Készítette: Ábelné Pintér Éva 2012. 02.06. LÁTÁSSÉRÜLTEK Készítette: Ábelné Pintér Éva 2012. 02.06.
„EZEK A GYEREKEK ELSŐSORBAN GYEREKEK, ÉS CSAK MÁSODSORBAN VAKOK…” /Poór Erzsébet/
I. A LÁTÁSSÉRÜLÉS FOGALMA A Magyarországon hivatalosan elfogadott gyógypedagógiai definíció (WHO 1992.): „ Látássérültnek tekinthető az a személy, akinek a jobbik szemén a maximális korrekcióval elérhető látásélessége az ép látás 30%-a (V: 0,3), vagy ennél kevesebb, illetve látótere szűkebb 20 foknál.”
Befolyásoló tényezők: Kontrasztérzékenység Fényviszonyokhoz való alkalmazkodás Színlátás Szemmozgató funkciók Vizuális ingerek feldolgozásának agyi funkciói
A látássérült emberek korlátozottak a következő funkciók közül legalább egyben: Információszerzés Mozgás, tájékozódás, közlekedés Önellátás, mindennapi tevékenységek Tanulás Munkába állás
II. A látássérültek csoportosítása Gyengénlátók (V: 0,3-01) Információszerzés: elsősorban vizuális úton Aliglátók (V: 0,1- fénylátás) Információszerzés: taktilis-auditív úton Vakok Információszerzés:taktilis-auditív úton
III. A látássérülés gyakorisága Magyarországon kb. 40-60 ezer látássérült ember él. 10 ezer lakosra nézve a 0-10 éves korcsoportban a vak gyermekek száma 2 fő. Az 50 év felettiek között ez a szám már 70. Kb. minden 1000. gyermek gyengénlátó.
IV. A látássérülés leggyakoribb okai Veleszületett okok Örökletes szembetegségek (pl. szürkehályog) A szem veleszületett fejlődési rendellenességei (microphtalmus) Méhen belüli károsodás 2. Szerzett sérülések A. Szembetegségek: Nagyfokú rövidlátás (myopia) Távollátás (hypermetropia) ROP (gyl.: 20%-a, vakok 80 %-a) Szürkehályog (cataracta) Zöldhályog (glaucoma) B. Balesetek
VI. Hogyan kerül tiflopedagógushoz a látássérült gyermek? Felmerülő látásprobléma Szemészeti vizsgálat Korrekció, műtét --------------------------------- Látásvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság / Intézménykijelölés/ Korai fejlesztés – speciális óvoda, iskola - integráció
VI. Látássérülésre utaló jelek kisgyermekkorban A gyermek közelről néz Gyakrabban elesik Nehezen találja meg a tárgyat amit keres Nekimegy akadályoknak (épített toronynak véletlenül) Ismeretlen terepen nehezen tájékozódik Nem szívesen jár lépcsőn Személyek felismerése csak közelről, esetleg hangról Nem, vagy nem jól reagál a metakommunikációra
Látássérülésre utaló jelek iskolás korban Könyveket, képeket közelről néz Az apró betűket, jeleket nem látja, nem tudja értelmezni A hasonló formájú betűket összetéveszti Íráskor nem tartja a sorközt, írásnyomatéka erőteljes, nehezen olvassa az általa leírtakat Könyvben , mf.-ben nehezen tájékozódik Tábláról nehezen vagy egyáltalán nem másol
TANÍTVÁNYAIM
Dia 12 és fél éves Dg: Szaruhártya elfajulás V.: 0,1
Bogi 7 és fél éves Dg.: hypermetropia V.: 4 m. o.u.
Niki 17 és fél éves Dg.: ROP, symblepharon, Pterejgium V.: 0.15- 0.2 (csak bal szem!)
Krisztián 13 és fél éves Dg.: ROP, glaucoma, Nystagmus V.: 0.05-0.06 (csak jobb szem!)
Milán 4 éves Dg.: cataracta
Liliána 1 és fél éves Dg.: idegrendszeri probléma illusztráció
Antonio 6 éves lesz Dg.: ROP, halmozottan sérült
Krisztián Kezdetek Feladataink A jelen Video
A fejlesztés területei Önállóság, önkiszolgálás fejlesztése, különös tekintettel a tanulás folyamatára Tanulást segítő speciális segédeszközök használatának gyakorlása Nagymozgások fejlesztése, egyensúly fejlesztése
A fejlesztés területei 4. Önálló és biztonságos tájékozódás és közlekedés fejlesztése 5. Funkcionális látáshasználat fejlesztése 6. Hallásnevelés 7. Tapintás és manipuláció fejlesztése
A fejlesztés területei 8. Braille írás, olvasás elsajátítása 9. Felkészülés a továbbtanulásra