Kutatási összefoglaló I.: A kampányt megelőző kvantitatív kutatás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GfK Custom ResearchTalpra, magyar! Bacher János2010/03/03 Talpra, magyar! Számokban a sport fogyasztásról Bacher János GfK Hungária.
Advertisements

Kutatási összefoglaló IV.: Kvantitatív kutatás a kampány előtt és után
Átlépés a felsőoktatásba – a tipikus és a rendhagyó hallgatói utak jellemzői Bander Katalin A felsőoktatási struktúrába kódolt egyenlőtlenségek.
Vélemények a tehetségről
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Nobody’s Unpredictable Vélemények a pénzügyi-gazdasági válságról az internethasználó lakosság és a legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások körében.
BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Öko-tudatosság és fogyasztóvédelem ÖKOLOGIKA „Szemléletformálás és tudásközvetítés a Dél-alföldi régióban” KEOP-6.1.1/B/ A projekt célja.
A projekt eredményei, előnyök, változások (3) Dr. Kajdi FerencDr. Martin Polovka Dr. Schmidt RezsőGyőri Tibor Schiller OttíliaTeschner-Kovács Zsófia Dr.
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
Lakner Zoltán.
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
Vajon mi is az a TVN? Gondolatok a 2009-es „észpénz.net” kampány kapcsán június 4. Turny Ákos igazgató.
BURGÅRDEN OKTATÁSI KÖZPONT Tanétterem -és pékség.
A dohányzás visszaszorítása érdekében megvalósuló program Segítség - a dohányfüst - mentes életért május 31.
Fogyasztói magatartás, attitűdök a funkcionális élelmiszerek piacán
1 …mert mindenki fogyasztó ! Tájékoztató kampány a Közép- dunántúli Régióban TAMOP /2 KÖZVÉLEMÉNY-KUTATÁS A projekt az Európai Unió támogatásával,
A funkcionális élelmiszerek ismertségének vizsgálata
Kutatási összefoglaló II.: A rendezvényekhez kapcsolódó kvalitatív kutatások.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
A magyar fogyasztói szegmensek egészségvásárlása
Civil szervezetek a munka világában
Mennyire (információ)tudatos a magyar vásárló?
T HE G ALLUP O RGANIZATION 1 „Bulisofőr” reklámkampány vizsgálat a HAFRAC számára két hullámban 2007.
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
A magyar háztartások fizetési szokásai
A tételek eljuttatása az iskolákba
szakmérnök hallgatók számára
Ismerje meg a Napi Gazdaság olvasóit! május 27.
Debreceni Egyetem Agrár és Műszaki Tudományok Centruma Logisztikai Koordinációs Központ Logisztikai szakemberigény, képzési igény, elvárások és tények.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A bio- és funkcionális élelmiszerek fogyasztói megítélése
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
Magatartástudományi Intézet
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Egészséglelkesek az iskolákban Az egészségfejlesztés helyzete az általános iskolákban.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Az inforadio.hu hírportál látogatottsági adatai Medián – Webaudit
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
A gazdasági válság hatása a magyarországi vállalkozások körében H-1024 Budapest, Margit krt. 5/b  Tel: :   Web:
Fenntartható fejlődés a kereskedelemben
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
MISKOLC ÉS TÉRSÉGE TELEPÜLÉSI SZILÁRDHULLADÉK-KEZELÉSI RENDSZERÉNEK TOVÁBBFEJLESZTÉSE – KÖZVÉLEMÉNY-KUTATÁS A PROGRAM ÁLTAL ÉRINTETT LAKOSOK KÖRÉBEN PROJEKTAZONOSÍTÓ:
Tudatos a fogyasztó? Kozák Ákos március 28..
Helyettesítő termékek a tej esetében
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
Torma Dorisz május 29. Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Internet a családban Székely Levente –
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
A HAZAI VÁLLALKOZÁSOK ÉS A VÁLLALKOZÓK LAKOSSÁGI MEGÍTÉLÉSE, NEGATÍV SZTEREOTÍPIÁK VIZSGÁLATA LAKOSSÁGI KVANTITATÍV FELMÉRÉS KUTATÁSI RIPORT JÚLIUS.
Országos kutatás a részmunkaidős foglalkoztatásról
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Közvélemény- és piackutatási igazgató
Előadás másolata:

