Szakfeladatrend – jogszabályi változások 2010.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Államháztartási gazdálkodási előírások változásai
Az államháztartás új számviteli rendszere
Magyar Könyvvizsgáló Kamara
SZÁMVITEL.
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
Az államháztartás új számviteli rendszere
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Számviteli alapelvek Számviteli politika
Budapest Pénzügy és Számvitel1.  Szereplők  KÜLSŐ (piaci szereplők, hatóságok)  BELSŐ érintettek (vezetők, dolgozók, tulajdonosok)  Szakmai.
A vízjog időszerű kérdései
Az eredménykimutatás A mérleg szerinti eredmény levelezetését tartalmazza. (70. §) Eredménykategóriák: Üzemi (üzleti) tevékenység eredménye Pénzügyi műveletek.
1. oldal A vezetői döntéseket támogató mutatószám rendszer Pilot projektzáró jelentés szeptember 9.
TÖRZSKÖNYVI SZAKMAI NAP
Egyes pénz- és tőkepiaci szolgáltatásokat is végző egyéb vállalkozások éves beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló.
Műszaki ellenőrképzés
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Munkavédelmi előírások rendszere
A tárgy: Számvitel alapjai kódja: SZAM1KOMPZS
Szervezetfejlesztési Program
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal
Az államháztartási szakfeladatok rendje Magyar Könyvvizsgálói Kamara
MKVK Konferencia Változások az IFRS-ben
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Fejlesztési Igazgatóság Kohéziós Alap Közreműködő Szervezet számvitel Hosszú Gabriella és Pásztor Edit - Pénzügyi önálló osztály ,
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
2014. Január 1-jétől várható számviteli változások
Az államháztartási szakfeladatok rendje 2010
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Az Alapító Okirat.
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
A évi költségvetési rendelet megszerkesztése, megszövegezése A jellemzően előforduló hibák bemutatásán keresztül.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Hajdics Antónia Államháztartási Szabályozási Főosztály
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
A megsz ű n ő nemzetiségi önkormányzatokkal kapcsolatos feladatok jegyz ő i értekezlet Kecskemét, szeptember 24. El ő adó: Varga-Gy ő rfi Dóra.
A hitelintézeti beszámoló
Tájékoztató egyházi és magánintézmények fenntartóinak
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
KÖNYVELÉSI TÉTELEK SZERKESZTÉSE, A SZÁMLAKERET
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3
SZÁMVITEL B.Sc. képzés. Cél: információigény kielégítése  külső és belső érintettek Tulajdonosok, befektetők Hitelezők KözvéleményHatóságok Kormányzati.
Államháztartási alapismeretek
MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar
A Számvitelről szóló évi C. törvény módosításai Készítette: Szabó Gabriella.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAI Készítette: Szűcs Krisztina.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Informatio Scientifica-Informatio Medicata szeptember Gazdaságosság és hatékonyság a könyvtárban Rónai Iván NEFMI.
1 Számvitel- pénzkezelés, vagyon elszámolás 2 Bevezetés Számviteli törvény változásai Indoka.
Az államháztartási számvitel évi változása.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály.
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
KÖNYVELÉSI TÉTELEK SZERKESZTÉSE, A SZÁMLAKERET
ÁLLAMHÁZTARTÁSI SZÁMVITELI VÁLTOZÁSOK
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
KÖNYVVIZSGÁLÓI KONFERENCIA KÖLTSÉGVETÉSI SZEKCIÓ szeptember 2-4.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Pénzügyi jog 2. Számviteli alapok 2019.
Előadás másolata:

Szakfeladatrend – jogszabályi változások 2010.

Jogi szabályozás keretei 1. A költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló 2008. évi CV. törvény (7.§.) 2. Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.) (92.§.) 3. Az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. kormányrendelet (Ámr.)(12, 46,48-50, 112, 243. §.)

Jogi szabályozás keretei 2. 4. 8008/2008 (HÉ 51.) PM tájékoztató az államháztartási szakfeladatok rendjéről (Struktúra) 5. Az államháztartási szakfeladatok rendje használatának útmutatójáról és a szakfeladatok tartalmi meghatározásáról szóló 5/2009 (III. 27.) PM tájékoztató 6. 11/2009 (XII. 31.) PM tájékoztató, Részei: nómenklatúra Útmutató és függelékei Szakfeladatok tartalmi meghatározása és mutatószámok

úr Üzleti év zárása 2.

