Készítette: Ábelné Pintér Éva

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Pályázati megbeszélés a résztvevő összes kollégának BRAVIA TEREM, JÚNIUS 18. KÉSZÍTETTE: KATONA KRISZTINA TÁMOP /
Az interaktív tábla használatának lehetőségei
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A projekt szakmai előzményei Tóth Mónika TÁMOP / Tóth Mónika.
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
TÁMOP nyitó szakmai konferencia A pályázat rövid bemutatása BRAVIA TEREM, NOVEMBER 30. KÉSZÍTETTE: KATONA KRISZTINA TÁMOP /1.
A könyvtárak szociális funkciói. Visszatekintés  70-ES ÉVEKTŐL - “MŰVELŐDÉSI HÁTRÁNY”  MANFRED NAGEL(1982) - SZOCIÁLIS FUNKCIÓ MEGHATÁROZÁSA - “ KÜLÖNLEGES.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
Hogyan érzékenyítsünk?
a látássérült emberekért
DOMILENS PROGRESS 3 TÍPUSÚ MŰLENCSÉVEL ÉLŐ SZEMÉLYEK FINOM LÁTÁSFUNKCIÓI 8 ÉVVEL A BEÜLTETÉST KÖVETŐEN MAKAY ÁGNES1,2, GONDA GYULA1 PEST MEGYEI FLÓR FERENC.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Sajátos nevelési gyerekek a többségi iskolákban
A csípőficam.
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
Sose rázd a kisbabádat Dr. Kovács Zsuzsanna április 30.
Látássérültek közösségi mentorainak képzése és foglalkoztatása TÁMOP /
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
ÉRZÉKSZERVEK KÉSZITETTE: taTesz.
A tanácsadói tevékenység koordinálása Páll Viktória Ec-Pec Alapítvány.
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia április FOGYATÉKOSSÁG ÉS CSALÁDI SZEREPEK Készítette: VÁGÁSI JÚLIA.
A szem betegségei.
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Tiltják? Tűrik? Támogatják? Hogyan viszonyulnak a szülők gyermekük internethasználatához?
Speciális tanulási nehézségek
Gyermekori fejfájások szemészeti vonatkozásai
LÁTÁSSÉRÜLTEK FOGLALKOZTATÁSÁNAK ELŐSEGÍTÉSE A F EHÉR B OT A LAPÍTVÁNYNÁL.
Neonatológia, rehabilitáció
Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése.
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
EGYENLŐ ESÉLYŰ HOZZÁFÉRÉS A KÖZSZOLGÁLTATÁSOKHOZ SZMM, OFT Horváth Péter, szakmai tanácsadó, titkár június 17.
Az emberi szem és a látás
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A szemészeti vizsgálatok fontossága
Szalagsérülések: Előfordulás Klinikai kép Diagnosis
Fogyatékos ember gondozása
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
A szülői példa jelentősége az utódok életében
VI/1. dia Az etoricoxib tolerálhatósági profilja.
A figyelem pedagógiai szempontból legfontosabb aspektusai (Eisert 1991
AZ ÉRZÉK-SZERVEK MŰKÖDÉSE
Szövegértés- szövegalkotás 1- 2.osztály
A szem felépítése és a látás folyamata
Ismereteink 70%-át látás útján szerezzük.
A beteg érzékszerveinek megfigyelése
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Vakok és Gyengénlátók Közép- Magyarországi Regionális Egyesülete Cím: 1146 Budapest, Hermina út 57. Tel: (1) Web:
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
- Mobil navigáció látássérülteknek -
Radványi Mihály - Doktorizom! -.
Térbeli tájékozódás fejlesztése
A látás.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

Készítette: Ábelné Pintér Éva 2012. 02.06. LÁTÁSSÉRÜLTEK Készítette: Ábelné Pintér Éva 2012. 02.06.

„EZEK A GYEREKEK ELSŐSORBAN GYEREKEK, ÉS CSAK MÁSODSORBAN VAKOK…” /Poór Erzsébet/

I. A LÁTÁSSÉRÜLÉS FOGALMA A Magyarországon hivatalosan elfogadott gyógypedagógiai definíció (WHO 1992.): „ Látássérültnek tekinthető az a személy, akinek a jobbik szemén a maximális korrekcióval elérhető látásélessége az ép látás 30%-a (V: 0,3), vagy ennél kevesebb, illetve látótere szűkebb 20 foknál.”