Kutatási összefoglaló I.: A kampányt megelőző kvantitatív kutatás

Az Európai Élelmiszerlánc Parlament – FOODLOWMENT EGYESÜLET a KEOP 6.1.0/C/ szám alatt futó projektjéhez tartozó közvélemény-kutatási feladatok lebonyolításával bízta meg a Medián Közvélemény és Piackutató Intézetet. A megbízás tartalma kvalitatív és kvantitatív kutatások lebonyolítása a Kajamustra kampányhoz és rendezvényekhez kapcsolódóan. A kutatás céljai: Az élelmiszerfogyasztás környezettudatosságával kapcsolatos tájékozottság, attitűdök, és a környezettudatos magatartásformák társadalmi-demográfiai összefüggéseinek feltárása két meghatározott célcsoportban. Célcsoportok:  Kelet-magyarországi városokban tanuló egyetemisták, főiskolások.  Kelet-magyarországi, gyermeket nevelő családok. A kutatás: A célcsoportokra reprezentatív, 500 fő telefonos megkérdezésével végzett kérdőíves vizsgálat A kutatás háttere és céljai

A minta jellemzői csoportmintabeli arányelemszám A kampány célcsoportjai szerint 1. célcsoport: egyetemisták, főiskolások 68% célcsoport: gyermekes családok* 32%163 A kampány által megcélzott városok szerint Békéscsaba 7%37 Debrecen 14%72 Eger 9%45 Gyöngyös 9%44 Hódmezővásárhely 8%39 Kecskemét 8%38 Miskolc 14%73 Nyíregyháza 9%46 Szeged 13%68 Szolnok 9%44 *A gyermekkel rendelkezők 80%-ának van felsőoktatásban tanuló gyermeke (is)

 A kampányt megelőzően a kelet-magyarországi egyetemisták és családok képviselőinek 29%-a találkozott már a fenntartható élelmiszerlánc fogalmával és a megkérdezettek 11%-a tudja helyesen megmondani, mit jelent az.  Az egyetemisták (saját bevallásuk alapján) valamivel tájékozottabbak a kérdésben a családosoknál, de – mivel nagyobb arányban tagadták meg a fenntartható élelmiszerlánc definiálását – a helyes válaszaik aránya elmarad a másik célcsoportra jellemzőtől.  Egy, a kampány anyagaiban is szereplő információra vonatkozó kérdéssel is vizsgáltuk a tájékozottság mértékét (Melyik igényel több vizet: egy kilogramm marhahús vagy egy kilogramm csirkehús előállítása?). Az összes válaszadó 54%-a válaszolt helyesen, és itt is tájékozottabbnak mutatkoztak a diákok, mint a szülők. Tájékozottság

Ön találkozott már a fenntartható élelmiszerlánc fogalmával? 1. célcsoport: egyetemisták, főiskolások 2. célcsoport: gyermekes családok ÖSSZES MEGKÉRDEZETT

És meg tudja mondani pár szóban, hogy mit jelent a fenntartható élelmiszerlánc? jellemző tévedések néhányan a hűtési lánccal hozzák kapcsolatba mások az élelmiszerlánc alapján az üzletláncra asszociálnak

Ön hogy tudja, egy kilogramm marha vagy egy kilogramm csirkehús előállítása környezetszennyezőbb? ÖSSZES MEGKÉRDEZETT 1. célcsoport: egyetemisták, főiskolások 2. célcsoport: gyermekes családok

TUDATOSSÁG  A kampány üzenetei közül kiemelt állítások vizsgálata alapján azt látjuk, hogy a környezetvédelemmel kapcsolatos legfontosabb magatartásformának a környezetkímélő csomagolás választását látják a célcsoportok tagjai (80% szerint fontos a környezet megóvása szempontjából).  Kiemelkedő értéket (75% szerint fontos) ér el továbbá a magyar termék vásárlása, de gyanítható, hogy nem elsősorban a környezetvédelmi szempontok miatt adtak ilyen válaszokat a megkérdezettek, hiszen  a magyar termék fogyasztása egyéb (gazdasági és ideológiai) szempontból hangsúlyos kérdés ma a társadalomban;  a környezettudatos magatartásformák besorolására klaszteranalízissel kialakított csoportok (25. dia) közül a kevésbé környezettudatosaknál is magas értéket ér el ez a szempont.  57 és 65% közötti értékekkel a középmezőnybe került fontosság szempontjából az élelmiszerek feldolgozottságának kérdése; a kisebb környezeti terheléssel előállított hústermékek fogyasztása; a bio- vagy ökogazdálkodásból származó termékek választása és a közelben (a megyében vagy régióban) termelt élelmiszerek fogyasztása. , Környezetvédelmi szempontból kevésbé tűnik fontosnak az emberek számára a húsfogyasztás korlátozása.  Összességében megállapítható, hogy a fenntartható élelmiszerlánc fogalomkörében lehet újat mondani az embereknek, az élelmiszerfogyasztás bizonyos környezeti összetevőivel kapcsolatban viszonylag alacsony a tudatosság mértéke. Attitűd és viselkedés

