A differenciálás lehetséges útjai a tehetségfejlesztésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Magyar Tehetséggondozó Társaság
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Brettner Zsuzsanna PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Kompetensek lettünk? június 27..
Helen Parkhurst Dalton-terve Gömöry Zsuzsa Ilse Mayer mellékleteivel.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
A tehetségtantervek készítésének módszertana
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
A komplex tehetségfejlesztő program
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
Gyermekvilág régen és ma
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Az Arany János Tehetséggondozó Program szerepe a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó munkájának pedagógiai, módszertani fejlesztésében.
AZ EGYÉNI TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK KRITIKUS PONTJAI Kaposvár, szeptember 16. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem, Pszichológiai Intézet Magyar.
EGYÉNI TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK JELENTŐSÉGE
EGYÉNI TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK, A TERVKÉSZÍTÉS LÉPÉSEI
Nemzeti Köznevelési Portál
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A differenciálás lehetséges útjai a tehetségfejlesztésben Dr. Balogh László Debreceni Egyetem, BTK Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék

A differenciálás lehetséges útjai a tehetségfejlesztésben Dr. Balogh László Debreceni Egyetem, BTK Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék

Kiválóság szemben az egyenlőséggel: egy szükségtelen feszültség Minden gyermeknek egyformán meg kell adnunk a lehetőséget, hogy tanuljon, és kiteljesítse potenciálját. Az egyenlőséget úgy kell tekinteni, mint egyforma hozzáférési lehetőséget a megfelelő oktatáshoz. Sirotnik : ”Az iskolázás minősége nem csupán a feladattal eltöltött időt jelenti, hanem a hasznosan eltöltött időt is” Gardner: „A jó társadalom nem az, amelyik figyelmen kívül hagyja az egyéni eltéréseket, hanem az, amelyik bölcsen és emberségesen kezeli azokat” . A differenciált tehetségfejlesztés az egyik módja a tanulási képességben jelentkező egyéni eltérésekre való reagálásnak. Adaptív oktatás M. Nádasi Mária: "A differenciálás és az egyéni sajátosságokra tekintettel szervezett egységes oktatás együttes alkalmazása közös terminológiával adaptív oktatásnak nevezhető."

I. A DIFFERENCIÁLÁS ALAPJAI A TANULÓI SZEMÉLYISÉGBEN A/ Az új ismeretek feldolgozásához vagy az ismeretek alkalmazásához szükséges tudás, műveleti képességek színvonala B/ A tanulásra való készenlét sajátosságai C/ Az önálló munkavégzéshez szükséges feltételek megléte a tanulóban Feladatértési képességek szintje. Feladatmegoldó műveleti képességek fejlettsége. Jártasság a munkaeszközök használatában. Problémahelyzetben hogyan viselkedik a tanuló? Törekszik-e a gyerek a javasolt munkamenet megtartására? Egyéni munkatempó. D/ Fejlettség az együttműködés terén, a társas helyzet jellemzői

II./2./a A KÉPESSÉG SZERINTI CSOPORTOSÍTÁS SZÜKSÉGESSÉGE A képesség és teljesítmény szerinti csoportosítás a kor szerinti csoportosítással szemben hatékonyabb, mert: Megfelelőbb párosítást nyújt a tehetséges diák fejlődési készenléte és igényei, valamint a képzés között. Az eltérő képességekkel rendelkező diákok eltérően reagálnak a különböző oktatási stratégiákra és tanítási módszerekre. A diákok jobban tanulnak, amikor olyan diákokkal vannak együtt, akiknek kompetenciája az ő szintjükkel megegyező vagy annál egy picivel magasabb. A csoportosítás kihívást jelent a diákok számára, hogy kitűnjenek, vagy előretörjenek. /Benbow,1997/

II./4. A TEHETSÉGES DIÁKOK SPECIALITÁSAI MINT A DIFFERENCIÁLÁS ALAPJAI Feldhusen szerint a tehetséges fiatalok: Messze megelőzik kortársaikat az alapvető képességek fejlődésében. Sokkal gyorsabban képesek tanulni, mint az átlagos képességű gyermekek. Intenzíven tudják használni a komplex fogalmakat és absztrakciókat. Fejlett kritikai gondolkodásuk van.