Befolyásoló tényezők: Kontrasztérzékenység Fényviszonyokhoz való alkalmazkodás Színlátás Szemmozgató funkciók Vizuális ingerek feldolgozásának agyi funkciói

A látássérült emberek korlátozottak a következő funkciók közül legalább egyben: Információszerzés Mozgás, tájékozódás, közlekedés Önellátás, mindennapi tevékenységek Tanulás Munkába állás

II. A látássérültek csoportosítása Gyengénlátók (V: 0,3-01) Információszerzés: elsősorban vizuális úton Aliglátók (V: 0,1- fénylátás) Információszerzés: taktilis-auditív úton Vakok Információszerzés:taktilis-auditív úton

III. A látássérülés gyakorisága Magyarországon kb. 40-60 ezer látássérült ember él. 10 ezer lakosra nézve a 0-10 éves korcsoportban a vak gyermekek száma 2 fő. Az 50 év felettiek között ez a szám már 70. Kb. minden 1000. gyermek gyengénlátó.

IV. A látássérülés leggyakoribb okai Veleszületett okok Örökletes szembetegségek (pl. szürkehályog) A szem veleszületett fejlődési rendellenességei (microphtalmus) Méhen belüli károsodás 2. Szerzett sérülések A. Szembetegségek: Nagyfokú rövidlátás (myopia) Távollátás (hypermetropia) ROP (gyl.: 20%-a, vakok 80 %-a) Szürkehályog (cataracta) Zöldhályog (glaucoma) B. Balesetek

VI. Hogyan kerül tiflopedagógushoz a látássérült gyermek? Felmerülő látásprobléma Szemészeti vizsgálat Korrekció, műtét --------------------------------- Látásvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság / Intézménykijelölés/ Korai fejlesztés – speciális óvoda, iskola - integráció

VI. Látássérülésre utaló jelek kisgyermekkorban A gyermek közelről néz Gyakrabban elesik Nehezen találja meg a tárgyat amit keres Nekimegy akadályoknak (épített toronynak véletlenül) Ismeretlen terepen nehezen tájékozódik Nem szívesen jár lépcsőn Személyek felismerése csak közelről, esetleg hangról Nem, vagy nem jól reagál a metakommunikációra

Látássérülésre utaló jelek iskolás korban Könyveket, képeket közelről néz Az apró betűket, jeleket nem látja, nem tudja értelmezni A hasonló formájú betűket összetéveszti Íráskor nem tartja a sorközt, írásnyomatéka erőteljes, nehezen olvassa az általa leírtakat Könyvben , mf.-ben nehezen tájékozódik Tábláról nehezen vagy egyáltalán nem másol

TANÍTVÁNYAIM

Dia 12 és fél éves Dg: Szaruhártya elfajulás V.: 0,1

Bogi 7 és fél éves Dg.: hypermetropia V.: 4 m. o.u.

Niki 17 és fél éves Dg.: ROP, symblepharon, Pterejgium V.: 0.15- 0.2 (csak bal szem!)

Krisztián 13 és fél éves Dg.: ROP, glaucoma, Nystagmus V.: 0.05-0.06 (csak jobb szem!)

Milán 4 éves Dg.: cataracta

Liliána 1 és fél éves Dg.: idegrendszeri probléma illusztráció

Antonio 6 éves lesz Dg.: ROP, halmozottan sérült

Krisztián Kezdetek Feladataink A jelen Video

A fejlesztés területei Önállóság, önkiszolgálás fejlesztése, különös tekintettel a tanulás folyamatára Tanulást segítő speciális segédeszközök használatának gyakorlása Nagymozgások fejlesztése, egyensúly fejlesztése

A fejlesztés területei 4. Önálló és biztonságos tájékozódás és közlekedés fejlesztése 5. Funkcionális látáshasználat fejlesztése 6. Hallásnevelés 7. Tapintás és manipuláció fejlesztése

A fejlesztés területei 8. Braille írás, olvasás elsajátítása 9. Felkészülés a továbbtanulásra