állítja az osztályt, és segíti őket, hogy tanuljanak a saját tapasztalataikból (a tudás forrása a tagok közös élménye) Szerkezetbe foglalja, mederbe tereli a közös élményeket és a csoportfolyamatokat, „építkezik” a közös tapasztalatokból

Többet a témáról… Matthew D. Liddle: Tanítani a taníthatatlant – Élménypedagógiai kézikönyv (Pressley Ridge Alapítvány, 2008.) Földes Petra-Peer Krisztina: Alkotva tanulunk - Tevékenységközpontú foglalkozások 11-12 éveseknek. (Dinasztia Tankönyvkiadó, 2008.) Szekszárdi Júlia (szerk.): Történetek, módszerek – Új nevelési kézikönyv osztályfőnököknek (Dinasztia Tankönyvkiadó, 2010.) www.osztalyfonok.hu

MI KELL AHHOZ, HOGY A TANÁR FACILITÁTORRÁ VÁLJON? osztalyfonokok@gmail.com foldes.petra@gmail.com peerkrisztina@gmail.com MI KELL AHHOZ, HOGY A TANÁR FACILITÁTORRÁ VÁLJON?