A médiaelemzések lehetőségei és buktatói GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft. Skultéty László 1/21
Milyen gazdasági szempontokat vegyünk figyelembe a reklámozásnál? Milyen üzenetet kívánok kommunikálni? A reklámozás mely típusát választom? Hirdetés Eladásösztönzés Személyes eladás Kit akarok elérni? - Célcsoport kiválasztása Mennyibe kerül? Költséghatékony-e? 2/21
Milyen adatok állnak rendelkezésre a hatékonyság mérésére? Médiaelemzések –Megbízhatóság Példányszám-audit Módszertani ismertető –Összehasonlítható adatok Hirdetésszám Hirdetett termékek száma Megjelenések száma Kontaktusok száma Intenzitás Költség 3/21
Két példa a médiaelemzésre 4/21
Felmérés /1 5/21 Forrás: NIB Research NIB Research Kft.
A felmérés módszere 6/ telefonos interjú praktizáló orvos reprezentál (?) A felmérés keretében feltett kérdések 1. Milyen szakmai lapokat szokott átnézni, olvasni? 2. Melyik az a három szaklap, amelyből a leghasznosabb információkat szerzi munkájához? 3. Melyik az a három szaklap, amelynek legigényesebb a szerkesztése? 4. Melyik az a három szaklap, amelyben a legnaprakészebb szakmai információkat találja? 5. Melyik az a három szaklap, amelyek cikkei a legérdekesebbek? 6. Melyik az a három szaklap, amelyet legszívesebben vesz kézbe?
A felmérés szakmai minősítése 7/21 A lapok relatív olvasottságáról, hasznosságáról, igényességéről tájékoztat A felmérésben szereplő lapok, kiadványok köre szűk, önkényesen választott Arányszámokat közöl, az abszolút (pl. mit hányan olvasnak?) számok bemutatásától eltekint Sikeres interjúk aránya: 27% Nem terjed ki a válaszmegtagadó csoport ismertetésére Nem ad információt a hirdetési piacról A reklámbüdzsé hatékony elköltéséhez, tervezéséhez nem ad támpontot
Felmérés /2 8/21 Forrás: Pharmaline hirdetés felmérés Pharmaline Bt.
A felmérés fő paraméterei 9/21 Gyakorisága: negyedéves Feldolgozott médiakör orvosi lapok publikus lapok kiadványok A felmérésben szereplő adatok hirdetésszám hirdetett termékek száma megjelenések száma kontaktusok száma (ezer) intenzitás (ezer oldal) költség (millió Ft)
A másodelemzés lehetőségei 10/21
Részesedések a hirdetési piacon (%) orvosi szaklapok 11/21 Megjelenés Gyógyszergyári hirdetői kiadás Intenzitás
Részesedések a hirdetési piacon (%) kiadványok 12/21 Megjelenés Gyógyszergyári hirdetői kiadás Intenzitás
A felmérésben szereplő adatok 13/21 Termékszám: a hirdetett márkanevek száma Hirdetésszám: egyedi szlogennel, képi megjelenítéssel rendelkező hirdetés fajták száma Megjelenés száma: adott hirdetés hány alkalommal jelent meg Kontaktus száma: az újság példányszámával súlyozott megjelenés, azaz hány alkalommal találkozhattak az adott hirdetéssel Intenzitás száma: a hirdetés méretétől, elhelyezésétől és színétől függő faktorral súlyozott kontaktus szám. A faktor értéke 1/1 színes oldal esetén 1.0, a többi esetben arányos a hirdetések átlagos költségével. Amely termék intenzitása magasabb a kontaktusnál, annál a hirdető a kiemelt helyű hirdetéseket preferálta, ahol ennél alacsonyabb, ott kisebb méretű ill, fekete-fehér hirdetéseket használt. Az intenzitás tehát 1/1 színes oldal egységben kifejezett hirdetési aktivitás. Költség: a hirdetés listaáron számított költsége forintban
A költséghatékonysági elemzés lehetőségei 14/21 Költséghatékony-e a reklámtevékenységem? Hatékonyabb vagyok-e a piacnál, a versenytársaknál? Akarok-e hatékonyabb lenni? További lehetőségek Auditált példányszámok Költséghatékonyság számítása médiumra hirdetőre
Orvosi lapok hirdetéseinek relatív költség- hatékonysága*, /21 Költséghatékonysági arányszám Forrás: Pharmaline alapján GKI-EKI Kft. számítása; *intenzitási arány >1% Auditált
Orvosi kézikönyv hirdetések relatív költséghatékonysága, /21 Forrás: Pharmaline alapján GKI-EKI Kft. számítása Költséghatékonysági arányszám Auditált
A 15 legnagyobb hirdető hirdetéseinek relatív költséghatékonysága*, /21 Költséghatékonysági arányszám Forrás: Pharmaline alapján GKI-EKI Kft. számítása; * orvosi szaklapokban
A 15 legtöbbet hirdetett gyógyszer hirdetése- inek relatív költséghatékonysága*, /21 Költséghatékonysági arányszám Forrás: Pharmaline alapján GKI-EKI Kft. számítása; * orvosi szaklapokban
A költséghatékonysági elemzés korlátai 19/21 Csak darab-elérési adatok állnak rendelkezésre Nincsenek szegmensekre lebontott adatok
Következtetések 20/21 Médiaelemzések célcsoportja Hirdetők Médiumok Figyelni kell a következőkre Korrekt, megismerhető módszertan Megismerhető kezelési hibák Reklámkiadás tervezésében használható adatok Auditált példányszámok
Köszönöm a figyelmet! GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft. 21/21