Kidolgozás célja, helye az államháztartási reformfolyamatban feladatalapú információs bázis kialakítás új, „üzemgazdasági” szemléletű költségvetési gazdálkodási kultúra bevezetése tevékenységtípusok pontosabb elkülönítése makro- és mikroszintű információigény összekapcsolása nagyobb részletezettség precízebb tervezés, gazdálkodás nagyszámú esetileg keletkező adatigény miatti többletmunka és pontatlanságok megszüntetése egyeztetett, igényes, megbízható, rendszerbe épített adat-előállítás és -szolgáltatás megfelelés az uniós szabályoknak

Kapcsolat más rendszerekkel 2008-tól: TEÁOR ‘08, az EU egységes statisztikai rendszerének részeként szakágazati szintig lebontva (4 számjegy) COFOG: állami funkciók szerinti adatszolgáltatási kötelezettség Költségvetési szervek szakágazati besorolási rendje

Szakfeladatrend hatályba lépése, felépítése Hatályba lépése 2009-től az új szakfeladatrendet definiáló és bevezető kormányrendeleti (Ámr.) szabályozás hatálybalépése 2010-től a költségvetés tervezésében(21., 22., 37. űrlap!), az elszámolásban, beszámolásban Felépítése: 1. Struktúra, alapja: a TEÁOR’08 struktúrája szakágazat: 4 számjegy szakfeladatcsoport: 5 számjegy szakfeladat: 6 számjegy tevékenység típusa: 7 számjegy 2. Tartalmi meghatározások 3. Szakfeladathoz kapcsolódó mutatószámok meghatározása

Gyakorlati használata 1. Tevékenység megjelölése 2. Nem csak „elszámolási egység”, jelentős szerep növekedés „TUDATOSÍTÁS!” 3. Tervezés / gazdálkodás / beszámolás rendszerében Minden támogatási szerződésben rögzíteni kell!

Ágazati útmutatók tartalmi vázlata 1. A szakterületre jellemző szervi és gazdálkodási formák, azok jellemzői 2. Az ágazatra jellemző (általában előforduló) alaptevékenységek 3. Az ágazatban jellemzően előforduló besorolási problémák 4. Más szerv számára (is) végzett gazdálkodási tevékenység elszámolásának specialitásai 5. Ingatlanhasznosítás besorolási, elszámolási formái, problémái 6. A szakfeladatrend gyakorlati használata a gazdálkodás során Tevékenységek elszámolására vonatkozó gyakorlati példák

Alaptevékenység Kt. 7. §. (1) a) jogszabályban meghatározott közfeladat irányítószerv előírása Meghatározását segítő ismérvek: 1. kötelező jelleggel végzett és / vagy 2. részben vagy egészben támogatásból finanszírozott Speciális eset: szakfeladat tartalmának egy része csak az alaptevékenység (Ámr. 12. § (3) bek.)

t Tevékenység 2. Kiegészítő tevékenység Kt. 7. §. (1). b) alaptevékenységgel megegyező célja: meglévő kapacitás jobb kihasználása külső forrásból származó bevétel más jogi vagy természetes személy számára Meghatározását segítő ismérv: 1. szakmai tartalom = alaptevékenység 2. van-e releváns, speciális jogszabályi előírás, vagy más kötelezettség

t Tevékenység 3. Kisegítő tevékenység Kt. 7. §. (1) c) alaptevékenységtől eltérő kapacitás kihasználás céljából, de nem kötelezően és nem haszonszerzés céljából Meghatározását segítő ismérvek: 1. „vevői kör” korlátozása 2. „negatív módon”, ami nem alap- és kiegészítő Speciális korlátozó szabály: (Ámr. 12. § (11) bek.)

Vállalkozási tevékenység Kt. 7.§. (1) d) alaptevékenységtől eltérő nem kötelező jelleggel Meghatározását segítő ismérvek: 1. rendszeres haszonszerzés 2. kapacitás bővítésre vagy önálló kapacitással 3. „vevő kör” tág Speciális korlát: ha kisebb, mint 5 % (Ámr. 12. § (12) bek.), lehet év végén kiegészítő is!

Technikai szakfeladatok Specialitás indoka: elszámolási rend zárttá alakítása Meghatározása: 11/2009. PM tájékoztató útmutatójának 2. sz. függeléke alapján 7. számjegy: „9” Feltüntetése: alapítói okiratban, SzMSz-ben nem szükséges (Ámr. 12. § (13) bek.)

t Mutatószámok típusai Mutatószám értékei: tervszám (célérték) tényszám Mutatószám célja: eszköz a döntés meghozatalához, de nem alapja a finanszírozásnak! Típusai : Kapacitás mutató Feladatmutató Teljesítménymutató Eredményességi mutató Főszabály: nem rendelhet mutatószámot a tevékenységhez, ha azt nem egészében látja el!