FESZÜLTSÉG AZ ELVEK ÉS A VISELKEDÉS KÖZÖTT  A tájékozottság és az egyetértés a legtöbb témában jellemzi a projekt célcsoportjaihoz tartozók (szűk vagy bő) többségét, de a viselkedésük mégsem követi teljes mértékben ezeket az elveket. Néhány szempontnál eléri a 60%-ot azok aránya, akik magasabb fontossági értéket adtak egy tényezőnek, mint amennyire ők a magatartásukban ezt figyelembe veszik (14. dia).  Figyelemreméltó, hogy nem a legfontosabbnak tartott elemre figyelnek oda leginkább a megkérdezettek a gyakorlatban. A környezetbarát csomagolás, a csomagolási hulladék csökkentésének a fontossága valószínűleg egyszerűen jobban „megtanult” kérdés, hiszen a hulladékkal kapcsolatban rengeteg információ éri el a lakosságot. Mindez egyben arra is rámutat, hogy – bár elengedhetetlen – a viselkedés megváltoztatásához nem elegendő az, ha az emberek tudatában vannak a problémának.  A környezetbarát csomagolás kivételével (amelynél nincs statisztikailag kimutatható különbség a két célcsoport között) minden szempontra jobban odafigyelnek a családosok, mint a diákok. Attitűd és viselkedés

Mennyire fontos a környezet megóvása szempontjából? (%) Mennyire veszi figyelembe ezt a szempontot, amikor élelmiszert vásárol? (%) A kampány által érintett környezettudatos magatartásformákhoz való viszony

A kampány által érintett környezettudatos magatartásformákhoz való viszony egyetemisták, főiskolások Mennyire fontos a környezet megóvása szempontjából? (%) Mennyire veszi figyelembe ezt a szempontot, amikor élelmiszert vásárol? (%)

A kampány által érintett környezettudatos magatartásformákhoz való viszony gyermekes családok Mennyire fontos a környezet megóvása szempontjából? (%) Mennyire veszi figyelembe ezt a szempontot, amikor élelmiszert vásárol? (%)

A kampány által érintett környezettudatos magatartásformákhoz való viszony Mennyire fontos a környezet megóvása szempontjából? (átlagok) Mennyire veszi figyelembe ezt a szempontot, amikor élelmiszert vásárol? (átlagok)

szempont összes megkérdezett egyetemisták, főiskolások szülők Környezetbarát csomagolású élelmiszert válasszunk 60% Magyarországon előállított élelmiszert válasszunk 45%52%31% Minél kevésbé feldolgozott élelmiszert válasszunk 46%50%39% Olyan hústerméket válasszunk, amelynek az előállítása kevesebb környezetszennyezéssel jár 56%57%53% Bio-, vagy ökogazdálkodásból származó élelmiszert válasszunk 60%61%57% Minél közelebb, a megyében, régióban előállított élelmiszert válasszunk 54%56%48% Kevesebb húst fogyasszunk 39%41%35% Feszültség az elvek és a viselkedés között Azok aránya, akik fontosabbnak tartják a szempontot, mint amennyire figyelembe veszik a mindennapi gyakorlatukban

A NEM KÖRNYEZETTUDATOS VISELKEDÉS MAGYARÁZATAI  Az elvek és a viselkedés elszakadását részben megmagyarázza, hogy a fenntartható élelmiszerlánc céljainak elérése a megkérdezettek szerint elsősorban az élelmiszergyártók és forgalmazók, majd az állam és csak legutolsó sorban a fogyasztók felelőssége.  Bár a legtöbb környezetkímélő magatartásformát fontosnak tartotta a jelentős többség, a fogyasztói döntésekben a környezetvédelmi szempontok és az árak ütközése megosztja a célcsoportok tagjait: ugyanolyan arányban vannak azok, akik úgy gondolják, hogy érdemes többet fizetni a környezetbarát termékekért, mint azok, akik szerint az élelmiszerárak már így is túlságosan magasak. Attitűd és viselkedés

A különböző érdekelt csoportok mekkora szerepet töltenek be az élelmiszerfogyasztás fenntarthatóságának elérésében? (átlagok 5-ös skálán)

Környezettudatosság vs pénz Melyik véleménnyel ért inkább egyet: ÖSSZES MEGKÉRDEZETT 1. célcsoport: egyetemisták, főiskolások 2. célcsoport: gyermekes családok

