A differenciálás lehetséges útjai a tehetségfejlesztésben Dr. Balogh László Debreceni Egyetem, BTK Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék
A differenciálás lehetséges útjai a tehetségfejlesztésben Dr. Balogh László Debreceni Egyetem, BTK Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék
Kiválóság szemben az egyenlőséggel: egy szükségtelen feszültség Minden gyermeknek egyformán meg kell adnunk a lehetőséget, hogy tanuljon, és kiteljesítse potenciálját. Az egyenlőséget úgy kell tekinteni, mint egyforma hozzáférési lehetőséget a megfelelő oktatáshoz. Sirotnik : ”Az iskolázás minősége nem csupán a feladattal eltöltött időt jelenti, hanem a hasznosan eltöltött időt is” Gardner: „A jó társadalom nem az, amelyik figyelmen kívül hagyja az egyéni eltéréseket, hanem az, amelyik bölcsen és emberségesen kezeli azokat” . A differenciált tehetségfejlesztés az egyik módja a tanulási képességben jelentkező egyéni eltérésekre való reagálásnak. Adaptív oktatás M. Nádasi Mária: "A differenciálás és az egyéni sajátosságokra tekintettel szervezett egységes oktatás együttes alkalmazása közös terminológiával adaptív oktatásnak nevezhető."
I. A DIFFERENCIÁLÁS ALAPJAI A TANULÓI SZEMÉLYISÉGBEN A/ Az új ismeretek feldolgozásához vagy az ismeretek alkalmazásához szükséges tudás, műveleti képességek színvonala B/ A tanulásra való készenlét sajátosságai C/ Az önálló munkavégzéshez szükséges feltételek megléte a tanulóban Feladatértési képességek szintje. Feladatmegoldó műveleti képességek fejlettsége. Jártasság a munkaeszközök használatában. Problémahelyzetben hogyan viselkedik a tanuló? Törekszik-e a gyerek a javasolt munkamenet megtartására? Egyéni munkatempó. D/ Fejlettség az együttműködés terén, a társas helyzet jellemzői
II./2./a A KÉPESSÉG SZERINTI CSOPORTOSÍTÁS SZÜKSÉGESSÉGE A képesség és teljesítmény szerinti csoportosítás a kor szerinti csoportosítással szemben hatékonyabb, mert: Megfelelőbb párosítást nyújt a tehetséges diák fejlődési készenléte és igényei, valamint a képzés között. Az eltérő képességekkel rendelkező diákok eltérően reagálnak a különböző oktatási stratégiákra és tanítási módszerekre. A diákok jobban tanulnak, amikor olyan diákokkal vannak együtt, akiknek kompetenciája az ő szintjükkel megegyező vagy annál egy picivel magasabb. A csoportosítás kihívást jelent a diákok számára, hogy kitűnjenek, vagy előretörjenek. /Benbow,1997/
II./4. A TEHETSÉGES DIÁKOK SPECIALITÁSAI MINT A DIFFERENCIÁLÁS ALAPJAI Feldhusen szerint a tehetséges fiatalok: Messze megelőzik kortársaikat az alapvető képességek fejlődésében. Sokkal gyorsabban képesek tanulni, mint az átlagos képességű gyermekek. Intenzíven tudják használni a komplex fogalmakat és absztrakciókat. Fejlett kritikai gondolkodásuk van.
III. ALAPELVEK, ESZKÖZÖK A DIFFERENCIÁLÁSHOZ 1. Változatos szervezeti formák a tehetségesek differenciálásában 2. Eszköztár a differenciáláshoz 3. Differenciálás és gazdagítás egységesen
III./1. Változatos szervezeti formák a tehetségesek differenciálásában a tanórai differenciálás különféle formái, /minél több kiscsoportos - kiemelten kooperatív tanulás!, nívócsoportos és egyénre szabott munka!/ speciális osztály, fakultáció, délutáni foglalkozások /szakkör, blokk, önképzőkör stb./, hétvégi programok, nyári kurzusok, mentor-program stb.
III./2. Eszköztár a differenciáláshoz Differenciálási módok, eszközök Rétegmunka Differenciált csoportmunka Individualizáltmunka a tanításiórán pl. program,egyéni feladat házi feladat motiváció Segítségadás más tanulóknak A differenciálás alapjai heterogén homogén csoport 1. Kiváló a tantárgyból X 2. Gyenge a tantárgyból és negatív munkaképességű 3. Valamely alapképesség v. alapkészség színvonala 4. Kreatív tanuló 5.Jó képességű, hiányos munkaképesség-színvonalú 6. Gyengébb képességű, szorgalmas 7. Tanulási problémával küzdő 8. Más tantárgyból kiváló (pl. rajz, földrajz, stb.) 9. Szociális körülménye problémás 10.Speciális területen hiányosság (pl. figyelem, emlékezet stb.) (spec.gyakorló feladatok)
X Információhordozók - eszközök Feladat: információ-hordozó készítés Korrepe-tálás a tanórán kívül Vezető a csoport-munkában Differenciált értékelés Információhordozók - eszközök könyvtár, könyv gyűjtő-munka feladat-lap diák, képek magneto-fon írás-vetítő fej-hallgató 1. Kiváló a tantárgyból X optimum 2. Gyenge a tantárgyból és negatív munkaképességű 3. Valamely alapképesség v. alapkészség színvonala 4. Kreatív tanuló 5.Jó képességű, hiányos munkaképesség-színvonalú 6. Gyengébb képességű, szorgalmas 7. Tanulási problémával küzdő 8. Más tantárgyból kiváló (pl. rajz, földrajz, stb.) 9. Szociális körülménye problémás 10.Speciális területen hiányosság (pl. figyelem, emlékezet stb.)
III./3. Differenciálás és gazdagítás egységesen Kaplan tíz elvet fogalmaz meg: A hagyományos tanulási tapasztalatok bővítése, nem pedig a tananyaggal történő túlterhelés. Produktív gondolkodás /célorientált kreatív gondolkodás/, nem pedig rutinszerű feladatmegoldás. Komplex gondolkodás, nem pedig leegyszerűsített műveletvégzés. Fogalmak "kialakítása", nem csupán üres szavak, tények , adatok biflázása. A tanultak felhasználása gyakorlati feladatmegoldásban, nem pedig az ismeretek egyszerű visszaadása. Belső összefüggésekre koncentráló tanulás, nem pedig "sterilizált " részismeretek elsajátítása A tanulók igényeire, szükségleteire épülő tanulás, nem pedig mindent előíró, merev keretekben mozgó oktatás. A probléma-feltárás, -keresés tanulása, nem pedig a tanár rutin-kérdéseinek megválaszolása. A kritikai gondolkodás fejlesztése, nem pedig a "vak" elfogadásé. A jövőbeni lehetőségeken való gondolkodás, nemcsak a jelen valóság megismerése.