A kompetenciafejlesztés eszközrendszere Balogh Tibor
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005 Anyanyelven folytatott kommunikáció Idegen nyelveken folytatott kommunikáció Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén Digitális kompetencia A tanulás (meg)tanulása Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia Vállalkozói kompetencia Kulturális kifejezőkészség
Az információs és kommunikációs technológiák az oktatásban és képzésben Nyílt rendszerű feladat- és problémabank létrehozása a közismereti tárgyak tananyagából, amely hozzásegítheti a tanárokat az IKT-eszközök szélesebb körû felhasználáshoz. A tanártovábbképzés rendszerének erőteljes fejlesztése a módszertan irányába. A nagy nemzeti IKT-programok és a tanulók, tanárok IKT-használata minőségének, mennyiségének folyamatos monitorozása és az eredmények stratégia-megalapozó elemzése. Az IKT-re alapozott módszerek és eszközök alkalmazásával kapcsolatos kutatások fejlesztése, bekapcsolódás nemzetközi kutatásokba.
Az informatika: Szükséges, mert társadalmi és gazdasági elvárás (digitális írástudás) Szükséges a hatékonysághoz és eredményességhez (pl. nyelvtanulás, távoktatás) Szükséges, mert meghatározott funkciók ellátásához kizárólagos eszköz. (nemzetközi együttműködés, információ szolgáltatás)
Az informatikai kompetencia Az egyénnek az a készsége, amely lehetővé teszi az informatikai problémahelyzetben a célszerű cselekvést, a racionális informatikai gondolkodást és az informatikai környezettel való eredményes bánást.
Intézményi felhasználás
Intézményi felhasználás szolgáltató 1 iskola 1 szolgáltató 2 iskola 2 szolgáltató 3 iskola 3
IKT projektek az oktatásban Szélessávú Internet hozzáférés biztosítása IKT infrastruktúra kialakítása Pedagógus továbbképzés Digitális tartalomszolgáltatás
Az IKT szerepe az oktatásban A pedagógusok számára: Korlátlan hozzáférés az információkhoz, Alacsonyabb költség és időigény, Rutinfeladatok kiváltása, munkateher csökkenés, Szakmai fejlődés kiszélesedése, Lehetőség az együttműködésre másokkal, A NAT lehetőségeink kihasználása az alternatív módon szerkeszthető tananyag tartalmakkal, Önálló továbbképzés.
Az IKT szerepe az oktatásban A tanulók számára: Interaktív, egyénre szabott tanulási lehetőség, Jobb megértés a különböző, több oldalú prezentációs lehetőségek kapcsán (verbalitás → vizualitás), Időmegtakarítás, Egyéni sikerélmény, Könnyebb figyelem összpontosítás, Hátrányos helyzetűek, speciális nevelési igényűek integratív, de egyénre szabott oktatása.
Sulinet Digitális Tudásbázis 7-12. évfolyamok közismereti tárgyainak digitalizált tananyagai Példák, animációk, demonstrációs filmek Kiegészítő adatbázisok, háttér információk Módszertani segédletek, óravázlatok Egyedileg alakítható tartalom Fórum, chat, kollaborációs lehetőség
Az SDT felépítése Legfontosabb cél: újrafelhasználhatóság és értékállóság Technikai értékállóság: a tananyag szerkezete független a megjelenítésére használt eszközöktől Eszközfüggetlen tároló: LCMS-nek (Learning Content Management System) tananyagkezelő rendszer Ha új tartalomkezelő eszköz jelenik meg, nem kell a tananyagokat átírni Újrafelhasználhatóság: független tananyagelemekből (learning object, LO) építkező szerkezet
Az SDT előnyei A tárolás és előhívás testre szabható. Építhetőség, bővíthetőség. „Just in time” learning. Munka világában fontos készségek: csoportmunka, vita, projekt: kutatás, feldolgozás és prezentáció
A TÁMOP főbb programjai az oktatás területén A kompetencia alapú oktatás fejlesztése, valamint korszerű pedagógiai tartalmak, tananyagok és módszerek fejlesztése és elterjesztése Tanulási lehetőségek bővítése, új tanulási formák elterjedésének ösztönzése az iskolarendszerű képzésben Átfogó mérési, értékelési és minőségirányítási rendszerek fejlesztése az iskolarendszerű képzésben A pedagógusképzés megújítása, az oktatásban dolgozók tovább- és átképzése A közoktatás hatékonyságát segítő intézményi, területi együttműködések támogatása …
A TIOP főbb programjai Az oktatási infrastruktúra fejlesztése Az „Intelligens” iskola infrastruktúrájának elterjesztése Modern szolgáltató és kutató egyetem, főiskola infrastruktúrájának fejlesztése