 Az is megerősíti, hogy a hétköznapi magatartásformák nem kedvezőek a fenntartható élelmiszerlánc szempontjából, hogy a célcsoportok képviselői kiskereskedőknél és szupermarketekben vásárolnak leggyakrabban; piacon, termelőktől 27%-uk sosem vásárol és csak 22% teszi ezt legalább heti egyszer.  A felsőoktatásban tanulóknál különösen magas azok aránya, akik sosem járnak piacra.  A megkérdezettek háromnegyede szelektíven gyűjti a szemetet saját állítása szerint, ebben a tekintetben nincs különbség a két célcsoport között.  Több, mint kétharmaduk nem nézi meg, hogy a tojás, amelyet megvásárol szabad- vagy ketreces tartású tyúkoktól származik. Ebben a tekintetben sincs különbség a két célcsoport között.  Az egészséges táplálkozásra 13% figyel oda nagyon; a diákokra ez valamivel kevésbé jellemző, mint a szülőkre. A környezettudatos fogyasztással kapcsolatos további magatartásformák

Milyen gyakran vásárol élelmiszert a felsorolt helyszíneken?

A kampány célcsoportjai szerint 1. célcsoport: egyetemisták, főiskolások 2. célcsoport: gyermekes családok

Önök otthon szelektíven gyűjtik a szemetet? ÖSSZES MEGKÉRDEZETT 1. célcsoport: egyetemisták, főiskolások 2. célcsoport: gyermekes családok

Amikor tojást vesznek, meg szokták nézni a tojáson vagy a csomagoláson lévő feliraton, hogy ketrecben tartott tyúktól származik a tojás vagy szabadtartásútól? ÖSSZES MEGKÉRDEZETT 1. célcsoport: egyetemisták, főiskolások 2. célcsoport: gyermekes családok

Ön mennyire ügyel arra a mindennapokban, hogy egészséges élelmiszereket válasszon? (%, átlagok 5-ös skálán) átlagok

 A vizsgált társadalmi-demográfiai tényezők közül nagymértékben meghatározza a környezettudatos viselkedést, mind a  nem,  az életkor, és  az iskolai végzettség.  Ez alapján a vizsgált populációban a következő csoportok kaphatnak kiemelt szerepet a környezettudatos magatartásformák megvalósításában és elterjesztésében:  nők,  idősebbek – jelen esetben 30 éven felüliek, akik már olyan helyzetben vannak, hogy önálló háztartásban hoznak meg fogyasztói döntéseket,  magas iskolai végzettségűek, diplomások.  A környezettudatos magatartásformák összefüggnek más tényezőkkel: nem meglepő módon az egészségességre jobban odafigyelő vásárlók jellemzőbben hoznak környezetvédelmi szempontból is felelős döntéseket; és  környezettudatosabbak azok, akik az állattartás mikéntjére is odafigyelnek: tojásvásárláskor megnézik, hogy milyen módon tartott tyúkoktól származik a termék. A környezettudatos viselkedés társadalmi-demográfiai és attitűdbeli összetevői

A környezettudatosság csoportjai (az egyes magatartásformák átlagai két, klaszteranalízissel létrehozott csoportban*) *A módszer a csoportok kialakítása során a különböző magatartásformákat együtt veszi figyelembe.

A környezettudatosság* társadalmi-demográfiai összefüggései, valamint összefüggései egyéb tényezőkkel *A kampányhoz kapcsolódó környezettudatos magatartásformákból klaszteranalízissel képzett csoportok alapján.

 A térség egyetemi, főiskolai hallgatói valamivel tájékozottabbak a családosoknál.  DE: Ez az összefüggés megfordul, ha csak a diplomás szülőkkel vetjük össze őket: a magas végzettségű családosok több ismerettel rendelkeznek a fenntartható élelmiszerláncról és a hozzá kapcsolódó tényezőkről.  A diákok viselkedésében kevésbé jelenik meg a környezettudatosság, mint a szülőkében. Ez valószínűleg elsősorban az élethelyzetükkel magyarázható: csak részben hoznak önálló fogyasztói döntéseket és csak magukról gondoskodnak, nem egy családról.  Láthatjuk, hogy hipermarketben is ritkábban vásárolnak, mint a szülők, nem csak a piacon; ebből arra következtethetünk, hogy a vásárlási szokásaikból nem (csak) a környezettudatosság hiányzik, hanem a megfontolt fogyasztói döntések, a hosszabb időre tervezés, sőt valószínűleg a takarékosság is.  Fogyasztói döntéseik nem csak az üzletválasztásnál kevésbé megfontoltak, mint a szülők döntései: kevésbé figyelnek oda az egészséges táplálkozásra és kevésbé jellemző rájuk, hogy megnéznék a vásárolt tojás származását. Az eredmények összefoglalása a célcsoportok szerint

KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!