III. ALAPELVEK, ESZKÖZÖK A DIFFERENCIÁLÁSHOZ 1. Változatos szervezeti formák a tehetségesek differenciálásában 2. Eszköztár a differenciáláshoz 3. Differenciálás és gazdagítás egységesen

III./1. Változatos szervezeti formák a tehetségesek differenciálásában a tanórai differenciálás különféle formái, /minél több kiscsoportos - kiemelten kooperatív tanulás!, nívócsoportos és egyénre szabott munka!/ speciális osztály, fakultáció, délutáni foglalkozások /szakkör, blokk, önképzőkör stb./, hétvégi programok, nyári kurzusok, mentor-program stb.

III./2. Eszköztár a differenciáláshoz Differenciálási módok, eszközök Rétegmunka Differenciált csoportmunka Individualizáltmunka a tanításiórán pl. program,egyéni feladat házi feladat motiváció Segítségadás más tanulóknak A differenciálás alapjai heterogén homogén csoport 1. Kiváló a tantárgyból X 2. Gyenge a tantárgyból és negatív munkaképességű 3. Valamely alapképesség v. alapkészség színvonala 4. Kreatív tanuló 5.Jó képességű, hiányos munkaképesség-színvonalú 6. Gyengébb képességű, szorgalmas 7. Tanulási problémával küzdő 8. Más tantárgyból kiváló (pl. rajz, földrajz, stb.) 9. Szociális körülménye problémás 10.Speciális területen hiányosság (pl. figyelem, emlékezet stb.) (spec.gyakorló feladatok)

X Információhordozók - eszközök Feladat: információ-hordozó készítés Korrepe-tálás a tanórán kívül Vezető a csoport-munkában Differenciált értékelés Információhordozók - eszközök könyvtár, könyv gyűjtő-munka feladat-lap diák, képek magneto-fon írás-vetítő fej-hallgató 1. Kiváló a tantárgyból X optimum 2. Gyenge a tantárgyból és negatív munkaképességű 3. Valamely alapképesség v. alapkészség színvonala 4. Kreatív tanuló 5.Jó képességű, hiányos munkaképesség-színvonalú 6. Gyengébb képességű, szorgalmas 7. Tanulási problémával küzdő 8. Más tantárgyból kiváló (pl. rajz, földrajz, stb.) 9. Szociális körülménye problémás 10.Speciális területen hiányosság (pl. figyelem, emlékezet stb.)

III./3. Differenciálás és gazdagítás egységesen Kaplan tíz elvet fogalmaz meg: A hagyományos tanulási tapasztalatok bővítése, nem pedig a tananyaggal történő túlterhelés. Produktív gondolkodás /célorientált kreatív gondolkodás/, nem pedig rutinszerű feladatmegoldás. Komplex gondolkodás, nem pedig leegyszerűsített műveletvégzés. Fogalmak "kialakítása", nem csupán üres szavak, tények , adatok biflázása. A tanultak felhasználása gyakorlati feladatmegoldásban, nem pedig az ismeretek egyszerű visszaadása. Belső összefüggésekre koncentráló tanulás, nem pedig "sterilizált " részismeretek elsajátítása A tanulók igényeire, szükségleteire épülő tanulás, nem pedig mindent előíró, merev keretekben mozgó oktatás. A probléma-feltárás, -keresés tanulása, nem pedig a tanár rutin-kérdéseinek megválaszolása. A kritikai gondolkodás fejlesztése, nem pedig a "vak" elfogadásé. A jövőbeni lehetőségeken való gondolkodás, nemcsak a jelen valóság megismerése.