Pénzügyi-igazgatási szakfeladatok GESZ, GAMESZ, IGSZ, kiskincstár t Nem kell felvenni az alapítói okiratba, de 7. számjegye 1. (Ámr. 12. §. (6) bek.) Egyes tevékenységek esetén elkülönülten mutatandó ki, pl.: közoktatási és kapcsolódó tevékenységnél 850001 humán-egészségügyi ellátás esetén 860001 szociális- gyermekjóléti ellátásnál 870001 Egyébként: 841409 Célja: szakmai tevékenység bevételei és kiadásai tisztán jelenjenek meg.

GESZ, GAMESZ, IGSZ, Kiskincstár Pénzügyi-igazgatási feladat ellátása az „ellátott szervek” szakmai illetve pénzügyi igazgatási feladatán, vagy „egyéb” (Ámr. 12 §. (7) bekezdés a) pontja Üzemeltetési feladat ellátás esetén az ellátott szerv szakfeladatán Megoldás: elszámolás általános költségként költségfelosztás az érintett szakmai feladatok között negyedévente felosztás nem lehet automatikus valamennyi tevékenységre, mivel vannak olyan szakfeladatok melyekre csak a feladatellátással kapcsolatos közvetlen kiadások számolhatók el!!!

Gyakorlatban felmerülő problémák Szakfeladat besorolás és alkalmazás: önálló szakfeladatot képező bevételek, kiadások, támogatási célú szakfeladatok tevékenységek közötti létszám, bevétel és kiadás megosztás Félévi és év végi teendők: Költségfelosztás, megfelelő vetítési alapok meghatározása Önköltség számítási szabályzat szerepének növekedése.

Áhsz. előírásának változásai 1. jelentős összegű eltérés (5. §.) a devizás tételek év végi értékelése bekerülési érték módosítása beszámoló készítés szabályainak előírása a Kt. alapján (7. §.) számviteli szabályzatok módosítása (8. §.): számviteli politika, önköltségszámítási szabályzat pénzkezelési szabályzat eredményszemléletű könyvvezetés, beszámolási kötelezettség (8/A.-13/A. §)

Áhsz. előírásának változásai 2. könyvviteli mérleg tartalmának megváltozása (22.§.-37. §) (forgalomképesség, saját tőke összetétele: tartós tőke, kezelésbe vett eszközök tőke változása) pénzforgalmi jelentés tartalmának megváltozása (már 2009-re is, (38, 39 §.) kiegészítő melléklet tartalmának megváltozása (40. §.- 44. §.)

Áhsz. előírásának változásai 3. új II. fejezet a 44/A. §. után az „Elkülönített eredményszemléletű könyvvezetés és beszámolás” új III. fejezet a 45. §. előtt „könyvvezetés, nyilvánosságra hozatal, közzététel, könyvvizsgálat” 6. sz. melléklet az Áhsz. 9. sz. mellékletének módosítás SZÁMLATÜKÖR új főkönyvi kivonat szerkezet

Következmény Tartalék körre vonatkozó egyezőség: E = [A/III/4 + (B/III + B/III/1a + B/III/2a) + (B/IV – B/IV/4) + (B/V – B/V/4)] – [F/II/2a + (F/III - F/III/4)] Saját tőke elemei közötti átrendezés, 2010. január 1-jei nyitás utáni rendező tétel

További feladatok 1. Szabályzatok aktualizása 1. Számviteli politika 2. Önköltségszámítási szabályzat 3. Pénzkezelési szabályzat 4. Gazdálkodási szabályzat 5. Beszerzések lebonyolítási rendje 6. Anyag- és eszközgazdálkodás 7. Közérdekű adatok igénylésének, nyilvánosságra hozatalának rendje

További feladatok 2. Új szabályzatok készítése (Ámr. 20. §.): 1.) bel- és külföldi kiküldetések 2.) reprezentáció 3.) gépjárműhasználat igénybevétele 4.) vezetékes és rádiótelefonok használata 5.) helyiség és berendezés használat Módszer (Ámr. által nem szabályozott): gazdálkodási és gazdálkodási jellegű kérdések egyetlen „nagyban” történő szabályozása, külön-külön szabályzat

Köszönöm a figyelmet!