Válságkezelő rendszere HM VÉDELMI HIVATAL A Magyar Köztársaság Válságkezelő rendszere Dr. Patyi Sándor dandártábornok
Copyright: Patyi Sándor 2003
A minősített időszakok vázlatos rendszere Alkotmányos minősítés Rendkívüli állapot Alkotmány 19./E§ Szükség-állapot Veszély-helyzet Veszély iránya Külső veszély Belső társadalmi konfliktus, katasztrófa Külső veszély Katasztrófa Az alkotmányos rend megdöntésére, a hatalom erőszakos megszerzésére irányuló cselekmények, Terror jellegű cselekmények, Természeti vagy ipari katasztrófa Alkotmány szerinti elemi csapás A Pvt. szerinti veszély-helyzet Hadiállapot Háborús veszély Külső fegyveres csoport váratlan támadása Alkotmányos tényállás KöztársaságiElnök Hatalmi centrum Honvédelmi Tanács Kormány Kormány
honvédelmi munkakötelezettség Rendkívüli jogrend Békeidejű jogrend pl: Honvédelmi törvény honvédelmi munkakötelezettség Rendkívüli intézkedések Békében nem létező jogi normák pl: rögtönbíráskodás, katonai bíróság felállítása Békeidejű szabályok korrekciója pl: Btk. Módosítása Válságidőszaki intézkedések NPS(M)/NCRS NATO válságreagálási rendszer Nemzeti válságreagálási intézkedések Copyright: Patyi Sándor 2003
Az országvédelem komplex rendszere Váratlan támadás Alkotmány 19/E. § Rendkívüli állapot - hadiállapot, - háborús veszély Váratlan támadás Alkotmány 19/E. § + + Szükségállapot - belső társadalmi konfliktus, - katasztrófa Veszélyhelyzet - Alk. 35.§ elemi csapás - Pv.tv. 2. § veszélyhelyzet + + Copyright: Patyi Sándor 2003
A VÉDELMI IGAZGATÁS RENDSZERE SZÜKSÉGÁLLAPOTBAN BÍRÓSÁGOK ALKOTMÁNY BÍRÓSÁG ORSZÁGGYŰLÉS HONVÉDELMI BIZOTTSÁG OIT KÖZTÁRSASÁGI ELNÖK RENDKÍVÜLI INTÉZKEDÉSEK ÜGYÉSZSÉGEK
A VÉDELMI IGAZGATÁS RENDSZERE RENDKÍVÜLI ÁLLAPOTBAN BÍRÓSÁGOK ALKOTMÁNY BÍRÓSÁG ORSZÁGGYŰLÉS OIT HONVÉDELMI TANÁCS ÜGYÉSZSÉGEK RENDKÍVÜLI INTÉZKEDÉSEK
A VÁLSÁG Olyan esemény, helyzet, vagy annak kockázata, amely az emberek életét veszélyeztetheti, nagy anyagi károkat okozhat, nemzeti, vagy nemzetközi szinten a szokásos eljárásmódok nem elegendők a hatékony kezeléshez, a beavatkozás különleges kormányintézkedéseket igényel és többlet-erőforrások felhasználását teszi szükségessé. Copyright: Patyi Sándor 2003
Copyright: Patyi Sándor 2003
Copyright: Patyi Sándor 2002
Copyright: Patyi Sándor 2003
A kormányzati válságkezelés folyamata ORSZÁGGYŰLÉS KÖZTÁRSASÁGI ELNÖK Honv. Bizottság KORMÁNY NEMZETBIZTONSÁGI KABINET NATO KÜM HM MINISZTEREK NATO SCEPC BM HM Válságkezelő Központ BM Helyzetértékelő Központ MH Rendőrség Minisztériumok válságkezelő csoportjai (Védelmi Főosztályok) Rendvédelmi Szervek Határőrség Főv., Megyei Védelmi Biz. Helyi Védelmi Biz. Védelemben Résztvevő Szervek Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Polgármesterek
NATO válságkezelési rendszer (NCRS) NATO válságreagálási rendszer a NATO elővigyázatossági rendszert felváltó új válságkezelési szisztéma, amely magába foglalja a NATO 5. és nem-5. cikk szerinti válságkezelési műveleteit. Az NCRS rendszere kiterjed a válságkezelés kormányzati feladataira, a válságreagálási műveletekre, a konzultációs eljárásra, a katonai képességekre és a polgári veszélyhelyzeti tervezésre.
NVR elemei Megelőző eszközök Válságreagálási intézkedések Meglepés elhárítása (Counter Surprise) Agresszió elhárítása (Counter Agression) NATO biztonsági riasztási szintek
Válsághelyzet alkotmányos szabályozása „A” modell Válság = rendkívüli állapot + szükségállapot + veszélyhelyzet + §19/E + megelőző védelmi helyzet „B” modell Válság= minősített időszakot megelőző helyzet +§19/E +terrorcselekmények +minősített időszakok: rendkívüli állapot (katonai) szükségállapot (polgárháború) Katasztrófa állapot (ipari, természeti, civilizációs katasztrófa)
Készítette: Fekete Flórián KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET! Készítette: Fekete Flórián Copyright: Patyi Sándor 2003