Antropológia VII. Személy - Lélek I.
GS 14 Nem önáltatás, ha az ember az anyagi világnál magasabb rendűnek ismeri el magát. Benső valójával ugyanis az anyagi mindenség fölé emelkedik – itt Isten vár reá A szellemi és halhatatlan lélek tárgyi igazság
Ki az ember? Isten „antropomorfizálta” magát, hogy az embert „teomorfizálja”. Emberhez lett hasonló, hogy az ember Istenhez hasonuljon (Varillon, Isten alázata) Az embert csaknem angyalnak alkottad, dicsőséggel és tisztelettel koronáztad. Hatalmába adtad kezed összes műveit, lába alá vetetted minden alkotásod (8. Zsolt. 5-7)
A személy fogalma I. Proszópon Isten személye Modalisták (három proszópon egy Isten) Arianizmus (három személy egység nélkül, Krisztus nem egylényegű az atyával) Egy uszia (lényeg) három hüposztazisz („személy”)
A személy fogalma II. Ágoston: a találkozás helye – az emberi személy Boethius: naturae rationalis individua substantia Az értelem méltósága (GS 15) Modern kor „Vagy-vagy”: test, értelem, lélek
Személy v. személyiség A személy változatlan, állandó, ugyanaz A személyiség változó (határok közt), ahogy a személy a világhoz viszonyul Fontos: a személyiségvonások összessége nem a személy! Ezért sem legitim az abortusz és az eutanázia
A személy mint létaktus A személy megismételhetetlen, egyedi és egységes (nem „vándorol”) Isten az embert örök egységként teremtette (a személy „örök”) A személy titok, közölhetetlen, információn túli – nem rabszolga Nem csak anyag Nem csak társadalom Nem csak psziché
Egyediség Célra irányultság Önkibontakoztatás Reflexió Felelősség-szabadság Alázat - szeretet
Descartes – Kant - Hegel Cogito ergo sum De: van-e élet az énen kívül? De: res cogitans, res extensa A metafizika nélküli én De: mit ér az emberi értelem önmagában? A társadalmi én De: mit ér a társadalom önmagában?
Mi a lélek? Szubsztanciális forma Arisztotelész Ágoston Az emberi lélek olyan forma, amelyik önmagáért is tud létezni (hülemorfizmus) De: nincs önmagáért létezés együtt létezés nélkül (preegzisztencia) Test és lélek együtt értelmezhető
A lélek önállósága Anyagtól független: nem múlandó Anyagban nyilvánul meg: személy az ember nem létezik az anyagon kívül A lélek természete tehát kettős: Önálló és az anyaggal együtt álló A lélek nem függ azonban az anyagtól, nem az agyban „lakik”
A lélek több mint az anyag Elvonatkoztat Fogalmat alkot Szabadon választ Szeret Lemond Átlátja az anyagi világ törvényeit és önmagát is REFLEXIÓ
Az anyagon túli lélek Lelkiismeret Méltóság Halhatatlanság Céltudat