Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya A közös önkormányzati hivatalok megalakulása, az önkormányzati társulások Budapest
a közös önkormányzati hivatal I. Új jogintézmény: a közös önkormányzati hivatal I. Jogállása, rendeltetése: több önkormányzat által közösen létrehozott, működtetett polgármesteri hivatal alapvető feladata a döntések előkészítése (önkormányzati, államigazgatási), a végrehajtás szervezése, összehangolása Létrehozása: a 2000 fő alatti községek számára kötelező nem lépheti át a járás határát a közös hivatalt létrehozó települések közigazgatási határát legfeljebb egy település választhatja el fő szabály a megállapodás
A közös önkormányzati hivatal II. A közös önkormányzati hivatalra vonatkozó alapvető követelmények: a közös önkormányzati hivatalhoz tartozó települések összlakosságszáma 2000 fő, vagy a közös önkormányzati hivatalhoz tartozó települések száma hét nemzetiségi kivétel (1500 fő, vagy öt település) székhely: város vagy a megállapodásban meghatározott település a közös önkormányzati hivatal létszámának meghatározása (megállapodás vagy annak hiányában városi önkormányzat)
A közös önkormányzati hivatal III. A közös önkormányzati hivatal megalakítása megállapodás alapján (megállapodás fő szabályként ciklusra szól) először 2013. január 1-jét követő hatvan napon belül kell megalakítani (megállapodást lehet korábban megkötni) „fogadási kötelezettség” (város, 2000 fő feletti település) a kormányhivatal kijelölési eljárása
A közös hivatalt létrehozó megállapodás a megállapodás jelentősége, a testületek felelőssége a hivatali létszámot befolyásoló tényezők a közös hivatal vezetése a munkáltatói jogok megosztása minden településen legyen ügyintézési lehetőség!
A megállapodás előkészítése I. minél előbb el kell kezdeni a tárgyalásokat! a jogszabályi háttér feltérképezése munkajogi kérdések előzetes tisztázása a folyamatban lévő ügyek lezárása a testületek szakmai felkészítése
A megállapodás előkészítése II. koncepció és intézkedési terv folyamatos tárgyalás, egyeztetés a kormányhivatallal javaslat a közös hivatal feladataira, szervezetére, költségvetésére stb. a megállapodás-tervezet testületek elé terjesztése, a működési dokumentumok elkészítése a lakosság folyamatos tájékoztatása
A megállapodás tartalma I. a közös önkormányzati hivatal hivatalos elnevezése a közös hivatalt létrehozó önkormányzatok megnevezése a hivatal felépítése a hivatal összlétszáma, a felépítés szerinti részletezéssel (székhely, kirendeltségek, ügyfélszolgálati megbízottak)
A megállapodás tartalma II. a működés alapkérdései a hivatal irányítása a hivatal vezetése, a jegyző a hivatal költségvetéséhez való hozzájárulás településenként a hivatal munkájának nyilvánossága
Az átmeneti időszak várható szabályai a hivatalok, körjegyzőségek működési lehetőségei az átmenet során az önálló hivatal megszűnésének időpontja, a jogutódlás a jegyzői, aljegyzői, körjegyzői megbízatás megszűnése, a pályázat nélküli alkalmazás lehetősége a hivatali dolgozók foglalkoztatási jogviszonyának rendezése
A társulási rendszer átalakulása A változtatás célja és lényege egyszerűbb, áttekinthetőbb, rugalmasabb, hatékonyabb társulási rendszer
Jogszabályi háttér 2012. január 1-jén hatályba lépett: 2012. január 1-jén hatályba lépett: Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés k) pont /szabad társulás elve/ Alaptörvény 34. cikk (2) bekezdés /”kötelező társulás” lehetősége/ 2013. január 1-jén hatályát veszti: A helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló 1997. évi CXXXV. törvény A települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásairól szóló 2004. évi CVII. törvény 2013. január 1-jén hatályba lép: Magyarország helyi önkormányzatairól szóló CLXXXIX. Törvény /IV. fejezet: A helyi önkormányzatok társulásai/
A két társulási törvény hatályon kívül helyezésének hatásai a korábbi kötöttségek megszűnnek emiatt egyetlen társulás sem szűnik meg a társulás sorsa továbbra is az önkormányzatok kezében van továbbra is érvényesül a szabad társulás elve a társulási megállapodások felülvizsgálatának kötelezettsége (hat hónap)
A Mötv. IV. fejezete alapján a módosított megállapodások nem lehetnek ellentétesek e szabályokkal csak jogi személyiséggel rendelkező társulás működhet a munkaszervezet csak polgármesteri hivatalon belül működhet
Megszűnés, kilépés esetén az alapvető kérdésekben (pl. vagyoni elszámolás, iratkezelés, munkajogi kérdések) a hatályos társulási megállapodás szerint kell eljárni mérlegelni kell minden következményt (pl. hosszú távú kötelezettségek sorsa, pályázati pénzek visszafizetése stb.) szükség van a pályázatok, támogatásokhoz kapcsolatos szabályozás [pl. 1/2010. (I. 19.) ÖM rendelet; 4/2012. (III. 1.) BM rendelet] részletes elemzésére
Döntés a társulás sorsáról tekintettel a mérlegelendő tényezők sokaságára, minél előbb el kell kezdeni az előkészítő tárgyalásokat e kérdéskörben további jogalkotási aktus nem várható
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!