Egyetemek és vágánsok 14/A.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A SZERETET - HIMNUSZA IDÉZET PÁL APOSTOLNAK A KORINTUSIAKHOZ ÍRT 1.LEVELÉBŐL.
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
Segner János András ( Johann Andreass von Segner) ig élt.
Munka témája:Törökbecsei kirándulás
FELVÉTELI tájékoztató
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A Biblia Isten szava.
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
Az Európán kívüli világ
FONTOS SZAVAK EGYHÁZ.
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Népszerű kultúra és magaskultúra
A reneszánsz zene és tánc
A pedagógia alapjai 2. előadás Neveléstörténeti adalékok, Az intézményes nevelésügy Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia és Neveléstudományok Kar.
A román, a gót és a reneszánsz művészet
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
A reneszánsz.
A XVII. század korstílusa
A reneszánsz.
DANTE Isteni színjáték.
Felvilágosodás Bevezető óra.
Ómagyar Mária-siralom
CHILLON VIZIVÁR SVÁJC Készítette: Dr Bajzák Tamásné automata.
Az intézményes nevelés és oktatás története
A humanizmus és a reneszánsz
XXX. ORSZÁGOS TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA BUDAPEST,
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 MIT KEZDÜNK AZ EU-VAL? Az unió megjelenési formái az oktatási intézményekben.
AZ ÁKOSI TEMPLOM Dari Andrea.
Zsonglőrök, trubadúrok, minnesängerek
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
A legjobb osztály Avagy a csodálatos, megismételhetetlen 9.C Avagy a csodálatos, megismételhetetlen 9.C.
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
AZ ELŐZMÉNYEK század.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
Ajándékok és viszonzásuk
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
A görög és római kultúra
Bevezetés a filozófiába
Tehetséggondozás a Miskolci Egyetemen. „csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” „csak tanult emberek tarthatják fent.
A reformkori színjátszás
Francois Villon.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
A pécsi egyetem és a magyar jogi oktatás útja
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
LOVAGGÁ VÁLÁS ÉS LOVAGI ERÉNYEK
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Az NKE RTK min ő ségbiztosításának jelene és jöv ő je Prof. Dr. Valcsicsák Imre.
FEKETE VALÉR (SIOR) PÁSZTORVÖLGYI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM.
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
Germanisztika (német) alapszakos képzés
Czene Alexandra 9.b.
Luigi Galvani Oroszi Eszter 10.b.
HALÁL a művészetben Készítette: Barna Eszter 9.a.
Színes. SzínesSzíne s * Evangélikus címer Szín Szórakoztatva tanító történeteket szinte minden protestáns író írt, ezek tárgya azonban bibliai vagy.
Curie házaspár Készítette: Kőszegi Zoltán. Curie házaspár.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
AZ EX LIBRIS KÖNYVTÁRI TEADÉLUTÁN A KÁROLYIBAN OKTÓBER 25. ÖRMÉNYINÉ FARKAS ANDREA KÖNYVTÁROSTANÁR.
LOVAGI ÉLET HIT-ÉLETELVEK.
A romanika művészete Nyugat- Európában
A RENESZÁNSZ KÉPEKBEN század
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
A KÖZÉPKORI EGYETEMEK FELÉPÍTÉSE
A humanizmus és a reneszánsz
FONTOS SZAVAK EGYHÁZ.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

Egyetemek és vágánsok 14/A

1. Egyetemek Universitas –a tanárok és a hallgatók együttese, egyetemessége Más néven: studium generale (egyetemes tudományok) Függetlenné váltak az egyházi és világi hatalomtól (önrendelkezés – egyetemi bíróság). Első 1088 – Bologna, majd Párizs – Sorbonne (egyetem-prototípus, névadója Robert de Sorbon, francia teológus) Négy kar: filozófiai (előkészítő, a különböző előképzettségek miatt vált szükségessé), teológiai, jogi, orvosi A karok élén dékán, az egész egyetem vezetője a rektor

2. Tantárgyak A hét szabad művészet (septem artes libelares) volt az oktatás tárgya. Jelentése: csak szabad emberhez méltóak az ismeretek, amiket tanít. Két rész: Trivium és Quadrivium Trivium: retorika, dialektika, logika Quadrivium: számtan, geometria, zene, csillagászat A dialektikába beletartozott a filozófia is, a retorikával pedig az etikát tanították együtt. Külön tanították a teológiát, de később a bölcselet is önállósult.

3. Vágánsok Vagans,‘vándorló’ latin szóból ered Egyházi iskolákhoz, egyetemekhez tartozó, de vándorló értelmiségiek, diákok Latin nyelvű, gunyoros, szatirikus, panaszos vagy lázadó hangú, profán stílus. Énekversek (zenei kísérettel adták elő, gyakran meglévő dallamra írták) Témák: pénz hatalma, erkölcsök romlottsága, világ rendezetlensége, tavasz, fiatalság, szerelem, testiség, mámor, a kocsmázás örömei

4. Carmina Burana A vágánsdalok legnagyobb gyűjteménye A XII - XIII. századból származik Gyakori témája a forgandó szerencse ‘beureni énekek’, 1803-ban Benediktbeuren bencés kolostorában találtak rá a kódexre Kétszáznál több latin nyelvű diákének gyűjteménye, de megjelennek benne nemzeti nyelvű versek is: német és francia változatok. XX. század, Carl Orf oratorikus műve (a tavasz, a bor és a szerelem himnusza)

14. századi francia ábrázolás Honnét ered az egyetem elnevezés?

Melyek voltak az első egyetemek? 14. századi német ábrázolás

Ki áll az egyetem és az egyes karok élén? Bologna, anatómiai előadó

Honnét kapta a nevét a párizsi Sorbonne?

Logika Astronomia Geometria Aritmetika Retorika Dialektika Musica Mire utal a hét tantárgy gyűjtőneve? 12. századi német ábrázolás

Melyik kolostorról kapta nevét a Carmina Burana?

Mit jelképez a kerék?

Milyen nyelven íródtak a vágánsversek? Krakkói szobor: középkori diák

Ki zenésítette meg a XX. Században a Carmina Buranát?